Genres / Electronic / Deep House
zoeken in:
0
geplaatst: 6 februari 2008, 21:53 uur
Een topic over het fijne genre deep house. De rustigere, jazzy variant van house.
Het lijkt er (niet alleen hier trouwens) op dat veel mensen dit genre betreurenswaardig missen. Het is natuurlijk niet voor iedereen weggelegd, maar het is in mijn ogen zeker muziek die een rijke textuur kan toevoegen aan iemands muzikale horizon.
In Chicago is de stijl begonnen vlak na het ontstaan van de gewone house, ook in Chicago, in de mid jaren 80. Deep house is eigenlijk een onderdeel van Chicago House en slechts een label dat later verzonnen is om de specifieke stroming binnen house aan te duiden. Can You Feel It [1986] is bijvoorbeeld een klassiek house nummer van Mr. Fingers dat achteraf bekeken ook binnen de deep house valt.
In hoeverre bepaalde house 'deep' klinkt is natuurlijk subjectief Ook de meerderheid van de 'intelligent' dance music (idm) klinkt zeker niet intelligent (al is het alleen al door het recyclen van precies dezelfde ideeën). De benaming 'deep' zal er wel mee te maken hebben dat deze stijl wordt gekenmerkt door een zachtere, langzamere, meer soulvolle en jazzy aanpak dan reguliere house. De muziek is ook ingetogener en rustgevender dan gewone house.
Waarschijnlijk is het door het minder schreeuwerige karakter van de muziek dat het minder aandacht krijgt in de huidige wereld. Dit laat in mijn ogen eerder een tekortkoming van de huidige wereld zien dan een tekortkoming van deze muziek. Gelukkig is Musicmeter een plek waar minder mainstream dingen met kwaliteit af en toe toch goede aandacht krijgen. Daarom zou ik zeggen, komop muziekliefhebbers, probeer eens een paar van de volgende nummers/artiesten/albums
een aantal top producers:
theo parrish, larry heard, moodymann, kerri chandler, chez damier, ame, luomo, glenn underground
een aantal sublieme nummers:
Mr. Fingers / Larry Heard: Black Oceans, Praise
Ce Ce Rogers - Someday [1987]
Arnold Jarvis - Take Some Time Out [1987]
3 chairs - underwater insanity
Theo Parrish - Serengeti Echoes, Walking Thru The Sky, Summertime is Here, First Floor Metaphor, Dark Patterns, Space Ghosts
Ron Trent - Altered States
Kerri Chandler - Bar A Thym
Chez Damier - Untitled [KMS049]
mike huckaby - melodies from the jazz republic
Herbert - Friday They Dance
Galaxy 2 Galaxy: Hi-tech Jazz, Afro's Arps and Minimoog's
Norken - Southern Soul
The Detroit Experiment: Space Odyssey, Think Twice
Frankie Knuckles: Tears, Your Love
Cobblestone Jazz - 5th element, Peace Offering, W
Ame: Mifune, Shiro
Metro Area - Let's Get...
Newworldaquarium - tresspassers
Atjazz - Facet of Jazz
een paar goede albums:
Theo Parrish - First Floor
Luomo - Vocal City
de albums van Moodymann
Herbert - 100 Lbs
Larry Heard - Love's Arrival
3 Chairs - Three Chairs
Tot slot kun je via internet hier enkele deep house mixen luisteren: http://www.juice.tweakdsl.nl/
Hopelijk komen hier in de loop der tijd nog veel mensen hun favorieten/tips en commentaar leveren
Het lijkt er (niet alleen hier trouwens) op dat veel mensen dit genre betreurenswaardig missen. Het is natuurlijk niet voor iedereen weggelegd, maar het is in mijn ogen zeker muziek die een rijke textuur kan toevoegen aan iemands muzikale horizon.
In Chicago is de stijl begonnen vlak na het ontstaan van de gewone house, ook in Chicago, in de mid jaren 80. Deep house is eigenlijk een onderdeel van Chicago House en slechts een label dat later verzonnen is om de specifieke stroming binnen house aan te duiden. Can You Feel It [1986] is bijvoorbeeld een klassiek house nummer van Mr. Fingers dat achteraf bekeken ook binnen de deep house valt.
