Genres / Rock / Dodelijke nummers/albums
zoeken in:
0
geplaatst: 10 augustus 2007, 02:17 uur
Door de jaren heen hebben verschillende artiesten zich moeten verantwoorden voor 'dodelijke' nummers.
We weten allemaal hoe het gaat; het is vrijdagavond, een groep vrienden bellen aan, je pakt een bak bier, eventueel wat andere verslavende stuff en legt een lekker plaatje op (Slayer, Metallica, Maiden, ...).
En als het dan mis gaat is het natuurlijk voor je ouders (die al niet zot lopen voor 'dat lawaai') gemakkelijk de muziek als dader aan te wijzen.
Ik ken een paar voorvallen, wie kent nog meer 'dodelijk' artiesten/albums/songs?
* Artiest: Ozzy Osbourne
Song: "Suicide Solution"
Album:"Blizzard of Ozz"
Aanklacht: Midden jaren '80 schoot een jongen een kogel door zijn kop terwijl ie naar dat nummer luisterde. Met zo'n titel werd de song natuurlijk aangeklaagd.
Opmerking: De Song is eigenlijk geschreven als een tribute voor iemand die aan een overdosis alcohol stierf (Bon Scott van AC/DC)
--> Ozzy werd vrijgesproken
* Artiest: Judas Priest
Song: "Better By You, Better Than Me"
Album:"Stained Class"
Aanklacht: 23-Dec-1985, 2 tieners schieten met een jachtgeweer een kogel door hun hoofd. Wonder boven wonder haalt 1 van de 2 het en wijst tijdens zijn revalidatie Judas Priest aan als schuldige voor hun poging. Begin 1990 heeft word Judas Priest brutaal van het podium gehaalt een voor de rechtbank gesleept.
Opmerking: Ze hadden niet echt een bewijs tegen judas priest, dus begon men te zoeken achter 'verborgen boodschappen'. Vandaar dat het zolang duurde dat men Judas Priest aankloeg. Men ondekte "Do It" in het refrein van "better by you, better than me"
--> Judas Priest werd vrijgesproken en de aardslelijke ex-fan (precies gezicht van plastiek) stierf 2 jaar later aan overdosis.
Link: Kleine documentaire over het voorval en hoe kinderen en ouders omgaan met lyrics. (Aanrader, zonet zelf gezien!)
* Artiest: Slayer
Songs: "Postmortem", "dead skin mask"
Albums:"Reign in Blood","Seasons in the abyss""
Aanklacht: Elyse Pahler word in Maar 1996 dood teruggevonden thuis. De daders wordne al rap gevat en blijken Slayerfans te zijn. Ze zeggen alerlei dingen als "ik zal in het hiernamaals seks hebben met haar" en dat het "een offer voor SATAN was", ...
--> De rechter was van oordeel dat Slayer hier niets met te maken had. "The music is destructive (but) that's not why Elyse was murdered. She was murdered because Joe (Fiorella) was obsessed with her, and obsessed with killing her."
Link: http://www.elysemarie.org/: Elyse Marie foundation
We weten allemaal hoe het gaat; het is vrijdagavond, een groep vrienden bellen aan, je pakt een bak bier, eventueel wat andere verslavende stuff en legt een lekker plaatje op (Slayer, Metallica, Maiden, ...).
En als het dan mis gaat is het natuurlijk voor je ouders (die al niet zot lopen voor 'dat lawaai') gemakkelijk de muziek als dader aan te wijzen.
Ik ken een paar voorvallen, wie kent nog meer 'dodelijk' artiesten/albums/songs?
* Artiest: Ozzy Osbourne
Song: "Suicide Solution"
Album:"Blizzard of Ozz"
Aanklacht: Midden jaren '80 schoot een jongen een kogel door zijn kop terwijl ie naar dat nummer luisterde. Met zo'n titel werd de song natuurlijk aangeklaagd.
