Genres / Electronic / Labels
zoeken in:
0
geplaatst: 21 februari 2005, 23:26 uur
In de electronic wereld zijn labels bijna net zo belangrijk als artiesten. Naar aanleiding van Goodfella's opmerking bij VS's nieuwe album (op Planet Mu) maar even een topicje geopend. Favoriete dancelabels, en welke verdienen meer aandacht hier op MM?
Mijn favorieten:
* UWe : hebben vele van m'n Franse favorieten gereleased. Sulphuric Saliva, Communication Zero, Joshua ... artiesten die een belangrijke rol speelden toen ik dieper in de electronic dook.
* Hymen : onmisbaar label. Hebben met Xanopticon - Capacitd mijn all-time favorite track op hun label, maar ook daarnaast een boel quality releases, waaronder ook enkele SR albums.
* Ad Noiseam : de ontdekking, en een enorme eye opener. Lapsed, Cdatakill, Mad EP en mijn poort naar het n5MD label. Denk niet dat ik een classier label ken.
* Deathchant : Hellfish & Producer, net als het UWe label een doorbraak in mijn muzikale smaak. Kwamen op een moment dat ik het hele hardcore gedoe beu was.
Labels die zeker niet gemist mogen worden
* Planet Mu : Paradinas heeft gewoon smaak. Zeer gevarieerde releases, maar steeds boeiend, amper albums die het luisteren niet waard zijn. Mist enkele definitieve toppers (Bastard Sonz Of Raves is natuurlijk wel mijn No1, maar toch), maar verder niks op aan te merken.
* Peace Off : Frans labeltje dat kwaliteits breakcore brengt als geen ander. Zowat alle releases zijn de moeite. Harde, compromisloze muziek, maar wel steeds net anders dan anders.
* Third Movement : denk dat dit label de darkcore scene op zichzelf staande houdt. Alle goeie releases komen van dit label. Peaky Pounder, N-Vitral, Void Settler (hulde).
* n5MD : Label van de heren Gridlock. Geen beter label om chille IDM te verzamelen. Kwaliteitsreleases, niet echt gevarieerd maar wel steeds het betere werk in het genre. Quench, Proem, Keef Baker, mooi lijstje.
* Bonzai : hoe cool can retro zijn. Wat mij betreft het ultieme Belgische label, met klassiekers die nog steeds best vers klinken. Push, Airwave, Yves de Ruyter, Jones & Stephenson, Thunderball ... zou ze niet willen missen.
Bij deze. Vul gerust aan.
Mijn favorieten:
* UWe : hebben vele van m'n Franse favorieten gereleased. Sulphuric Saliva, Communication Zero, Joshua ... artiesten die een belangrijke rol speelden toen ik dieper in de electronic dook.
* Hymen : onmisbaar label. Hebben met Xanopticon - Capacitd mijn all-time favorite track op hun label, maar ook daarnaast een boel quality releases, waaronder ook enkele SR albums.
* Ad Noiseam : de ontdekking, en een enorme eye opener. Lapsed, Cdatakill, Mad EP en mijn poort naar het n5MD label. Denk niet dat ik een classier label ken.
* Deathchant : Hellfish & Producer, net als het UWe label een doorbraak in mijn muzikale smaak. Kwamen op een moment dat ik het hele hardcore gedoe beu was.
Labels die zeker niet gemist mogen worden
* Planet Mu : Paradinas heeft gewoon smaak. Zeer gevarieerde releases, maar steeds boeiend, amper albums die het luisteren niet waard zijn. Mist enkele definitieve toppers (Bastard Sonz Of Raves is natuurlijk wel mijn No1, maar toch), maar verder niks op aan te merken.
* Peace Off : Frans labeltje dat kwaliteits breakcore brengt als geen ander. Zowat alle releases zijn de moeite. Harde, compromisloze muziek, maar wel steeds net anders dan anders.
* Third Movement : denk dat dit label de darkcore scene op zichzelf staande houdt. Alle goeie releases komen van dit label. Peaky Pounder, N-Vitral, Void Settler (hulde).
* n5MD : Label van de heren Gridlock. Geen beter label om chille IDM te verzamelen. Kwaliteitsreleases, niet echt gevarieerd maar wel steeds het betere werk in het genre. Quench, Proem, Keef Baker, mooi lijstje.
