MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Electronic / Electronic-klassiekers

zoeken in:
J-W
Wat zijn naar jullie mening de grootste klassiekers in het genre. Ik ben er namelijk nu pas ingestapt en denk dan ook dat ik er een paar gemist heb. Alvast bedankt.

Groeten

Hier staan er wel een paar tussen:

http://www.musicmeter.nl/list/topmisc/electronic

Electronic??

Dat is toch ook Kraftwerk, New Order, Prodigy, en..............

De Electronica's.

Om dan maar eens wat namen te noemen:
* Aphex Twin: Zijn beide ambient collecties zijn interessant, Richard D. James Album als je wat meer binnen de luchtige IDM wil horen
* Autechre: vooral de melodieuzere IDM vermengd met ambient. Een plaatjes als Amber is toch een mooie landmark.
* Somatic Responses: als je harder werk wil, liggen mede aan de basis van het breakcore gebeuren. Augmented Lines is een mooie intro.
* Boards of Canada/Plaid: wat alternatieve electronic die dichter bij het pop/alternatief gebeuren ligt.
* Kraftwerk: waar het commercieel zo'n beetje mee begon.

Yak
Wat berichten weggegooid.

Yak
Komop, er wordt alleen maar gevraagd om een electronic opmaat. Kan dat aub ook zonder moddergooien?

Sietse
om het maar ff on-topic te houden en de modder daar te laten waar deze hoort, nl. in de sloot.

(mensen dit is een erg lange post geworden, mijn excuses voor het mogelijk wat minder correct geformuleerde, dan wel ontbreken van over duidelijke lijn...ik ben moe na een dag werken en heb mijn best gedaan om er nog iets moois van te maken)

Onderhond heeft al wat belangrijke dingen vernoemd als het om modernere dingen gaat.

Als je echter verder terug gaat in de geschiedenis (pre-1992) zijn er ook zeker vele andere artiesten en albums te noemen, ik zag al een Kraftwerk.

Voor wat meer de basis van de electronische muziek raad ik aan om je eens te verdiepen in het werk van artiesten zoals Pierre Henry en Pierre Schaeffer. Beide staan aan de basis van de musique concrete en tape loops.

Enkele essentiele werken:
Karlheinz Stockhausen - Kontakte
Karlheinz Stockhausen - Elektronische Musik
Ianis Xenakis - Persepolis
Raymond Scott - Soothing Sounds for Babies
Raymond Scott - Manhatten research, inc.
De Soundtrack voor "The day the earth stood still" uit 1951
Morton Subotnick - Silver Apples of the Moon

Ook meerdere werken van John Cage moet genoemd worden, maar ben nu ff te lui om dit uit te zoeken.

Om niet te moeilijk te doen met dit soort werken is het ook goed mogelijk om enkele bijzonder goede compilaties uit te proberen, zoals daar zijn
Futurism and dada reviewed 1912-1959 (Sub Rosa, 1989)
An anthology of noise and electronic music (Sub Rosa, 2002)
Institure of Sonology, early electronic music 1959-1969 (Sub Rosa, 2004)
Ohm, early gurus of electronic music (Ellipsis Art, 2000)

Nog wat speciale aandacht voor Nederlandse muziek (zie ook Institute of Sonology)
Nederland heeft enkele zeer vooruitstrevende componisten gehad op het gebied van electronica. Enkele zeer basale werken zijn de werken van Jan Boerman en Dick Raaijmakers, om Ton Bruynel niet te vergeten.

Echter, zal ik meteen heel eerlijk zijn. De meeste van deze dingen liggen NIET gemakkelijk in het gehoor. Het leunt erg veel op een abstract gedachte goed. Veel van deze muziek is klassieke avant-garde. Er werd door deze mensen erg veel geëxperimenteert, hierdoor is de muziek niet altijd erg vriendelijk voor het gehoor en over het algemeen zeer ontoegankelijk.

En nu een wat uitgebreider verhaal van het gene dat je mogelijk zoekt.

