MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Electronic / 80'er jaren electro (van het fijnste soort)

zoeken in:
Een onbekende van deze groep, maar voor mij de beste, erg mooie productie:

Bij deze een (hopelijk goed) 80'er jaren electro topic. Gelieve niet teveel synth-pop, maak dan beter een eigen topic aan. Graag iets met wat herdraai waarde!

Leuk topic.

Synthpoppers mogen hierheen: Genres >> Overigen >> Synthpop juweeltjes

Ik ga even nadenken over jaren '80 electro, Newcleus is alvast tof.

Ok, daar gaat ie:

Mag niet ontbreken hier

1982 (!)

Dank voor de heerlijke bijdragen . Kende sommige niet zoals die van R.E.M. en sommige leuk weer eens te horen, daar is dit topic wat mij betreft voor, nog wat pareltjes (her)ontdekken. Geinig archief wordt dat langzaam.

Hier komen wat klassiekers die zeker niet mogen ontbreken:

YouTube - Man Parrish - Hip Hop, Be Bop (Don't Stop) [HQ]

Geniale track. Zo lekker ingehouden, en toch funky, past erg bij tracks als Alleys of Your Mind van Cybotron.

Maar dit is zo ongeveer het beste electro-nummer van Cybotron, samen met Clear, die al geplaatst is:

YouTube - Model 500 - Night Drive (Thru-Babylon)

Alleen de vocoded stem die zegt ''time -space - transmat'' had wat zachter mogen worden gemasterd van mij, maar heerlijke snelheid van melodieën in deze track. De favoriete Atkins track van Mad Mike ook heeft hij me verteld. Technicolor gaat mij iets te lang door, maar is verder perfect, goed om in te mixen.

Dit blijft een erg dikke track: YouTube - Hashim - Al-naafiysh (the soul) (A-Side with Bonus Beats)

Waarschijnlijk zal iemand in de toekomst geneigd zijn het super populaire 'Planet Rock' eens te gaan plaatsen, maar vind dat die wordt overtroffen door bijvoorbeeld de tracks hierboven. In Planet Rock zijn ook twee melodieën gestolen, één van Kraftwerk, één van Ennio Morricone. Bij 'Clear' van Cybotron is ook van Kraftwerk gestolen kwam ik later achter.

Hier een heel album van Kraftwerk uit 1981. 35 minuten van de fijnste electro uit de jaren 80:

YouTube - C.O.D. In The Bottle

Mede geproduceerd door Man Parrish, en hoort ook bij de beste electro.

YouTube - Dynamix II - Just Give The DJ A Break

Deze heeft het naast in de electro-scene ook goed gedaan in de Miami-bass scene. Heel vet gepitchte kicks hierin, zeker voor die tijd.

YouTube - I.M.S. "NONLINE" (1983)

Redelijk vrolijk maar totaal niet goedkoop. Heel erg gave, strak uitgebalanceerde electro. Relatief onbekend nog, voor hoe goed het klinkt.

Is Shannon - Let the Music Play ook geschikt voor dit topic of is dat teveel pop?

Anders past Afrika Bambataa hier wel denk ik.

Afrika Bambataa

Die van Shannon is ook wel electro. En poppy mag van mij best. Ik zou zeggen kijk naar wat er bij discogs staat voor een eventuele check.

Dit is een poppy track van Mantronix die ik zelf fijne feel good electro vind. Waarschijnlijk bij veel mensen al bekend via de cover van een vrij gladde pop-groep waarvan ik de naam vergeten ben, en dat is misschien maar beter ook. Liberty X, even opgezocht.
Er zit een eenvoudige, maar mooie pure liefde in dit nummer voor mij. Ook al ligt niet elk aspect van de vocalen me, als geheel zit het strak in elkaar vind ik. Soort van een 'guilty pleasure', al zou ik me niet schuldig hoeven voelen :

Deze van hetzelfde album (Music Madness) is wel nog wat beter vind ik, blijft groeien voor mij (dus zal waarschijnlijk een top 10 electro track voor mij blijven). Heerlijk apart electro nummer met relatief veel aandacht voor mooie beatnuances en geluidsmanipulatie:

En Juan Atkins/Cybotron/Model 500/Channel One verdiend nog meer van geplaatst te worden. Mijn meest favoriete electro 12'' zou deze zijn, ook van Model 500, maar die is helaas net een paar jaar te modern voor dit topic. Deze niet...

