menu

Genres / Rock / Doom metal

zoeken in:
Black metal is ultra snel, doom metal ultra traag, da's toch wel het belangrijkste verschil. Verder de zangstijl: krijsen/raspen vs. over het algemeen cleane zang (hoewel doom met grunts ook veel voorkomt, maar da's dan weer doomdeath).

Oh,oke.Ik word altijd nerveus van super langzame muziek.Dus Tool is doom?

Black metal is niet altijd super snel hoor.Zie Burzum en Satyricon bijvoorbeeld of Summuning.

Tool langzaam.

Nee, ik heb het over trage muziek. Echt veel en veel trager en logger dan Tool (wat sowieso al geen metal is).

Ok hammerhead

shape of despair is voor mij onmisbaar in het doom genre

HammerHead schreef:
Tool langzaam.

Nee, ik heb het over trage muziek. Echt veel en veel trager en logger dan Tool (wat sowieso al geen metal is).
Echt snel is Tool ook niet. En inderdaad Tool is geen Metal

Bij echt trage muziek denk ik aan doom-drones en slo-core en daarmee vergeleken is Tool retesnel.

lambf
Angel Of Decay, Hollow Earth (allebei drone, heeft niet zo veel met metal te maken)Unearthly Trance, Goatsnake.
Verder vind ik eigenlijk dat bands al Cult Of Luna, Neurosis ook wel hierbij horen, ookal noemen ze dat postrock.

luijsterburg
Nieuwe album van Funeral, As the Light Does the Shadow, is ègt een lekkere doom metal plaat. Zou hem toch eventjes checken voor alle doom metal fans hier.

Candlemass is mijn ogen nogal altijd de beste Doomband

Katatonia's Dance of december souls is waarschijnlijk 1 van de beste voorbeelden van depressieve doomdeath... mooie maar vooral depressieve teksten, emotionele grunts. check 't zou ik zeggen!

Fza
Godflesh - Hymns

Misschien Ice Ages

apocalyptische funeral doom/death
rejoice in moribund (NL)

Solitude Aeturnus - Into The Depths Of Sorrow

Geweldig album vind ik dat.

_Lynn_
Desperado1908 schreef:
Solitude Aeturnus - Into The Depths Of Sorrow

Nog een goed voorbeeld van een ondergewaardeerd album hier!

Pentagram? Iemand?

Planet A.I.D.S is ook wel mooi muziek veal als je er stoned op bent.

_Lynn_
En als je er niet stoned op bent dan?

Nog meer laag en traag (in alle verschillende doomgradaties...):
A. Moss, Nadja, Pentemple, Black Wreath, Eagle Twin, Lord Vicar, Reverend Bizarre, Saint Vitus, Shape of Despair, Teeth of Lions Rule the World, Wandering Midget, Witchsorrow, YOB.

Maar er is nog veel meer... De grens tussen sludge, drone, postrock en doom is wat mij betreft vaag en variabel...

Wat is dan het verschil tussen sludge en doom? Ik ben niet echt thuis in het metalgenre Ik heb de bands hierboven al eens beluisterd en het bevalt me wel, dat trage en logge.

Sludge ligt volgens mij dichter bij metal; er kunnen ook up-tempostukken in voorkomen en de stem is meestal ook schreeuwerig...
Doom is vooral traag, lang(zaam) en eentonig(er). Maar zoals ik al aangaf is het moeilijk alle subgenres te definieren...

Hmm, ja, toch bedankt

Doom metal is een verzamelnaam waaronder Sludge zou kunnen vallen.

Sludge heeft altijd een beetje een bikkelharde hardcorefeel in zich. Bands als Crowbar, Eyehategod en Grief kun je wat dat betreft wel sludge noemen.

Traditionele doom is eigenlijk heavy metal waarin de nadruk gelegd wordt op de zware, tragere stukken. Dat is allemaal geënt op het oude Black Sabbath geluid. Bands als Trouble, Candlemass, Solitude Aeturnus en Reverend Bizarre zijn voorbeelden van bands die dit spelen.

Doom wordt ook vaak met death metal vermengd. Dan krijg je wat Anathema, Cathedral, Paradise Lost en My Dying Bride doen of vroeger deden.

Funeral Doom hoort daar ook bij, maar is wat extremer en trager. Tyranny, Worship, Ahab en Shape Of Despair zou je hier als voorbeeld kunnen gebruiken.

Drone is eigenlijk geen metal, maar wordt vanwege de zieke sfeer vaak erbij geveegd. Hier gaat het om de drones. De toon en de vertakkingen ervan. Sunn o))), Ascend en Earth plachten deze stijl te exploiteren.

Uiteraard zijn er ook mengvormen mogelijk. Zoals het onvolprezen Khanate en Moss.

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

http://1.bp.blogspot.com/_MmykTbf9oLY/TJ4w1Cf4RTI/AAAAAAAABzs/eroA00x4wT4/s1600/heliobacover.jpg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

De band Rorcal staat niet eens op MusicMeter, terwijl ze echt een monster hebben uitgebracht! De 70 minuten durende track Heliogabalus! En ik dacht dat ik met Triptykon het donkerste album van dit jaar had, dat heb ik compleet mis. En dan is hij nog gratis te downloaden ook!: Rorcal

Echt even voor gaan zitten, nu moet ik Nullify van Bunkur nog zien te vinden op het internet!

Klinkt goed. Gelijk eens door de poorten naar binnen laten stromen.

_Lynn_

(afbeelding)

(afbeelding)

Don Cappuccino schreef:
]

De band Rorcal staat niet eens op MusicMeter, terwijl ze echt een monster hebben uitgebracht! De 70 minuten durende track Heliogabalus! En ik dacht dat ik met Triptykon het donkerste album van dit jaar had, dat heb ik compleet mis. En dan is hij nog gratis te downloaden ook!:

Nog maar even quoten. Want Rorcal is echt de moeite waard. Wat een geweld. Liefhebbers van Moss moeten beslist eens luisteren. En dat kan dus voor niks.

Rorcal

Toevoegen dan maar he. Ik heb deze nu gedaan, maar zie op hun site dat ze nog meer albums hebben.

Enorm trage en duistere plaat inderdaad. Hoed af, met gemak top-10 materiaal voor dit jaar.

Ik zoek Nullify van Bunkur, maar ik kan hem nergens vinden. Weet iemand anders wel waar je hem kan vinden?

Gast
geplaatst: vandaag om 02:16 uur

geplaatst: vandaag om 02:16 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.