* Bonzai : hoe cool can retro zijn. Wat mij betreft het ultieme Belgische label, met klassiekers die nog steeds best vers klinken. Push, Airwave, Yves de Ruyter, Jones & Stephenson, Thunderball ... zou ze niet willen missen.
Bij deze. Vul gerust aan.
0
geplaatst: 21 februari 2005, 23:48 uur
Ter aanvulling dan maar
..
Warp mag uiteraard niet ontbreken. Eén van de grondleggers van de hedendaagse electronica. Van Rephlex ken ik nog te weinig, maar dit label kan onder voorbehoud ook in dit rijtje. Schematic vind ik vooral fascinerend, maar verder een beetje navelstaarderig.. al moet ik me ook daar 's in verdiepen. Ant-Zen, het moederlabel van Hymen, hoort er ook absoluut bij.. Het label dat mij persoonlijk een aardig zetje naar muzikale verbreding gaf (lees; iets anders dan hardcore). En is City Centre Offices al genoemd? Dé thuisbasis voor extreem chillende geluiden. Tot slot lijkt Ai Records ook een label om verder uit te puzzelen, hun Station compilatie-cd is er in ieder geval één met heerlijk zoete idm
.
..Warp mag uiteraard niet ontbreken. Eén van de grondleggers van de hedendaagse electronica. Van Rephlex ken ik nog te weinig, maar dit label kan onder voorbehoud ook in dit rijtje. Schematic vind ik vooral fascinerend, maar verder een beetje navelstaarderig.. al moet ik me ook daar 's in verdiepen. Ant-Zen, het moederlabel van Hymen, hoort er ook absoluut bij.. Het label dat mij persoonlijk een aardig zetje naar muzikale verbreding gaf (lees; iets anders dan hardcore). En is City Centre Offices al genoemd? Dé thuisbasis voor extreem chillende geluiden. Tot slot lijkt Ai Records ook een label om verder uit te puzzelen, hun Station compilatie-cd is er in ieder geval één met heerlijk zoete idm
.
0
geplaatst: 21 februari 2005, 23:51 uur
De labels die je noemt kende ik al van naam door je commentaren bij releases, en ik ga ze zeker eens onder de loep leggen.
Zelf hou ik het wat meer bij de 'gebruikelijke' namen. Ik ben dan ook heel erg te porren voor het echt kneuterige piepknor gepruttel.
Favorieten: Warp (met voorsprong), Skam, Schematic, Mille Plateaux/Force, Dub, Toytronic, Rephlex, Mu, Neo Ouija, ~Scape, en dan zijn er ook nog wel een zooi waar ik hier en daar een prettig nummer op gehoord heb. Veel moois ook op online magazine Igloo Mag.
Zelf hou ik het wat meer bij de 'gebruikelijke' namen. Ik ben dan ook heel erg te porren voor het echt kneuterige piepknor gepruttel.
Favorieten: Warp (met voorsprong), Skam, Schematic, Mille Plateaux/Force, Dub, Toytronic, Rephlex, Mu, Neo Ouija, ~Scape, en dan zijn er ook nog wel een zooi waar ik hier en daar een prettig nummer op gehoord heb. Veel moois ook op online magazine Igloo Mag.
0
geplaatst: 21 februari 2005, 23:56 uur
Tja, heb niet toevallig Warp niet vernoemd. Label is inderdaad een pionier, en er zijn leuke releases op te vinden, maar vind hun clips beter dan de muziek, en teveel flauwe/zoutloze releases om echt een aanrader te zijn.
0
geplaatst: 22 februari 2005, 00:23 uur
ja weinig nog hieraan toe te voegen, kan mij zeer vinden in de labels die yak naar voren brengt.
hoewel schematic ik niet echt fantastisch vind, behalve dat geschifte phoenecia.
bij het label van lee norris : neo ouija vind ik het over het algemeen steeds matiger worden. Exceptioneel is echter wel de sense release " a view from a vulnerable place"
skam heeft natuurlijk ogen geopend via lego feet, Boc en bola.
verder nog wat kleine labels waarvan ik iets verwacht in de toekomst zijn expanding records (mijn favorite van nu), type records (label van xela) cactus island records.
hoewel schematic ik niet echt fantastisch vind, behalve dat geschifte phoenecia.
bij het label van lee norris : neo ouija vind ik het over het algemeen steeds matiger worden. Exceptioneel is echter wel de sense release " a view from a vulnerable place"
skam heeft natuurlijk ogen geopend via lego feet, Boc en bola.
verder nog wat kleine labels waarvan ik iets verwacht in de toekomst zijn expanding records (mijn favorite van nu), type records (label van xela) cactus island records.