YouTube - MODEL 500 - TESTING 1-2

YouTube - Model 500 - NO UFO'S

YouTube - Model 500 - Future (Vocal)

John Doe schreef:
Een onbekende van deze groep, maar voor mij de beste, erg mooie productie:

(embed)

Bij deze een (hopelijk goed) 80'er jaren electro topic. Gelieve niet teveel synth-pop, maak dan beter een eigen topic aan. Graag iets met wat herdraai waarde!

Je bent meteen een held! Want inderdaad, dit vind ik ook hun beste track. Ik heb nog niet zo lang geleden hun 2 lp's op cd gekocht. De 2e, waar deze track op staat heb ik nog op vinyl ook. En Cozmo D maakt nog steeds muziek, er komt ook nieuw Newcleus materiaal aan. Hij draait ook samen met zijn zoon.....te volgen op hun facebook pagina... https://www.facebook.com/therealnewcleus?fref=ts

Jonzun crew.....Lost in space plaat is geweldig (de clip nu vooral gedateerd ). Twee leden van deze groep brachten ons New edition en New kids on the block, jawel.

Ik kan je hier naar verwijzen....9 lp set is dit, ik heb hem nog steeds zelf, met electro/hiphop platen gemixed. Er zijn er nog meer. Vrijwel alle nummers hiervan kun je wel gaan beluisteren, ben je wel even zoet.

Various - Essential Electro - The Business (Vinyl, LP) at Discogs

Tyrone brunson - The smurf....met geluiden uit de Smurfen-game destijds.

Paul Hardcastle kan hier ook niet ontbreken...

Grandmaster Flash and the furious five - Scorpio.

Chris "the glove" Taylor - Reckless (met Ice-T).

En ook nog Malcolm McLaren met Hobo scratch.

Arthur Baker - Breaker's revenge.

Leuke platen tussen, wilde ook misschien iets van Ice-T plaatsen maar je bent me voor! En de Jonzun Crew heeft een paar vette tracks gemaakt natuurlijk.

Verder ook enkele die voor mij niet genoeg blijft hangen zoals Breaker's Revenge (die teveel bij de meeste electro hoort die er gemaakt werd in de jaren '80 voor mij, waarbij constant samples van andere tracks om de oren vliegen, en ook vaak teveel met gescratch wordt doorgeschoten. Mij net te nerveus.). Paul Hardcastle blijft voor mij ook niet de tijds des tands zo goed doorstaan al is klinkt het lekker licht en is het degelijk allemaal, maar het omvangt mij niet meer genoeg en dat is natuurlijk wel de bedoeling, bij muziek.

Die compilatie die je aanraadt ziet er erg sterk uit, ken er het meeste van (spit ook al jaren) en zal wat ik niet ken nog eens luisteren, vooral helemaal aan het einde staan veel onbekendere tracks zie ik. Heb ook zoeen soort compilatie waar de volgende track ook opstaat. Grappig, mooi contrast tussen de nogal serieuze teksten en kinderachtige vocoder hierin. Mooie track:

YouTube - Project Future - Ray Gun Omics 1983

Deze blijft vet, fris en strak voor mij, gek dat'ie nog niet genoemd is. De hats, synths en vocalen zijn allemaal erg vet en redelijk origineel ingezet, goed van te genieten, mooie drive. Een stuk van de rap komt gesampled en opgepitcht voor in The Prodigy's ravige 'Hyperspeed': YouTube - Captain Rock - The Return of Captain Rock

Een andere waar -de ritmisch destijds getalenteerde- Hashim een grote vinger in de pap heeft bij de productie. Fijner dan de vocale versie 'We Come To Rock' vind ik: YouTube - Imperial Brothers - We Come To Dub : Instrumental Dub. De kwaliteit van deze upload is niet super alleen, die kicks kunnen veel dieper klinken.

