Genres / Electronic / Electronische muziek met helende werking (zonder zang)
zoeken in:
0
geplaatst: 11 april 2012, 14:15 uur
Mooi inderdaad en aardige combinatie ja. De Stars of the Lid versie al eens gehoord, maar vind het origineel van Pärt toch nog een stuk beter hoor
.
.
0
geplaatst: 11 april 2012, 16:24 uur
Met John Doe eens. Het is op zich een aardig idee om Pärt en SotL te combineren en het klinkt ook zeker niet verkeerd, maar het raakt niet aan het sublieme origineel van Arvo Pärt. Dat transcedente gevoel dat Supernormal beschrijft, krijg ik wel bij het origneel, maar niet bij deze herbewerking. Toch mooi om een keer te horen 

0
geplaatst: 6 mei 2012, 01:26 uur
Klaus Schulze - Bayreuth Return mooi stuk muziek van een half uur. Het tilt me op een brengt me naar een andere wereld. Als het stuk muziek stopt voel ik me als herboren.
YouTube - Klaus Schulze - Bayreuth Return (Complete)
YouTube - Klaus Schulze - Bayreuth Return (Complete)
0
geplaatst: 6 mei 2012, 01:57 uur
Iets wat je kunt draaien als je de hemel wilt aanraken of er al bent:
0
geplaatst: 18 mei 2012, 14:11 uur
Op de vinyl versie van GAS - Konigsforst staan 2 tracks die niet op de CD- of Nah und Fern versie staan. 1 van die 2 stond al langer op youtube, en sinds vandaag ook die andere:
0
Ik Doe Moeilijk
geplaatst: 7 juni 2012, 21:04 uur
Ik stuitte via Spotify op de Meditation Cycles van Matt Borghi. De titel dekt de lading, aanrader! Volgens mij download-only.
0
Ik Doe Moeilijk
geplaatst: 7 juni 2012, 21:23 uur
John Doe schreef:
Mooi inderdaad en aardige combinatie ja. De Stars of the Lid versie al eens gehoord, maar vind het origineel van Pärt toch nog een stuk beter hoor
.
En het originele ritme van de shots van Tarkovsky vind ik ook beter dan deze vertraagde beelden. SOTL + Pärt lijkt me wel een interessante samenwerking, helemaal als live concert!Mooi inderdaad en aardige combinatie ja. De Stars of the Lid versie al eens gehoord, maar vind het origineel van Pärt toch nog een stuk beter hoor
.
0
geplaatst: 9 juni 2012, 23:32 uur
Feel the difference by Mike Spoelstra on SoundCloud - Create, record and share your sounds for free mischien vinden jullie dit wat een trance nummer zonder zang maar toch veel zeggend is
0
geplaatst: 13 juni 2012, 16:43 uur
Snap de intentie, dan ga ik toch liever voor deze langzamere wat subtielere benadering met dezelfde noten erin (vanaf 1m44):
Een mistig nummer, met een hoge maar beheerst gebrachte dosis gevoel erin. Geef een zweverig gevoel maar tegelijkertijd is het alsof ik aan het landen ben.
Deze past wel na de vorige van boc:
Rustige downtempo met diepe bassen en langswaaiende beroerende melodieën. Goed om wat emoties los te maken met dit soort muziek. Het is dus niet dat je er volledig van tot rust komt. Als je het volume harder zet vallen de mooie organische geluiden op en een originele onderkoelde bassline zit er in dit nummer trouwens.
Een mistig nummer, met een hoge maar beheerst gebrachte dosis gevoel erin. Geef een zweverig gevoel maar tegelijkertijd is het alsof ik aan het landen ben.
Deze past wel na de vorige van boc:
Rustige downtempo met diepe bassen en langswaaiende beroerende melodieën. Goed om wat emoties los te maken met dit soort muziek. Het is dus niet dat je er volledig van tot rust komt. Als je het volume harder zet vallen de mooie organische geluiden op en een originele onderkoelde bassline zit er in dit nummer trouwens.
0
geplaatst: 22 juni 2012, 16:11 uur
Net tegengekomen toen ik op dit forum stuimelde. Het heeft wat dromerigs en dieps, maar is toch geaard door de beat en heeft vrolijke geluidjes erdoorheen.
De youtube poster dropt trouwens wel meer fijne plaatjes.
0
geplaatst: 9 juli 2013, 23:14 uur
Als men hiervan houdt raadt ik de eerste albums van Theo Parrish aan. Waar blijven trouwens de track beschrijving en/of duidingen waarom het helend werkt? De eerste pagina van dit topic is een stuk zinniger voor mensen die bewust een nieuwe track willen selecteren (op basis van beschrijvingen).
