Genres / Rock / New Wave of British Heavy Metal
zoeken in:
0
Bobiej
geplaatst: 31 mei 2007, 21:23 uur
NWOBHM, de meest onhandige afkorting aller tijden - maar één van de meest belangrijke Metal scénes van de jaren '80. Iron Maiden, Judas Priest, noem maar op...maar wat zijn de minder bekende, zo niet - de onbekende - NWOBHM bands, die misschien niet zijn doorgebroken, maar alsnog goede metal maak(t)en?
0
Berzerker
geplaatst: 31 mei 2007, 21:27 uur
Cryptic Fate, luister is naar Danob. Daar zitten trouwens ook veel andere invloeden in, maar het NWOBHM gehalte is heel erg hoog, en het is gewoon heel erg goed.
0
DutchViking
geplaatst: 31 mei 2007, 21:37 uur
Naast Iron Maiden en Judas Priest (hoewel die al eerder zijn begonnen, in '74 al kwam hun debuut uit) behoorden Saxon en Def Leppard tot de populairdere bands uit die NWOBHM-stroming.
Saxon zou je min of meer wel met de oude Iron Maiden kunnen vergelijken, hoewel het wat meer recht-toe-recht-aan is. Zanger Biff Byford heeft echter ook van die uithalen waar Bruce Dickinson patent op heeft
Van Saxon is vooral het oude materiaal
wel sterk; de laters album ken ik eigenlijk niet (buiten de ijzersterke comeback-plaat Solid Ball of Rock).
Def Leppard was ook een grote naam van begin jaren '80. De band is gaandeweg wat melodieuzer gaan klinken, maar de band kon nog jarenlang als NWOBHM-band worden beschouwd (met name door de line-up met twee leadgitaristen, zoals je o.a. ook destijds bij Iron Maiden en Judas Priest zag). Van Def Leppard zijn vooral High 'n' Dry en Hysteria de moeite waard, maar het is echt een 'love it' or 'hate it' band. Ik ken metalfans die ermee weglopen, maar er zijn er eveneens die het niet aan kunnen horen.
Saxon en Def Leppard zijn eigenlijk wel de bekendste namen, naast Iron Maiden en, als je ze er bij wilt rekenen, Judas Priest. Verder heb je nog bandjes als Tygers of Pan Tang, Diamond Head en Samson (waar Iron Maiden-zanger Bruce Dickinson van afkomstig was voor hij tot Maiden toetrad). Vooral Diamond Head (o.a. bekend van de Metallica-cover 'Am I Evil?') heeft een paar uitstekende platen uitgebracht, maar de band is de cultstatus eigenlijk nooit ontstegen. Een leuke band om te checken. Veel leuke twin guitar-solo's en Nick Tart van die band is ongetwijfeld een van de meest veelzijdige zangers uit die tijd.
Saxon zou je min of meer wel met de oude Iron Maiden kunnen vergelijken, hoewel het wat meer recht-toe-recht-aan is. Zanger Biff Byford heeft echter ook van die uithalen waar Bruce Dickinson patent op heeft
Van Saxon is vooral het oude materiaalwel sterk; de laters album ken ik eigenlijk niet (buiten de ijzersterke comeback-plaat Solid Ball of Rock).
Def Leppard was ook een grote naam van begin jaren '80. De band is gaandeweg wat melodieuzer gaan klinken, maar de band kon nog jarenlang als NWOBHM-band worden beschouwd (met name door de line-up met twee leadgitaristen, zoals je o.a. ook destijds bij Iron Maiden en Judas Priest zag). Van Def Leppard zijn vooral High 'n' Dry en Hysteria de moeite waard, maar het is echt een 'love it' or 'hate it' band. Ik ken metalfans die ermee weglopen, maar er zijn er eveneens die het niet aan kunnen horen.
Saxon en Def Leppard zijn eigenlijk wel de bekendste namen, naast Iron Maiden en, als je ze er bij wilt rekenen, Judas Priest. Verder heb je nog bandjes als Tygers of Pan Tang, Diamond Head en Samson (waar Iron Maiden-zanger Bruce Dickinson van afkomstig was voor hij tot Maiden toetrad). Vooral Diamond Head (o.a. bekend van de Metallica-cover 'Am I Evil?') heeft een paar uitstekende platen uitgebracht, maar de band is de cultstatus eigenlijk nooit ontstegen. Een leuke band om te checken. Veel leuke twin guitar-solo's en Nick Tart van die band is ongetwijfeld een van de meest veelzijdige zangers uit die tijd.
0
geplaatst: 31 mei 2007, 22:14 uur
Hoort Helloween met hun meesterlijke albums:
KEEPER OF THE SEVEN GATES PART 1
en
KEEPER OF THE SEVEN GATES PART 2 ook hiertoe ?