In hoeverre bepaalde house 'deep' klinkt is natuurlijk subjectief Ook de meerderheid van de 'intelligent' dance music (idm) klinkt zeker niet intelligent (al is het alleen al door het recyclen van precies dezelfde ideeën). De benaming 'deep' zal er wel mee te maken hebben dat deze stijl wordt gekenmerkt door een zachtere, langzamere, meer soulvolle en jazzy aanpak dan reguliere house. De muziek is ook ingetogener en rustgevender dan gewone house.
Waarschijnlijk is het door het minder schreeuwerige karakter van de muziek dat het minder aandacht krijgt in de huidige wereld. Dit laat in mijn ogen eerder een tekortkoming van de huidige wereld zien dan een tekortkoming van deze muziek. Gelukkig is Musicmeter een plek waar minder mainstream dingen met kwaliteit af en toe toch goede aandacht krijgen. Daarom zou ik zeggen, komop muziekliefhebbers, probeer eens een paar van de volgende nummers/artiesten/albums
een aantal top producers:
theo parrish, larry heard, moodymann, kerri chandler, chez damier, ame, luomo, glenn underground
een aantal sublieme nummers:
Mr. Fingers / Larry Heard: Black Oceans, Praise
Ce Ce Rogers - Someday [1987]
Arnold Jarvis - Take Some Time Out [1987]
3 chairs - underwater insanity
Theo Parrish - Serengeti Echoes, Walking Thru The Sky, Summertime is Here, First Floor Metaphor, Dark Patterns, Space Ghosts
Ron Trent - Altered States
Kerri Chandler - Bar A Thym
Chez Damier - Untitled [KMS049]
mike huckaby - melodies from the jazz republic
Herbert - Friday They Dance
Galaxy 2 Galaxy: Hi-tech Jazz, Afro's Arps and Minimoog's
Norken - Southern Soul
The Detroit Experiment: Space Odyssey, Think Twice
Frankie Knuckles: Tears, Your Love
Cobblestone Jazz - 5th element, Peace Offering, W
Ame: Mifune, Shiro
Metro Area - Let's Get...
Newworldaquarium - tresspassers
Atjazz - Facet of Jazz
een paar goede albums:
Theo Parrish - First Floor
Luomo - Vocal City
de albums van Moodymann
Herbert - 100 Lbs
Larry Heard - Love's Arrival
3 Chairs - Three Chairs
Tot slot kun je via internet hier enkele deep house mixen luisteren: http://www.juice.tweakdsl.nl/
Hopelijk komen hier in de loop der tijd nog veel mensen hun favorieten/tips en commentaar leveren
0
geplaatst: 7 februari 2008, 14:58 uur
Thanks, John Doe, weer een mooi topic geboren
De albums die je noemt lijken me stuk voor stuk goede introducties in het genre.
Een aantal favoriete klassieke deephouse tracks voor mij:
51 Days - Paper Moon (onze eigen René et Gaston!)
Abacus - Come On
Loco Dice - Menina Brasileira
Henrik Schwarz - Feel Da Vibe
Kids in the Streets - Keep on Turning
Pepe Bradock - Deep Burnt, 4 en vele remixes (geweldige producer)
St. Germain - Pont des Arts, What's New
Sunday Brunch - Midsummer Night (Seba en Jesper Dahlback)
Omar S - Set It Out
Moodymann - I Can't Kick This Feeling When It Hits
Cobblestone Jazz - B2
Mooloodjee - Sister Brother (en meerdere oude tracks en remixes van Etienne de Crécy en Motorbass)
Trentemoller - Le Champagne (jawel!)
Fabrice Lig - Back to tha D
Metro Area - Caught Up, We Also Not (hoewel dit niet louter deep house is, maar wel grotendeels zelfde sfeer)
Dankzij de minimalhausse en vooral de kalmere minimalhouseklanken van bijvoorbeeld Villalobos is er ook weer meer aandacht gekomen voor deep house, natuurlijk gemengd met minimalgeluiden en wat meer hippe productietechnieken:
Albums van Luomo
Dennis Ferrer - Son of Raw
Sven Weisemann - Cabana Fever
Mountain People - 004
Oracy - Life Source
De albums die je noemt lijken me stuk voor stuk goede introducties in het genre.
