menu

Genres / Rock / Obscure Nederpunk

zoeken in:
avatar van nachtschade
Nederpunk.......sinds 1977 (of wellicht wel eerder) een etiket wat vele bands uit de lage landen opgeplakt kregen. Iedereen kent natuurlijk de bands van het eerste uur: Ivy Green, Speedtwins, Helmettes, Flyin`Spiderz enz. enz. Later volgden the Ex, B.G.K, Lärm, Pandemonium en vele anderen. Veel bands dreigen eigenlijk te worden vergeten. Bands die soms erg kort, maar soms ook wat langer hebben bestaan, bands die voor de lol speelden, optraden voor een bord vegetarische nasi en een krat bier, en hooguit lokale bekendheid genoten. Ken je zo`n band, of wellicht speelde je zelf in zo`n bandje? Geen dat bandje dan hier een podium en laat je mede-punk-fanaten meegenieten.

Bij deze een split-tape van 2 van zo`n bandjes uit Venlo. Zij maakten de straten onveilig rond 1983/1984. Zwaar klote bestond uit leden van o.a. Pandemonium, Incest werd later Disgust, leden van Disgust vormden weer later Gore. Demo is uitgebracht op het beruchte Limbabwe Label. Geniet:
Zwaar Klote / Incest (Tape 1984) - YouTube




avatar van frolunda
Heb nog weleens ooit opgetreden met een andere punkband uit Venlo,Götefix.

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Ik ken Short Cut uit Venray goed, geen idee of die op You Tube staan

avatar van pygmydanny
Meidenhardcoreband uit Amsterdam Nog Watt - Fear (EP), met hier live-beelden.

Niet te verwarren met Vanalles En Nogwatt uit de Wormer-hoek.

Beiden hebben maar 1 EP uitgebracht.

avatar van pjh1967
The Daltons uit Ernum (Arnhem)

Daltons ep '85 (ARnhem Punk) - YouTube



avatar van aslan
aslan (crew)
nachtschade schreef:
en vele anderen.

Juist, N.V. Le Anderen, ooit - begin jaren tachtig of zo - nog live gezien in Turnhout
N.V. Le Anderen - Religion


bennerd
Holy shit. Dit topic is nu al goud waard. Bedankt voor de tag, ik ga zo spoedig mogelijk inluisteren. Van alle tot nu toe genoemde bands ken ik enkel Lärm (van naam...) en dat is al een vrij bekende.

avatar van frolunda

Ik vind hier nog wel Plead insanity van Neuroot in de kast met daarbij in de buurt Swampsurfers (Sittard),Svatsox (Zaandam dacht ik?),Afflict (Eindhoven),Nitwitz (uiteraard) No pigs en God (alhowel dat volgens mij niet echt punk was.Outrageous (ik dacht Amsterdam met 14 Flaming farts).Scoundrels (uit de buurt van Roosendaal met die idioot op Pukkelpop '87).
M.O.G. (Zeeland of Friesland en hadden meen ik later ook iets met LUL te maken maar ben niet zeker.
En verder kan ik me nog A4 en Winterswijk chaosfront herinneren.En die lui van N.A.O.P. maar ik denk dat iets later was ,veel te vaak gezien hun.

avatar van frolunda
En anders kan je altijd nog het boek PUNK als verzet(je?) van Johan van Leeuwen van de Koekrand raadplegen,daar somt ie ze mooi allemaal op.Ik het maar weer eens te verschijn gehaald.
Kikkerspuug Ome Willem.

avatar van nachtschade
Outrageous ontstond na de split van Nitwitz. Leden van Nitwitz vormden Outrageous en BGK. Naast MOG kwam ook Murder inc. uit Friesland. Ook uut het hoge noorden: Mets, Vacuüm, en volgens mij ook Massagraf. Zoete herinneringen....

avatar van frolunda
frolunda schreef:
En anders kan je altijd nog het boek PUNK als verzet(je?) van Johan van Leeuwen van de Koekrand raadplegen,daar somt ie ze mooi allemaal op.Ik het maar weer eens te verschijn gehaald.
Kikkerspuug Ome Willem.


Ome Willem was trouwens van de Riekboois,maar of ik die nog ooit ga terugvinden.Demo staat in ieder geval wel op youtuub Riekboois - Full Demo 1987 - YouTube

avatar van deric raven
Die Nakse Bananen - Loser - YouTube

Deef de kanarie heeft een tijdje een straat verder op gewoond in mijn woonplaats.

avatar van andnino
Ik waardeer dat ik het imago heb dat ik hier iets vanaf weet... Maar ik moet jullie teleurstellen. Verder dan de Heideroosjes gaat mijn nederpunkkennis niet. En die telt volgens jullie maatstaven waarschijnlijk niet eens.

Klinkt wel als een leuke discussie overigens, veel plezier.

avatar van deric raven
In Nijmegen had je The Bibs en Bambix, die laatste speelden in Doornroosje in het voorprogramma van Bad Religion.
Ik had in Nijmegen wel klasgenoten die in punkbandjes speelden, volgens mij heette een band Twinkle. Dit was net voor de opkomst van Nirvana en ook wel Green Day. Van die bands hoorde je regelmatig het debuut voorbij komen. Andere veel gedraaide bands waren toen uiteraard Ramones, CRASS, Conflict, Operation Ivy, Minor Threath en NOFX.



avatar van wendyvortex
En deze straight edge geweldenaars ook niet vergeten!