KEEPER OF THE SEVEN GATES PART 1
en
KEEPER OF THE SEVEN GATES PART 2 ook hiertoe ?
0
Berzerker
geplaatst: 31 mei 2007, 22:21 uur
Nou volgens mij is dat power metal, dus... (maar wel goede albums
)
)
0
Bobiej
geplaatst: 31 mei 2007, 22:36 uur
En buiten dat feit om komen ze ook nog eens uit Duitsland.
NWOBHM is ontstaan als reactie op punk, en is vooral de invloed van de latere Bay Area bands uit de VS, die probeerden een 'Europees' geluid te behalen.
Vooral de britse bands van rond '80 vind ik interesant, het hele sfeertje eromheen is heel tof - echt Rock 'n' Roll - en natuurlijk het begin van een heel uitgebreid genre.
NWOBHM is ontstaan als reactie op punk, en is vooral de invloed van de latere Bay Area bands uit de VS, die probeerden een 'Europees' geluid te behalen.
Vooral de britse bands van rond '80 vind ik interesant, het hele sfeertje eromheen is heel tof - echt Rock 'n' Roll - en natuurlijk het begin van een heel uitgebreid genre.
0
geplaatst: 1 juni 2007, 01:27 uur
Angel Witch, Blitzkrieg, Praying Mantis en eventueel nog Motörhead of zelfs Venom.
0
Akron777
geplaatst: 15 november 2009, 13:07 uur
Een vriend van me is grote fan van Tank. Ook NWOBHM.
0
Yann Samsa
geplaatst: 29 november 2009, 20:58 uur
* even terzijde *
Tankard komt naar Graspop Metal Meeting 2010.
Tankard komt naar Graspop Metal Meeting 2010.
0
geplaatst: 2 december 2009, 15:22 uur
Dat betekent dat ik meer van Tankard moet gaan luisteren.
Wat ik tot dusverre heb gehoord van Tankard vind ik allemaal goed te pruimen
Wat ik tot dusverre heb gehoord van Tankard vind ik allemaal goed te pruimen

0
geplaatst: 2 december 2009, 16:05 uur
Tankard heeft helemaal niks met NWOBHM te maken. Aangezien ze uit Duitsland komen en ook nog eens thrash maken.
Wil je snelle NWOBHM horen dan kan je het beste Avenger opzetten, die hebben toch twee zeer mooie lp's uitgebracht. Wat ook aan te raden is: A II Z, doet wel wat meer hard rock aan, maar o zo lekker!
En mijn persoonlijke favoriet is Tokyo Blade. Toch wel een wat grotere naam in het genre, zeker in die tijd. Helaas is het tegenwoordig niet veel meer, maar de eerste twee platen zijn juweeltjes.
Wil je snelle NWOBHM horen dan kan je het beste Avenger opzetten, die hebben toch twee zeer mooie lp's uitgebracht. Wat ook aan te raden is: A II Z, doet wel wat meer hard rock aan, maar o zo lekker!
En mijn persoonlijke favoriet is Tokyo Blade. Toch wel een wat grotere naam in het genre, zeker in die tijd. Helaas is het tegenwoordig niet veel meer, maar de eerste twee platen zijn juweeltjes.
0
Sir Spamalot (crew)
geplaatst: 24 augustus 2013, 11:43 uur
Deze verzamelaar is anders ook niet mis: klik. Vreemd dat mijn oog niet eerder op deze topic is gevallen, want deze stroming binnen de Metal geniet mijn bijzonderste aandacht, het is "mijn tijdvak". Vele van de EP's zijn haast onvindbaar en/of haast onbetaalbaar. Ik voeg er ondertussen de naam Jaguar bij, hun eerste heeft een zwak geluid maar er staan krakers op.
0
buizen
geplaatst: 3 november 2015, 20:55 uur
Dit jaar nog liveconcerten mogen meemaken van o.a. Raven en Satan. Met name laatstgenoemde band maakte indruk met een stevige setlist en puike uitvoering. Echte 'oldskoolmetal' noem ik het nu, die NOWBHM-bands van uit de jaren '80. Iron Maiden is wat anders, geen oldskool.
0
geplaatst: 27 april 2016, 18:03 uur
Waarom is Iron Maiden wat anders? Omdat die nu andere albums maken?
Ik had vandaag trouwens Tysondog weer is opstaan. Dat is wel een aardig Engels bandje uit de tijd, maar niet echt heel speciaal, of denken andere hier anders over?
Ik had vandaag trouwens Tysondog weer is opstaan. Dat is wel een aardig Engels bandje uit de tijd, maar niet echt heel speciaal, of denken andere hier anders over?
