Genres / Electronic / Die "dirty" electro hype
zoeken in:
0
geplaatst: 9 juli 2008, 13:53 uur
Voor degene die niet weten waar ik het over heb, het gaat dus over dat soort electronummers met zo'n "smerig" baslijntje, meestal boven een snaredrummbeat (of hoe dat ook mag heten). Sinds een kleine 2 jaar erg populair door artiesten als Justice en Boys Noize. Vooral het rockpubliek lijkt hier wel pap van te lusten. Niet zonder reden uiteraard, de beat klinkt alsof ie uit een echt drumstel komt, en het baslijntje voelt lekker ruig aan. Ook qua structuur valt het allemaal binnen de lijntjes. Ideaal voor het grote publiek dus.
Maar aan alle mooie liedjes moet wel eens een einde komen. Trop is trop, blablabla, ... Die nummers luisteren meestal wel lekker weg, maar knallen en boenken zoals velen beweren, doen ze nooit. Tijd voor iets nieuws lijkt me, liefst iets heftigers of iets totaal anders.
Toch? En voel je verder uiteraard vrij om wat artiesten/nummers binnen dit genre te posten.
Maar aan alle mooie liedjes moet wel eens een einde komen. Trop is trop, blablabla, ... Die nummers luisteren meestal wel lekker weg, maar knallen en boenken zoals velen beweren, doen ze nooit. Tijd voor iets nieuws lijkt me, liefst iets heftigers of iets totaal anders.
Toch? En voel je verder uiteraard vrij om wat artiesten/nummers binnen dit genre te posten.
0
geplaatst: 9 juli 2008, 14:03 uur
Inderdaad. Terug naar de oerelectro. Die dirty electro scheurt wel, maar rockt niet.
0
geplaatst: 9 juli 2008, 15:40 uur
brooklyn schreef:
Inderdaad. Terug naar de oerelectro. Die dirty electro scheurt wel, maar rockt niet.
Wat is oerelectro? In tegenstelling tot rockmuziek lijkt electro mij een genre dat constant vooruit evolueert.
0
geplaatst: 9 juli 2008, 17:49 uur
Gestripter en analoger. Terug naar de basis en de ziel die o.a. Kraftwerk heeft achter gelaten. Als je bijvoorbeeld naar de electro uit Den Haag luistert merk je dat het helemaal niet progressief is of 'vooruit' gaat, wat de stijl herkenbaar en puur maakt.
0
thejazzscène
geplaatst: 9 juli 2008, 18:07 uur
Dus juist niet rocken maar wel sch(e)uren.
Muziek als justice en dergelijke electro(house) rockt teveel. De luisteraars hebben er teveel vat op in het dansen.
Geef mij maar back to basics. Electro met een heerlijk rauw getinte synthesizer erin. Nummers waarbij je soms stokstijf verbijsterd staat van het machinale karakter waaruit de muziek werd voortgebracht.
Muziek als justice en dergelijke electro(house) rockt teveel. De luisteraars hebben er teveel vat op in het dansen. Geef mij maar back to basics. Electro met een heerlijk rauw getinte synthesizer erin. Nummers waarbij je soms stokstijf verbijsterd staat van het machinale karakter waaruit de muziek werd voortgebracht.
0
geplaatst: 9 juli 2008, 18:15 uur
Dan hebben wij een andere definitie van rocken en scheuren 
De rest van je post past wel helemaal bij mijn beleving

De rest van je post past wel helemaal bij mijn beleving

0
thejazzscène
geplaatst: 9 juli 2008, 18:21 uur
Electronome aka I-F - Een Drumcomputer en een Synthesizer 3
Glass Domain - Shatter Prone
Dexter Vs Cosmic Force - Baslijn in Opstand
I-F - I Do Because I Couldn't Care Less
Deze zijn misschien net iets te zwaar voor het Justice publiek dat haar muziek o zo graag als 'Electro' omschrijft.
Deze zijn misschien net iets te zwaar voor het Justice publiek dat haar muziek o zo graag als 'Electro' omschrijft.

