MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Electronic / Vet Geluid

zoeken in:
Zijn er hier meer liefhebbers van 'Vet Geluid'. Ik bedoel hiermee de substroming waar ondermeer Tiefschwarz, Black Strobe, Ada, Phonique, Rex The Dog, etc. onder vallen.

van bovenstaande ken ik alleen rex the dog, en daar wordt ik bijna altijd heel erg happy van, leuke speelse electro. zij maken toch bijna alles met een korg uit de jaren 70 of niet?

van de substroming vet geluid heb ik nog nooit gehoord, wat is er zo kenmerkend aan deze stroming??

vet geluid? nooit van gehoord.

ik ken zelf Tiefschwarz en Black Strobe , dat is ook electro(clash)

Dat van de korg weet ik niet. Zou best kunnen. Ik ken van Rex The Dog alleen nog maar Prototype.

Wat citaten uit een stuk uit de Nieuwe Revu van een tijdje geleden:

"Het is een variant op house en techno die zijn invloeden aanwendt voor een frisse wind door de wereld van de eeuwige boem-boem-boem. Het is meer boem-klap, want elektronische handclaps (denk aan disco) vormen een belangrijk element in de muziek."

en

"In Vet Geluid is de percussie ondergeschikt aan de scheurende synthesizergeluiden, waar techno juist heel erg percussiegericht is" (quoting Hans-Jochem Dijk hier).

"De belangrijkste invloed komt uit rock en new wave en anders dan Detroit-techno heeft het echt een blanke beat. Het is geen funk, disco of house, wat zwarte ritmes zijn. Dit is uiteindelijk rockmuziek, met andere instrumenten." (ook weer HJD. Ik moet zeggen dat ik me in die laatste 2 zinnen minder kan vinden)

Nouja. Het bekendste Vet Geluid nummers vooralsnog is Rocker van Alter Ego (en de inmiddels vele remixes), denk ik.

Yak
Zegt me allemaal niks.

Aha heeft een liedje van de Yeah Yeah Yeahs gecoverd. Die ken je wel misschien? Het lijkt alleen niet meer heel erg op het origineel. En Phonique is vriendjes met Erlend Oye.

Yak
Jezus, da's nou ook stom toevallig. Loop ik zojuist hier tegenaan.

Ah, leuk.

Ik vind het overdreven om dit als een nieuw genre te bestempelen. Nummers met deze sound worden al jaren gemaakt (met mondjesmaat). Ik hoorde pas toevallig een track van enkele jaren terug, Elektrochemie LK - Schnell. Als dit nu uitgebracht zou worden zou het vast als Vet Geluid bestempeld worden. En wat te denken van T. Raumschmiere? Veel tracks van hem lijken ook verdacht veel op wat nu Vet Geluid genoemd wordt.

Een nieuw genre is het ook niet. Een frisse wind - voor sommigen - wel. Het klinkt vooral erg fijn, welke naam er dan aan gehangen wordt, maakt me verder weinig uit. State of Grace van Swayzak is trouwens uit 2001 en zou ook door kunnen voor Vet Geluid.

Rocker ? Misleidende term dan toch. Ik kan me eigenlijk nog het best vinden in die twee quote die herman plaatste.

"De belangrijkste invloed komt uit rock en new wave en anders dan Detroit-techno heeft het echt een blanke beat. Het is geen funk, disco of house, wat zwarte ritmes zijn. Dit is uiteindelijk rockmuziek, met andere instrumenten."

Muziek die de electronische revolutie in de jaren 80 blijkbaar nooit meegemaakt heeft, en het wiel opnieuw probeert uit te vinden. Klinkt dan ook eerder belegen dan dat het overkomt als een frisse wind vind ik.

Oh, en laten we hopen dat er snel een internationale term komt, want vet geluid ....

Ik ga er naar op zoek . Ik vind het ook een leuk genre, maar ik ben bang dat het zo uitgemolken gaat worden dat ik over een half jaar geen Vet Geluid meer kan horen.

Onderhond schreef:

Oh, en laten we hopen dat er snel een internationale term komt, want vet geluid ....

Het staat ook al bekend als Fetter Ton en Fat Sound. Maar of dit nu zo'n geweldige namen zijn

Electrohouse? Ik was er nog eentje tegen gekomen, maar die is niet blijven hangen.

Ja, af en toe wel leuk. Hou meer van de oer-electro. Dit is me een beetje teveel hap-slik-wegmuziek...

Het is zo heerlijk mee klappen op Safari van Andre Kramal (eerste track op Misch Masch van Tiefschwarz). Zoals ik ergens al las: 'hierop dans je vanuit je schouders, niet vanuit je heupen'.

En inmiddels staat de halve top 40 vol met de commerciele variant van 'vet geluid', luister maar eens naar Eric E. en Eric Prydz...

Inderdaad, is echt de nieuwe top 40-dance geworden, na de (toch wel) teloorgang van trance...

Liever Dance dan R&B...

Ook in de R&B veel dance-invloeden tegenwoordig... Luister maar naar Justin Timberlake of zelfs de nieuwe Shakira.

Tiefschwarz afgelopen weekend nog gehoord in 11, maar viel toch lichtjes tegen. Rex the Dog is inderdaad geweldig!

Ik vind het ook jammer dat ooit hele vette (instrumentale) nummers zoals 'Yeah Yeah', 'Perfect Exceeder' en iets langer geléden 'Same Man' ook opeens, máánden nadat ze voor 't eerst gedraaid werden in het uitgaanscircuit opeens op TMF opduiken met irritant gezang er door heen en dito clip!

by_the_way schreef:
Liever Dance dan R&B...

En dat is nog een understatement..

Vet geluid kan op zo'n beetje ieder genre slaan trouwens, dus ik begrijp de titel van het topic niet.

Tsja, dat is net zoiets als 'hardcore'. Natuurlijk heb je gelijk, maar zo werd dit geluid nu eenmaal genoemd. Ik heb de term niet zelf verzonnen.

orbit schreef:
En dat is nog een understatement.. .
Het was ook een reactie op het bericht van T.O.

beetje een dooddoener wel

Ik hou er wel van, Time Warp Comp. Vol 6 - Mixed by Tiefschwarz vind ik erg goed, als het is wat jullie bedoelen.

Grappig trouwens dat LP'tje van Rex the Dog staat bij mij in de kast kostte geen knoop en had een leuke kaft, daarom maar aangeschaft, kan het altijd wel waarderen de klank van oude synthesizers, halfgare bakken als korg 700s, CASIO CZ230-S, ho verkeerde forum

Gast
geplaatst: vandaag om 03:27 uur

geplaatst: vandaag om 03:27 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.