menu

Genres / Electronic / Deep House

zoeken in:
avatar van John Doe
Een topic over het fijne genre deep house. De rustigere, jazzy variant van house.

Het lijkt er (niet alleen hier trouwens) op dat veel mensen dit genre betreurenswaardig missen. Het is natuurlijk niet voor iedereen weggelegd, maar het is in mijn ogen zeker muziek die een rijke textuur kan toevoegen aan iemands muzikale horizon.

In Chicago is de stijl begonnen vlak na het ontstaan van de gewone house, ook in Chicago, in de mid jaren 80. Deep house is eigenlijk een onderdeel van Chicago House en slechts een label dat later verzonnen is om de specifieke stroming binnen house aan te duiden. Can You Feel It [1986] is bijvoorbeeld een klassiek house nummer van Mr. Fingers dat achteraf bekeken ook binnen de deep house valt.

In hoeverre bepaalde house 'deep' klinkt is natuurlijk subjectief Ook de meerderheid van de 'intelligent' dance music (idm) klinkt zeker niet intelligent (al is het alleen al door het recyclen van precies dezelfde ideeën). De benaming 'deep' zal er wel mee te maken hebben dat deze stijl wordt gekenmerkt door een zachtere, langzamere, meer soulvolle en jazzy aanpak dan reguliere house. De muziek is ook ingetogener en rustgevender dan gewone house.

Waarschijnlijk is het door het minder schreeuwerige karakter van de muziek dat het minder aandacht krijgt in de huidige wereld. Dit laat in mijn ogen eerder een tekortkoming van de huidige wereld zien dan een tekortkoming van deze muziek. Gelukkig is Musicmeter een plek waar minder mainstream dingen met kwaliteit af en toe toch goede aandacht krijgen. Daarom zou ik zeggen, komop muziekliefhebbers, probeer eens een paar van de volgende nummers/artiesten/albums

een aantal top producers:

theo parrish, larry heard, moodymann, kerri chandler, chez damier, ame, luomo, glenn underground

een aantal sublieme nummers:

Mr. Fingers / Larry Heard: Black Oceans, Praise
Ce Ce Rogers - Someday [1987]
Arnold Jarvis - Take Some Time Out [1987]
3 chairs - underwater insanity
Theo Parrish - Serengeti Echoes, Walking Thru The Sky, Summertime is Here, First Floor Metaphor, Dark Patterns, Space Ghosts
Ron Trent - Altered States
Kerri Chandler - Bar A Thym
Chez Damier - Untitled [KMS049]
mike huckaby - melodies from the jazz republic
Herbert - Friday They Dance
Galaxy 2 Galaxy: Hi-tech Jazz, Afro's Arps and Minimoog's
Norken - Southern Soul
The Detroit Experiment: Space Odyssey, Think Twice
Frankie Knuckles: Tears, Your Love
Cobblestone Jazz - 5th element, Peace Offering, W
Ame: Mifune, Shiro
Metro Area - Let's Get...
Newworldaquarium - tresspassers
Atjazz - Facet of Jazz

een paar goede albums:

Theo Parrish - First Floor
Luomo - Vocal City
de albums van Moodymann
Herbert - 100 Lbs
Larry Heard - Love's Arrival
3 Chairs - Three Chairs

Tot slot kun je via internet hier enkele deep house mixen luisteren: http://www.juice.tweakdsl.nl/

Hopelijk komen hier in de loop der tijd nog veel mensen hun favorieten/tips en commentaar leveren

avatar van T.O.
Thanks, John Doe, weer een mooi topic geboren

De albums die je noemt lijken me stuk voor stuk goede introducties in het genre.

Een aantal favoriete klassieke deephouse tracks voor mij:

51 Days - Paper Moon (onze eigen René et Gaston!)
Abacus - Come On
Loco Dice - Menina Brasileira
Henrik Schwarz - Feel Da Vibe
Kids in the Streets - Keep on Turning
Pepe Bradock - Deep Burnt, 4 en vele remixes (geweldige producer)
St. Germain - Pont des Arts, What's New
Sunday Brunch - Midsummer Night (Seba en Jesper Dahlback)
Omar S - Set It Out
Moodymann - I Can't Kick This Feeling When It Hits
Cobblestone Jazz - B2
Mooloodjee - Sister Brother (en meerdere oude tracks en remixes van Etienne de Crécy en Motorbass)
Trentemoller - Le Champagne (jawel!)
Fabrice Lig - Back to tha D
Metro Area - Caught Up, We Also Not (hoewel dit niet louter deep house is, maar wel grotendeels zelfde sfeer)

Dankzij de minimalhausse en vooral de kalmere minimalhouseklanken van bijvoorbeeld Villalobos is er ook weer meer aandacht gekomen voor deep house, natuurlijk gemengd met minimalgeluiden en wat meer hippe productietechnieken:

Albums van Luomo
Dennis Ferrer - Son of Raw
Sven Weisemann - Cabana Fever
Mountain People - 004
Oracy - Life Source

avatar van Niels van Mil
Deephouse liefhebber meld zich

Ben dan vooral gecharmeerd van Detroit producers (Theo Parrish, Moodymann, Rick Wade, Paul Randolp, Omar S., Jus-Ed, Mike Huckaby, Malik Pittmann, Norm Talley, Delano Smith etc. etc.) en in iets mindere mate van de oude Chicago helden (Larry Heard, Glenn Underground, de oude Kerri Chandler etc.).