Een aantal favoriete klassieke deephouse tracks voor mij:
51 Days - Paper Moon (onze eigen René et Gaston!)
Abacus - Come On
Loco Dice - Menina Brasileira
Henrik Schwarz - Feel Da Vibe
Kids in the Streets - Keep on Turning
Pepe Bradock - Deep Burnt, 4 en vele remixes (geweldige producer)
St. Germain - Pont des Arts, What's New
Sunday Brunch - Midsummer Night (Seba en Jesper Dahlback)
Omar S - Set It Out
Moodymann - I Can't Kick This Feeling When It Hits
Cobblestone Jazz - B2
Mooloodjee - Sister Brother (en meerdere oude tracks en remixes van Etienne de Crécy en Motorbass)
Trentemoller - Le Champagne (jawel!)
Fabrice Lig - Back to tha D
Metro Area - Caught Up, We Also Not (hoewel dit niet louter deep house is, maar wel grotendeels zelfde sfeer)
Dankzij de minimalhausse en vooral de kalmere minimalhouseklanken van bijvoorbeeld Villalobos is er ook weer meer aandacht gekomen voor deep house, natuurlijk gemengd met minimalgeluiden en wat meer hippe productietechnieken:
Albums van Luomo
Dennis Ferrer - Son of Raw
Sven Weisemann - Cabana Fever
Mountain People - 004
Oracy - Life Source
0
geplaatst: 7 februari 2008, 21:47 uur
Deephouse liefhebber meld zich
Ben dan vooral gecharmeerd van Detroit producers (Theo Parrish, Moodymann, Rick Wade, Paul Randolp, Omar S., Jus-Ed, Mike Huckaby, Malik Pittmann, Norm Talley, Delano Smith etc. etc.) en in iets mindere mate van de oude Chicago helden (Larry Heard, Glenn Underground, de oude Kerri Chandler etc.).
Voor liefhebbers van deze stijl, kijk zeker eens op deze site (http://www.fullbozman.com/). Hierop staan o.a. haast alle sets van Theo Parrish en Moodymann die er op het net te vinden zijn, en tevens een aantal unieke pareltjes (b.v. Larry Levan sets en een Franky Knuckles set live at the Chicago Warehouse uit 1977!!,)
En voor de liefhebbers heb ik op mijn eigen myspace (www.myspace.com/nielsvanmil[/url]) ook twee deephouse mixen staan (voornamelijk Detroit/Chicago/NY house tracks)
Ben dan vooral gecharmeerd van Detroit producers (Theo Parrish, Moodymann, Rick Wade, Paul Randolp, Omar S., Jus-Ed, Mike Huckaby, Malik Pittmann, Norm Talley, Delano Smith etc. etc.) en in iets mindere mate van de oude Chicago helden (Larry Heard, Glenn Underground, de oude Kerri Chandler etc.).
Voor liefhebbers van deze stijl, kijk zeker eens op deze site (http://www.fullbozman.com/). Hierop staan o.a. haast alle sets van Theo Parrish en Moodymann die er op het net te vinden zijn, en tevens een aantal unieke pareltjes (b.v. Larry Levan sets en een Franky Knuckles set live at the Chicago Warehouse uit 1977!!,)
En voor de liefhebbers heb ik op mijn eigen myspace (www.myspace.com/nielsvanmil[/url]) ook twee deephouse mixen staan (voornamelijk Detroit/Chicago/NY house tracks)
0
geplaatst: 8 februari 2008, 12:13 uur
Chez Damier en Ron Trent
Morning Factory
En Chez Damier - Keep on (M.K. Dub)
Osunlade, teveel om op te noemen en zijn dj-sets gaan ook ontzettend diep.
Morning Factory
En Chez Damier - Keep on (M.K. Dub)
Osunlade, teveel om op te noemen en zijn dj-sets gaan ook ontzettend diep.
0
geplaatst: 10 februari 2008, 22:30 uur
Ik luister nu het eerste album van Osunlade en dat is érg prettig. Lijkt me ook een goed startpunt om het knusse wereldje te betreden
Osunlade - Yoruba Records: El Primer Ano
Osunlade - Yoruba Records: El Primer Ano
0
geplaatst: 10 februari 2008, 22:59 uur
Lijkt me ook interessant evenals het album Pansoul van ze, lang geleden al eens gepindakaasd, maar nog niet geluisterd.