0
geplaatst: 22 februari 2005, 00:32 uur
cichlisuite schreef:
Dit staat naast Phoenecia vol met nog heel wat meer prachtig Schematic-werk.
0
geplaatst: 22 februari 2005, 00:38 uur
Ah thanks, mooie opening om dat label eindelijk 's op waarde te schatten lijkt me 

0
geplaatst: 22 februari 2005, 00:42 uur
Dit staat naast Phoenecia vol met nog heel wat meer prachtig Schematic-werk.
vooruit staat in de wishlist

0
geplaatst: 25 februari 2005, 01:22 uur
B12 is volgens mij nog niet genoemd. Het trendsettende Detroit techno label, waarvan ik alle releases (zijn er ook maar 16) heb
Zijn bijna allemaal door dezelfde artiest, ''B12'', maar dan onder nog 4 aliasen: Redcell, Cmetric, Musicology, 2001. Lekker minimaal, ontspannen en innovatief (destijds). Dat voeg ik binnen een paar maanden nog toe.
Bpitch Control kan ik nog wel even noemen. Een zeer groot Berlijns label wat ik nu een beetje aan het beluisteren ben met de gerespecteerde eigenares ervan ''Ellen Alien'' en één van de getekenden artiesten erop ''Apparat''.
Zijn bijna allemaal door dezelfde artiest, ''B12'', maar dan onder nog 4 aliasen: Redcell, Cmetric, Musicology, 2001. Lekker minimaal, ontspannen en innovatief (destijds). Dat voeg ik binnen een paar maanden nog toe.Bpitch Control kan ik nog wel even noemen. Een zeer groot Berlijns label wat ik nu een beetje aan het beluisteren ben met de gerespecteerde eigenares ervan ''Ellen Alien'' en één van de getekenden artiesten erop ''Apparat''.
0
geplaatst: 25 februari 2005, 04:28 uur
Bpitch heeft idd een hoop leuke dingen. Verder is er nog het Nederlandse Bunker Records (voorheen ook Legowelt).
0
geplaatst: 25 februari 2005, 13:48 uur
0
geplaatst: 25 februari 2005, 17:47 uur
favorieten: Bunker Records, Kanzleramt, Cocoon, Viewlexx en Pokerflat. Techno/electro
0
geplaatst: 26 februari 2005, 01:28 uur
Zeerzeker. Van het ''B12''-label stapte ze in '93 over naar Warp en daarbij zijn ze na hun ''3EP'' release gestopt met muziek maken.
0
Sietse
geplaatst: 28 februari 2005, 16:42 uur
Van een heel andere karakter, niet echt dance meer maar wel electronisch en zeker niet te vergeten naar mijn mening zijn:
Apestaartje. Hele mooie proccessing albums van onder andere Anderegg en Aero. Denk bij het geluid aan Fennesz en Mitchel Akiyama, maar dan veel subtieler en gevarieerder.
Erg leuk Zweeds lebel is Häpna, met onderandere releases van Tape, Hans Hans Appelqvist en Sagor & Swing. Van ambient via piano muziek naar "easy tune" Vaak alles van een wat lichtere noot.
Voor een wat licht geluid, maar toch ook wel vooruit strevend (sorry, maar warp, skam en planet mu hebben het niet meer) raad ik toch aan enkele duitse labels te luisteren, zo zijn daar Morr, maar vooral ook City Centre Offices. Op deze laatste zijn in ed afgelopen paar jaar zoveel verschillende mooie dingen uitgekomen, zoals daar zijn Ulrich Schnaus die klinkt als electronische Shoegazer, of Dictaphone, die electronica combineren met clarinet en andere blaas instrumenten. Ook zijn er in de begin periode van het label enkele, voor die tijd, vernieuwende idm platen uitgekomen, van artiesten zoals Arovane en Fizzarum.