Mooie bassline en drive in deze, leren kennen via Dave Clarke's bekende en mooie ''X-Mix'' uit de jaren '90: YouTube - Hashim - Primrose Path (Dub) (1986)

Mooie chords, beat en wat gehijg en gekreun. The Unknown DJ heeft een paar lekkere tracks gemaakt destijds. Meestal mij iets te wild, maar hier is het redelijk uitgebalanceerd door de lome chords en de keuze voor een wat trager tempo. Lekker: YouTube - Unknown DJ - 808 Beat [ Explicit ]

Deze is ook geproduceerd door Hashim, de vocale versie hiervan vind ik minder dan deze instrumentale versie: YouTube - High Fidelity Three - B-Boys Breakdance (Instrumental)

Dit blijft ook een goude. Aparte sfeer, minimaal en sterk uitgewerkt. Alleen de synths komen soms net niet krachtig genoeg naar voren: YouTube - Strafe - Set It Off (1984)

Experimentelere, maar veelgeprezen wat rauwere electro in die tijd (1981), wordt op discogs industrial genoemd, maar blijft ook electro vind ik. De beat is nog van gesampled door Carl Craig in het begin van zijn carriere:

YouTube - Liaisons Dangereuses - Peut Etre...Pas

Nog aanvullend wat destijds experimentelere electro, want het betere toegankelijke werk wordt nu redelijk gedekt al:

Het vrij bekende 'Der Mussolini' van DAF sluit goed aan bij Liaisons Dangereuses maar vind het iets minder dan tracks van hen: YouTube - Der Mussolini - DAF

British Electric Foundation (bekender als synth pop act Heaven 17) was rond '81 soms mooi en redelijk vooruitstrevend bezig vind ik:

YouTube - B.E.F. - Wipe The Board Clean
YouTube - B.E.F. - Ball Of Confusion (feat. Tina Turner) (1982) (mooi Tina Turner vocalen gebruikt in deze aparte electro track)
YouTube - Heaven 17 (B.E.F.) - Uptown Apocalypse (Alternate Version)

New Wave groep uit Duitsland die in '81 dit uitbrachten, wat mij betreft ook electro te noemen deze track, een hele sterke sfeervolle en vooruitstrevende: YouTube - GRAUZONE - FILM 2 (remastered) - official video

Nog zoiets, maar dan van Stephen Mallinder, misschien wel een nog diepere hypnotiserende track. Heerlijk! (en super underrated): YouTube - [1985] stephen mallinder - length of time

Doris Norton was een Italiaanse vrouw die mooie experimentelere electro uitbracht in de jaren '80. Hoewel er ook mede andere producers achter kunnen zitten, zie ook mijn bericht bij het album 'Personal Computer' :
YouTube - Doris Norton - norton computer for peace ('83)
YouTube - Doris Norton - Warszawar
YouTube - Doris Norton - Caution Radiation Norton
YouTube - Doris Norton - Don't Shoot At Animals (1983)

Hopelijk hebben wat mensen iets eraan .

Je linkjes ga ik nog beluisteren....nu moet ik ook nog terzijde wat eten in de gaten houden...

Ik heb hier nog wel een leuk lijstje...niet allemaal electro, maar wel veel daarvan te vinden....het is een Vocoder list...
Vocation:Vocoder - The Ultimate Vocoder List! *************************************************** - discogs.com

Oja, dit is nog een fris klinkende klassieker van Art of Noise uit de jaren '80 en mag best mede 'electro' genoemd worden vind ik. Waarschijnlijk de beste track van deze destijds experimentele band. Ijzersterk uitgebalanceerd, ademt echt een klassieker uit: YouTube - ART OF NOISE: MOMENTS IN LOVE (1983)

Bakema NL schreef:

Ik heb hier nog wel een leuk lijstje...niet allemaal electro, maar wel veel daarvan te vinden....het is een Vocoder list...
Vocation:Vocoder - The Ultimate Vocoder List! *************************************************** - discogs.com
Lachen, maar veel te groot! En ben niet een grote fan van hoe het meestal wordt toegepast. Mijn favoriete vocoder tracks zijn tot nu toe die eerste uit dit topic die ik plaatste en deze anoniem uitgebrachte uit begin jaren '90 die ik eens had geupload (werd daar als een Autechre remix geïdentificeerd door mijn electronica held Bola, en is sindsdien bekend dat het van Autechre is .)

1984:

Heerlijk Gantz Graf. Eerste gaat goed aan de haal met 'Clear'. De tweede heb ik vroeger vaker gedraaid, maar was ik uit het oog verloren, heerlijk weer te herontdekken. Lekkere donkere bassline en sound. De laatste is lekker vrolijk.

Laatste is een onbekende geproduceerd door Hashim, pas ontdekt. Zitten wat heerlijke elementen aan en dat experimentele einde ook .