Om het dan nu over wat meer moderne dingen te gaan hebben (jaren 60, 70 en 80 "pop" muziek)

Historisch gezien voor de electronische pop muziek is het album The Silver Apples - Silver Apples toch wel zo ongeveer de basis. In 1968 was dit ongezien en ongehoord, een band die complete uit electronische instrumenten bestond (en drums).
Niet snel daarna starten de twee duitse heren Florian Schneider-Esleben en Ralf Hütter met een totaal nieuw project dat wij nu kennen als Kraftwerk. Hun eerste albums zijn nog matig, de albums vanaf Autobahn weten allemaal een klassieke status op te bouwen. De invloed van deze 2 heren (en de later er bijgekomen Wolfgang Flür en Karl Bartos) is nog steeds ongekend in de moderne electronische en met name dans muziek.
Uit dezelfde "scene" in Duitsland kwamen ook bands zoals Neu! en Can op, die meer rock georienteerde muziek combineerden met electronica. Michael Rother van Neu! zal later ook nog vele andere bijdragen hebben de electronica echter zijn deze nooit zo bekend geworden als de albums Neu!, Neu 2 en Neu 1975.
Net zoals Neu! en Can zal ook blijken dat andere Duitse jongens zich zeer belangrijk gaan maken voor de electronische muziek en wel de heren achter Tangerine Dream. De gebroerders Kroese en hun compaan Thorsten Quaeschning zullen in de jaren 70 meerdere albums uitbrengen die een erg grote invloed hebben op wat wij nu Ambient noemen. Sommige van hun synthesizer klanken klinken vandaag de dag nog steeds niet gedateerd, echter eind jaren 70 verzanden ze in een soort new age achtige waas waarna het helemaal mis gaat.

En dan mid jaren 70, de Punk revolutie. Do It Yourself, niet alleen voor jongens de gitaar spelende jongens een way of living, maar ook voor enkele jonge kunstenaars die ook graag iets met geluid deden. 1975 is het jaar van de geboorte voor de band Throbbing Gristle en in 1977 wordt geschiedenis geschreven met het album "The Second Annual Report". Ritmische takkeherrie wordt de wereld ingeworpen en de muziek doet de bedachte naam, Industrial, eer aan. Throbbing Gristle wordt op dit moment nog steeds gezien als een van de belangrijkste "electronische" acts. Niet te min door de uit deze band ontstane projecten zoals Psychic TV, Chris & Cosey, en niet de minste Coil.

Coil zal zijn nadruk op de industriele, maar ook meer algemene electronica waarmaken met albums zoals "How to destroy angels" en "Horse Rotorvator" (tussen legio andere top albums)

En toen was het opeens 1984...EBM (electronic body music) werd als term de wereld ingesmeten voor bands zoals Front 242 en Nitzer Ebb. Front 242 zal met een klassieker "Front by Front" menig voetjes van de vloer krijgen. Ook deze, Belgische, band is tot op heden een veel genoemde invloed in de stevigere electronica. Veel van de meer industriele dansmuziek heeft veel te danken aan deze jongens.

Om het over een totaal andere boeg te werpen en voor de meer toegankelijke geluiden te gaan...Techno.
Zoals mogelijk bekend wordt Detroit wel gezien als de basis voor deze muziekstijl, echter is het toch een Duitser die hier van grote invloed op is geweest.
Manuel Göttsching, voorheen van Ash Ra Temple (met oa. ook Klaus Schulze (oud tangerine dream)), komt in 1984 met het nu legendarische album E2-E4 wat een lange track dansbare muziek is.

Met opzet heb ik vrijwel alles uit de ambient wereld over geslagen. Hier kan ik ook nog heel veel over schrijven, maar dit lijkt me vooralsnog niet nodig.
Ik hoop dat dit voor nu een beeld geeft van enkele dingen die je uit zou kunnen checken...Echter, dit is natuurlijk maar een kleine greep uit het alles. Er is nog veel meer, en een album dat als klassieker wordt gezien is natuurlijk niet noodzakelijke het mooiste dat er in de verschillende genres is te vinden, en zeker ook niet het beste. Het toont alleen de waarde in een historisch perspectief.

Sietse
^langste post ooit door mij

Jean michel jarre:Magnetic Fields, Equinoxe
Vangelis: Spiral, Antarctica

die kan ik je aanraden.