Het label probeert met de releases die ze uitbrengen de wat meer kunstzinnige gedachten over te plaatsen in entertainment muziek. Het is wat meer dan gewoon willen dansen. Al de artiesten hebben een eigen manier van het maken van de muziek en geheel eigen ideeën over hoe het aantepakken.
En voor de wat meer experimentele muziek raad ik MEGO aan. Meer dan muziek alleen, is dit een platform voor multimediale kunst. De muziek hier wordt niet puur alleen voor entertaiment gezien, maar is ook meer een vorm van kunstzinnige expressie. Een expressie die in de huidige wereld wel eens heel kil kan zijn.
Enkele toppers op dit label voor mij zijn: Hecker, Fennesz, Noriko Tujiko en Pita.
Apestaartje. Hele mooie proccessing albums van onder andere Anderegg en Aero. Denk bij het geluid aan Fennesz en Mitchel Akiyama, maar dan veel subtieler en gevarieerder.
Erg leuk Zweeds lebel is Häpna, met onderandere releases van Tape, Hans Hans Appelqvist en Sagor & Swing. Van ambient via piano muziek naar "easy tune" Vaak alles van een wat lichtere noot.
Voor een wat licht geluid, maar toch ook wel vooruit strevend (sorry, maar warp, skam en planet mu hebben het niet meer) raad ik toch aan enkele duitse labels te luisteren, zo zijn daar Morr, maar vooral ook City Centre Offices. Op deze laatste zijn in ed afgelopen paar jaar zoveel verschillende mooie dingen uitgekomen, zoals daar zijn Ulrich Schnaus die klinkt als electronische Shoegazer, of Dictaphone, die electronica combineren met clarinet en andere blaas instrumenten. Ook zijn er in de begin periode van het label enkele, voor die tijd, vernieuwende idm platen uitgekomen, van artiesten zoals Arovane en Fizzarum.
Het label probeert met de releases die ze uitbrengen de wat meer kunstzinnige gedachten over te plaatsen in entertainment muziek. Het is wat meer dan gewoon willen dansen. Al de artiesten hebben een eigen manier van het maken van de muziek en geheel eigen ideeën over hoe het aantepakken.
En voor de wat meer experimentele muziek raad ik MEGO aan. Meer dan muziek alleen, is dit een platform voor multimediale kunst. De muziek hier wordt niet puur alleen voor entertaiment gezien, maar is ook meer een vorm van kunstzinnige expressie. Een expressie die in de huidige wereld wel eens heel kil kan zijn.
Enkele toppers op dit label voor mij zijn: Hecker, Fennesz, Noriko Tujiko en Pita.
0
geplaatst: 2 maart 2005, 00:08 uur
(sorry, maar warp, skam en planet mu hebben het niet meer)
mwoa......ben ik het niet echt mee eens, over planet mu hoor je mij niet, want dat doet het voor mij gewoon net niet.
maar skam laat met de bolaman toch zien dat ze geen seconde achter lopen op andere idm-acts.
overigens mag tussen het rijtje cco,morr ook kranky worden toegevoegd, denk pan american en the dead texan
0
geplaatst: 2 maart 2005, 00:23 uur
Grappig dat we met Kranky nu toch weer richting Labradford/Low/Bowery Electric gaan, om aan te geven hoe dicht electronica-gepruttel en gitaargeneuzel bij elkaar liggen.
Morr is de laatste jaren ook één van mijn favoriete labels.
Morr is de laatste jaren ook één van mijn favoriete labels.
0
ElMeroMero
geplaatst: 2 maart 2005, 00:36 uur
Om even aan te haken bij Yak over dat gitaarspul enzo
: bij Alien 8 en het electronica-sublabel daarvan, Substractif, zitten ook wel enkele interessante artiesten, als je tenminste van minimale pruttel-electronica cq. ambient houdt.
Met name Tim Hecker, Mitchell Akiyama en Tomas Jirku springen hierbij in het oog.