Hier twee tracks waarbij de eerste minuten geduld opbrengen flink beloond wordt.
Eén van Theo Parrish z'n eerste album uit 1998, voortbouwend op de vorige deep house track. Zomers roezig muzikaal-toevluchtsoort bestaande uit een vierkwartsmaat, een aardende bassline, een zachte piano en wat bezield sample gebruik.
Om er nog één met een vierkwartsmaat te posten:
Hier heb ik ook vaak de rustgevende werking van ervaring. Een rijpe mango rustig te verorberen past perfect om de diepe duurzame 'mango drive' optimaal te ervaren
, serieus een aanrader. Heb even geduld -terwijl je je mango schilt- voor de melodie die invalt na een paar minuten, het is een mooie. En geniet van de sfeer, de aardendheid van de bassline, de hiss op de achtergrond, de texturen, de flow van de delays, subtiele effecten gebruik op de minimale middelen, etcetera. Deze track wordt heel langzaam steeds een grotere klassieker. Er zit een exotische broeierige sfeer in, ietwat spannend en seksueel, maar ook rustgevend.
Hier twee tracks waarbij de eerste minuten geduld opbrengen flink beloond wordt.
Eén van Theo Parrish z'n eerste album uit 1998, voortbouwend op de vorige deep house track. Zomers roezig muzikaal-toevluchtsoort bestaande uit een vierkwartsmaat, een aardende bassline, een zachte piano en wat bezield sample gebruik.
Om er nog één met een vierkwartsmaat te posten:
Hier heb ik ook vaak de rustgevende werking van ervaring. Een rijpe mango rustig te verorberen past perfect om de diepe duurzame 'mango drive' optimaal te ervaren
, serieus een aanrader. Heb even geduld -terwijl je je mango schilt- voor de melodie die invalt na een paar minuten, het is een mooie. En geniet van de sfeer, de aardendheid van de bassline, de hiss op de achtergrond, de texturen, de flow van de delays, subtiele effecten gebruik op de minimale middelen, etcetera. Deze track wordt heel langzaam steeds een grotere klassieker. Er zit een exotische broeierige sfeer in, ietwat spannend en seksueel, maar ook rustgevend.
0
geplaatst: 25 augustus 2013, 01:01 uur
Bij mij ook. Het hele album van Clint Mansell - The Fountain is schitterend. Heb het ook in mn top 10 staan. De gelijknamige film is een meesterwerk vind ik. Dit zijn mijn twee favoriete tracks:
0
geplaatst: 25 augustus 2013, 15:53 uur
Mooie herinnering dat ik deze weer eens mag luisteren. Vooral de laatste vind ik mooi. Zeker een heel goede filmscore. Zo losse tracks luisterend beginnen de strings alleen iets te snel met huilen voor mij, te weinig opbouw, in de film vind ik het beter opgebouwd.
0
geplaatst: 13 maart 2014, 19:34 uur
0
geplaatst: 17 juli 2014, 01:36 uur
Zeker een fijne plaat.
Deze muziek werkt goed om mee te mediteren. Mooie pulseringen erin. Bewustzijnsvergrotende en aardende werking heeft het inclusief de tracks erna van deze Trilogie de la Mort (dat inmiddels over het algemeen als een drone meesterwerk wordt beschouwd).
'At the end of the 80s, beginning of the 90s, she devoted herself to a singular three-hour work, perhaps her masterpiece, the Trilogie de la Mort, of which the first part kyema Intermediate states follows the path of the continuum of the six states of consciousness. The work is influenced by the Tibetan Book of the Dead Bardo Thodol and her meditation practice as by the death of Pawo Rinpoche and her son Yves Arman.' (Van wikipedia)
Deze muziek werkt goed om mee te mediteren. Mooie pulseringen erin. Bewustzijnsvergrotende en aardende werking heeft het inclusief de tracks erna van deze Trilogie de la Mort (dat inmiddels over het algemeen als een drone meesterwerk wordt beschouwd).
'At the end of the 80s, beginning of the 90s, she devoted herself to a singular three-hour work, perhaps her masterpiece, the Trilogie de la Mort, of which the first part kyema Intermediate states follows the path of the continuum of the six states of consciousness. The work is influenced by the Tibetan Book of the Dead Bardo Thodol and her meditation practice as by the death of Pawo Rinpoche and her son Yves Arman.' (Van wikipedia)
0
buizen
geplaatst: 17 juli 2014, 01:46 uur
John Doe schreef:
(embed)
(quote)
Zeker een fijne plaat.Deze muziek werkt goed om mee te mediteren. Mooie pulseringen erin. Bewustzijnsvergrotende en aardende werking heeft het inclusief de tracks erna van deze Trilogie de la Mort (dat inmiddels over het algemeen als een drone meesterwerk wordt beschouwd).
