MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Electronic / Een drumcomputer en een synthesizer

zoeken in:
thejazzscène
Laat ons eens wat meer gaan spitten in de grote E van electro. Electrohouse is niet welkom. Iemand lijstje met lievelingsalbums?
Ik heb albums uitgekozen die ik hier in mijn kast heb staan en die ik wel erg merkwaardig knap vind. Electro met een vleugje klasse naar mijn zin:

PSI performer - Art is a Division of pain - Kanzleramt

Cosmic Force - live in detroit - Marguerita

Cosmic Force & Dexter - Noordhollandsche Ghetto tracks - Marguerita

Luke eargoggle - Pawns of the field - Kust musik

The operator - Hostile aplets part one - djax up beats

Dopplereffekt - gesamstkunstwerk - clone

The brothers Fuck & Friends - brothers fuck ep - murdercapital

!Electronome - music telex - murdercapital

Le syndicat electronique - La seduction des innocents 1 & 2 -

Le syndicat electronique - Westmoon club / Herr Geldmann - N.E.S.S.OBSCUR

Le syndicat electronique - dissidence - invasione planete

Venom 18 (legowelt) - Mystery organisation - strange life records

Arpanet - inertial frame - record makers

Stalingrad Vol. 2 Der Krieg, der wahnsihnn - bunker

Hadamard - a prelude to destruction - bunker

8 - Bit rockers - exit/ entrance - stilleben

Bij mij varieert het van italo/disco gerelateerd tot technogerelateerd en van het meer punky electroclash geluid tot meer abstracte/minimale electro. Hier wat titels:

Adult. - Resuscitation

Little Computer People - Electro pop

Anthony Rother - Simulationszeitalter

Bangkok Impact - Aspirin/Junge Dame mit Freundliche Telefonstimme (12'')

Black Devil - Disco Clun

Carl A. Finlow - Electrilogy Plus

Drexciya - Neptunes Lair

The Other People Place - Lifestyles of the Laptop Cafe

Japanese Telecom - Virtual Geisha

Ectomorph - Abstraction

Electronome - Een Drumcomputer en een Synthesizer 3

Electronic System - Disco Machine

I-F - Fucking Consumer

Flexitone - Rotoreliefs

FPU - Traxxdata

Freak Electrique - P.H.A.S.E.R.

Hong Kong Counterfeit - Metal Disco EP

Le Car - Auto-Biography

Squadra Blanco - Night of the Illuminati

Parallax Corporation - Cocadisco

Perspects - Hover Culture

Pollon - Electratech

Slick - Digital

Syd - Le Jazz de Jupiter

Uhu - Constellation Mixes

thejazzscène
Ken veel dat er tussen staat. Inderdaad veel goede albums. Die van =uhu=, freak electrique, I-F, Parallax, electronome zijn werkelijk erg goede electroalbums.
Pollon ken ik niet en Squadra blanco en Slick ook niet. Perspects vind ik nogal moeilijke electro. Niet echt mijn ding. Maar ik heb die EP nog niet beluisterd.
Syd - le jazz de jupiter is ook een kanjer inderdaad. Vooral met de vocals van Nancy Fortune. Maar dat is eigenlijk disco.

VA - The men you'll never see - Clone is ook een goeie EP trouwens. Vooral dat nummer van interr ference is outstanding (om een gepast engels woord te gebruiken).

Gezien je lijstje durf ik er veel om te verwedden dat je die Pollon release super vindt. Al is het alleen al om "Lonely Planet", een van de mooiste en meest emotionele electro tracks ooit

/edit: Squadro Blanco is een Danny Wolfers alias trouwens (beter bekend als Legowelt)

leuke lijstjes,

Cybotron - Clear // youtube link
Hashim - Al-Naafiysh (The Soul) // youtube link
UR - The Final Frontier // youtube link

deze platen maken de meeste electro overbodig

verder ook de eerste Arpanet opzoeken voor de tracks Illuminated Displays en NTT DoCoMo

nog een leuk electro introductie/geschiedenis filmpje wat ik tegenkom: let's look at electro from the 80s

Bij een eerste introductie tot het genre ben ik nogal veel tegengekomen wat me (destijds) niet aanstond, dus heb ik het voor het grootste gedeelte links laten liggen.