Zou ook leuk zijn moest de topic poster iets specifieker zijn. Zo te zien maakt J-W vooral de overstap van Dance, en om dan meteen met musique concrete te beginnen

J-W
Nu ja, de bedoeling is dat ik zoveel mogelijk van alle subgenres en categorieën van electronica kan 'proeven' en zo een beetje verder mijn weg zoek in het genre. Bijna alles (niet te moeilijk zoals James Holden) ervan vind ik goed, al horen bij mijn favorieten zeker de liedjes à la Tiga en FischerSpooner. Sorry voor de vage omschrijving van de vraag (en de modder).

J-W schreef:
Nu ja, de bedoeling is dat ik zoveel mogelijk van alle subgenres en categorieën van electronica kan 'proeven' en zo een beetje verder mijn weg zoek in het genre. Bijna alles (niet te moeilijk zoals James Holden) ervan vind ik goed, al horen bij mijn favorieten zeker de liedjes à la Tiga en FischerSpooner. Sorry voor de vage omschrijving van de vraag (en de modder).

Als James Holden te moeilijk voor je is, dan ben ik bang dat de hele lijst van Sietse niets voor je is, hoewel ambient en minimal natuurlijk ook weer onvergelijkbaar zijn. Verder heb ik de ballen verstand van subgenres, maar ik wil je morgen best een lijstje PM-en van nummers die ik denk dat jij wel tof vind

Misschien iets als Michael Mayer, niet echt een klassieker, maar misschien wel een goede overstap.

Jornaquin
luc011190 schreef:
(quote)

Als James Holden te moeilijk voor je is, dan ben ik bang dat de hele lijst van Sietse niets voor je is, hoewel ambient en minimal natuurlijk ook weer onvergelijkbaar zijn. Verder heb ik de ballen verstand van subgenres, maar ik wil je morgen best een lijstje PM-en van nummers die ik denk dat jij wel tof vind

Haha, toch denk ik dat je daar best eens gelijk in zou kunnen hebben Misschien moet je dan eerst eens gaan richten op de jaren 90 shit uit de UK. Daarmee bedoel ik The Prodigy, Chemical Brothers, Underworld, Fatboy Slim, Orbital, The Orb etc. Misschien zeg ik iets heel geks maar zo ben ik zelf ook iets verder gekomen in de wereld die elektronica heet. (Ben nu nog een n00b hoor )

de zinsnede 'niet te moeilijk zoals James Holden' is overigens op twee manieren uit te leggen

Volgens mij moet het meer in het dance electronic/po segment gezocht worden dan. Misschien wat electro (Electro_ , herman ?) fans die goeie hints kunnen geven.

Lukas schreef:
de zinsnede 'niet te moeilijk zoals James Holden' is overigens op twee manieren uit te leggen

Ik vind verder de tip van Jornaquin wel een goede, het jaren '90 big beat spul heeft wel een aantal mooie albums en tracks opgeleverd.

Wat substrominkjes dan maar:

*Ninja Tune. Op dit label vind je electronic met jazz- en hiphopinvloeden (of andersom). Denk aan artiesten als Jaga Jazzist, Cinematic Orchestra en Amon Tobin. Je moet maar even op de artiestenpagina's kijken welke albums als goed te boek staan. Een artiest als Four Tet kun je hier ook wel bijscharen. Zijn album Rounds is zeker een aanrader.

*Aphex Twin/Autechre/Boards of Canada/Plaid/etc.
Zie Onderhond's antwoord. Aphex Twin heeft onderhand echt belachelijk veel gemaakt, maar zijn studio-albums zijn wel goed te behapstukken. Ik zou het lastige Drukqs nog even laten liggen en voor het 'makkelijkere' (en betere) Richard D. James album gaan. Wat betreft Autechre zou ik voor de eerste twee albums gaan: Incunabula en Amber. Van Boards of Canada is de EP 'In A Beautiful Place Out In The Country' een goede binnenkomer. Als je die mooi vindt, kun je Music Has The Right To Children of Geogaddi ook wel waarderen. Van Plaid heb ik niet echt een favoriete plaat.

*Dan de dansbare electro/techno uit Duitsland. Te denken valt aan Ellen Allien (Stadtkind, of Orchestra of Bubbles, de samenwerking met Apparat) en Kiki (zijn mixalbum Boogy Bytes), maar ook de minimal van labels als Kompakt (luister eens naar Total 7 om te horen welke artiesten je bevallen, de eerder genoemde Michael Mayer is een van de bazen van Kompakt) en Poker Flat (Trentemoller's The Last Resort is hier de uitschieter, alhoewel dat meer een luisterplaat is). Een heel erg goed minimal-album is Alchachofa van Richard Villalobos, maar dat is misschien wel zware kost.