Opmerking: De Song is eigenlijk geschreven als een tribute voor iemand die aan een overdosis alcohol stierf (Bon Scott van AC/DC)
--> Ozzy werd vrijgesproken
* Artiest: Judas Priest
Song: "Better By You, Better Than Me"
Album:"Stained Class"
Aanklacht: 23-Dec-1985, 2 tieners schieten met een jachtgeweer een kogel door hun hoofd. Wonder boven wonder haalt 1 van de 2 het en wijst tijdens zijn revalidatie Judas Priest aan als schuldige voor hun poging. Begin 1990 heeft word Judas Priest brutaal van het podium gehaalt een voor de rechtbank gesleept.
Opmerking: Ze hadden niet echt een bewijs tegen judas priest, dus begon men te zoeken achter 'verborgen boodschappen'. Vandaar dat het zolang duurde dat men Judas Priest aankloeg. Men ondekte "Do It" in het refrein van "better by you, better than me"
--> Judas Priest werd vrijgesproken en de aardslelijke ex-fan (precies gezicht van plastiek) stierf 2 jaar later aan overdosis.
Link: Kleine documentaire over het voorval en hoe kinderen en ouders omgaan met lyrics. (Aanrader, zonet zelf gezien!)
* Artiest: Slayer
Songs: "Postmortem", "dead skin mask"
Albums:"Reign in Blood","Seasons in the abyss""
Aanklacht: Elyse Pahler word in Maar 1996 dood teruggevonden thuis. De daders wordne al rap gevat en blijken Slayerfans te zijn. Ze zeggen alerlei dingen als "ik zal in het hiernamaals seks hebben met haar" en dat het "een offer voor SATAN was", ...
--> De rechter was van oordeel dat Slayer hier niets met te maken had. "The music is destructive (but) that's not why Elyse was murdered. She was murdered because Joe (Fiorella) was obsessed with her, and obsessed with killing her."
Link: http://www.elysemarie.org/: Elyse Marie foundation
0
geplaatst: 10 augustus 2007, 02:43 uur
Gestoorde shit,lijkt me vooral rot als je zo'n kogel overleeft.
Jah ik ken alleen die voorbeelden aanhalen van die schoolslachtpartij met Marilyn Manson en natuurlijk Metallica's Fade to Black,waardoor meerdere fans zelfmoord op hebben gepleegd.
Oh en de Beatles natuurlijk met de Charles Manson moorden:
Piggies (onder andere)
(White Album)
The song refers to forks and knives. Rosemary LaBianca received 41 knive wounds, Leno LaBianca received 12 knive wounds and 7 fork wounds. On a wall in the LaBianca home, in Leno's blood, was written the phrase "Death to Pigs."
http://www.law.umkc.edu/fac...
Jah ik ken alleen die voorbeelden aanhalen van die schoolslachtpartij met Marilyn Manson en natuurlijk Metallica's Fade to Black,waardoor meerdere fans zelfmoord op hebben gepleegd.
Oh en de Beatles natuurlijk met de Charles Manson moorden:
Piggies (onder andere)
(White Album)
The song refers to forks and knives. Rosemary LaBianca received 41 knive wounds, Leno LaBianca received 12 knive wounds and 7 fork wounds. On a wall in the LaBianca home, in Leno's blood, was written the phrase "Death to Pigs."
http://www.law.umkc.edu/fac...
0
geplaatst: 10 augustus 2007, 03:13 uur
Ik heb eens ergens gehoord of gelezen dat er ooit iemand zelfmoord heeft gepleegd tijdens een concert van The Cure, maar of het echt waar is zou ik niet weten. Het lijkt mij namelijk sterk dat hij/zij niet even tot het eind van het concert heeft gewacht. 

