Genres / Electronic / Electronic-klassiekers
zoeken in:
0
tangmaster
geplaatst: 10 juni 2007, 17:06 uur
Electronic Klassiekers:
Tangerine Dream - Alpha Centauri
Brian Eno - Music For Films
Klaus Schulze - Mirage
Edgar Froese - Epsilon In Malaysian pale
Michel Madore - La Chambre Nuptiale
Jean Michel Jarre - Equinoxe
Vangelis - Spiral
Kraftwerk - Autobahn
en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Tangerine Dream - Alpha Centauri
Brian Eno - Music For Films
Klaus Schulze - Mirage
Edgar Froese - Epsilon In Malaysian pale
Michel Madore - La Chambre Nuptiale
Jean Michel Jarre - Equinoxe
Vangelis - Spiral
Kraftwerk - Autobahn
en zo kan ik nog wel even doorgaan.
0
geplaatst: 17 juni 2007, 16:26 uur
Yak schreef:
Dat Kevin Saunderson, Derrick May en Juan Atkins nog niet genoemd zijn.
Dit is pionierswerk.
Dat Kevin Saunderson, Derrick May en Juan Atkins nog niet genoemd zijn.

Dit is pionierswerk.
Helemaal mee eens, deze namen worden hier iets te weinig genoemd, naar mijn mening. Zonder hen hadden we wellicht niet eens van sommige hier genoemde namen gehoord.
En laten we dan Blake Baxter en Eddie 'Flashin' Fowlkes van de 'eerste generatie' Detroit-technohelden ook niet vergeten.
Maar ook de 'tweede' heeft de nodige klassiekers voortgebracht. Ik noem bijvoorbeeld;
Carl Craig - At Less, of Kenny Larkin - Dancing Tides (deze laatste is misschien niet echt een klassieker, maar wel erg mooi)
Sietse schreef:
Om het over een totaal andere boeg te werpen en voor de meer toegankelijke geluiden te gaan...Techno.
Zoals mogelijk bekend wordt Detroit wel gezien als de basis voor deze muziekstijl, echter is het toch een Duitser die hier van grote invloed op is geweest.
Manuel Göttsching, voorheen van Ash Ra Temple (met oa. ook Klaus Schulze (oud tangerine dream)), komt in 1984 met het nu legendarische album E2-E4 wat een lange track dansbare muziek is.
Om het over een totaal andere boeg te werpen en voor de meer toegankelijke geluiden te gaan...Techno.
Zoals mogelijk bekend wordt Detroit wel gezien als de basis voor deze muziekstijl, echter is het toch een Duitser die hier van grote invloed op is geweest.
Manuel Göttsching, voorheen van Ash Ra Temple (met oa. ook Klaus Schulze (oud tangerine dream)), komt in 1984 met het nu legendarische album E2-E4 wat een lange track dansbare muziek is.
Is het niet 'algemeen' bekend dat mensen als Juan Atkins zich sterk hebben laten beinvloeden door de electronische muziek van bijvoorbeeld Kraftwerk , Tangerine Dream en wellicht ook de jou genoemde man? Alleen combineerden zij het met de funk van George Clinton.
0
thejazzscène
geplaatst: 12 november 2007, 20:15 uur
Maak aub van de titel van het forum "elektronische muziek klassiekers".
Luister naar een cd als OHM - The early gurus of electronic music: 1948 - 1980. Een cd'tje voor mensen die zich willen verdiepen in de vroege experimenteerders. Een verzamel cd uiteraard.
Luister naar een cd als OHM - The early gurus of electronic music: 1948 - 1980. Een cd'tje voor mensen die zich willen verdiepen in de vroege experimenteerders. Een verzamel cd uiteraard.
0
geplaatst: 14 november 2007, 16:20 uur
het is maar goed dat je geen samples kunt horen
want mooi is het niet. Wel leuk inderdaad...Philips Research Laboratories...
want mooi is het niet. Wel leuk inderdaad...Philips Research Laboratories...
0
thejazzscène
geplaatst: 9 december 2007, 19:56 uur
Heeft iemand hier al eens van gehoord:
Chris Cunningham + Aphex Twin - Rubber Johnny (Warp Films / Rough Trade)
Elektronica
Een kortfilm van Cunningham & AT. die blijkbaar de moeite waard is.
Chris Cunningham + Aphex Twin - Rubber Johnny (Warp Films / Rough Trade)
Elektronica
Een kortfilm van Cunningham & AT. die blijkbaar de moeite waard is.
