menu

Genres / Electronic / 80'er jaren electro (van het fijnste soort)

zoeken in:
avatar van John Doe



Heerlijke electro-funk met invloeden van dub / hiphop en industrial, lekker rauw en vooruitstrevend.

Als je hiervan houdt check dan album ''As the Veneer of Democracy Starts to Fade'' dat al aardig gewaardeerd begint te worden hier: Mark Stewart - As the Veneer of Democracy Starts to Fade (1985)

avatar van John Doe



Deze Australische groep was aan het experimenteren met vaak mooie resultaten zoals deze track. Dit klinkt (zoals meer tracks van ze) als oude Boards of Canada. Heeft wat elementen van electro, maar het is meestal geen prototypische electro wat deze groep maakte (heel toffe stijl die ze hadden, ben erg aan het genieten van oude albums van ze).






avatar van John Doe
Paar vette tracks van Whodini die best mogen geplaatst worden:




klassiekertje deze al vind ik het niet de beste van de reeks, de arpeggio (oa vanaf 1:00) is het mooist van deze meer dan aardige track:



lachen:

avatar van brooklyn


Ouch, wat mooi!

avatar van John Doe
brooklyn schreef:
(embed)
Ouch, wat mooi!
Goede post. Lekker dronerige sound.

Deze is ook vet:



En het is tijd deze eens te plaatsen, van Manuel Gottsching, één van de grotere electro klassiekers, zeer trancy, belachelijk fijn uitgebreid uitgewerkt, subtiel steeds toevoegingen:



Wordt integraal uitgevoerd in het muziekgebouw aan het ij als opening van Dekmantel, met Autechre die er nog bij komt, perfect.

avatar van -SprayIt-
heb jij al een standbeeld John Doe?

avatar van John Doe
-SprayIt- schreef:
heb jij al een standbeeld John Doe?
ha, dat zou alleen wat teveel ego streling worden


avatar van John Doe
Perfecte mix met de beste jaren '80 electro net gemaakt door Autechre: Dekmantel Podcast 035 - Autechre by dekmantel | Free Listening on SoundCloud

avatar van Mjuman
John Doe die Craig Leon is iemand met een heel breed muzikaal CV, ook in wave en postpunk. Ik ken hem van zijn samenwerking met Cassell Webb, o.m. resulterend in dit album Cassell Webb - Llano (1986) - productie en keyboards; daaraan verleende ook Adrian Borland (o.a. The Sound) zijn medewerking.

avatar van John Doe
Mjuman schreef:
John Doe die Craig Leon is iemand met een heel breed muzikaal CV, ook in wave en postpunk. Ik ken hem van zijn samenwerking met Cassell Webb, o.m. resulterend in dit album Cassell Webb - Llano (1986) - productie en keyboards; daaraan verleende ook Adrian Borland (o.a. The Sound) zijn medewerking.
Ok, ga ik eens een beetje luisteren, al zal ik meer benieuwd zijn als er electronic en/of avant-garde mede bij de genres had gestaan. Een genre mix in die tijd wekt iig mn interesse eerder. Wat ik zelf wel een fijne atmosferische wave groep vind die ook goed electronica gebruikt is Trisomie 21, voor jou misschien een fijne tip.

Nu nog wat tracks voor dit topic, maar wel tegen de hiphop aan, wat meer synth pop achtige dingen mogen van mij ook wel trouwens inmiddels, wordt er misschien ook wat meer gepost en ben er bij sommige groepen wel van gaan houden (zoals Severed Heads):




Kan ook hiphop worden genoemd, maar zit wel volledig binnen de electro-funk scene uit die tijd. De perfecte lounge ook eigenlijk, voordat het een genre was en te glad werd. Dit balanceert fijn op het randje en maakt het lekker. Later gecovered 'door' Mariah Carey (Honey), waarbij het natuurlijk wel een graadje minder puur werd.

Nog een paar goede (nog wat rauwere, maar zeer succesvolle nummers) die niet geplaatst zijn en op het randje van hiphop en electro:




laatste is wel top 10 jaren '80 electro voor mij, gek dat ik 'm nog niet genoemd had, waarschijnlijk door het gerap (dat best vet klinkt, met goede intentie, een lekkere losheid).

avatar van John Doe



Nog een prachtige track van deze gasten. Een soort alternatieve synth-pop, of experimentele electro met vocalen. Grappig hoe gewerkt werd met een enigzins commerciele sound, maar ondertussen gevoelsmatig een heel eerlijk geluid is neergezet. Erg mooi dat einde ook vooral.




Dit is een leuke track en clip. Weer commercieel getint, maar grappig genoeg vrijwel altijd even een stuk te vaag (en te confronterend) voor de media en massa om door te breken. Het heeft een knipoog, maar tegelijk zitten hier veel slimme ideeën achter, valt meer en meer op naarmate de aandacht toeneemt. Misschien niet het commerciele genie dat anderen zijn, maar acts als Orbital en Trent Reznor zien deze man als inspiratie en dat is niet zomaar.

Eén van de mooiste electro track van zo eind jaren '80 van deze groep voor mij is ''Bad Times Too'', staat niet op youtube alleen.


avatar van John Doe
alsof Kraftwerk met Brian Eno -in de Another Green World tijd- samenwerkt, maar misschien doe je het daarmee te kort:




en dit klinkt de tijd aardig vooruit:



avatar van John Doe
een mooi stuk start langzaam vanaf de tijdmarker:
Tangerine Dream|Horizon

avatar van John Doe
Geweldig om dit in 1980 uit te brengen, erg klein uitgebracht destijds maar na wat rereleases begint dit zeker gerespecteerd te worden:




Het hele album The Space Between bevat trouwens meer sterke electro, al is het meeste meer krautrock te noemen: Chris Carter - The Space Between (1980)

Even later maakte hij met zijn vrouw samen wat sterke donkere electro:


Deze wat meer experimentele b-side vind ik erg vet, de tb-303 werd in die tijd (1983, https://www.discogs.com/Chris-Cosey-October-Love-Song/master/11496) nooit zo vet gebruikt als hier en de snares zijn ook perfect:

avatar van Cellulord
Leuk topic!
Erg leuk en een voorloper van Techno is deze
Moebius-Plank-Neumeier - Zero Set (1983) - MusicMeter.nl.
Vooral tracks 1 & 3 zijn uitschieters
Zeer ritmisch met de verplichte bliepjes. track 3 laat me zelfs een beetje aan "mouse on mars" denken

Moebius-Plank-Neumeier "Speed Display" - YouTube
Moebius-Plank-Neumeier -- Pitch Control (1983) slow - YouTube


avatar van Cellulord
Op het mini-album van het duitse Quick Culture (1982) staan wel enkelle leuke trax, zoals o.a.
Quick Culture - Quick Culture 1 - YouTube
Quick Culture - Quick Culture 2 - YouTube

it's üp to ü

Gast
geplaatst: vandaag om 15:49 uur

geplaatst: vandaag om 15:49 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.