Profound

avatar van Boenga
wendyvortex schreef:
En deze straight edge geweldenaars ook niet vergeten!

Profound

Met Theun en Kokie op de hoes: de twee topfotografen van de lage landen...!

En Fang: nog nooit van gehoord (wel de Amerikaanse), en dat filmpje is +18.000 keer bekeken ???
Misschien net door de zoektocht naar de US-band ?

avatar van Boenga
Antidote - Destroy Fascism EP (1987, mem. of Chumbawumba/The EX) - YouTube
Weet niet of die hier helemaal thuishoort, 1/2 Brits en 1/2 Nederlands ? Maar in elk geval vind ik dit 1 van de betere platen in m'n kast. Vooral K-2 met de heerlijke basriff...

avatar van wendyvortex
Boenga schreef:

En Fang: nog nooit van gehoord (wel de Amerikaanse), en dat filmpje is +18.000 keer bekeken ???
Misschien net door de zoektocht naar de US-band ?


Ja het merendeel was op zoek naar Fang uit de USA

Fang-leden doken later op bij The Harries, Lovebite, Kill City Rebel en The Daltons. Het stond ook op de eerste The Harries EP (Don't Go for That!!). Arnhems punk-anthem!

avatar van nachtschade
Prachtig! Wat een feest van herkenning. Veel van de hier genoemde bands ken ik, de begin jaren 80 heb ik erg bewust meegemaakt, en met Amsterdamned, Neuroot, Zmiv en al die anderen (yep, NV Le Anderen) ben ik opgegroeid. Ultieme plaatjes uit die tijd: de beide "Als je haar maar goed zit" verzamelaars en "Oorwormer" met allerlei bands uit de omgeving van Wormerveer.
Toch ook voor mij hier wat onbekende bands. Daltons: nooit van gehoord, wat een verrassing, Profound heb ik ook gemist.
Iemand hier die Obscene uit Sittard kent, ben al lang op zoek naar opnames van die band.

En wie herinnert zich deze nog:

DEBIELE EENHEID - 1600 graden koorts .( full ) - YouTube

of deze uut Doetinchem:

Wax Pontiffs - Religie - YouTube

Maastricht kende deze band:

BLACK VAMPIRE demo 1985 Dutch punk - YouTube

en deze Maastrichtenaren:

Crisis C - Basta (1984 Demo NL Fast HC Punk) - YouTube

En deze video is een must see voor iedereen: Ooit verschenen op een Definite Choice video band. Live in Venlo Pandemonium, met in het laatste nummer op de basgitaar de legendarische basgitarist Guy van No Pigs. Geweldig!
Pandemonium - Bauplatz - Venlo, Holland - 1986 - YouTube

avatar van frolunda
Die Debiele eenheid heb ik volgens mij ook wel ooit gezien,net als Pandemonium al weet ik niet of dat in de Bauplatz was,Conflict heb ik daar wel gezien,dat zal ik niet zo snel meer vergeten.Later dan wel met Gotefix in OOC IN venlo gespeeld maar dat was dan waarschijnlijk een ander gebouw.
Andere namen die nu boven komen drijven zijn Funeral oration,Oh dev,Na da fink sa,Dull schicksal (sorry als ik waarschijnlijk enkele namen verkeerd schrijf) Yawp (dacht uit Amstelveen) en Vernon walters uit Hoorn (Troll),Morzelpronk en Jan van de Eijnden met zijn tapes van Second auschwitz die zelfs bij Jello Biafra een voet tussen de deur kreeg.
En dan nog Demolition 4 en Union morbide (weet niet meer waar ik ze gezien heb) en tot slot de snelle punkdichter Dorpsoudste de Jong maar met welke band die meestal meekwam,ik zou het niet meer weten.Misschien met the Ex in 2b of de onderbroek met die geweldige vloer.
Wel grappig dat ik een aantal weken geleden Han de drummer van de Swamsurfers in DB's in Utrecht tegen kwam ,had ik bijna 30 jaar niet meer gezien en was nog met precies hetzelfde bezig als destijds.Was in ieder geval een erg leuke avond.Kom sowieso de laatse tijd best veel bekenden tegen van vroeger...misschien is er wel weer iets op komst.

avatar van frolunda
Afflict - Nouricyd - YouTube Deze heb ik altijd erg leuk gevonden,een soort Eindhovense variant op Black flag (de Insecticide dan)

avatar van koosknook
Goed verhaal, frolunda ik had afgelopen maandag ook zo'n gesprek. Ik kwam hier in Zwolle een vrouw tegen uit Boskoop. Ik liet me ontvallen dat ik nooit in Boskoop was geweest maar wel in Hazerswoude. "Nou", zei ze, "Daar kom ik dus eigenlijk vandaan".Via stepstone, De Stek, kwamen we snel uit bij Ivy Green. Zanger Tim kende ze dan weer niet maar de drummer, Arthur, had ze eergisteren nog gesproken.
Ik had haar moeten vragen of er nog een reünie op stapel ligt.

Gast
geplaatst: vandaag om 00:32 uur

geplaatst: vandaag om 00:32 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.