MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Electronic / Labels

zoeken in:
Joyrex
Leuke paradox, de bewoners van de Wolfskuil luisteren naar Frans Bauer terwijl op het gelijknamige label goede techno uitkomt...

Joyrex
Zou nog Bunker records toe willen voegen aan het Nederlandse lijstje. Haagsch kwaliteitslabel dat voornamelijk doet in electro, met onder andere Legowelt!

Ja, dat zijn echte pioniers, maar reeds wel genoemd in dit topic door herman en brooklyn

Als we het toch over de mannen (en vrouwen) van Bunker hebben: zag onlangs nog Rude 66 optreden in Amsterdam. Live 909-drumcomputer, vrouwenvocalen met vocoder en live synthwerk

Sietse
en dan moet natuurlijk ook Clone worden genoemd...

T.O. schreef:

ook wil ik nog een lans breken voor erg goede Nederlandse labels als:

* Delsin
* Clone
* Music For Speakers
* Rush Hour
* Klakson

Vooral het werk van Duplex vind ik erg sterk.

Yak
Sietse schreef:
en dan moet natuurlijk ook Clone worden genoemd...

Grappig genoeg loopt één van die gasten in Big Brother voortdurend rond met een Clone-shirt. Blijkt het Roeland van Data Leak te zijn.

Sietse
ok, dat is wel grappig...

niet gezien echter....kijk geen tv, en al helemaal niet naar Big Brother

*foutje*

Sietse
hehe, leuk dat dit topic weer op komt. Meteen maar wat leuke labels erbij noemen:

12K (dat ik die nog niet eerder had genoemd) met artiesten zoals Taylor Deupree, Shuttle 358, Stefan Mathieu, Steinbrüchel, Pjusk en zoveel meer. Echt een kwaliteitslabel dat zich bevindt in het vlak van minimal music. Wordt al sinds oprichten gezien als een van belangrijke vandeldragers van de meer experimentele electronica maar dan zonder al te pretentieus te worden (daar hebben ze side-label LINE voor)
Zou eigenlijk geen introductie nodig moeten hebben, maar aangezien de stemmen aantallen bij de albums helaas toch wel.

ROOM40
Wat jonger label die uit dezelfde vijver vist als 12K. Opgericht door de Australiër Lawrence English met als enkele artiesten Oren Ambarachi, Steinbrüchel, Tim Hecker, Taylor Deupree en vele meer.
Aanrader!!!

Dragon's Eye Recordings
Heel erg jong label met alleen nog maar onbekende artiesten zoals Wyndel Hunt, Yann Novak en Cotton. Wederom veel minimale muziek met een inslag in de multimediale kunst. Muzikanten zijn ook actief met installaties en dergelijke. Wellicht iets te academisch voor de meesten, maar avonturiers kunnen zich hier goed uitleven.
Naast muziek ook publicaties over van alles en nog wat.

SPEKK
Japans label dat zich focust op verschillende genres waaronder minimal music maar ook psych folk en drone dingen.
Artiesten zoals Boca Raton, Jefre Cantu-Ledesma (van Tarentel), The Alps (met leden van Tarentel), Ken Ikeda, Andrey Kiritchenko en William Basinski hebben hier iets gedaan.
Divers label met leuke releases die allemaal echt de moeite waard zijn.

Zal ik ook mijn lijstje maar even aanvullen:

* Perlon (speelse minimal van o.a. Luciano en Villalobos)

* Border Community (James Holden & co.)

* Poker Flat (van Steve Bug met o.a. Trentemoller)

* Cadenza (Luciano's unieke label)

* Innervisions (voornamelijk deephouse, vrij invloedrijk inmiddels)

* Planet E (legendarisch label van Carl Craig)

* Wagon Repair (Mathew Jonson/Cobblestone Jazz)

* M_nus (hyperminimal van Richie Hawtin en consorten)

* Mojuba/Styrax Leaves (zonder uitzondering goede releases met een diepe kruising tussen dub, techno en house)

Mijn duit in het zakje:

* Italians Do It Better (bestaat pas sinds kort maar nu al 3 keer raak met Glass Candy, Chromatics en hun comp)
*Ghostly International (electronica-liedjes van oa. Mathew Dear, Solvent)
*Dial (sfeertechno, doorgebroken in 2007, niet altijd even spannend)

en natuurlijk
* Kompakt (altijd rake techno met vaak een vette knipoog)
* Get Physical (klein begonnen, inmiddels gigantisch na 'heater', klinkt soms een beetje vlakjes maar hun Body Languages zijn wel super)
*K7 (gigantische scope en catalogue, laatste tijd vooral bekend vanwege hun DJ-Kicksen en de co-release van albums op kleinere labels (Herbert, Cobblestone Jazz))

* DFA (label van LCD-voormannen Murhpy & Goldsworthy)

Het is nou ook weer niet zo dat ik van deze labels elke release tot op het bot toe uitpluis, maar deze vallen me altijd wel in positieve zin op en ik houd wel in de gaten wat er op uitkomt.

Vanuit 'historisch perspectief':

*Basic Channel (legendarisch techno-dub label uit Berlijn)

*Chain Reaction (de reïncarnatie van Basic Channel)

*Warp (nu niet meer essentieel, maar de releases uit de eerste jaren hebben zeker m'n interesse)

Verder volg ik in meer- of mindere mate:

*Border Community (label van James Holden)

*Bpitch Control (label van Ellen Allien, maar ook Kiki vind ik erg goed. de kwaliteit-kwantiteitsverhouding zou wel een stuk beter kunnen)

*City Centre Offices (treffende omschrijving op Discogs.com:
"You wake up, make coffee, and sit on your porch in the morning sun. The cool air coming into your yard shakes tree leafs into a harmonious drone sound pulling you smoothly from a state of sleepiness into a state of reflection. This is the mood of which 'City Centre Offices' many talented artists will produce for you with stunning accuracy. I like to tell my friends, 'this label is for thinkers'."