0
geplaatst: 9 juli 2008, 18:57 uur
Een grote hekel aan dat 'dirty' gebeuren, bah. Het komt zo mainstream/puber achtig over.
0
geplaatst: 9 juli 2008, 21:49 uur
Oersaaie muziek, hoewel die Sneakers-electro-house nog een tikkeltje erger is.
0
geplaatst: 10 juli 2008, 12:07 uur
Inderdaad. Boys Noize en Justice hebben nog wel bijzondere dingen gedaan (Boys Noize's remix van Feist of Justice's remix van Franz Ferdinand bijvoorbeeld), maar wat die Sneakers-achtige artiesten doen is echt om te janken.
Dat melodietje uit deze bijvoorbeeld:
Of deze 'remix':
Dat melodietje uit deze bijvoorbeeld:
Of deze 'remix':
0
geplaatst: 10 juli 2008, 12:15 uur
Deze is pas vuil:
Boys Noize en Justice maken idd van dat soort electro, maar daar was Benny Benassi ook al mee bezig. Het valt me op dat oa Justice live heel erg aanspreekt, mensen gaan kompleet los. Heeft ook wel te maken dat Justice 'iets' over zich heen heeft hangen, met al dat kruis gedoe. Live klinkt trouwens veel muziek 'dirty' door de grote hoeveelheid disstortion, ik denk dat de muziek van Justice daarom zo goed uit de verf komt.
Voor de gladde electro, die brengt ook een hoop ruige randjes met zich mee live (laten we zeggen, de muziek van 5 days off), kom je thuis, download je een CD, is het helemaal niks
Herkenbaar?
Boys Noize en Justice maken idd van dat soort electro, maar daar was Benny Benassi ook al mee bezig. Het valt me op dat oa Justice live heel erg aanspreekt, mensen gaan kompleet los. Heeft ook wel te maken dat Justice 'iets' over zich heen heeft hangen, met al dat kruis gedoe. Live klinkt trouwens veel muziek 'dirty' door de grote hoeveelheid disstortion, ik denk dat de muziek van Justice daarom zo goed uit de verf komt.
Voor de gladde electro, die brengt ook een hoop ruige randjes met zich mee live (laten we zeggen, de muziek van 5 days off), kom je thuis, download je een CD, is het helemaal niks
Herkenbaar?
0
geplaatst: 10 juli 2008, 13:33 uur
thejazzscène schreef:

Ha, vooral die tweede (gaat wat meer de techno richting uit) en die laatste zijn idd een pak beter dan het gemiddelde Justice plaatje. Het klink iig a hell of a lot minder kinderachtig/puberaal (om ook maar effe Edie gelijk te geven)

Verder ben ik uiteraard blij dat ik toch niet de enige ben die er zo over denkt. Het lijkt me hoog tijd dat de trance/technoproducers eens uit hun grot komen en het heft weer in eigen handen te nemen. Al vrees ik dat het schip al voor een groot deel gezonken is...
Ook eensch met T.O. trouwens, het moet nu echt wel eens gedaan zijn met die Electrohouse. Wat een stompzinnig genre is dat idd zeg! En om dan volledig offtopic te gaan, mag het ook wel eens ophouden met die Tektonicrage. Wat mij betreft liever vandaag dan morgen. Je zou verdomme haast naar Jump gaan verlangen

