MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Trieste nummers

zoeken in:
Dat eerste.

Elbow - Friend of Ours, en dan met het BBC concert. Zelden het verlies van een dierbare zo mooi uiteengezet met weinig woorden, maar toch heel erg indrukwekkend.

Alles van My Dying Bride ???

Voor mij is dat:

Pearl Jam - Black

Vooral door het stukje:

I know someday you'll have a beautiful life, I know you'll be a star
In somebody else's sky, but why, why, why
Can't it be, can't it be mine

Rizz
U2: In a Little While

Alice In Chains - Nutshell.
Kippenvel, iedere keer. Wat een stem en wat een heerlijke sfeer.

Leonard Cohen - Famous Blue Raincoat
Moet altijd een traan wegpinken, al begrijp ik geen hol van het nummer. Gaat over vreemdgaan, bedrogen worden door je broer en Scientology. Of zoiets. Desondanks erg mooi.

Oasis - Who Put The Weight Of The World On My Shoulders
Noel Gallagher heeft een prachtige stem, met een even prachtig nummer. Ondergewaardeerd nummer, in die zin dat niet veel mensen het kennen volgens mij.

Neil Young - Like A Hurricane
Doet mij altijd denken aan een verloren liefde. Man wat was ze mooi. En die eerste zoen...Mijn benen werden pudding. Zo'n beetje wat Neil ons ook probeert te vertellen.

Allman Brothers Band - Melissa.
Lief, maar ook wat triest nummer. Prachtig gitaarwerk, zoals altijd bij onze redneck vrienden.

Thin Lizzy - Still In Love With You
Wanhopig probeert Phil zijn liefje terug te winnen...maar het lukt niet. Anders was de titel wel anders geweest.

Alice in Chains - Don't Follow
Misschien wel de allermooiste.

Rizz schreef:
U2: In a Little While

Alles van U2 is vrij triest.

mastodonner schreef:
(quote)

Alles van U2 is vrij triest.
Ik wordt er triest van.

Voor mij is From a late night train van The Blue Nile één van de meest trieste liedjes ooit. Een prachtig liedje over een verbroken relatie. Zowel tekstueel als muzikaal enorm triest. Zoals Paul Buchanan met een enorme snik in zijn stem It's over now, I know it's over now but I can't let go en vooral verderop It's over now, I know it's over know but I love you so zingt.... tranen springen in mijn ogen. Vooral omdat ik dit liedje veel gedraaid heb na een verbroken relatie.... Nu 17 jaar later doet het, door dit liedje, nog steeds een beetje pijn.

YouTube - Blue Nile-From A Late Night Train (2010 Videomix)

Waarschuwing: niet aanklikken als je herstellende bent van een verbroken relatie!

From a late night train
Reflected in the water
When all the rainy pavement
Lead to you
It's over now
I know it's over
But I can't let go

The cigarettes, the magazines
All stacked up in the rain
There doesn't seem to be a funny side
It's over now
I know it's over
But I can't let go

From a late night train
The little towns go rolling by
And people in the station
Going home
It's over now
I know it's over
But I love you so

skyline
Hail Ceasar!

Die snik haal ik er niet helemaal uit, maar een triest (en tof) nummer is het zonder meer.

Verder is mijn devies bij dit soort luddevedu geen hand vol maar een land vol.

Ave.

Snik is misschien niet het juist gekozen woord. Maar je hoort de emotie, je hoort dat ie weet waarover hij zingt. Misschien heeft ie het wel geschreven op een moment dat ie zelf aan een gebroken hart leed.

"geen hand vol maar een land vol."

In mijn geval betreft het een dame uit het buitenland dus: een hele wereld vol

guess who
YouTube - Ancient Wisdom - The Spell (with lyrics)

op de een of andere manier vind ik dat nummer zooo triestig maar toch zo ontzettend mooi

the Antlers - Kettering erg mooi nummer, maar vrolijker wordt ik er nooit van

Triest?

Lunatic Soul met The Final Truth.

Mijn nekharen staan rechtop bij de climax van deze plaat. Geniale songs van Riverside's zanger Mariusz Duda.

Veel van Kevin Coyne's songs. Voorbeeld: House on the Hill

De tragiek mengde hij met absurdisme en maniakale gekte. Niet verwonderlijk dat hij in een psychiatrische inrichting werkzaam was.

Een uitgesproken poëtische, bij vlagen geniale, muzikale clown. Enorm sterke voordracht, nogal wat gelijkenis vertonend met Johnny de selfkicker en Captain Beefheart. Soms heel intiem en sober, dan weer extreem uitbundig, altijd doodeerlijk.