0
sxesven
geplaatst: 10 augustus 2007, 10:34 uur
schizodeclown schreef:
die schoolslachtpartij met Marilyn Manson
die schoolslachtpartij met Marilyn Manson
Hij was er zelf niet bij, me dunkt.
0
geplaatst: 10 augustus 2007, 10:40 uur
Nog rotter als je daarbij Judas Priest betrekt en ze vervolgt. De gast hield direct de woede van zowat elke metalfan uit de USA ( en verder) op z'n dak.
Vlak na het proces keerde Judas Prist terug in de studio's en bracht enkele maanden later Painkiller, hun krachtigste, bekenste plaat, uit.
Dit is "James Vance" tijdens het proces. De idioot stierf 2 jaar later aan een overdosis pijnstillers (toevallig vertaling van pijnstillers: Painkillers
) 
0
geplaatst: 10 augustus 2007, 10:56 uur
sxesven schreef:
(quote)
Hmm dat weet je niet,volgens mij heeft hij het allemaal gepland samen met Rose McGowan in een donker keldertje,nadat ze hem heeft moeten overtuigen dmv een flinke SM-sessie.
Jaja ze hadden wel contact met die columbine mannetjes,maar jah niemand mag het weten natuurlijk,maar goed ik heb zo me connecties he

0
geplaatst: 10 augustus 2007, 11:00 uur
AGE-411 schreef:
Nog rotter als je daarbij Judas Priest betrekt en ze vervolgt. De gast hield direct de woede van zowat elke metalfan uit de USA ( en verder) op z'n dak.
Vlak na het proces keerde Judas Prist terug in de studio's en bracht enkele maanden later Painkiller, hun krachtigste, bekenste plaat, uit.
Dit is "James Vance" tijdens het proces. De idioot stierf 2 jaar later aan een overdosis pijnstillers (toevallig vertaling van pijnstillers: Painkillers
)
(afbeelding)
(quote)
) (afbeelding)
Jah hij was zelf natuurlijk ook wel aardig een fan,anders zou zo'n nummer hem niet raken.
Jammer dat iemand zo aan ze einde komt,je weet natuurlijk niet wat ie voor de rest heeft meegemaakt.
Maar hey,als je er dan ook nog eens zo uitziet,jah dan wens ik je wel snel de dood toe,hoe macaber ook...
0
geplaatst: 10 augustus 2007, 12:30 uur
schizodeclown schreef:
Jah hij was zelf natuurlijk ook wel aardig een fan,anders zou zo'n nummer hem niet raken.
Het ergste van al is dat het nummer niet over zelfmoord gaat, dat het enkel de DO IT's waren waarvoor ze werden aangeklaagt.
link naar de song
Wie hoort de DO IT's?

Niemand?

Ik dacht het al?

Maar als je je achteraf goed concentreerd op 1:31 hoor je wel een gemoemel op de achtergrond die veel op "do it" lijkt.

geplaatst: 10 augustus 2007, 13:09 uur
AGE-411 schreef:
Maar als je je achteraf goed concentreerd op 1:31 hoor je wel een gemoemel op de achtergrond die veel op "do it" lijkt.