0
geplaatst: 20 mei 2016, 21:38 uur
Als je van NWOBHM houdt "moet" je echt de cd's van roxxcaibur gaan luisteren. Engelse band die songs van nauwelijks bekende bandjes uit die tijd op een geweldige manier covert. Omdat de nummers niet of nauwelijks bekend zijn, heb je niet het gevoel dat je naar covers zit te luisteren. De band zet ze echt op een geweldige manier neer. Echt grote klasse dit!! Gaat dat luisteren, gaat dat luisteren.
0
geplaatst: 21 mei 2016, 17:39 uur
Nee, ze hebben geen eigen nummers, ze spelen alleen covers van bands waar ik van de meeste in ieder geval nog nooit gehoord heb (oa Trident, Radium, Bleak House en Jameson Raid om er maar een paar te noemen) maar ook wel van iets bekendere zoals Jaguar en Cloven Hoof.
0
buizen
geplaatst: 21 mei 2016, 18:59 uur
Afgelopen weekeinde was er het Rock Hard Festival, vlak over de grens in Gelsenkirchen. Amphitheater.
Daar waren ook wel NWOBHM-bands, zoals Satan:
Festival trof temperaturen van 23 a 25 gr.
De sfeer was prima.
Daar waren ook wel NWOBHM-bands, zoals Satan:
Festival trof temperaturen van 23 a 25 gr.
De sfeer was prima.
0
geplaatst: 20 januari 2017, 18:34 uur
Leuke band ja! Ik heb Avenger maar weer is opgezet. Ook vermakelijk.
0
Sir Spamalot (crew)
geplaatst: 20 juni 2020, 17:54 uur
OK, het duurt meer dan twee uurtjes maar deze documentaire vond ik echt de moeite waard. Het klopt 100% met hoe ik het heb beleefd en met wat ik ervan heb gelezen: Iron Maiden and the New Wave of British Heavy Metal. Een mooie gids doorheen de NWoBHM zowel voor de ouderen als de jongeren onder ons.
Van één iets viel ik nogal achterover, de commentaar van sommigen op het tweede album van Iron Maiden.
Van één iets viel ik nogal achterover, de commentaar van sommigen op het tweede album van Iron Maiden.
0
geplaatst: 22 januari 2024, 12:56 uur
De link doet het niet meer, is deze playlist dezelfde documentaire, Sir Spamalot? > Iron Maiden and the New Wave of British Heavy Metal
Op vlog Sea of Tranquillity bekijken Martin Popoff en Pete Pardo de jaren '78 - '80 met een "gewaagde" stelling over Ronnie James Dio (gepost op 19 januari j.l.). Over de aanzet tot NWOBHM. Het eerste deel gaat over de populaire bands van '78, toen vaak in verval en/of minder ruig wordend, de invloed van punk en new wave en de nieuwe energie die NWOBHM veroorzaakte, om te beginnen met Motörhead en... Gillan, aldus Pardo!
Zelfs Status Quo komt voorbij in de interessante inleiding van Popoff, best wel bijzonder in het verhaal van een Canadees, aangezien Quo aan de overzijde van de oceaan nooit zoveel potten wist te breken. En Pardo noemt Golden Earring, wat ik ook wel verrassend vind in deze context.
Eigenlijk is de (lange) inleiding het interessantste, met alle groepen en platen die worden genoemd. Pas vanaf 29'46" komt de NWOBHM aan bod met als voordeel dat je een vrij compleet beeld krijgt van de heavy wereld van eind jaren '70, want al snel daarna gaat het weer terug naar de groepen van vóór 1980.
Leuk om te luisteren tijdens een werkklus, merkte ik zojuist.
Op vlog Sea of Tranquillity bekijken Martin Popoff en Pete Pardo de jaren '78 - '80 met een "gewaagde" stelling over Ronnie James Dio (gepost op 19 januari j.l.). Over de aanzet tot NWOBHM. Het eerste deel gaat over de populaire bands van '78, toen vaak in verval en/of minder ruig wordend, de invloed van punk en new wave en de nieuwe energie die NWOBHM veroorzaakte, om te beginnen met Motörhead en... Gillan, aldus Pardo!
Zelfs Status Quo komt voorbij in de interessante inleiding van Popoff, best wel bijzonder in het verhaal van een Canadees, aangezien Quo aan de overzijde van de oceaan nooit zoveel potten wist te breken. En Pardo noemt Golden Earring, wat ik ook wel verrassend vind in deze context.
Eigenlijk is de (lange) inleiding het interessantste, met alle groepen en platen die worden genoemd. Pas vanaf 29'46" komt de NWOBHM aan bod met als voordeel dat je een vrij compleet beeld krijgt van de heavy wereld van eind jaren '70, want al snel daarna gaat het weer terug naar de groepen van vóór 1980.
Leuk om te luisteren tijdens een werkklus, merkte ik zojuist.
* denotes required fields.