*DFA

*Innervisions

*Kompakt

*Mille Plateaux

*Modular Records (veel leuke electropopbandjes)

*Smalltown Supersound (Noors label met interessante jazz, electronica en ook wel wat rock)

Zijn er vast nog wel meer, maar dit schiet me nu zo te binnen.

- Kill Rockstars Record(de (oude) thuishaven van Elliott Smith en nog veel meer onbekends mooi.

Elliott Smith is geweldig, maar echt 'electronic' is het natuurlijk niet.

Favoriete labels:

-Border Community (muziek als je meest harmonieuze en mooie droom. Zowel qua muziek als totale visie grensverleggend)
-Drag City (donkere sprookjes)
-DFA (eerst nog zoekende binnen de 'new-rave' en allemaal iets te retro etc. Nu: synoniem voor perfecte geproduceerde melodieuze pop/dance)
-Kompakt (dansbare micro-melodieën)
-Paw Tracks (harmonieën uit hogere sferen)
-Smalltown Supersound (elektronisch, Scandinavisch en erg verwant aan krautrock)
-Warp (geen electronica zonder Warp)

tuktak
moving shadow heeft voor mij een heilige status.
virus is ook een kippenvel label voor mij, dik geld betaald voor platen uit de collectie.
nu zijn beide labels tegenwoordig iets minder goed. vertegenwoordigd, maar dat doet voor mij amper afbreuk aan deze befaamde labels.

en tegenwoordig zeg ik dan meer:
raster-noton begint de laatste tijd ook steeds interessanter te worden door iets gevarieerdere releases.
touch is ook een gaaf label met fennesz, johann johannsson, biosphere. verrassende muziek.

n5MD, Hymen, Ant-zen, warp..

Sietse
enkele van mijn favo labels zijn momenteel Room40 en Slaapwel Records.

Nieuw in het lijstje labels dat ik kan aanraden is Koyuki, een Italiaans label die allemaal releases uitbrengt met minimale soundscapes en field recordings.
Echt heel fijn spul en de helft van de releases is nog eens gratis te downloaden ook.

Infraction (betere loops en ambient)
miasmah
warp (heb ongeveer 180 cd's - ep's - singles ervan)

was fijn:
M3rck (gestopt)
Komplott (de eerste releases, vooral figurera met De Reperare - een tip!!!!)
mille plateaux (ook gestopt)

thejazzscène
Marguerita is een label opgericht in 2002 door Cosmic Force en dat brengt de laatste tijd toch ook speciaal materiaal uit.
De 030303 reeks bevat bijvoorbeeld erg mooie nummers.

http://www.discogs.com/label/Marguerita+Recordings

Ohja: Acid Planet staat hier nog niet op. Dat was een belangrijk label en gelde als startschot voor vele hedendaagse Nederlandse elektroartiesten.

Axis; het label van Jeff Mills brengt soms toch ook wel leuk materiaal uit. Al zit er eveneens veel monotone techno in hun discografie.

Sietse
eviljoke schreef:
Infraction (betere loops en ambient)
miasmah
warp (heb ongeveer 180 cd's - ep's - singles ervan)

was fijn:
M3rck (gestopt)
Komplott (de eerste releases, vooral figurera met De Reperare - een tip!!!!)
mille plateaux (ook gestopt)

Mille Plateaux is terug heh, als Mille Plateaux Media (al hebben die niet meer de naam die MP ooit had)

Komplott heeft idd hele fijne dingen gedaan.
Een aanrader die daar bij past is Kning Disk, maar die doen ook niet electronische dingen.

Onderhond schreef:
* Bonzai : hoe cool can retro zijn. Wat mij betreft het ultieme Belgische label, met klassiekers die nog steeds best vers klinken. Push, Airwave, Yves de Ruyter, Jones & Stephenson, Thunderball ... zou ze niet willen missen.

Erg leuk label idd, maar dan vooral vanwege de '90's klassiekertjes. Het label schijnt echter nog steeds te bestaan, dus kennen jullie ook nog wat moderne Bonzai "klassiekers" ???

Turbo, Boys Noize, Ed Banger, Institubes, Southern Fried, Dim Mak en New Judas. Voor mij de belangrijkste labels in de electro-scene

bas
Waar het ook ineens vandaan komt: Tympanik valt de laatste tijd sterk op met goede electronische releases. Zelfs grote namen als Proem, Stendeck en Displacer zijn hier al te vinden, maar mijn mooiste ontdekkingen van 2009 komen denk ik vanuit Tympanik. Waar N5MD helaas ook een beetje van z'n 'roots' afwijkt (de mooie knisperende emotionele electronica maakt vaker plaats voor oa post-rock invloeden) komt er meer moois richting Tympanik (wel oppassen voor de dance-achtige missers hier en daar.)

Tympanik is inderdaad erg goed bezig, heb je deze Undermathic - Return to Childhood (2009) al gecheckt bas? Misschien wel dé mooiste release van dit jaar period.

Hibernate

Runs and focus on ambient and electroacoustic music by artists like: Ian Hawgood, Chihei Hatakeyama, Hakobune, Relmic Statute, Northerner.

Ik vind Relmic Statute - Morning Tapes echt briljant. Benieuwd hoe dit label zich gaat ontwikkelen

thejazzscène schreef:
Marguerita is een label opgericht in 2002 door Cosmic Force

Klopt niet, Cosmic Force heeft nog nooit een label opgestart voor zover ik weet. Wel een geniale gast trouwens !

Gast
geplaatst: vandaag om 22:31 uur

geplaatst: vandaag om 22:31 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.