Ben nu Morning Factory van Ron Trent en Chez Damier aan 't draaien, lekker diepe basstoontjes. Het nummer doet me denken aan deze EP die ik helemaal vergeten was, maar ik wel in de kast heb staan:
Global Communication - The Way / The Deep
Verdiend ook zeker wat reclame, maar mag helaas niet op de site. Met deze nummers laat Global Communication zien ook zeer goed deep house te kunnen maken!
Ben nu Morning Factory van Ron Trent en Chez Damier aan 't draaien, lekker diepe basstoontjes. Het nummer doet me denken aan deze EP die ik helemaal vergeten was, maar ik wel in de kast heb staan:
Global Communication - The Way / The Deep
Verdiend ook zeker wat reclame, maar mag helaas niet op de site. Met deze nummers laat Global Communication zien ook zeer goed deep house te kunnen maken!
0
geplaatst: 10 februari 2008, 23:22 uur
Hardrive (Masters At Work): Deep Inside
Te standaard clubby voor mijn doen, maar wel met recht een klassiekertje van het New Yorkse label Strictly Rhythm.
Te standaard clubby voor mijn doen, maar wel met recht een klassiekertje van het New Yorkse label Strictly Rhythm.
0
geplaatst: 11 februari 2008, 01:30 uur
Deep Inside vind ik niet echt deep house - maar goed dat soort discussies moeten we hier niet teveel voeren.
Die release van G.C. is inderdaad erg goed, zo ook Pansoul.
Die release van G.C. is inderdaad erg goed, zo ook Pansoul.
0
geplaatst: 11 februari 2008, 10:52 uur
T.O. schreef:
Deep Inside vind ik niet echt deep house - maar goed dat soort discussies moeten we hier niet teveel voeren.
Deep Inside vind ik niet echt deep house - maar goed dat soort discussies moeten we hier niet teveel voeren.
Oke, maar je hebt geen gelijk vind ik. .
0
geplaatst: 11 februari 2008, 18:20 uur
John Doe schreef:
Ik luister nu het eerste album van Osunlade en dat is érg prettig. Lijkt me ook een goed startpunt om het knusse wereldje te betreden
Osunlade - Yoruba Records: El Primer Ano
Ik luister nu het eerste album van Osunlade en dat is érg prettig. Lijkt me ook een goed startpunt om het knusse wereldje te betreden
Osunlade - Yoruba Records: El Primer Ano
Dat is zeker een mooi beginpunt. Ik vind zelf Paradigm de mooiste Osunlade plaat (alleen de hoes is al een juweeltje).
Wil je ook meer achtergronden weten, dan kan ik je de site van de Red Bull Music Acadamy aanraden waar vele deephouse artiesten colleges hebben gegeven (o.a. Osunlade, Larry Heard, Kerri Chandler, Theo Parrish) en die doorgaans erg interessant zijn. Het college dat Theo Parrish geeft duurt alleen al 3,5 uur, dus op die site staat voor dagenlang kijkplezier (House & Disco lectures Red ...)
0
geplaatst: 11 februari 2008, 19:45 uur
Klopt, ik heb interviews met Theo Parrish, Mathew Jonson en Darshan Jesrani (Metro Area) gezien van die site, erg leuk en interessant allemaal. Gezellig sfeertje heeft het ook
0
thejazzscène
geplaatst: 11 februari 2008, 20:07 uur
Leuke lijstjes.
Dimitri From Parris, Soulsearcher, Fedde Legrand zijn ook niet onbekend. Jazzanova , Blue Six , Buscemi, Tony Allen, A Man Called Adam
Ik ben niet zo'n fan van het deephousegenre. Het liefdesthema komt me iets te vaak aan bod. Soms weten artiesten me wel te bekoren maar dan is dat eerder techno dan house.
Your Love van Frankie Knuckles vind ik wel erg knap. Zo'n mooie Chicagobaslijn die door dat nummer vloeit.