(embed)
Doe jij ook aan klankschalen?

0
geplaatst: 17 juli 2014, 01:51 uur
Uit je reactie, met name de smiley, merk ik op dat je waarschijnlijk veel vooroordelen hebt over meditatie. Logisch, want veel mensen (die dat niet goed doen) zijn ook idd zweverige idioten. Deze plaat is echter donkerder en confronterender met jezelf dan de meeste muziek.
0
geplaatst: 24 juli 2014, 14:01 uur
Wat dacht je orbit, ik post 'm gewoon nóg een keer? Zie enkele berichten terug
Prachtige track idd .
Prachtige track idd .
0
buizen
geplaatst: 24 juli 2014, 14:42 uur
Wat is dan concreet de 'helende werking'? Lees hier niets over mensen die uit rolstoelen opstaan en weer kunnen lopen, of verhalen van soortgelijke strekking.
0
geplaatst: 1 augustus 2014, 18:39 uur
buizen schreef:
Wat is dan concreet de 'helende werking'? Lees hier niets over mensen die uit rolstoelen opstaan en weer kunnen lopen, of verhalen van soortgelijke strekking.
'helende werking' is in dit geval als iets veel nuchterders bedoeld en kan volledig subjectief zijn. ''Bij jezelf komen'' is de beste helende werking van muziek die ik zou kunnen verzinnen. Kijk eens aan het begin van het topic ofzo, daar staat meestal een uitleg. Wat is dan concreet de 'helende werking'? Lees hier niets over mensen die uit rolstoelen opstaan en weer kunnen lopen, of verhalen van soortgelijke strekking.
Veel mensen gebruiken (onbewust) muziek voor emotie-regulatie; men weet hoe bepaalde muziek ze in een emotionele staat gaat brengen waar ze vermoeden in het moment wat aan te hebben. Dat kan treurige, aggresieve of hoopvolle muziek zijn. Noem maar op. Dit topic is om wat bewuster bezig te zijn met muziek gebruiken. Door na te gaan welke tracks een krachtige persoonlijk nuttige impact hebben gemaakt op mensen wordt (eventueel gemiddeld genomen) de wat krachtiger werkende muziek gescheiden van de overvloed aan muziek waar men op de lange termijn niet zozeer wat aan blijkt te hebben. In een tijd waarin veel artiesten er alles aan doen om de tijdelijke aandacht (en geld natuurlijk) te trekken van publiek (''fastfood muziek'' zeg maar) lijkt me dit in potentie een aardig topic om de relatief zo 'min mogelijk onzinnige muziek' te vinden en te delen. Je hebt veel tracks die je in het moment even vrolijker maken, maar als ze in je hoofd blijven hangen wordt je er gek van. Zo zijn er ook tracks die je in het moment vrolijker kunnen maken, maar die daarnaast ook een heel fijne nawerking kunnen hebben, muziek die op lange termijn mensen wat relaxter kan maken naar anderen toe bijvoorbeeld, wat minder angstig maken, wat minder oordelend, etc.
Zelf heb ik het topic ook een beetje gestart om te kijken welke mensen (in hoeverre) eigenlijk bewust bezig zijn met reflecteren over wat muziek met ze kan doen naast de meest eenvoudige hedonistische (tijdelijke genots) werking die iedereen wel kent (en ook soms prima kan werken). Dat zijn eerder muziekliefhebbers/mensen waar ik iets aan heb, degenen die in staat zijn sterk/bewust op muziek te reflecteren.
0
geplaatst: 20 maart 2015, 00:10 uur
Zie al behoorlijk wat mooie dingen langskomen op dit topic. Zelf vind ik DeepChord ook heerlijke meeslepende muziek maken. Wel een beetje een dub-tintje, maar dat werkt het hypnotiserende effect ervan juist in de hand. Ik heb veel van de EP's geluisterd in de auto naar huis, na een drukke avond. Die muziek heeft haast iets mystieks over zich.
Aanraders zijn: DeepChord - Tonality Of Night
En het album: DeepChord - 20 Electrostati...
Aanraders zijn: DeepChord - Tonality Of Night
En het album: DeepChord - 20 Electrostati...
0
tuktak
geplaatst: 21 maart 2015, 08:34 uur
Voor de DeepChordliefhebbers kan ik dan ook Variant (=Hitchell) aanraden. Met die alias is hij het afgelopen jaar behoorlijk actief geweest kwa output, die allemaal wat meer ambient dub georiënteerd is. Minder beatgericht en daardoor nog chiller. Het onderliggende gruis zorgt ervoor dat het geheel mooi aan elkaar wordt gelijmd.
* denotes required fields.