*Dan wat dingen die meer voortborduren op Tiga/Fischerspooner/Soulwax, etc:
-Felix da housecat - Kittenz And Thee Glitz, een van de albums waar de electroclash-rage mee begon
-Chicks On Speed
-Ladytron
-Les Rythmes Digitales - Darkdancer
Les Rythmes Digitales is het project van Stuart Price, die inmiddels voor bekend is als de producer van Madonna, maar daarvoor heel veel andere bekende bands heeft geproduceerd en remixt, van Gwen Stefani tot Fischerspooner tot de Killers. Zijn mixalbum 'Fabric.09' onder de naam Jacques Lu Cont zou ik ook zeker eens proberen. Hij is ook goed bevriend met Tiga en Soulwax trouwens.
-Vitalic - OK Cowboy
Vitalic is doorgaans een stukje sneller (133bpm ipv 127pmb) en steviger, maar in de meeste nummers klinkt hetzelfde jaren '80 sentiment door.

*Booka Shade - Movements
Vind het moeilijk deze onder een noemer te plaatsen. Het wordt vaak minimal genoemd, maar dat doen vooral luie journalisten. Luister zelf maar.

Dit overzichtje is verder verre van compleet, maar wellicht kun je er wat goede tips uit halen. Succes!

Jornaquin schreef:
maar zo ben ik zelf ook iets verder gekomen in de wereld die elektronica heet. (Ben nu nog een n00b hoor )

Ik ben daar ook mee begonnen . Eerst Underworld, Green Velvet, Laurent Garnier (die laatste vond ik eerst niet goed, dus dat vraagt misschien wat meer tijd). Verder kan ik je meteen de cd 'World Service' van Dave Clarke sterk aanraden. Deze dubbelcd heeft een techno- en een electro-deel. Beide delen zijn zeer goed en je kan meteen achter de namen van de liedjes die je bevallen aan !

http://www.musicmeter.nl/album/5942

Yak
Dat Kevin Saunderson, Derrick May en Juan Atkins nog niet genoemd zijn.

Dit is pionierswerk.

Ik zou vooral Formless van Gridlock aan bovenstaande lijstjes willen toevoegen. Aparter dan de techno/dance suggesties denk ik maar bovenal een zeer toegankelijke instapper

J-W
Even vermelden dat ik James Holden helemaal niet slecht vind maar het is niet direct zo'n muziek die je beluistert op je iPod op weg naar school. Bij deze.

Ik wel. Sterker nog, sommige nummers van zijn laatste EP (The Idiots) hebben een erg fijn loopritme.

Zijn mixCD At The Controls heb ik juist ontdekt op de fiets, maar die is ook wat toegankelijker wellicht.

Sietse
ff nog een kort stukje over mijn eigen bijdrage...
Geen ambient, geen minimal (alleen bij de klassieke albums) verder heel veel dansbare muziek en helemaal niet zo vaag en moeilijk als hier lichtelijk wordt gesuggereerd...

probeer vooral de plaat van Manuel Göttsching die ik noem eens. Is voor iedereen die iets met dansmuziek heeft toch wel een must om te horen.
Das net zoiets als helemaal into grunge (en aanverwante zijn) en artiesten zoals mudhoney, the melvins en nirvana niet kennen.

Jornaquin
Bill Bush schreef:
(quote)

Ik ben daar ook mee begonnen . Eerst Underworld, Green Velvet, Laurent Garnier (die laatste vond ik eerst niet goed, dus dat vraagt misschien wat meer tijd). Verder kan ik je meteen de cd 'World Service' van Dave Clarke sterk aanraden. Deze dubbelcd heeft een techno- en een electro-deel. Beide delen zijn zeer goed en je kan meteen achter de namen van de liedjes die je bevallen aan !

http://www.musicmeter.nl/album/5942

Nu luister ik vooral dingen als Chris Clark, Aphex Twin, Autechre, Boards Of Canada, Gridlock, Nathan Fake, James Holden, Ellen Allien, World's End Girlfriend etc. als het om elektronische muziek gaat. Soms gaan The Chemical Brothers nog even op (Dig You Own Hole ). En wat jij ook zegt, een beetje de techno kant op (DJ's als Dave Clark enzo) kan ook een goed bevallen voor de topicstarter.

herman schreef:

*Ninja Tune. Op dit label vind je electronic met jazz- en hiphopinvloeden (of andersom). Denk aan artiesten als Jaga Jazzist, Cinematic Orchestra en Amon Tobin. Je moet maar even op de artiestenpagina's kijken welke albums als goed te boek staan. Een artiest als Four Tet kun je hier ook wel bijscharen. Zijn album Rounds is zeker een aanrader.

