MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Tool, genre? euh...

zoeken in:
Joy
en nog steeds denk ik, al heet een stijl progressief , avant garde of van mijn part klulilutjedouchgordijngescheur, ik ga af op wat ik hoor en verder maakt het me geen moer uit in welke categorie het terecht komt

Lin
daar sluit ik me bij aan

al dat etiketten-geplak

je vindt t goed of niet, simpel

ach, soms helpt het je een beetje. Dan weet je welke richting je het moet zoeken.

Naar muziek uit de klulilutjedouchgordijngescheur-stroming ben ik trouwens razendbenieuwd. Ken je daar bands van Joy?

Jazper schreef:
Naar muziek uit de klulilutjedouchgordijngescheur-stroming ben ik trouwens razendbenieuwd. Ken je daar bands van Joy?

ik vermoed dat joy hier een grapje maakte jazper

martvis schreef:
(quote)

ik vermoed dat joy hier een grapje maakte jazper

Ik vermoed dat Jazper hier een grapje maakte, martvis.

bij mij staan de TOOL mp3's in de map: koptelefoon

Het genre is dus: koptelefonica. of rocktelefoon. of koptoolefoon. of kopkeenanfoon. Beduidend een trendsetter binnen het genre.

Joy
en ik, ik vermoed dat in iedere grap een kern van waraheid zit en plaats derhalve mijn gehele platenkast in het hokje :

klulilutjedouchgordijngescheur

Als ik Tool in een genre zou moeten plaatsten, zou ik zeggen minimalistische prog. Op zich heeft het veel van de elementen van progressieve rock in zich (lange nummers, complexe ritmiek), maar het is tegelijk voor prog behoorlijk sober, geen ellelange soli, slechts vier muzikanten, geen duizend noten per minuut. Tool weet met minimale middelen progressieve muziek te maken, minimal prog dus.

Joy
wat een geblaat

sorry hoor, klinkt leuk, slaat nergens op

minimalistische prog, minimalistisch? Tool?

en prog klinkt ook leuk maar das inmiddels wel zon beetje zon uitgemolken term dat dat de lading allang niet meer dekt

minimale middelen , dan zou carey op kartonnen dozen slaan, jones 2 snaren bespelen op een aftands gitaartje, justin het woord bass alleen maar kunnen schrijven, en maynard een beetje in wilde weg rappen

Voor prog is Tool inderdaad behoorlijk minimalistisch, leg er maar eens een ELP of een Mars Volta naast.

M'n oma noemt het duivelsmuziek...
M'n vrouw noemt het teringherrie...

Dan klinkt progrock wat sympathieker...

Joy
ik zat gisteren zo Tool eens te beluisteren op mijn balkon en dacht:

wat denken mijn buren hier nu van (woon in flat dus kheb er direct zon 4)

ik denk dat de meesten het maar vreemde rare muziek vinden

Joy schreef:
ik zat gisteren zo Tool eens te beluisteren op mijn balkon en dacht:

wat denken mijn buren hier nu van (woon in flat dus kheb er direct zon 4)

ik denk dat de meesten het maar vreemde rare muziek vinden

Spreek je ze nooit?

Joy
idd

ik zie ze bijna nooit ,en dat heeft voor een deel te maken met de bouw van het hele complex

xal proberen het uit te leggen - why not (woon hier nu 5 jaar en begrijp het zelf nog niet

als ik binnenkom door de voordeur, ga ik meteen een trap af naar beneden, daar bevind zich de huiskamer, een trap verder naar beneden slaapkamers en badkamer

de voordeur pal naast de mijne, mijn eigenlijke buren dus, komen binnen en gaan meteen een trap omhoog, zijn wonen boven mij, hun woning is het tegenovergestelde van de mijne, bij hun gaat alles omhoog

de buren die hun balkon hebben grenzen aan de mijne, wonen 2 deuren verder

de deur die daar nog tussen zit zijn weer hun bovenburen

de mensen die hun voordeur naast de jouwe hebben zijn dus nooit de directe buren

dat schept geen band , en het is dan ook aardig lastig uit te zoeken waar je moet zijn als je overlast hebt van een ander of gewoon iemand wil spreken