0
geplaatst: 9 december 2007, 20:06 uur
Ja, ik heb die kortfilm. Vind hem best vreemd en weet niet echt wat ik er van moet vinden. Maar misschien is dat ook wel een beetje de bedoeling.
Hij staat ook op YouTube trouwens:
Hij staat ook op YouTube trouwens:
0
thejazzscène
geplaatst: 9 december 2007, 20:45 uur
Wow het is best wel een lelijk beeld. Het is een soort embryo als ik me niet vergis maar het wezen heeft ook iets alienachtig of iets van een verhongerde gehandicapte om het bot te zeggen.
Bijzonder grappig maar tegelijk ook lelijk filmpje.
Bijzonder grappig maar tegelijk ook lelijk filmpje.
0
thejazzscène
geplaatst: 15 december 2007, 12:19 uur
Ik heb juist ontdekt dat op 7 maart 2008 Autechre optreedt in Petrol.
Heeft iemand ze al een keer gezien in concert? Is dit ook live?
0
geplaatst: 15 december 2007, 12:51 uur
Ik heb ze eens gezien en toen was het live. 
Duurde een goed half uur voordat ik een nummer herkende.

0
geplaatst: 15 december 2007, 13:09 uur
thejazzscène schreef:
Ik heb ook eens een live show van ze gezien, waarschijnlijk dezelfde als herman.
De set was compleet in het donker (geen enkele lichtshow/effecten), maar dat vond ik juist wel wat hebben. Pure focus op de muziek.
De set was echt mooi opgebouwd, het begon met redelijk dansbare beats en het liep steeds meer uit de hand, tot een complete climax op het eind. Samen met Vsnares een van de mooiste electronische acts die ik gezien heb. Aanrader!

0
geplaatst: 15 december 2007, 13:34 uur
herman schreef:

Ik was er ook en heb helemaal niets herkend. Het voelde alsof ze alleen maar nieuw spul eenmalig live speelden.
0
thejazzscène
geplaatst: 15 december 2007, 15:05 uur
Ja, ik wil ze zeker een keer gezien hebben.
Hoe gaat dat daar dan aan toe met het publiek? Wordt er dan gedanst? Of staat iedereen zoals ik eens meemaakte met Dj Shadow, gewoon te kijken naar de artiesten hoe ze alles gedaan krijgen?
Hoe gaat dat daar dan aan toe met het publiek? Wordt er dan gedanst? Of staat iedereen zoals ik eens meemaakte met Dj Shadow, gewoon te kijken naar de artiesten hoe ze alles gedaan krijgen?
0
geplaatst: 15 december 2007, 15:29 uur
Iedereen staat vrij stil te luisteren, veel valt er niet te zien in het donker. Het is een intigrerende trip, de ritmes samen met wat spaarzame melodieën.
Ik kan je wel aanraden al te leren luisteren naar een liveset, zoals die op de Autechre discussie pagina (waar dit heen mag worden gekopieerd), zodat je er dan meer klaar voor bent.
Ik kan je wel aanraden al te leren luisteren naar een liveset, zoals die op de Autechre discussie pagina (waar dit heen mag worden gekopieerd), zodat je er dan meer klaar voor bent.
0
geplaatst: 15 december 2007, 20:54 uur
Ik heb vnl met m'n ogen dicht staan trippen, geen idee wat er verder om me heen gebeurde
maar inderdaad, het was niet alleen stikdonker maar ook nog eens compleet en totaal afgeladen dus veel bewegen was er sowieso niet bij.
maar inderdaad, het was niet alleen stikdonker maar ook nog eens compleet en totaal afgeladen dus veel bewegen was er sowieso niet bij.
0
Sietse
geplaatst: 16 december 2007, 01:23 uur
hmm, ik had niet zo'n moeite met live sets luisteren van Autechre. Vind het eigenlijk mooi...denk zelfs toffer dan meeste albums van ze.
Helaas nog nooit echt mee mogen maken.
Helaas nog nooit echt mee mogen maken.
0
thejazzscène
geplaatst: 21 december 2007, 20:33 uur
Het schijnt een briljant album te zijn en helemaal gemaakt in het Vlaamsche gewest: Koen - Köhn.
Kent iemand het album?
