MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Straight-edge

zoeken in:
Ik heb even gezocht en vond nog geen topic dat dit punk/metal-niche genre behandelde. Ik ben alles behalve expert maar kwam even met dit genre (midden jaren '90) in aanraking toen bij mijn jeugdclub een aantal "straight-edgers" opdaagden. Een aantal van de bands toentertijd konden wel wat aardige energie gevulde nummers maken en nu ben ik op zoek naar wat representatieve namen...

sxesven
Chain of Strength, Youth of Today, Battery, Judge, Better Than a Thousand, Carry On, Minor Threat, Bold, 7 Seconds, Gorilla Biscuits, Teen Idles... dan kom je al een eindje. Ik ga er voor het gemak maar van uit dat je het hebt over de typische old school / youth crew straight edge sound (want er zijn ook legio straight edge bands die totaal anders klinken, zoals Snapcase (vrij moderne hardcore) en Monster X (grindcore)).

Ja, ik denk dat het idd de "old school / youth crew straight edge" is die ik voorheb. Maar bij die bandnaampjes rinkelt toch geen belletje. Er is een specifieke band die ik zoek. Zeer catchy nummerkes, redelijk hard. Zijn die bands die je noemt de moeite waard of hebben ze toch hun houdbaarheidsdatum overschreden?

sxesven
Nog altijd de moeite waard natuurlijk! Er zitten ook wat modernere bands bij (Carry On, Better Than a Thousand) die echter wel de old school sound spelen (speelden). Kun je hier de band die je zoekt niet vinden? Zeer catchy en redelijk hard slaat overigens op heel veel van die bands, want ze waren allemaal vrij pittig en veel songs waren zo memorabel als maar kan.

mm, wikipedia werkt om een of andere domme reden niet in China

Heresy, Ripchord, Lärm, Electro Hippies, Crucial youth...

Sietse
Lärm

handsome_devil
sxesven schreef:
Chain of Strength, Youth of Today, Battery, Judge, Better Than a Thousand, Carry On, Minor Threat, Bold, 7 Seconds, Gorilla Biscuits, Teen Idles... dan kom je al een eindje. Ik ga er voor het gemak maar van uit dat je het hebt over de typische old school / youth crew straight edge sound (want er zijn ook legio straight edge bands die totaal anders klinken, zoals Snapcase (vrij moderne hardcore) en Monster X (grindcore)).

En niet te vergeten: AFI!

Shai Hulud is ook niet te versmaden.

earth crisis? binnekort nieuwe plaat van hen

Sietse
wow, bestaan ze nog steeds?

wat new school sXe bandjes: Have Heart, Verse (met twijfel), Casey Jones, Liferuiner, Recon(dacht ik), To Kill, H2O, Bane(toch?), Where Eagles Dare, Throwdown, Your Demise, xAFBx, xBishopx en nog een legio bands die beginnen en eindigen met x'en.

Fza
Wouter Moons schreef:
Shai Hulud is ook niet te versmaden.

Maar niet straight edge.

Kon deze topic niet gewoon in een hardcore thread?

sxesven
Fake_world schreef:
earth crisis? binnekort nieuwe plaat van hen

Alleen al sinds Firestorm niets boeiends op plaat gezet...

grovonion schreef:
Er is een specifieke band die ik zoek. Zeer catchy nummerkes, redelijk hard.

Ik heb zo'n vaag vermoeden dat je op zoek bent naar de band CIV en dan ook nog eens naar dit;

(afbeelding)

specifieke album.

sxesven schreef:
(quote)

Alleen al sinds Firestorm niets boeiends op plaat gezet...

Heb je de nieuwe al gehoord? Toch wel lichtjes weer de metalcore die ze ooit gemaakt hebben, alleen met betere productie. Als je het nog niet gehoord heb, geef het eens een kans

De beste straight-edge band vind ik toch Liferuiner, ook al klinken ze niet zoals de youth crew / old school-muziek.

Until The End mag er ook wel bij.

CIV is echt wel een geweldige band, totaal vergeten en ondergewaardeerd.

lambf

(afbeelding)

Yann Samsa

Nog niemand Ian MacKaye genoemd ?

Jawel, sxesven in zijn eerste post.

Zonder MacKaye zou er geen straight edge zijn. Zoveel is zeker.

Sietse
hij heeft alleen de term maar de gedropt, de stroming bestond al langer.

Ja, maar door hem kwam toch de grote 'boom'?

Al ben ik er zeker van dat jij er meer over weet dan ik. Hoe was de stroming dan voor MacKaye? Wanneer is die overigens begonnen?

Sietse
Minor Threat was gewoon onderdeel van de Washington Hardcore Scene die veelal bestond uit bands die niet rookten, dronken of drugs gebruikten. Allemaal eigenlijk vanwege een zelfde inslag: tegen de negatieve klank die in de punk scene op dat moment zeer veel naar voren kwam. In plaats van destructie wouden deze jongeren juist een positieve bijdrage hebben op de maatschappij in de gedachten zo meer te kunnen bereiken.
Dit komt al in eind jaren 70 opzetten. En met het nummer Straight Edge geeft deze stroming een naam (waarna de "filosofie" in een stroomversnelling komt).

Ian McKaye heeft de term "Straight edge" geintroduceerd in het gelijknamige Minor Threat nummer. Later distantieert hij zich echter van de SE beweging omdat deze volgens hem sektarische vormen aanneemt.
Andere voorbeelden: Uniform Choice, Youth Brigade (die, naar later bleek, toch regelmatig coke snoven), Ten Yard Fight, Floorpunch.
Overigens meen ik me te herinneren dat Lärm, en ook Heresy, nooit SE zijn geweest, maar ik kan me vergissen......

Sietse
Lärm zeker wel, sla er hun teksten nog eens op na om te beginnen.
Maar bij de platen zitten ook foto's waarop de heren met een kruis op de hand staan.
Echter waren ze wel heel erg duidelijk "maak je eigen keuze en laat je niet dicteren".

Sietse
btw. laatste Seein' Red optreden in februari in de OCCII (onder voorbehoud)
https://www.facebook.com/events/175153229248139/

Ik denk dat ik ff ga regelen dat ik een bardienst kan doen ofzo...want daar wil ik wel heel graag heen.

Luister niet veel sXe, maar xBISHOPx (of Bishop inmiddels?) vond ik altijd vet.

Gast
geplaatst: vandaag om 03:07 uur

geplaatst: vandaag om 03:07 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.