ik heb wel eens de muziek snoeihard gehad , en dan gingen er in de hele flat bellen af, mensen met de vraag:

is die harde muziek bij jullie? ipv: kan de muziek wat zachter

niemand weet eigenlijk waar ie woont

ach, die anonimiteit mag ik wel

Omayyad
Ik beschouw de muziek van Tool als een soort kruising tussen progressieve rock enerzijds en metal anderzijds, met de aantekening dat ik de eerste term letterlijk interpreteer. Dus in de betekenis van vernieuwing, progressie en innovatie...

Jee, bestaat dit topic nu nog steeds?? Wordt het niet eens tijd voor een slotje? Tool = Progressive metal, zoals iedereen hier ook zegt.

Tool zelf omschrijft hun muziek als Psychedelic music en dat vind ik ook de goede benaming. En het is niet zo erg om een etiket op een muziekstroom te plakken want het zoekt gewoon eenmaal makkelijker naar andere bands in dat genre, als je dat wilt natuurlijk.

Joy
als je al een etiket wilt plakken op eeen stroming die uit 1 band is ontstaan, (imo het hoogst haalbare voor een band, dat je muziek een stroming wordt )vernoem de stroming dan naar de band zelf

wat maakt het uit hoe die muzieksoort noemt?? Tool is gewoon goed, en zalig om naar te luisteren:p

Q-pi

Bighead schreef:
M'n oma noemt het duivelsmuziek...
M'n vrouw noemt het teringherrie...

Dan klinkt progrock wat sympathieker...

Ik ben trouwens onderhand verslaafd geraakt aan Vicarious, ik heb de tekst in het engels en nederlands(zelf vertaald, op internet vind je alleen maar bagger) op de buitenkant van mn kamerdeur hangen
En of Tool nou wel of niet progressief wordt genoemd, voor mij persoonlijk heeft de band een heel progressief effect

Metalhead88 schreef:
(quote)

Ik ben trouwens onderhand verslaafd geraakt aan Vicarious, ik heb de tekst in het engels en nederlands(zelf vertaald, op internet vind je alleen maar bagger) op de buitenkant van mn kamerdeur hangen
En of Tool nou wel of niet progressief wordt genoemd, voor mij persoonlijk heeft de band een heel progressief effect

zou ik die tekst eens in het nederlands eens mogen zien, lijkt me wel leuk

Wat ik trouwens niet echt onbelangrijk vind, Tool is live helemaal geweldig! Wat klinken die gasten goed! verwacht geen wervelende show, maar daar is het de muziek niet voor.

H. Art Rock.

Voor mij is Tool gewoon prog-rock in de breedste zin van het woord. Ze voldoen volgens mij vrij aardig aan de definitie die wikipedia er aan geeft:
Progressive rock - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org

Dat tegenwoordig de meeste zogenaamde "prog" bands simpel weg de oude voorbeelden slaafs nadoen doet volgens mij niets af aan wat Tool doet.

wat fijn dat Tool eindelijk een plekje heeft gekregen in de genres, nou kan ik eindelijk weer rustig slapen

Ach ja, erg belangrijk is het verder niet of zo. Tool maakt gewoon toffe, vrij unieke muziek. Meer heb je eigenlijk niet nodig.

stuart
Tool...populair bandje hier in de categorie Radiohead... .....genre: rock.

JDS
Adam Jones:
Ik hou niet van het etiket metal. Als ze ons metal noemen word ik even niet goed. Metal vind ik maar een tenenkrommend gebeuren. Die hele houding, en je dan zo verkleden als zeerovers... En dan wordt zoiets ook nog mode. Als 't maar metal is, of grunge. Dus ik blijf daar liever uit de buurt.

Simpel; Tool = kunst

Gast
geplaatst: vandaag om 12:56 uur

geplaatst: vandaag om 12:56 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.