0
thejazzscène
geplaatst: 10 juli 2008, 14:06 uur
Dat is het niet hoor. Elektronische muziek evolueert in dit soort genres enorm. Je hebt artiesten die inspelen op de nieuwe trends en verwachtingen. Denk bijvoorbeeld ook aan de minimaltechno artiesten zoals die van Villalobos die opeens vaker Zuid-Amerikaanse vocals en geluidjes gaan integreren in hun muziek. Dat wordt de dag van vandaag vaak gedaan.
Anderzijds overleven de meeste subsub... genres wel. Die electro van hierboven wordt vandaag nog gemaakt door artiesten als Ectomorph, Drexciya-verwanten, dexter, cosmic force, legowelt,...
Je moet enkel op zoek gaan want op Tv of festivals zal je er weinig over horen.
0
geplaatst: 10 juli 2008, 14:43 uur
thejazzscène schreef:
Wel ja, ik had het dus over het grote publiek. En dan merk ik dat het grote rock/pop publiek in de loop der jaren steeds meer invloed uitoefent op de electronica. Hun favorieten zijn dan meestal Daft Punk, The Chemical Brothers, Pendulum e.d. drum-n-bass; maar dus ook die "smerige" electro zoals ik al aangaf. Niet onlogisch, aangzien die muziek qua structuur best wel aan de pop/rock doet denken. Genres die dan weer van dat "goede smaakt clubje" afwijken zoals trance en hardcore (ja, daar ga ik weer) worden vaak als johnymuziek bestempelt. En ja, omdat iedere stubru'er wel met dat clubje wil meelopen, zijn het idd grotendeels Johny's die ernaar luisteren.
En wat die minimal betreft, vind ik wel OK, maar word er echt niet warm van hoor. Het klinkt vaak nogal snobbish. Doe mij dan maar de Detroit techno. Maar dat geheel terzijde.
0
thejazzscène
geplaatst: 10 juli 2008, 15:54 uur
Probeer deze eens. Dat is misschien meer jou minimal. 

0
geplaatst: 10 juli 2008, 17:06 uur
Effe snel gedownload, en ben er niet echt ondersteboven van. Een paar sfeervolle nummertjes, maar vooral veel verouderde noten en over het algemeen toch vrij saai. Maar zal wel eens m'n tijd nemen voor dit plaatje, dat zou wel eens kunnen helpen
Oh ja, ging dit topic niet over smerige electro trouwens? Ontopic nu.
0
geplaatst: 11 juli 2008, 13:14 uur
Het smerige wordt te overdreven en te simpel gebruikt.
Goede electro draait naar mijn mening om een zekere controle, een balans die je begeesterd en hypnotiseert. ''Oer electro'' heeft uit zichzelf al een smerig geluid. Het is puur commercieel om het dan luider en simpeler te gaan uitbrengen. Ik luister het liefst naar de Detroit techno / electro van Drexciya, Underground Resistance en Juan Atkins, en ook naar oude electrofunk. De nummers die thejazzscene postte vind ik ook mooi, vooral die van Electronome. Dat Justice nummer is voor mij niet serieus te nemen en saai. Als ik jonger was had ik het waarschijnlijk nog wel wat gevonden.
Hier nog een relatief recent ''smerig'' nummer die veel bevat waar ik van hou: Urban Tribe. Rna World.
Goede electro draait naar mijn mening om een zekere controle, een balans die je begeesterd en hypnotiseert. ''Oer electro'' heeft uit zichzelf al een smerig geluid. Het is puur commercieel om het dan luider en simpeler te gaan uitbrengen. Ik luister het liefst naar de Detroit techno / electro van Drexciya, Underground Resistance en Juan Atkins, en ook naar oude electrofunk. De nummers die thejazzscene postte vind ik ook mooi, vooral die van Electronome. Dat Justice nummer is voor mij niet serieus te nemen en saai. Als ik jonger was had ik het waarschijnlijk nog wel wat gevonden.
Hier nog een relatief recent ''smerig'' nummer die veel bevat waar ik van hou: Urban Tribe. Rna World.
0
geplaatst: 11 juli 2008, 17:07 uur
net overleden schreef:
Ha, vooral die tweede (gaat wat meer de techno richting uit) en die laatste zijn idd een pak beter dan het gemiddelde Justice plaatje. Het klink iig a hell of a lot minder kinderachtig/puberaal (om ook maar effe Edie gelijk te geven)
(quote)

'T is maar goed dat ik hem geupload heb

Phuture - Acid Trax ook een van mn favoriete, maar verder niet echt passend in dit topic