De Detroit electro kan me meestal nog wel raken (UR, Juan Atkins, Drexciya), maar ook daar zitten genoeg dingen tussen die ik maar matig vind. Ook Legowelt bijvoorbeeld vind ik meestal niet zo heel veel aan.

thejazzscène
Wat is dan wel jou ding T.O.? Is het monotone in de meeste electro die hier staat er teveel aan?
Misschien was dat destijds zo maar nu niet meer. Ik weet wel dat ik in een bepaalde stemmig moet zijn om naar deze electro te luisteren. Maar als ik dan in die stemming verkeer, kan ik het des te meer appreciëren
Ik denk dat als je naar nummer als Ostbahnhof van Legowelt luistert, je hem wel zal appreciëren.
Detroit electro à la AUX 88 luister ik eigenlijk minder graag. Of over welke dertroit electro heb je het?

Nou ja, een paar nummers die ik goed vind, misschien heb je daar wat aan:

Mathew Jonson - Love Letter to the Enemy
Flexitone - Nausicaa
UR - The Final Frontier
Drexciya - Andreaen Sand Dunes
Glass Domain - Interlock
Claro Intelecto - Peace Of Mind
The Other People Place - Let Me Be Me

Ok, gezien je bovenstaande lijstje misschien eens de volgende namen uit mijn lijstje checken:

Carl A. Finlow
Ectomorph
Le Car
Perspects
Pollon
Uhu
Slick

De rest kan je waarschijnlijk wel skippen of heb je zelf al in je lijstje staan.

Thanks

Ectomorph en Perspects heb ik wel eens wat van gehoord, Carl Finlow ken ik voornamelijk als houseproducer...toch?

Rest is compleet nieuw voor me

Carl A. Finlow als houseproducer is ook voor mij nieuws

thejazzscène
De plaat van ectomorph - dada vind ik wel erg geslaagd. Al eens beluistert?

Nog niet nee. Bedankt voor de tip.

Carl Finlow maakt bij vlagen prachtige electronic ja. Ik zal nog wel even terugkomen in dit topic binnenkort.

snel een tip :

Rude 66 - De Machine Des Duivels

thejazzscène
Een plaat die met mij niet veel aanvangt. Het eerste nummer vind ik knap maar het tweede niet. Rude 66 op Stalingrad °1 vind ik wel geslaagd. Met vocoder bewerkte duitse stem die objectief de stand weergeeft binnen de oorlog bij stalingrad. Zoveel doden zoveel gewonden, ... Meesterlijk binnen heel het concept. Ik ben niet echt de man die naar electronische oorlogshymnen luistert of aggressieve bodymusic (hoewel ik de minder aggressieve nummers vaak wel mag) maar deze reeks van bunker blijft me gewoon ongelofelijk verbazen. Niet van de techniciteit die hier bij te pas kwam. Want dat is het helemaal niet. Er wordt vaak één geluid bedacht en daar wordt weinig aan gesleuteld binnen het stuk. Wel geeft het een bepaalde sfeer weer. Ja raakt gewoon betrokken bij de stalingradoorlog. Dat maakt volgens mij deze dubbelplaat zo schitterend. Je raakt bij wijze van spreke in een bepaalde stemming (als je jezelf er tenminste op concentreert) zonder verslavende middelen te moeten innemen.
Een kleine uitschieter vind ik 'Die liebe ist die gröBte kraft' van Orgue Electronique. Hier krijg ik kippevel van (als het koud is).

Orgue Electronique over een week of 2 in Club 11 trouwens. Samen met de geniale en vooral onnavolgbare Omar-S.

Sietse
GrafGantz schreef:

Bangkok Impact - Aspirin/Junge Dame mit Freundliche Telefonstimme (12'')

The Other People Place - Lifestyles of the Laptop Cafe

GrafGantz schreef:
Orgue Electronique over een week of 2 in Club 11 trouwens. Samen met de geniale en vooral onnavolgbare Omar-S.

Ik zit er zelf ook aan te denken om daar naar toe te gaan, maar dan vooral vanwege Omar S

Sietse en electro blijf ik een moeilijk voor te stellen combinatie vinden

Sietse
hmm, de tekst die ik er bij had staan is weggevallen...

verder heb je wel gelijk...ik heb verder niet heel veel met electro al zijn sommige dingen wel leuk...