Op zich zou je dan ook Coldcut kunnen vermelden aangezien zij de grondleggers van Ninja Tune zijn

tangmaster
Hmm.. klassiekers in het geval van electronische muziek.

Veel van het techno spul hoeft van mij niet maar de echte klassiekers zijn toch wel Tangerine Dream, Kraftwerk, Klaus Schulze, Jean Michel Jarre en Vangelis. Deze groepen en artiesten hebben er voor gezorgt dat de EM groot geworden is. Maar wat er door hedendaagse artiesten aan troep wordt gemaakt kan mij niet bekoren.

tangmaster
Sietse schreef:
om het maar ff on-topic te houden en de modder daar te laten waar deze hoort, nl. in de sloot.

(mensen dit is een erg lange post geworden, mijn excuses voor het mogelijk wat minder correct geformuleerde, dan wel ontbreken van over duidelijke lijn...ik ben moe na een dag werken en heb mijn best gedaan om er nog iets moois van te maken)

Onderhond heeft al wat belangrijke dingen vernoemd als het om modernere dingen gaat.

Als je echter verder terug gaat in de geschiedenis (pre-1992) zijn er ook zeker vele andere artiesten en albums te noemen, ik zag al een Kraftwerk.

Voor wat meer de basis van de electronische muziek raad ik aan om je eens te verdiepen in het werk van artiesten zoals Pierre Henry en Pierre Schaeffer. Beide staan aan de basis van de musique concrete en tape loops.

Enkele essentiele werken:
Karlheinz Stockhausen - Kontakte
Karlheinz Stockhausen - Elektronische Musik
Ianis Xenakis - Persepolis
Raymond Scott - Soothing Sounds for Babies
Raymond Scott - Manhatten research, inc.
De Soundtrack voor "The day the earth stood still" uit 1951
Morton Subotnick - Silver Apples of the Moon

Ook meerdere werken van John Cage moet genoemd worden, maar ben nu ff te lui om dit uit te zoeken.

Om niet te moeilijk te doen met dit soort werken is het ook goed mogelijk om enkele bijzonder goede compilaties uit te proberen, zoals daar zijn
Futurism and dada reviewed 1912-1959 (Sub Rosa, 1989)
An anthology of noise and electronic music (Sub Rosa, 2002)
Institure of Sonology, early electronic music 1959-1969 (Sub Rosa, 2004)
Ohm, early gurus of electronic music (Ellipsis Art, 2000)

Nog wat speciale aandacht voor Nederlandse muziek (zie ook Institute of Sonology)
Nederland heeft enkele zeer vooruitstrevende componisten gehad op het gebied van electronica. Enkele zeer basale werken zijn de werken van Jan Boerman en Dick Raaijmakers, om Ton Bruynel niet te vergeten.

Echter, zal ik meteen heel eerlijk zijn. De meeste van deze dingen liggen NIET gemakkelijk in het gehoor. Het leunt erg veel op een abstract gedachte goed. Veel van deze muziek is klassieke avant-garde. Er werd door deze mensen erg veel geëxperimenteert, hierdoor is de muziek niet altijd erg vriendelijk voor het gehoor en over het algemeen zeer ontoegankelijk.

En nu een wat uitgebreider verhaal van het gene dat je mogelijk zoekt.