: bij Alien 8 en het electronica-sublabel daarvan, Substractif, zitten ook wel enkele interessante artiesten, als je tenminste van minimale pruttel-electronica cq. ambient houdt. Met name Tim Hecker, Mitchell Akiyama en Tomas Jirku springen hierbij in het oog.
0
Sietse
geplaatst: 2 maart 2005, 18:05 uur
Helemaal mee eens, kranky en alien8 zijn geweldig.
En om over Bola te spreken (skam dus), dat ze achter lopen op andere IDM dingen zeg ik ook niet, maar dat IDM achterloopt op zich zelf (het is tegenwoordig een soort parodie aan het worden als je het mij vraagt) dat denk ik dus wel. Zoals ik al vaker heb gezegd...IDM verdient de I niet meer, tot zover dat ooit wel was.
En om over Bola te spreken (skam dus), dat ze achter lopen op andere IDM dingen zeg ik ook niet, maar dat IDM achterloopt op zich zelf (het is tegenwoordig een soort parodie aan het worden als je het mij vraagt) dat denk ik dus wel. Zoals ik al vaker heb gezegd...IDM verdient de I niet meer, tot zover dat ooit wel was.
0
geplaatst: 2 maart 2005, 18:30 uur
Dance music is dan ook nooit bedoeld om intelligent te zijn lijkt me. En als ik me niet vergis is de term zelfs ooit als parodie begonnen.
0
Sietse
geplaatst: 3 maart 2005, 00:47 uur
Zou kunnen, weet ik niet. Weet wel dat ik al en aantal jaar er eigenlijk wel een beetje op uit ben gekeken. Houd me momenteel toch meer met wat experimentelere dingen bezig.
En ik weet het, veel mensen vinden drones, noise en avant-gardistisch gepingel ook saai.
/me hides in a small corner of the room and cries out loud.
Labels die mensen zouden checken...(jaja tijd voor de netlabels) Een mooie begin.
Thinner/autoplate (de een dub, de ander ambient) www.thinnerism.com
Earlabs, (illegale) reissues van mijlpalen in de electronicische geschiedenis (denk Gurus of electronic music) en verder ook nieuw werk van onderandere Frans de Waard, Jos Smolders en meer bekenden in de underground experimentele electronica scene.
www.earlabs.org
Subsource, van ambient, via idm naar techno met zijstappen naar andere dingen. Zeer de moeite waard voor beginners in de electronische muziek, dit omdat het heel divers is. Subsource is een van de ouderen in de netscene en timmert zeer goed aan de weg naar het worden van een grote (net zoals thinnerism)
www.subsource.net
Soulseek Records, wellicht bij sommigen van jullie bekend. Dit is er een waar menig nu grotere artiest ooit is begonnen (denk Helios, Xela en Khonnor) en waar vele nog onbekende artiesten hun best doen om aandacht te krijgen, en die dan uiteindelijk ook krijgen van labels (Kilowatts (& Vanek), New Delhi FM) Momenteel gebeurd er weinig, maar uit bronnen (ja ik doe er ook iets) blijkt dat er binnenkort 3 a 4 nieuwe releases gaan komen. De muziek stroom is met name gericht op IDM, maar andere electronische muziek komt ook aanbod, zoals downtempo, ambient en breakcore.
www.soulseekrecords.com en www.soulseekrecords.net
Voorlopig dus weer genoeg luister materiaal.

En ik weet het, veel mensen vinden drones, noise en avant-gardistisch gepingel ook saai.
/me hides in a small corner of the room and cries out loud.
Labels die mensen zouden checken...(jaja tijd voor de netlabels) Een mooie begin.
Thinner/autoplate (de een dub, de ander ambient) www.thinnerism.com
Earlabs, (illegale) reissues van mijlpalen in de electronicische geschiedenis (denk Gurus of electronic music) en verder ook nieuw werk van onderandere Frans de Waard, Jos Smolders en meer bekenden in de underground experimentele electronica scene.