Voor liefhebbers van deze stijl, kijk zeker eens op deze site (http://www.fullbozman.com/). Hierop staan o.a. haast alle sets van Theo Parrish en Moodymann die er op het net te vinden zijn, en tevens een aantal unieke pareltjes (b.v. Larry Levan sets en een Franky Knuckles set live at the Chicago Warehouse uit 1977!!,)

En voor de liefhebbers heb ik op mijn eigen myspace (www.myspace.com/nielsvanmil[/url]) ook twee deephouse mixen staan (voornamelijk Detroit/Chicago/NY house tracks)

avatar van T.O.
Bedankt voor die links

Chez Damier en Ron Trent
Morning Factory

En Chez Damier - Keep on (M.K. Dub)

Osunlade, teveel om op te noemen en zijn dj-sets gaan ook ontzettend diep.

avatar van John Doe
bedankt voor alle tips iedereen

avatar van John Doe
Ik luister nu het eerste album van Osunlade en dat is érg prettig. Lijkt me ook een goed startpunt om het knusse wereldje te betreden

Osunlade - Yoruba Records: El Primer Ano

avatar van Kos
Kos
Motorbass - Les Ondes. .

avatar van John Doe
Lijkt me ook interessant evenals het album Pansoul van ze, lang geleden al eens gepindakaasd, maar nog niet geluisterd.

Ben nu Morning Factory van Ron Trent en Chez Damier aan 't draaien, lekker diepe basstoontjes. Het nummer doet me denken aan deze EP die ik helemaal vergeten was, maar ik wel in de kast heb staan:

Global Communication - The Way / The Deep

Verdiend ook zeker wat reclame, maar mag helaas niet op de site. Met deze nummers laat Global Communication zien ook zeer goed deep house te kunnen maken!

avatar van John Doe
Hardrive (Masters At Work): Deep Inside

Te standaard clubby voor mijn doen, maar wel met recht een klassiekertje van het New Yorkse label Strictly Rhythm.

avatar van T.O.
Deep Inside vind ik niet echt deep house - maar goed dat soort discussies moeten we hier niet teveel voeren.

Die release van G.C. is inderdaad erg goed, zo ook Pansoul.

avatar van Kos
Kos
T.O. schreef:
Deep Inside vind ik niet echt deep house - maar goed dat soort discussies moeten we hier niet teveel voeren.

Oke, maar je hebt geen gelijk vind ik. .

avatar van Niels van Mil
John Doe schreef:
Ik luister nu het eerste album van Osunlade en dat is érg prettig. Lijkt me ook een goed startpunt om het knusse wereldje te betreden

Osunlade - Yoruba Records: El Primer Ano


Dat is zeker een mooi beginpunt. Ik vind zelf Paradigm de mooiste Osunlade plaat (alleen de hoes is al een juweeltje).

Wil je ook meer achtergronden weten, dan kan ik je de site van de Red Bull Music Acadamy aanraden waar vele deephouse artiesten colleges hebben gegeven (o.a. Osunlade, Larry Heard, Kerri Chandler, Theo Parrish) en die doorgaans erg interessant zijn. Het college dat Theo Parrish geeft duurt alleen al 3,5 uur, dus op die site staat voor dagenlang kijkplezier (House & Disco lectures Red ...)

avatar van T.O.
Klopt, ik heb interviews met Theo Parrish, Mathew Jonson en Darshan Jesrani (Metro Area) gezien van die site, erg leuk en interessant allemaal. Gezellig sfeertje heeft het ook

thejazzscène
Leuke lijstjes.
Dimitri From Parris, Soulsearcher, Fedde Legrand zijn ook niet onbekend. Jazzanova , Blue Six , Buscemi, Tony Allen, A Man Called Adam
Ik ben niet zo'n fan van het deephousegenre. Het liefdesthema komt me iets te vaak aan bod. Soms weten artiesten me wel te bekoren maar dan is dat eerder techno dan house.
Your Love van Frankie Knuckles vind ik wel erg knap. Zo'n mooie Chicagobaslijn die door dat nummer vloeit.

avatar van T.O.
Fedde Le Grand?!?

Je moet ook niet teveel naar die slappe vocale lounge-house luisteren die op vele Hed Kandi- en Naked Music-cd's staan, die vind ik vaak ook maar matig.

Zelfde geldt voor producers die denken dat je een goede jazzy tune maakt door doelloos op de piano en/of blazers te pielen.

thejazzscène
Ja, zijn eerste nummers waren volgens mij toch deephouse of ik vergis me met een andere artiest. Niet dat ik hem aanraad. Integendeel.