"Met z'n derde full album heeft Köhn, alias Jurgen De Blonde, namelijk (weeral) zichzelf overtroffen. Twee Cd's met 130 minuten muziek, is dat niet wat te veel van het goede ? Of, zoals de jongen uit Brugge zich afvraagt op de hoes van Koen: commercial suicide ? Inderdaad (zijn eigen antwoord is "you bet !"), maar de kwaliteit van Koen zal dit (hopelijk) meer dan goed maken. Houdt u van hedendaagse elektronische muziek ? Dan is dit een must have. Koen heeft het namelijk allemaal en helemaal: de kraakjes en ruis van Mille Plateaux, de fuck-ups van Kid 606, de electro-acoustische drones en de haperingen en hypnotiserende gitaarnoises van Fennesz. Deze laatste is misschien het beste vergelijkingspunt met Köhn, maar Köhn gaat toch een paar stapjes verder; zijn palet is breder. Zo kan je bijvoorbeeld op 'wabbit regghae' moeilijk blijven stilzitten, is 'plöhs' een prachtig slaapliedje, klinkt in 'langoorn' precies een 80s pophit door en krijgen we op de tweede Cd zowaar vervormde zangpartijen te horen. Let u ook op de twee monumentale (18:37 en 10:47) nummers 'nigewöhne' en 'Vlaamsche Röhs' die het einde van de eerste en het begin van de tweede Cd inluiden. Daarenboven beschikt Jurgen De Blonde ook nog over een stevige dosis (Vlaamse) zelfspot waarvan het afsluitende geknepen scheetje (hopelijk niet echt 'Köhn's death') het bewijs mag zijn. Helemaal van eigen bodem en daar ver bovenuit stijgend, is dit alvast één van de (elektronica)platen van 2002."
Kent iemand het album?
"Met z'n derde full album heeft Köhn, alias Jurgen De Blonde, namelijk (weeral) zichzelf overtroffen. Twee Cd's met 130 minuten muziek, is dat niet wat te veel van het goede ? Of, zoals de jongen uit Brugge zich afvraagt op de hoes van Koen: commercial suicide ? Inderdaad (zijn eigen antwoord is "you bet !"), maar de kwaliteit van Koen zal dit (hopelijk) meer dan goed maken. Houdt u van hedendaagse elektronische muziek ? Dan is dit een must have. Koen heeft het namelijk allemaal en helemaal: de kraakjes en ruis van Mille Plateaux, de fuck-ups van Kid 606, de electro-acoustische drones en de haperingen en hypnotiserende gitaarnoises van Fennesz. Deze laatste is misschien het beste vergelijkingspunt met Köhn, maar Köhn gaat toch een paar stapjes verder; zijn palet is breder. Zo kan je bijvoorbeeld op 'wabbit regghae' moeilijk blijven stilzitten, is 'plöhs' een prachtig slaapliedje, klinkt in 'langoorn' precies een 80s pophit door en krijgen we op de tweede Cd zowaar vervormde zangpartijen te horen. Let u ook op de twee monumentale (18:37 en 10:47) nummers 'nigewöhne' en 'Vlaamsche Röhs' die het einde van de eerste en het begin van de tweede Cd inluiden. Daarenboven beschikt Jurgen De Blonde ook nog over een stevige dosis (Vlaamse) zelfspot waarvan het afsluitende geknepen scheetje (hopelijk niet echt 'Köhn's death') het bewijs mag zijn. Helemaal van eigen bodem en daar ver bovenuit stijgend, is dit alvast één van de (elektronica)platen van 2002."
0
Sietse
geplaatst: 22 december 2007, 00:53 uur
Ken het. Heb de beste man ooit nog eens in het voorprogramma van merzbow gezien. Album is boeiender dan het live optreden, maar toch niet geheel mijn ding (al is het lange tijd terug dat ik het heb gehoord)
0
geplaatst: 22 december 2007, 19:08 uur
Ik ken alleen een incidenteel nummer en een samenwerking met Wio genaamd "Lullabies" uit 1998. Wat ik ervan ken vind ik erg goed in ieder geval 

0
geplaatst: 27 januari 2008, 23:55 uur
hallo
ik ben een great fan van 2 artiesten
mijn mijn love gaat naar de franse wizzard of the synthesizers
jean michel jarre.
toch mis ik 3 albums van hem onder andere
het album geomerty of love (dat moeilijk te vinden is in belgie)
zijn filmscore les grandés brullees
en waiting for cousteau
mijn 2e voor keur is de griekse filmcomposer vangelis van deze heb al zen cd albums
maar van jean michel jarre zijn er 2 (vhs concert banden die mss nooit op dvd komen en dat is het concert dat hij gaf in de states in 1986 & 1987 title: RENDEZ - VOUS HOUSTON & RENDEZ - VOUS LYON)en toch zijn dit pareltjes voor de fans !!