Als je stoned bent dan hoor je dat soort dingen altijd makkelijk als je je focus op de muziek zet,bij mij in ieder geval.Misschien dat hij in die state was dat hij het hoorde?Je kan ook aardig zwaar paranoia worden van alleen wiet;ik in ieder geval dan.Maar jah is allemaal speculatie ik weet niet onder wat hij zat.
0
MetalDex
geplaatst: 10 augustus 2007, 13:11 uur
Wat een bullshit allemaal. Het is gewoon zó typisch amerikaans, dat het alle geloofwaardigheid verliest. Ik schiet me door mijn kop, overleef het: SUE THEM.
Dat is net zoals Maiden die tijdens hun eerste tour in de VS geboycot werden, omdat ze 'satanistisch' zouden zijn. Hoeveel van die christelijke jeukvrouwtjes zouden überhaupt de moeite hebben genomen om de muziek te beluisteren en de teksten te lezen?
En dat geval met Marilyn Manson is ook te zielig voor woorden. Het is zeker 'the american dream' om alle buitenbeentjes uit te sluiten, en als dat niet lukt ze in een kwaad daglicht te stellen. Is het dan ooit in hun hoofd opgenomen dat die columbine-shooters zélf buitenbeentjes waren, net zoals het meest recente geval, Cho Seung-Hui. Verder wil dat soort gasten in geen enkel geval verdedigen, want het zijn natuurlijk een stelletje totaal geflipte idioten. Maar het blijft gewoon opvallend, en die Amerikanen zullen het nooit afleren.
Dat is net zoals Maiden die tijdens hun eerste tour in de VS geboycot werden, omdat ze 'satanistisch' zouden zijn. Hoeveel van die christelijke jeukvrouwtjes zouden überhaupt de moeite hebben genomen om de muziek te beluisteren en de teksten te lezen?
En dat geval met Marilyn Manson is ook te zielig voor woorden. Het is zeker 'the american dream' om alle buitenbeentjes uit te sluiten, en als dat niet lukt ze in een kwaad daglicht te stellen. Is het dan ooit in hun hoofd opgenomen dat die columbine-shooters zélf buitenbeentjes waren, net zoals het meest recente geval, Cho Seung-Hui. Verder wil dat soort gasten in geen enkel geval verdedigen, want het zijn natuurlijk een stelletje totaal geflipte idioten. Maar het blijft gewoon opvallend, en die Amerikanen zullen het nooit afleren.
0
geplaatst: 10 augustus 2007, 14:16 uur
MetalDex schreef:
Wat een bullshit allemaal. Het is gewoon zó typisch amerikaans, dat het alle geloofwaardigheid verliest. Ik schiet me door mijn kop, overleef het: SUE THEM.
Het erge is dat in plaats van fatsoenlijker met elkaar omgaan ze zich steeds afstandelijker en angstiger tegen de buitenbeentjes zijn gaan gedragen.
Met als ergste voorbeeld een jongen die een fictief verhaal als schoolopstel schreef (hele school was in zombies verandert, slachtpartij volgt
) en de gevangenis in verdwijnt, omdat hij iedereen zou willen dood maken.Geschifte amerikanen.
0
geplaatst: 10 augustus 2007, 15:13 uur
De "do it's" schijnen te horen te zijn als je het nummer achterstevoren afspeelt (geen geintje, die jongen meende dat echt). Bovendien zijn in het artwork de letters S U I te vinden (van suicide). Zie hier voor deze en de eerder genoemde zaken (met name die van Slayer).
0
geplaatst: 10 augustus 2007, 15:20 uur
psychonaatje schreef:
De "do it's" schijnen te horen te zijn als je het nummer achterstevoren afspeelt (geen geintje, die jongen meende dat echt).
.
(quote)
De "do it's" schijnen te horen te zijn als je het nummer achterstevoren afspeelt (geen geintje, die jongen meende dat echt).
.
Het gaat hier niet over Slayer maar Judas Priest (zie de link).
En ze staan niet achterstevoor.
Maar er werd wel achter gezocht, maar niets gevonden. Het enige wat men vond op het hele Oevre van Judas priest was een schamele "Do It' op "better by you, better than me"
0
geplaatst: 10 augustus 2007, 15:38 uur
Ik vind het echt schandalig dat mensen niet gewoon de verantwoordelijkheid nemen op hun daden. Die amerikanen kunnen hun kinderen gewoon niet goed opvoeden ofzo. Hebben ze nooit tegen hun kinderen gezegd: 'het is niet slim om een shotgun onder je kin te doen'.
0
geplaatst: 10 augustus 2007, 16:27 uur
AGE-411 schreef:
Ik schreef ook "Zie hier voor deze EN de eerder genoemde zaken (met name die van Slayer)." In het artikel worden zo'n beetje alle eerder genoemde gevallen behandeld, met de nadruk op Slayer. Dat bedoelde ik te zeggen.
AGE-411 schreef:
In het artikel staat van wel, maar volgens mij heb je gelijk en is dat inderdaad niet zo. Het ging echter ook om nog twee andere zinnen "try suicide" en "let's be dead" die te horen zouden zijn als je het album Stained Class achterstevoren afspeelt. Er is alleen nergens te vinden om welke nummers het dan zou gaan. Zie bijvoorbeeld hier.
0
geplaatst: 10 augustus 2007, 18:30 uur
Ik vind het eigenlijk gewoon dikke zever. Als je zelfmoord probeert te plegen of iemand vermoord, schuif de schuld dan niet in de schoenen van een artiest. Die bands hebben miljoenen fans en tussen elke groep mensen heb je wel enkele geschiften die denken dat ze door lyrics van een song een kogel door hun hoofd of dat van iemand anders moeten rammen.
0
Bobiej
geplaatst: 11 augustus 2007, 00:26 uur
Fza schreef:
Geschifte amerikanen.
(quote)
Geschifte amerikanen.
O god, ik ben dik. Laten we de McDonalds aanklagen!