www.earlabs.org
Subsource, van ambient, via idm naar techno met zijstappen naar andere dingen. Zeer de moeite waard voor beginners in de electronische muziek, dit omdat het heel divers is. Subsource is een van de ouderen in de netscene en timmert zeer goed aan de weg naar het worden van een grote (net zoals thinnerism)
www.subsource.net
Soulseek Records, wellicht bij sommigen van jullie bekend. Dit is er een waar menig nu grotere artiest ooit is begonnen (denk Helios, Xela en Khonnor) en waar vele nog onbekende artiesten hun best doen om aandacht te krijgen, en die dan uiteindelijk ook krijgen van labels (Kilowatts (& Vanek), New Delhi FM) Momenteel gebeurd er weinig, maar uit bronnen (ja ik doe er ook iets) blijkt dat er binnenkort 3 a 4 nieuwe releases gaan komen. De muziek stroom is met name gericht op IDM, maar andere electronische muziek komt ook aanbod, zoals downtempo, ambient en breakcore.
www.soulseekrecords.com en www.soulseekrecords.net
Voorlopig dus weer genoeg luister materiaal.

0
geplaatst: 4 maart 2005, 23:39 uur
Richard James zei ook ergens dat mensen die zijn muziek IDM noemen alleen naar de Backstreet Boys luisteren of iets dergelijks 
Die netlabels die Sietse hierboven noemt had ik ook ergens staan in lijstje van netlabels. Ik zal het ooit eens uitspitten en hier de andere aanraadbare netlabels plaatsen

Die netlabels die Sietse hierboven noemt had ik ook ergens staan in lijstje van netlabels. Ik zal het ooit eens uitspitten en hier de andere aanraadbare netlabels plaatsen

0
geplaatst: 8 april 2005, 20:06 uur
-Peacefrog (oa Marco passarani)
-Benbecula (oa Frog Pocket, Christ, Prhizzm)
Peacefrog is vaak iets meer dansbaarder,
Benbecula heeft rustige melodische electronica
Favorieten zijn en blijven:
-City Centre Offices (Ulrich Schnauss)
-Skam (Quinoline Yellow, Bola)
-N5MD (Gridlock, Proem)
-Benbecula (oa Frog Pocket, Christ, Prhizzm)
Peacefrog is vaak iets meer dansbaarder,
Benbecula heeft rustige melodische electronica
Favorieten zijn en blijven:
-City Centre Offices (Ulrich Schnauss)
-Skam (Quinoline Yellow, Bola)
-N5MD (Gridlock, Proem)
0
geplaatst: 8 april 2005, 20:08 uur
0
geplaatst: 8 april 2005, 20:57 uur
0
geplaatst: 25 april 2005, 18:06 uur
hospital , beta , nu electro , renegade , metalheadz , replicant audio , moving shadow ,
0
Joyrex
geplaatst: 13 juni 2005, 22:13 uur
Morr music! Geweldig Berlijns label met een erg afwisselend spectrum van electronica releases met af en toe een gitaarpop release ertussendoor. Verder B-Pitch control, Rephlex, Domino Records, Wolfskuil records ( een Nijmeegs technolabel waarop Joris Voorn een 12'' uit heeft), Thrill Jockey en natuurlijk Tigerbeat6 (label van Kid606 en zijn mede soundverminkers:-))
0
Sietse
geplaatst: 13 juni 2005, 23:35 uur
de opvolger van mille plateaux, mille plateaux media heeft alweer wat leuke dingen uit...
verder type records (Khonnor, Mokira, sanso-xtro, xela en meer) Erg leuk en varierend label...denk ik eentje om in de gaten te houden voor de toekomst.
verder type records (Khonnor, Mokira, sanso-xtro, xela en meer) Erg leuk en varierend label...denk ik eentje om in de gaten te houden voor de toekomst.
0
geplaatst: 14 juni 2005, 00:42 uur
Joyrex schreef:
Wolfskuil records ( een Nijmeegs technolabel waarop Joris Voorn een 12'' uit heeft),
Wolfskuil records ( een Nijmeegs technolabel waarop Joris Voorn een 12'' uit heeft),
_o_
Ik ga trouwens voor:
* Environ
* Peacefrog
* Playhouse
* UR
* Solid
* Output
* DFA
* Metalheadz
ook wil ik nog een lans breken voor erg goede Nederlandse labels als:
* Delsin
* Clone
* Music For Speakers
* Rush Hour
* Klakson
EN historische dingen als Warp, Tresor, R&S, Transmat....
* denotes required fields.