Hoera voor Bunker

thejazzscène
Spijtig dat hij Orgue en Omar niet wat dichter bij Antwerpen optreden. Ik had ze graag gezien.
Ik denk dat jij Sietse wel te vinden moet zijn voor Le syndicat electronique - la seduction des innocents chapitre 2 (7'') dan. Erg dark minimal electro. Bijzonder indrukwekkend.

John Doe was er over bezig dat hij een documentaire had gezien over het label bunker. Dat zij feestjes geven in kraakpanden en dergelijke. Ik dacht ik ga op zoek en heb het op you tube gevonden.
Dit is de eerste link. The Hague's illegal electronic scene:
http://video.google.nl/videoplay?docid=-1071042375296348823&q=bunker+records&total=106&start=0&num=10&so=0&type=search&plindex=0

En het tweede deel:

http://video.google.nl/videoplay?docid=-1071042375296348823&q=bunker+records&total=106&start=0&num=10&so=0&type=search&plindex=0

Waanzinnig is het gesprek met Guy Tavares, eigenaar van het label en lid van Unit Moebius.
Let op de 'State Heliopolis' . Nu begrijp je waarom je altijd die twee/ drie euro meer betaalt voor een plaat onder Bunker.

In Antwerpen heb je ook illegale feesten. Deze gaan onder andere door in de niet in gebruik zijnde metrogangen. Wat op zijn minst underground te noemen is. Maar of dat dit over electro gaat weet ik niet. Goa in ieder geval wel.
Off coarse there is free LSD.

thejazzscène
John Doe schreef:
leuke lijstjes,

Cybotron - Clear // youtube link
Hashim - Al-Naafiysh (The Soul) // youtube link
UR - The Final Frontier // youtube link

deze platen maken de meeste electro overbodig

verder ook de eerste Arpanet opzoeken voor de tracks Illuminated Displays en NTT DoCoMo

Dat vind ik eigenlijk helemaal niet. Dit zijn uiteraard de meer bekendere (of beter geapprecieerde) binnen het undergroundgenre. Maar ik vind dat er zoveel betere elektro bestaat dan die drie nummers. Ik ben er absoluut niet verzot op. Cybotron vind ik dan wel een betere maar dan nog. Als je dat vergelijkt met Chromed Out van Ectomorph bijvoorbeeld. Dan is de keuze bij mij snel gemaakt.

http://interdimensionaltransmissions.com/21/

Arpanet is ook schitterend inderdaad. Probeer misschien ook eens Glassdomain - Glassdomain EP. In 2002 was er nog een press door Clone. Werkelijk 3 erg knappe nummers (buiten Hiccups dus).

Ik wou in feite een link van een mix van Spacid (Sounds of a Lost planet) hierop zetten maar hij blijkt niet meer op de site te staan. Een erg merkwaardige elektromix met platenkeuze binnen de jaren '80 en begin '90. Vrijwel elk nummer vind ik schitterend (wat je niet echt veel meemaakt in een mix). Dark elektro à la I-F, Electronome, e.d.
Hij zou volgens mij wel in het archief moeten zitten bij Cybernetic Broadcasting Systems. De playlist moet ook wel ergens te vinden zijn.

LOL dat verhaal van Guy Tavares

Deze over Clone is ook interessant.

thejazzscène
Ja dat is inderdaad erg boeiend.
'IDM is a stupid term'. Eindelijk is iemand die het met me eens is.

Dit is echt lachen:
met ze'n drieën gaan ze live op 2 vierkante meter . Wel de moeite volgens mij om live te zien: Orgue electronique, Legowelt en Sendex.
http://www.youtube.com/watch?v=WOffYdfeBFs

Tijdje terug door Lady Aida op haar 3voor12 weblog geplaatst maar voor degenen die het gemist hebben post ik hem hier ook. Detroit in Effect eren hun Hollandse vrienden in m.n. Rotterdam. Naast de Detroitse heren zijn o.m. zichtbaar Alden Tyrel en Serge. Erg fijn nummer, en wat een liefde

thejazzscène
Grappig filmpje. "We're Clones".

leuk filmpje Het blijft mooi die combinatie van lome zwarte soul over de Autobahn sound.

Squadra Blanco - Night Of The Illuminati

Project van Legowelt (mijn favoriet van hem).

Gast
geplaatst: vandaag om 20:56 uur

geplaatst: vandaag om 20:56 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.