0
geplaatst: 11 juli 2008, 18:05 uur
Ha, ook altijd fan geweest van dat nummer. Het is toch het fluitje dat 't em doet 
Ik had het over dat puberale waar ik je gelijk in gaf

Ik had het over dat puberale waar ik je gelijk in gaf

0
geplaatst: 12 juli 2008, 22:37 uur
Ik vind dat hele dirty electro teveel op fast food lijken. In eerste instantie ben je heel enthousiast want vooral op de plaatjes ziet het er uit als een smakelijk hapje. Je komt er echter al snel achter dat het alleen maar vluchtig genot zonder enige verfijning is wat je niet alleen erg snel zat bent maar waar je ook een vaag misselijk gevoel van over kan houden.
0
geplaatst: 2 augustus 2008, 13:03 uur
Ik vind het een beetje raar dat jullie Boys Noize en Justice niet vinden scheuren en dat ze teveel rock invloeden hebben. Ik vind zelf namelijk Boys Noize meer richting het scheuren gaan dan naar de rock, iets wat bij Justice idd meer andersom is. Maar ook SebastiAn vind ik nogal scheuren al maakt hij ook duidelijk gebruik van dat eerder genoemde 'basslijntje'.
En dan nu even over het feit dat sommige van jullie dit soort muziek slecht/goedkoop/puberaal/mainstream vinden. Justice is vorig jaar keihard doorgebroken, waardoor het mainstream is geworden, ik zelf vind dat ze daar heel handig gebruik van hebben gemaakt en dat ze hun populariteit handig uitmelken. Zoals ook al eerder werd genoemd dat er iets om hun heen hangt. Maar ik vind dat dit niet ten nadele van hun muziek is, wel is het zo denk ik dat mensen het eerder gaan waarderen/mooi vinden vanwege die sfeer die om hun heen hangt. Want die sfeer spreekt heel veel mensen aan denk ik. En ik denk ook dat die sfeer eerder goedkoop/puberaal is, maar niet de muziek die ze maken.
Maar als je nou kijkt naar Boys Noize die man is gewoon niet doorgebroken zoals Justice. En ik vind zijn muziek ook heel anders dan Justice. Ik denk dat het grote probleem gewoon is dat wanneer je Justice noemt automatisch Boys Noize ook word genoemd. En ik denk dat dat weer met die sfeer te maken heeft die eigenlijk over dat hele 'smerige' electro wereldje hangt. Zodra je aan Justice denkt denk je automatisch aan namen als Boys Noize, SebastiAn, Busy P, Digitalism etc. Terwijl ik juist vind dat je eigenlijk soort van drie groepen hebt namelijk Justice die als het ware alleen aan de top staat dan heb je Ed Banger Records want ik vind dat Justice daar al uit geklommen is. En dan heb je Boys Noize Records, met alle vuige/scheurende electro DJ's.
Mijn punt is gewoon dat je Justice niet kan vergelijken met Boys Noize, SebastiAn etc. Ik denk dat door de populariteit van Justice al die andere DJ's worden meegsleurd met hun of ze nou willen of niet.
En dan nu even over het feit dat sommige van jullie dit soort muziek slecht/goedkoop/puberaal/mainstream vinden. Justice is vorig jaar keihard doorgebroken, waardoor het mainstream is geworden, ik zelf vind dat ze daar heel handig gebruik van hebben gemaakt en dat ze hun populariteit handig uitmelken. Zoals ook al eerder werd genoemd dat er iets om hun heen hangt. Maar ik vind dat dit niet ten nadele van hun muziek is, wel is het zo denk ik dat mensen het eerder gaan waarderen/mooi vinden vanwege die sfeer die om hun heen hangt. Want die sfeer spreekt heel veel mensen aan denk ik. En ik denk ook dat die sfeer eerder goedkoop/puberaal is, maar niet de muziek die ze maken.
Maar als je nou kijkt naar Boys Noize die man is gewoon niet doorgebroken zoals Justice. En ik vind zijn muziek ook heel anders dan Justice. Ik denk dat het grote probleem gewoon is dat wanneer je Justice noemt automatisch Boys Noize ook word genoemd. En ik denk dat dat weer met die sfeer te maken heeft die eigenlijk over dat hele 'smerige' electro wereldje hangt. Zodra je aan Justice denkt denk je automatisch aan namen als Boys Noize, SebastiAn, Busy P, Digitalism etc. Terwijl ik juist vind dat je eigenlijk soort van drie groepen hebt namelijk Justice die als het ware alleen aan de top staat dan heb je Ed Banger Records want ik vind dat Justice daar al uit geklommen is. En dan heb je Boys Noize Records, met alle vuige/scheurende electro DJ's.
Mijn punt is gewoon dat je Justice niet kan vergelijken met Boys Noize, SebastiAn etc. Ik denk dat door de populariteit van Justice al die andere DJ's worden meegsleurd met hun of ze nou willen of niet.
0
geplaatst: 2 augustus 2008, 16:12 uur
Ach, komaan man, het is niet enkel het sfeertje rond Justice dat puberaal/goedkoop is, hun muziek is dat ook gewoon. En de muziek van Boys Noize, MSTRKRFT, ... is eveneens erg kitscherig. Alleen vind ik Boys Noize leuke kitsch (lekker robotachtig), terwijl ik bij Justice eerder iets heb van 