toffe groetjes van mij !!!!!!!!!!!!!!!!
greetings !!!!
jean michel jarre.
en waiting for cousteau
mijn 2e voor keur is de griekse filmcomposer vangelis van deze heb al zen cd albums
maar van jean michel jarre zijn er 2 (vhs concert banden die mss nooit op dvd komen en dat is het concert dat hij gaf in de states in 1986 & 1987 title: RENDEZ - VOUS HOUSTON & RENDEZ - VOUS LYON)en toch zijn dit pareltjes voor de fans !!
greetings !!!!
0
tangmaster
geplaatst: 30 januari 2008, 16:09 uur
ravejolie schreef:
hallo
jean michel jarre.
en waiting for cousteau
greetings !!!!
hallo
jean michel jarre.
en waiting for cousteau
greetings !!!!
Die laatste 2 video's staan gepland voor DVD uitgave in 2009. De cd's die je noemt, kijk een op Groove Unlimited.
0
thejazzscène
geplaatst: 28 juni 2008, 20:24 uur
Onlangs zag ik hem nog op de promomail van een record-store in Antwerpen en ik heb hem meteen weer even uitgehaald en erdoor gedraaid:
het gaat om een 12'' van Burundi Black die dateert uit 1971. Wat je een klassieker noemt dus. Dit moet echt eens beluisterd worden door electronic-geïnteresseerden.
Hilarisch is deze schijf. Toen ik dit voor het eerst hoorde ging ik echt kapot van't lachen.
Het gaat hier om het meest tribal-electronic nummer dat je je kunt voorstellen. Het nummer begint met een roepend (in zijn eigen taal) operhoofd van een stam (hutu's/ tutsi's, u kiest maar) en andere afrikanen roepen hem na: "heeeuuuuh!". Vervolgens begint men te trommelen op een met versterker verbonden boomstam. (denkik?)
Je hebt de originele versie en dat is zonder electronica en die is eigenlijk beter te pruimen dan die mét. Want daar merk je echt het pure. De know-how van de apparatuur zal niet op punt gestaan hebben vermoed ik. In ieder geval echt het luisteren waard.
het gaat om een 12'' van Burundi Black die dateert uit 1971. Wat je een klassieker noemt dus. Dit moet echt eens beluisterd worden door electronic-geïnteresseerden.
Hilarisch is deze schijf. Toen ik dit voor het eerst hoorde ging ik echt kapot van't lachen.
Het gaat hier om het meest tribal-electronic nummer dat je je kunt voorstellen. Het nummer begint met een roepend (in zijn eigen taal) operhoofd van een stam (hutu's/ tutsi's, u kiest maar) en andere afrikanen roepen hem na: "heeeuuuuh!". Vervolgens begint men te trommelen op een met versterker verbonden boomstam. (denkik?)

Je hebt de originele versie en dat is zonder electronica en die is eigenlijk beter te pruimen dan die mét. Want daar merk je echt het pure. De know-how van de apparatuur zal niet op punt gestaan hebben vermoed ik. In ieder geval echt het luisteren waard.
0
geplaatst: 16 september 2008, 15:41 uur
Klaus Schulze - Mirage (originele release, NIET de 2005 re-release)
Michael Stearns - Planetary Unfolding
Steve Roach - The Magnificent Void
Naar mijn smaak de 3 grootste electronische meesterwerken aller tijden (ambient / space music).
Michael Stearns - Planetary Unfolding
Steve Roach - The Magnificent Void
Naar mijn smaak de 3 grootste electronische meesterwerken aller tijden (ambient / space music).
0
tangmaster
geplaatst: 26 maart 2009, 11:34 uur
Tangerine Dream - Rubycon (het blijft een heerlijk album)
0
geplaatst: 26 maart 2009, 14:51 uur
En wat te denken van Klaus Schulze met Timewind, zodra ik gevangen ben door de eerste tonen begin ik al te zweven tot grote hoogte. En dat jaar in jaar uit, dan is het in mijn oren een klassieker van onschatbare waarde.
0
geplaatst: 26 maart 2009, 23:38 uur
Ik ben totaal geen kenner van Electronische muziek, maar heb laatst Smagsmalklubben mogen ontdekken. Hele gave muziek.
* denotes required fields.