Dimitri From Parris, Soulsearcher, Fedde Legrand zijn ook niet onbekend. Jazzanova , Blue Six , Buscemi, Tony Allen, A Man Called Adam
Ik ben niet zo'n fan van het deephousegenre. Het liefdesthema komt me iets te vaak aan bod. Soms weten artiesten me wel te bekoren maar dan is dat eerder techno dan house.
Your Love van Frankie Knuckles vind ik wel erg knap. Zo'n mooie Chicagobaslijn die door dat nummer vloeit.
0
geplaatst: 11 februari 2008, 21:08 uur
Fedde Le Grand?!?
Je moet ook niet teveel naar die slappe vocale lounge-house luisteren die op vele Hed Kandi- en Naked Music-cd's staan, die vind ik vaak ook maar matig.
Zelfde geldt voor producers die denken dat je een goede jazzy tune maakt door doelloos op de piano en/of blazers te pielen.
Je moet ook niet teveel naar die slappe vocale lounge-house luisteren die op vele Hed Kandi- en Naked Music-cd's staan, die vind ik vaak ook maar matig.
Zelfde geldt voor producers die denken dat je een goede jazzy tune maakt door doelloos op de piano en/of blazers te pielen.
0
thejazzscène
geplaatst: 12 februari 2008, 13:18 uur
Ja, zijn eerste nummers waren volgens mij toch deephouse of ik vergis me met een andere artiest. Niet dat ik hem aanraad. Integendeel.
Ja ben absoluut niet voor die hed kandi house. Primitieve lounge met een beat daarachter en vrouwenstemmen zijn ook altijd welkom. Allemaal zo plat en bijzonder voorspelbaar.
Joakim heeft ook een aantal mooie deephouse remixen gemaakt. De remix op Max Berlins' Elle et Moi . Erg mooi nummer.
Veel deephousedj's gebruik(t)en ook vaak het album African Suite - African Suite. Het album zit ook boordevol discoelementen en is gemaakt in 1980. Een hit als Pigmy waar tribalprecussie in voorkomt werd dan ook plat gespeeld in het clubcircuit. Erg leuk album is dat. (en is moeilijk te vinden trouwens)
Ja ben absoluut niet voor die hed kandi house. Primitieve lounge met een beat daarachter en vrouwenstemmen zijn ook altijd welkom. Allemaal zo plat en bijzonder voorspelbaar.
Joakim heeft ook een aantal mooie deephouse remixen gemaakt. De remix op Max Berlins' Elle et Moi . Erg mooi nummer.
Veel deephousedj's gebruik(t)en ook vaak het album African Suite - African Suite. Het album zit ook boordevol discoelementen en is gemaakt in 1980. Een hit als Pigmy waar tribalprecussie in voorkomt werd dan ook plat gespeeld in het clubcircuit. Erg leuk album is dat. (en is moeilijk te vinden trouwens)
0
geplaatst: 13 februari 2008, 14:49 uur
Niels van Mil schreef:
Wil je ook meer achtergronden weten, dan kan ik je de site van de Red Bull Music Acadamy
Wil je ook meer achtergronden weten, dan kan ik je de site van de Red Bull Music Acadamy
Okee, ik was al een paar keer op die site terecht gekomen en had daar wat van vernomen. Deze reminder kan ik goed gebruiken.
0
geplaatst: 15 februari 2008, 22:06 uur
The Dead Bears van onze Nederlandse Newworldaquarium is bij mij binnen. Heerlijke lome rokerigere en toch frisse deep house. Kan ik aanraden in huis te halen. Lekker album voor thuis. In het Duise groove magazine krijgt 'ie ook een mooie review zie ik net. Staat zelfs op 2 onder Burial in hun album kwartaallijst. Echt vette bassen in de productie hoor ik nu ook extra goed (bij nummer 5). Ik zou zeggen, pindakaas het en leer het kennen.
0
thejazzscène
geplaatst: 16 februari 2008, 17:22 uur
Goede tip. Moet ik eens beluisteren. Ken echt te weinig nummers/ albums van NWA.
0
geplaatst: 26 maart 2008, 17:11 uur
Edo Salgado - Elevator Mixtape
Van Het Nieuwe Werck Blog, Heerlijke deephouse mix... laat de lente maar komen!