0
geplaatst: 3 augustus 2008, 15:25 uur
Nou sorry daar ben ik het niet mee eens. Ik kan begrijpen als je nummers als D.A.N.C.E en DVNO goedkoop/puberaal vind maar nummers als Genesis, Waters Of Nazareth en One Minute To Midnight zijn gewoon heerlijke electro nummers waar niks goedkoops aan is.
0
geplaatst: 3 augustus 2008, 15:44 uur
Ik denk dat het aan een specifieke smaak zal liggen voor bepaalde geluiden, bepaalde composities. Justice zal best een muzikaal artiest zijn, iemand die nummers kan maken die mensen kunnen beroeren en tegelijk een bepaalde subtiliteit/detail bevatten waardoor het wat verder gaat. Alleen betekent dit niet dat de nummers op alle maatstaven van iedereen goed worden gevonden.
0
geplaatst: 3 augustus 2008, 15:51 uur
Maar dat is wat anders dan hun muziek goedkoop/puberaal noemen.
0
geplaatst: 3 augustus 2008, 15:55 uur
Dat goedkoop/puberaal noemen komt doordat de muziek niet naar hun maatstaven is (zoals men die op dat moment ontwikkeld heeft). Men kan en wil dan ook niet opgaan in de wereld van de muziek en zal deze dan ook niet snel in vol detail ervaren. Vervolgens doet men het af als goedkoop / puberaal.
0
geplaatst: 3 augustus 2008, 22:40 uur
Er zijn goede en slechte producties, zo ook bij dat dirty gebeuren, maar ik vind het wel erg gericht op een jonge doelgroep, geen idee waarom, maar gelukkig lang niet alle nummers =)
0
geplaatst: 4 augustus 2008, 23:36 uur
kan me daar erg in vinden, dat met die jonge doelgroep. Justice is best een goed productieduo (D.A.N.C.E. = beste popnummer van 2007), maar ze zijn zo ontzettend uit op effectbejag in al hun nummers dat het niet echt serieus te nemen is.
Bovendien -opa vertelt- vind ik ze nog altijd maar een goedkope rip off van Daft Punk die in 1996 al veel harder konden Rocken, Rollen en Scratchen als u begrijpt wat ik bedoel, dank u.
Bovendien -opa vertelt- vind ik ze nog altijd maar een goedkope rip off van Daft Punk die in 1996 al veel harder konden Rocken, Rollen en Scratchen als u begrijpt wat ik bedoel, dank u.
* denotes required fields.