Sfeervolle romantische track. Gecovered door FPU later.

Na deze cinematische kalme track (die niet onderdoet voor het werk van Angelo Badalamenti), deze erg lekkere wilde:

In 1986 uitgekomen. Geproduceerd door Kurtis Mantronik met de 808 en een sampler. Mid jaren '80 de beste beatmaker van de wereld en dat is te horen hier (qua gecontroleerd-funkgehalte vrijwel ongeëvenaard). Niet zo bekend op youtube, minder dan 10000 views op dit moment-, maar hoort duidelijk bij de allerbeste electro wat mij betreft. Ook als je het vanuit hedendaagse bass music -waar ik op zich wel van hou- bekijkt loopt het ritmisch flink vooruit op de boel en blaast het daarvan zelfs het meeste weg.

Deze track past er wel bij qua snelle ritmisch indrukwekkende productie. De producer heet Luke Skywalker, wat van pak 'm beet 1985 tot 1989 een van de meest geniale ritmische producers was met een sampler en een drummachine. De beste van de miami bass scene, maar valt ook gewoon onder electro wat mij betreft. Meer dan 99% van de hiphop uit die tijd in ieder geval. Eveneens uit 1986 en één van de meest gave dansbare producties uit dat jaar. Meteen een hoogtepunt van de miami bass wat betreft muzikale kwaliteit.

Valt officieel onder Miami bass dit, dat in '86 een net begonnen genre was, met deze act als pionier, maar deze muziek komt natuurlijk voort uit de electro (net als Dynamix II - Give The DJ A Break). Het is ook gewoon electro met wat vunzige commerciele rap erover. Deze act was erg vooruitstrevend wat betreft naakt in video's. Hebben ook vies veel tegenstand van hypocriete/domme Balkenende achtige figuren gekregen. Hun stijl leverde in ieder geval een paar erg grappige video's op zoals deze:

Heerlijke productie van Skywalker hierboven.

En deze:

En hier nog een video van ze, een paar van hun tracks luisteren en kijken gewoon erg lekker weg en zitten muzikaal ook strak in elkaar. Als gehele albums was het verder altijd slap en commercieel bij ze maar die Skywalker had flink talent, waardoor het zo van de grond is gekomen.:

Goed spul voor de dansvloer hierboven.

Deze mag ook wel dan hier in dit topic, zware beats

Als we toch zo gaan doen

Heb het meestal niet helemaal met Egyptian Lover, maar ontdekte pas deze minder typische track van hem. Steekt strak in elkaar blijkt bij doorluisteren, het begint een beetje onwennig misschien:

YouTube - Egyptian Lover - I Cry (Night After Night) (1984)

Bernie Lomax
Misschien net iets te funky, maar we gaan er gewoon voor:

Dit is pure disco. Leuk plaatje verder hoor

Deze is niet uit de jaren '80 maar wel een heel sterke hyperedit-megamix in de geest van Mantronix, vroege Omar Santana en bovenstaande groep:

Nog een niet typische electro / breakbeat track uit '83, van een zeer goede groep destijds. Avant-garde/experimenteel in sample gebruik (voor de tijd natuurlijk). Vrij geliefd bij de oude Warp producenten. Niet ieder gedeelte is even sterk in deze track, maar veel passages waaronder het einde hebben iets heel speciaals.

Lekker mooie autorij track van Juan Atkins.

De volgende valt deels onder vroege hiphop maar de beat en het synth gebruik hebben duidelijke wortels in de electro:

Dit is ook het neusje van de zalm van electro. Een al heerlijke electro track van Kraftwerk is hier in 1984 verbeterd. Deze Fransman wordt als één van de beste dance remixers ooit beschouwd door veel oudere dance liefhebbers. De beste track uit dit mooie rijtje.

Weer wat experimentelere electro uit de jaren '80, zoals ik eerder postte.

Lekkere minimale electro met een donkere atmosfeer, vooruitstrevend voor de tijd.

mooie remakes van dit materiaal door Monoton en Regis op deze release

Hier op musicmeter:
Ike Yard - Ike Yard (1982)
Ike Yard - 1980-1982 Collected (2006)

Hier een bloedmooie track van Monoton:

Van dit fantastische album:
Monoton - Monotonprodukt 07 (1982)

Gast
geplaatst: vandaag om 21:30 uur

geplaatst: vandaag om 21:30 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.