Tracklist:
- Soul Mekanik - Go Upstairs (Maurice Fulton Mix)
- Junior Boys - Under The Sun
- Chateau Flight - Superflight (Maurice Fulton Mix)
- Felix Laband - Whisteling In Tongues (Todd Terje Mix)
- Lindstrom - Let's Practice (Nicholas Wade Dub)
- The Osmonds - Ill
- Ilya Santana - Quasar (Pete Herbert Mix)
- Blackbelt Andersen - Sirup (Prins Thomas Diskomiks)
- Phreek Plus One - Boogie Beat
- Hercules & Love Affair - Blind (Frankie Knuckels Mix)
- Naughty - World Of A Woman (Greenmen Mix)
- Antena - Camino Del Sol (Joakim Mix)
- Think Almost Twice - Chikiba
- Prince - Erotic city
Van Het Nieuwe Werck Blog, Heerlijke deephouse mix... laat de lente maar komen!
Tracklist:
- Soul Mekanik - Go Upstairs (Maurice Fulton Mix)
- Junior Boys - Under The Sun
- Chateau Flight - Superflight (Maurice Fulton Mix)
- Felix Laband - Whisteling In Tongues (Todd Terje Mix)
- Lindstrom - Let's Practice (Nicholas Wade Dub)
- The Osmonds - Ill
- Ilya Santana - Quasar (Pete Herbert Mix)
- Blackbelt Andersen - Sirup (Prins Thomas Diskomiks)
- Phreek Plus One - Boogie Beat
- Hercules & Love Affair - Blind (Frankie Knuckels Mix)
- Naughty - World Of A Woman (Greenmen Mix)
- Antena - Camino Del Sol (Joakim Mix)
- Think Almost Twice - Chikiba
- Prince - Erotic city
0
geplaatst: 26 maart 2008, 18:31 uur
Gaat wel erg de nu disco-kant op aan de tracklist te zien. Maar is vast wel leuk
0
geplaatst: 28 maart 2008, 22:29 uur
Overigens hoor ik ook Antony (van de Johnsons)... maar die zie ik niet in de tracklist staan.
mixje wordt al wat fijner trouwens nu. .
mixje wordt al wat fijner trouwens nu. .
0
geplaatst: 28 maart 2008, 23:01 uur
Volgens mij bedoel je dan het nummer van Hercules & Love Affair, want daarop zingt Antony.
0
geplaatst: 29 maart 2008, 10:02 uur
Kos schreef:
wel heel erg electro-disco achtig...
wel heel erg electro-disco achtig...
Jaja mooie mix. Ik kende alleen Hercules & love Affair, maar ben voor de rest meteen vertrouwd hiermee. Ik zal vaker op de ´deephouse´ moeten letten.
Geweldige retrosoundjes hoor ik in deze mix.
Die van de Osmonds begint al meteen met een knipoogje naar Chaka Khan´s ´I´m every Woman´. Verder mooie vioolgeluidjes en een net iets foute elektrische gitaarpassage; allemaal ontzettend 1979.
In het nummer daarna is verdorie als ritmebasis eerst Bohannon´s Let start II dance´ (1980) te horen en daarna 2 minuten T-Connection´s ¨At midnight¨ (1978), destijds berucht vanwege het eindeloze intro. Als het geen samples zijn hebben ze het wel héél precies nagespeeld.
Phreek Plus One zal ook niet toevallig zo heten met de overduideljke tribute ´chic- chic- chic´ en de Chic-geïnsprireerde baslijn. Maar wel goed gedaan. Damn wat een mooi nummer.
0
geplaatst: 30 maart 2008, 01:34 uur
Klinkt erg fijn. Ben nu bij het nummer van Felix Laband, dus ik heb nog wel wat voor de boeg.
Sowieso een leuke website trouwens! Die Balkan-mix (140 in het rijtje) ga ik ook maar 's uitproberen.
Sowieso een leuke website trouwens! Die Balkan-mix (140 in het rijtje) ga ik ook maar 's uitproberen.
0
geplaatst: 30 maart 2008, 03:41 uur
En eindelijk ontdekt hoe mijn favoriete Prince-nummer heet! Ik ken het uit een oude set van Felix da Housecat, waar ik verder geen tracklisting van kon vinden. Het staat ook niet op reguliere albums geloof ik, dus dat maakte het ook wel lastig zoeken...
* denotes required fields.