Ja ben absoluut niet voor die hed kandi house. Primitieve lounge met een beat daarachter en vrouwenstemmen zijn ook altijd welkom. Allemaal zo plat en bijzonder voorspelbaar.
Joakim heeft ook een aantal mooie deephouse remixen gemaakt. De remix op Max Berlins' Elle et Moi . Erg mooi nummer.
Veel deephousedj's gebruik(t)en ook vaak het album African Suite - African Suite. Het album zit ook boordevol discoelementen en is gemaakt in 1980. Een hit als Pigmy waar tribalprecussie in voorkomt werd dan ook plat gespeeld in het clubcircuit. Erg leuk album is dat. (en is moeilijk te vinden trouwens)

avatar van John Doe
Niels van Mil schreef:
Wil je ook meer achtergronden weten, dan kan ik je de site van de Red Bull Music Acadamy

Okee, ik was al een paar keer op die site terecht gekomen en had daar wat van vernomen. Deze reminder kan ik goed gebruiken.

avatar van John Doe
The Dead Bears van onze Nederlandse Newworldaquarium is bij mij binnen. Heerlijke lome rokerigere en toch frisse deep house. Kan ik aanraden in huis te halen. Lekker album voor thuis. In het Duise groove magazine krijgt 'ie ook een mooie review zie ik net. Staat zelfs op 2 onder Burial in hun album kwartaallijst. Echt vette bassen in de productie hoor ik nu ook extra goed (bij nummer 5). Ik zou zeggen, pindakaas het en leer het kennen.

thejazzscène
Goede tip. Moet ik eens beluisteren. Ken echt te weinig nummers/ albums van NWA.

avatar van brooklyn
Edo Salgado - Elevator Mixtape

Van Het Nieuwe Werck Blog, Heerlijke deephouse mix... laat de lente maar komen!

Tracklist:
- Soul Mekanik - Go Upstairs (Maurice Fulton Mix)
- Junior Boys - Under The Sun
- Chateau Flight - Superflight (Maurice Fulton Mix)
- Felix Laband - Whisteling In Tongues (Todd Terje Mix)
- Lindstrom - Let's Practice (Nicholas Wade Dub)
- The Osmonds - Ill
- Ilya Santana - Quasar (Pete Herbert Mix)
- Blackbelt Andersen - Sirup (Prins Thomas Diskomiks)
- Phreek Plus One - Boogie Beat
- Hercules & Love Affair - Blind (Frankie Knuckels Mix)
- Naughty - World Of A Woman (Greenmen Mix)
- Antena - Camino Del Sol (Joakim Mix)
- Think Almost Twice - Chikiba
- Prince - Erotic city


avatar van Kos
Kos
*downing*

avatar van T.O.
Gaat wel erg de nu disco-kant op aan de tracklist te zien. Maar is vast wel leuk

avatar van Kos
Kos
Ja, het is wel heel erg electro-disco achtig...

avatar van Kos
Kos
Overigens hoor ik ook Antony (van de Johnsons)... maar die zie ik niet in de tracklist staan.

mixje wordt al wat fijner trouwens nu. .

avatar van Arrie
Volgens mij bedoel je dan het nummer van Hercules & Love Affair, want daarop zingt Antony.

avatar van Kos
Kos
Ah, dank u.!

avatar van sq
sq
Kos schreef:
wel heel erg electro-disco achtig...

Jaja mooie mix. Ik kende alleen Hercules & love Affair, maar ben voor de rest meteen vertrouwd hiermee. Ik zal vaker op de ´deephouse´ moeten letten.

Geweldige retrosoundjes hoor ik in deze mix.

Die van de Osmonds begint al meteen met een knipoogje naar Chaka Khan´s ´I´m every Woman´. Verder mooie vioolgeluidjes en een net iets foute elektrische gitaarpassage; allemaal ontzettend 1979.

In het nummer daarna is verdorie als ritmebasis eerst Bohannon´s Let start II dance´ (1980) te horen en daarna 2 minuten T-Connection´s ¨At midnight¨ (1978), destijds berucht vanwege het eindeloze intro. Als het geen samples zijn hebben ze het wel héél precies nagespeeld.

Phreek Plus One zal ook niet toevallig zo heten met de overduideljke tribute ´chic- chic- chic´ en de Chic-geïnsprireerde baslijn. Maar wel goed gedaan. Damn wat een mooi nummer.

avatar van herman
Klinkt erg fijn. Ben nu bij het nummer van Felix Laband, dus ik heb nog wel wat voor de boeg.

Sowieso een leuke website trouwens! Die Balkan-mix (140 in het rijtje) ga ik ook maar 's uitproberen.

avatar van herman
En eindelijk ontdekt hoe mijn favoriete Prince-nummer heet! Ik ken het uit een oude set van Felix da Housecat, waar ik verder geen tracklisting van kon vinden. Het staat ook niet op reguliere albums geloof ik, dus dat maakte het ook wel lastig zoeken...

Gast
geplaatst: vandaag om 02:27 uur

geplaatst: vandaag om 02:27 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.