Genres / Rock / Postpunk/New Wave/Gothic Rock/Electronic Rock 1976-1985
zoeken in:
1
geplaatst: 8 mei 2025, 17:10 uur
Misschien is het interessant om eens een apart topic te openen over de muziekperiode die globaal liep tussen 1976 en 1985. Naar mijn mening een van de meest revolutionaire periodes in de rockgeschiedenis die hier op deze site nog wat onderbelicht is gebleven. Ik stel voor om uit die periode te posten of latere bands te posten die zich hebben laten inspireren door deze periode.
Afgelopen week eens wat oude rockklassiekers geluisterd; Led Zeppelin, Pink Floyd, The Moody Blues, The Doors enz. Ik vind ze allemaal goed en hoor zeker ook hun vernieuwende invloed op de latere rockmuziek. Maar wat ik me vooral realiseer is wat een revolutie punk en later postpunk en new wave was in de rockmuziek. Het zal ook wel een generatie dingetje zijn, ik ben nu eenmaal een kind van de jaren 80. Maar toch, wat was de periode 1976-1985 een radicale breuk met alles wat er daarvoor werd gemaakt. Ik waardeer The Cure nu nog meer, hoe ongelofelijk revolutionair waren zij en hun tijdgenoten met hun eerste albums! Killing Joke, Joy Division, The Sound, Simple Minds, Siouxsie, Cocteau Twins, Depeche Mode, Bauhaus, Sisters of Mercy, enfin; ik kan het hele rijtje wel opnoemen.
Wat vinden jullie van mijn voorstel, zinvol of overbodig? Ik beoog meer een discussieforum en wat meer inside-informatie.
DjFrankie, deric raven, Chameleon Day, Juul1998B
Afgelopen week eens wat oude rockklassiekers geluisterd; Led Zeppelin, Pink Floyd, The Moody Blues, The Doors enz. Ik vind ze allemaal goed en hoor zeker ook hun vernieuwende invloed op de latere rockmuziek. Maar wat ik me vooral realiseer is wat een revolutie punk en later postpunk en new wave was in de rockmuziek. Het zal ook wel een generatie dingetje zijn, ik ben nu eenmaal een kind van de jaren 80. Maar toch, wat was de periode 1976-1985 een radicale breuk met alles wat er daarvoor werd gemaakt. Ik waardeer The Cure nu nog meer, hoe ongelofelijk revolutionair waren zij en hun tijdgenoten met hun eerste albums! Killing Joke, Joy Division, The Sound, Simple Minds, Siouxsie, Cocteau Twins, Depeche Mode, Bauhaus, Sisters of Mercy, enfin; ik kan het hele rijtje wel opnoemen.

Wat vinden jullie van mijn voorstel, zinvol of overbodig? Ik beoog meer een discussieforum en wat meer inside-informatie.
DjFrankie, deric raven, Chameleon Day, Juul1998B
1
geplaatst: 8 mei 2025, 23:02 uur
De huidige lopende pp/nw-meter is ook al een beetje een plek voor inside informatie en wat discussie, maar daar niet specifiek op gericht.
En er is al dit discussie topic: New wave / post-punk / gothic discussietopic - MusicMeter.nl. Daar kan ook nieuw leven in, zoals de laatste poster aldaar (en hier boven getagd) ook nog vrij recent opmerkte.
En er is al dit discussie topic: New wave / post-punk / gothic discussietopic - MusicMeter.nl. Daar kan ook nieuw leven in, zoals de laatste poster aldaar (en hier boven getagd) ook nog vrij recent opmerkte.
0
geplaatst: 9 mei 2025, 00:06 uur
Chameleon Day schreef:
Eerlijk gezegd wordt het hier prima verwoord. Zat me zelf ook al af te vragen - wat de bedoelt de schrijver dezes met? Wie zit er immers te wachten op weer een opgewarmde prak. Toegegeven veel hangt af van het gekozen perspectief. Om een voorbeeld te geven - zijn de 50s nou het decennium van de opkomende rock 'n roll of van de hard bop en aanverwante jazz. Zijn de 60s nou het decennium van de beat-muziek of van de opkomende (Tamla Motown/Atlantic) soul en de 90's: shoegaze of grunge.
Muziek moet je ook in de tijd (context) plaatsen. Hedentendage is een breedgedragen new wave of post-punk fenomeen niet meer mogelijk, daarvoor is de culturele versplintering te groot.
0
cosmic kid (moderator)
geplaatst: 9 mei 2025, 11:01 uur
En als er 1 periode juist niet onderbelicht is op deze site, vind ik het 1976-1985. Van mij mag gerust dit initiatief worden opgestart maar persoonlijk vind ik de zoveelste opbakbeurt van jaren 80 kliekjes (en ja, ook ik ben een kind en liefhebber van de 80es)
1
geplaatst: 9 mei 2025, 13:19 uur
cosmic kid schreef:
En als er 1 periode juist niet onderbelicht is op deze site, vind ik het 1976-1985. Van mij mag gerust dit initiatief worden opgestart maar persoonlijk vind ik de zoveelste opbakbeurt van jaren 80 kliekjes (en ja, ook ik ben een kind en liefhebber van de 80es)
Ik wist niet dat er al een discussietopic bestond over dit thema en deze periode. Ik kijk wel of er hier animo voor is. Het gaat mij (vooral) ook om hedendaagse bands die zich hebben laten inspireren door deze periode.
2
geplaatst: 9 mei 2025, 14:51 uur
Maar zoals je weet, is de lasagne die je een dag later opbakt veel lekkerder dan die van de dag ervoor…glaasje rood erbij…
1
geplaatst: 9 mei 2025, 15:06 uur
Chameleon Day schreef:
Maar zoals je weet, is de lasagne die je een dag later opbakt veel lekkerder dan die van de dag ervoor…glaasje rood erbij…
(quote)
Dat geldt ook voor goulash - en risotto die je bijv nog even pimpt met gedroogde - en in fond opgewarmde - funghi porcini (thans in de aanbieding bij Lidl).
Zonder gekheid - je kunt natuurlijk denken aan een insteek als:
* je allereerste wave-plaat - het gevoel, je beleving daarbij
* de absolute eye-opener
* je meest gedraaide wave-plaat
* de plaat die je iedereen aanraadde
Ik snap wel dat kan heel goed één en dezelfde zijn, maar dat hoeft niet; het gevoel bij Closer is een heel andere dan bij Realm of a Dying Sun of Sons and Fascination.
Het is thans - gelukkig maar weer - meer weer voor een lichte rode, Pinot Noir/Zweigelt of (zelfs een rosé)

0
geplaatst: 9 mei 2025, 15:16 uur
Mjuman schreef:
* de absolute eye-opener
Ik snap wel dat kan heel goed één en dezelfde zijn, maar dat hoeft niet; het gevoel bij Closer is een heel andere dan bij Realm of a Dying Sun of Sons and Fascination.
* de absolute eye-opener
Nu noem je even drie albums die natuurlijk veel invloed hebben gehad. Persoonlijk ontdekte ik Sons and Fascination na New Gold Dream en die laatste was voor mij een absolute eye-opener. Sons and Fascination leerde ik later pas waarderen en beschouw ik nu als een van de beste albums van Simple Minds.
1
geplaatst: 9 mei 2025, 15:44 uur
Marathon, een Nederlandse band is een aardig voorbeeld van een nieuwkomer in het genre. Het is wel een groeialbum, maar het gitaarwerk is zo verbluffend goed dat het verslavend werkt. Mix van postpunk en shoegaze, een perfecte combinatie!
* denotes required fields.