Om het dan nu over wat meer moderne dingen te gaan hebben (jaren 60, 70 en 80 "pop" muziek)

Historisch gezien voor de electronische pop muziek is het album The Silver Apples - Silver Apples toch wel zo ongeveer de basis. In 1968 was dit ongezien en ongehoord, een band die complete uit electronische instrumenten bestond (en drums).
Niet snel daarna starten de twee duitse heren Florian Schneider-Esleben en Ralf Hütter met een totaal nieuw project dat wij nu kennen als Kraftwerk. Hun eerste albums zijn nog matig, de albums vanaf Autobahn weten allemaal een klassieke status op te bouwen. De invloed van deze 2 heren (en de later er bijgekomen Wolfgang Flür en Karl Bartos) is nog steeds ongekend in de moderne electronische en met name dans muziek.
Uit dezelfde "scene" in Duitsland kwamen ook bands zoals Neu! en Can op, die meer rock georienteerde muziek combineerden met electronica. Michael Rother van Neu! zal later ook nog vele andere bijdragen hebben de electronica echter zijn deze nooit zo bekend geworden als de albums Neu!, Neu 2 en Neu 1975.
Net zoals Neu! en Can zal ook blijken dat andere Duitse jongens zich zeer belangrijk gaan maken voor de electronische muziek en wel de heren achter Tangerine Dream. De gebroerders Kroese en hun compaan Thorsten Quaeschning zullen in de jaren 70 meerdere albums uitbrengen die een erg grote invloed hebben op wat wij nu Ambient noemen. Sommige van hun synthesizer klanken klinken vandaag de dag nog steeds niet gedateerd, echter eind jaren 70 verzanden ze in een soort new age achtige waas waarna het helemaal mis gaat.

En dan mid jaren 70, de Punk revolutie. Do It Yourself, niet alleen voor jongens de gitaar spelende jongens een way of living, maar ook voor enkele jonge kunstenaars die ook graag iets met geluid deden. 1975 is het jaar van de geboorte voor de band Throbbing Gristle en in 1977 wordt geschiedenis geschreven met het album "The Second Annual Report". Ritmische takkeherrie wordt de wereld ingeworpen en de muziek doet de bedachte naam, Industrial, eer aan. Throbbing Gristle wordt op dit moment nog steeds gezien als een van de belangrijkste "electronische" acts. Niet te min door de uit deze band ontstane projecten zoals Psychic TV, Chris & Cosey, en niet de minste Coil.

Coil zal zijn nadruk op de industriele, maar ook meer algemene electronica waarmaken met albums zoals "How to destroy angels" en "Horse Rotorvator" (tussen legio andere top albums)

En toen was het opeens 1984...EBM (electronic body music) werd als term de wereld ingesmeten voor bands zoals Front 242 en Nitzer Ebb. Front 242 zal met een klassieker "Front by Front" menig voetjes van de vloer krijgen. Ook deze, Belgische, band is tot op heden een veel genoemde invloed in de stevigere electronica. Veel van de meer industriele dansmuziek heeft veel te danken aan deze jongens.

Om het over een totaal andere boeg te werpen en voor de meer toegankelijke geluiden te gaan...Techno.
Zoals mogelijk bekend wordt Detroit wel gezien als de basis voor deze muziekstijl, echter is het toch een Duitser die hier van grote invloed op is geweest.
Manuel Göttsching, voorheen van Ash Ra Temple (met oa. ook Klaus Schulze (oud tangerine dream)), komt in 1984 met het nu legendarische album E2-E4 wat een lange track dansbare muziek is.

Met opzet heb ik vrijwel alles uit de ambient wereld over geslagen. Hier kan ik ook nog heel veel over schrijven, maar dit lijkt me vooralsnog niet nodig.
Ik hoop dat dit voor nu een beeld geeft van enkele dingen die je uit zou kunnen checken...Echter, dit is natuurlijk maar een kleine greep uit het alles. Er is nog veel meer, en een album dat als klassieker wordt gezien is natuurlijk niet noodzakelijke het mooiste dat er in de verschillende genres is te vinden, en zeker ook niet het beste. Het toont alleen de waarde in een historisch perspectief.

O ja het zijn pa en zoon of tewel Edgar en Jerome Froese in het geval van Tangerine Dream.

Sietse
hahaha, ik dacht dat het broers waren....ook goed

heb het verder niet opgezocht ofzo...

Ulrich Schnauss - Far Away Trains Passing By --electronische shoegaze--
Brian Eno - Apollo --Ambient (muziek van de toiletdive scene uit trainspotting komt hier vanaf)--
LTJ Bukem - Producer 01 --Jungle, D&B--
Speedy J - Loudboxer --essentieel techno album imo

succes

Gast
geplaatst: vandaag om 22:35 uur

geplaatst: vandaag om 22:35 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.