Een artiest's reputatie dusdanig beschadigen en zelf willen cashen door een mislukte zelfmoordpoging is natuurlijk achterlijk. Denken die mensen niet na? De muziek van die artiest, die zegt dat ik zelfmoord moet plegen! Laat ik dat ook doen! *poging mislukt* Laat ik ze nu maar aanklagen!
Als je artiesten voor je eigen fouten/verantwoordelijkheden aanklaagt, of in het algemeen, ben je flink apart bezig.
Dan nog, de teksten van Heavy Metal hebben veel raakvlakken met het "donkere": dood, verderf, depressie etc. Worden daardoor vooral Rockartiesten voor dit soort voorvallen beschuldigt?
0
MetalDex
geplaatst: 11 augustus 2007, 01:55 uur
Bobiej schreef:
Dan nog, de teksten van Heavy Metal hebben veel raakvlakken met het "donkere": dood, verderf, depressie etc. Worden daardoor vooral Rockartiesten voor dit soort voorvallen beschuldigt?
Dat zal de hoofreden wel zijn, ja. Maar het komt ook omdat ze in de VS 'nogal' gelovig zijn. Dan kom je met een artiestennaam als Judas Priest of met een albumnaam als The Number of the Beast of een songtitel als The Antichrist niet goed over.
Maar laten we niet vergeten dat er ook daadwerkelijk satanistische artiesten zijn die er ook werk van maken. Wat te denken van de Noorse blackmetal bands die in de jaren '90 aanzetten tot het in brand steken van kerken? Dit zijn bands die de muziek misbruiken om hun eigen waanideeën te propageren, terwijl het 'donkere' van metal toch juist een uiting van (o.a.!) aggressie of haat moet zijn, en niet het aanzetten ervan?! Maar door zulke idioten zal metal door niet-liefhebbers altijd met een bepaalde achterdochtigheid worden bekeken. En dat is doodzonde.
0
geplaatst: 11 augustus 2007, 06:32 uur
Het is toch zo dat er ook vaak de duivel in Metal wordt aangehaald,bedoel ik dan niet perse gelijk mee dat het allemaal duivelaanbidders zijn,maar bijvoorbeeld Iron Maiden:The Number of the Beast,waar gaat dat over dan?Waarom wordt net dat aangehaald?
0
geplaatst: 11 augustus 2007, 12:24 uur
schizodeclown schreef:
Het is toch zo dat er ook vaak de duivel in Metal wordt aangehaald,bedoel ik dan niet perse gelijk mee dat het allemaal duivelaanbidders zijn,maar bijvoorbeeld Iron Maiden:The Number of the Beast,waar gaat dat over dan?Waarom wordt net dat aangehaald?
Omdat duivels interresanter zijn dan engels.

0
geplaatst: 11 augustus 2007, 15:06 uur
Omdat Heavy Metal daar nou eenmaal over gaat. (Niet dat je antwoord niet bevredigend is hoor, Fza
)
)
0
MetalDex
geplaatst: 11 augustus 2007, 15:17 uur
The Number of the Beast gaat trouwens over een droom die Steve Harris (bassist en oprichter van de ban) ooit heeft gehad. Hij heeft zelf ook gezegd:
Basically this song is about a dream. It's not about devil worship.
0
geplaatst: 11 augustus 2007, 15:26 uur
Fza schreef:
(quote)