Was sterk van invloed op me, maar lange tijd kon ik er ook bijna niet meer naar luisteren. Teveel verbonden met droefenis en de jaren zeventig. De laatste tijd weer opgepikt, met meer afstand.

Mijn jank nummers

Angus and Julia Stone - Draw your swords
Arcade Fire - My body is a cage
Arcade Fire - Sprawl (Flatland)
Arctic Monkeys - Riot Van
Arctic Monkeys - 505
Blof & Fernando Lameirinhas - Abrace me
Coldplay - Trouble
Coldplay - The scientist
Coldplay - Gravity
Coldplay - Your love means everything to me
Damien Rice - 9 crimes
Damien Rice - Cheers darling
Damien Rice - Delicate
Damien Rice - Sleep don't weep
Editors - Well word hand
Elbow - Some riot
Gary Jules - Mad World
Glasvegas - Daddy's gone
Mono - Follow the map
Muse - Sing for absolution
Mumford and Sons - After the storm
Okkervil River - So come back, I'm waiting
Okkervil River - Blue tulip
Okkervil River - A stone
Pilate - Alright
Radiohead - Fake Plastic Tree
Radiohead - All I need
Snow Patrol - Run
Snow Patrol - What if this storm ends
The Killers - My list
The Killers - Goodnight, travel well
The National - Runaway
Toshio Masuda - Sadness and Sorrow

Leidenaar187
Spice Girls - Viva Forever
Stevie Wonder - How come How Long
Lionel Richie - Hello
Peter Andre - Mysterious Girl

Janis Joplin - Little Girl Blue

the gunner's dream van pink floyd
en I wish I were blind van springsteen

Sven Bersee schreef:
Breathe in the Air van Pink Floyd. Traag ritme en sombere tekst.
Wat is er nou weer somber aan?

"I certainly realized than that year (1973) that life was already happening. I think it's because my mother was so obsessed with education, and the idea that childhood and adolescence and well, everything was about preparing for a life that was going to start later, and I certainly realized that life wasn't going to start later that it you know it sort of darts and it happens all the time, and at any point you can grasp the reigns and start guiding your own destiny, and that was a big revelation to me, I mean it came to me as a big shock"- Roger Waters(2003)

Het is maar net hoe je het opvat natuurlijk. Ik snap best wat hij bedoelt eigenlijk.

all you touch and all you see
Is all your life will ever be.

Als je het letterlijk gaat opvatten wel ja, maar als je het totaalplaatje bekijkt: Je leeft nu en wat je nu doet zal je leven zijn. Leef je leven zoals jij het wilt, want:

Ferre Clabau schreef:
Niet Mee Akkoord:
* The Doors - The End
Vind deze song nou net een sprankeltje hoop uitstralen
Wat is er hoopvol aan een man die zijn gezin uitmoord?

Als je het letterlijk gaat opvatten wel ja, maar als je het totaalplaatje bekijkt: Je leeft nu en wat je nu doet zal je leven zijn. Leef je leven zoals jij het wilt, want:

Zoals ik al zei,
je kunt het op meerdere manieren opvatten. Maar 'n lyric heeft zelden 1 vaste betekenis in mijn ervaring.

Het is ook maar net wat je eruit pakt.

Honderdduizend mensen om me heen.
Dolend in een park en toch alleen.

Zielig liedje?

Nee hoor. Gewoon Als Je Lacht van Jan Smit.

chevy93 schreef:
Het is ook maar net wat je eruit pakt.

precies! Maar dat het uit 'n blij liedje komt, wil niet zeggen dat het geen triestige tekst is. De melodie van het nummer bepaalt niet de betekenis van de teksten

Maar wel de sfeer. En een triest nummer associeer ik met een trieste sfeer. Daarna kijk ik nog eens naar de tekst. Zo vind ik de betekenis van One (Metallica) zeker triest te noemen, maar vanwege de entourage zou ik het nooit als triest nummer bestempelen.

Maar wat maakt de sfeer?
de melodie toch?

Precies. Het instrumentale gedeelte bepaalt de sfeer en niet de tekst. Veel nummers die hier genoemd worden zijn qua tekst misschien triest te noemen, maar qua sfeer echt niet.

Het is natuurlijk vooral de combinatie van een trieste melodie en een trieste tekst, die het 'm doet.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:33 uur

geplaatst: vandaag om 09:33 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.