Hmm misschien,maar het is geen bevredigend antwoord,want waarom nou zo vaak(en dat is geen vraag)
0
geplaatst: 11 augustus 2007, 15:34 uur
MetalDex schreef:
The Number of the Beast gaat trouwens over een droom die Steve Harris (bassist en oprichter van de ban) ooit heeft gehad. Hij heeft zelf ook gezegd:
(quote)
Cool, wist ik niet.
Maar als goed doordacht antwoord op de vraag waarom metal vaak over duistere dingen gaat. Mensen zijn nou eenmaal geinterreseert in duistere dingen, waarom denk je dat er zoveel detective series zijn en er zoveel boeken over (serie)moordenaars geschreven worden of waarom mensen gaan staan kijken bij een auto ongeluk. En shock value natuurlijk, als je aandacht wil hebben werkt het goed, vooral in preutse landen als de VS.
Veel titels zijn natuurlijk misleidend zoals, bv: Aphrodite's Child: 666, prog rock album waarin bijbel teksten worden gebruikt (Openbaringen), werd gecensureerd wegens de voorkant (staat alleen 666 op), maar dat het hielp wel mee aan de verkopen. Terwijl het album helemaal niet satanistisch is maar eerder een ode aan een stuk uit de bijbel, hartstikke christelijk dus. (niet alle landen censureerde het btw)
0
geplaatst: 11 augustus 2007, 15:59 uur
Fza schreef:
Cool, wist ik niet.
Maar als goed doordacht antwoord op de vraag waarom metal vaak over duistere dingen gaat. Mensen zijn nou eenmaal geinterreseert in duistere dingen, waarom denk je dat er zoveel detective series zijn en er zoveel boeken over (serie)moordenaars geschreven worden of waarom mensen gaan staan kijken bij een auto ongeluk. En shock value natuurlijk, als je aandacht wil hebben werkt het goed, vooral in preutse landen als de VS.
(quote)
Cool, wist ik niet.
Eheh het duistere werkt idd als een tiet,en wat dat betreft verwacht ik niet anders van Metal,ik merk alleen dat de satanster bijv. vaak gebruikt wordt.
0
geplaatst: 11 augustus 2007, 17:34 uur
schizodeclown schreef:
Eheh het duistere werkt idd als een tiet,en wat dat betreft verwacht ik niet anders van Metal,ik merk alleen dat de satanster bijv. vaak gebruikt wordt.
(quote)
Pentagram word vaak gebruikt ja, zal er wel in gegroeid zijn.

Is van oorsprong trouwens niks satanistisch aan;
"Het pentagram is oorspronkelijk een voor-christelijk symbool. Door sommige mensen wordt dit teken daarom ook wel gezien als het teken van Satan (de duivel) en het komt ook veel voor in Wicca kringen. Het pentagram zou verworpen zijn tot duivels symbool door Constantijn de Grote om "heidenen" te bekeren tot het christendom."
En modern satanisme heeft niks met het vereren van de duivel te maken, het is levensfilosofie in de trand van hedonisme, hoewel je vast wel een paar van de geschifte "oldskool" satanisten zal hebben.
0
geplaatst: 11 augustus 2007, 17:47 uur
Fza schreef:
"Het pentagram is oorspronkelijk een voor-christelijk symbool. Door sommige mensen wordt dit teken daarom ook wel gezien als het teken van Satan (de duivel) en het komt ook veel voor in Wicca kringen. Het pentagram zou verworpen zijn tot duivels symbool door Constantijn de Grote om "heidenen" te bekeren tot het christendom."
En modern satanisme heeft niks met het vereren van de duivel te maken, het is levensfilosofie in de trand van hedonisme, hoewel je vast wel een paar van de geschifte "oldskool" satanisten zal hebben.
(quote)

Kijk dat zijn nog eens antwoorden
Zulke krijg je niet vaak 
0
geplaatst: 13 augustus 2007, 22:38 uur
Och ja, over satanisten gesproken:
Deicide mocht eens niet optreden in Frankrijk omdat een aantal geschifte fans een kerkhof vernield hebben en op een graf: "When Satan Rules His World" geschreven hadden (een nummer van Deicide). De politie veroordeelde de band en dus moesten ze maar ergens anders spelen.
Deicide mocht eens niet optreden in Frankrijk omdat een aantal geschifte fans een kerkhof vernield hebben en op een graf: "When Satan Rules His World" geschreven hadden (een nummer van Deicide). De politie veroordeelde de band en dus moesten ze maar ergens anders spelen.

0
geplaatst: 13 augustus 2007, 22:46 uur
Fza schreef:
.... En shock value natuurlijk, als je aandacht wil hebben werkt het goed, vooral in preutse landen als de VS. ...
(quote)
.... En shock value natuurlijk, als je aandacht wil hebben werkt het goed, vooral in preutse landen als de VS. ...

Hoe zijn Cannibal Corpse en Slayer anders bekend geraakt?
(behalve voor de Metalwereld natuurlijk)
0
jean maurice
geplaatst: 16 september 2007, 14:45 uur
AGE-411 schreef:
)
(afbeelding)
(quote)
) (afbeelding)
een vriendin van mij is schoonheidsspecialiste, misschien kun je deze man eens doorsturen!!!!

* denotes required fields.