Genres / Rock / Trieste nummers
zoeken in:
0
Bobiej
geplaatst: 16 augustus 2007, 00:03 uur
Bij het luisteren van sommige nummers, die niet per sé de noemer donker, of depresief hebben krijg ik zo'n triest gevoel. Dat muziek zoiets met je kan doen, is heerlijk. Muziek die je gevoel kan veranderen, waar je je kan inleven in de artiest, het 'sfeertje' die een nummer heeft, de sfeer die het meebrengt aan de luisteraar, hoe het geheel van een nummer samen een bepaalde emotie versterkt, vind ik fantastisch.
To Bid You Farewell is zo'n nummer, van Opeth. De sfeer die dit meebrengt, je waant je bij het volledig inleven in het nummer in een andere omgeving. 's Avonds, in bed, op de fiets, gewoon in de tuin zittend en verstand op nul brengt dit nummer me in een andere wereld. Het is hypnotiserend als ware.
To Bid You Farewell brengt mij aan de rand van een donker bos/meer, waar de drum zorgt voor een regenachtig gevoel. De 'zweverige', rustige zang, en de jazzy solo, zorgt dat er iets mystieks, iets triests overheen hangt. En later, met de inval van de distortion gitaren, toch een soort 'back to reality' in feite, om later weer met een acoustisch gitaarstuk te eindigen, en de rustige aard te bewaren. De tekst helpt hier ook erg aan mee, ook daar hangt weer dat trieste randje overheen.
Dit is geweldig, als je een 'feeling' krijgt bij een nummer, een trieste 'feeling' in dit geval, vandaar dit topic;
Kennen jullie (rock, jazz, wat dan ook, in de rock hoek) nummers die ook dergelijke emoties oproepen
?
To Bid You Farewell is zo'n nummer, van Opeth. De sfeer die dit meebrengt, je waant je bij het volledig inleven in het nummer in een andere omgeving. 's Avonds, in bed, op de fiets, gewoon in de tuin zittend en verstand op nul brengt dit nummer me in een andere wereld. Het is hypnotiserend als ware.
To Bid You Farewell brengt mij aan de rand van een donker bos/meer, waar de drum zorgt voor een regenachtig gevoel. De 'zweverige', rustige zang, en de jazzy solo, zorgt dat er iets mystieks, iets triests overheen hangt. En later, met de inval van de distortion gitaren, toch een soort 'back to reality' in feite, om later weer met een acoustisch gitaarstuk te eindigen, en de rustige aard te bewaren. De tekst helpt hier ook erg aan mee, ook daar hangt weer dat trieste randje overheen.
Dit is geweldig, als je een 'feeling' krijgt bij een nummer, een trieste 'feeling' in dit geval, vandaar dit topic;
Kennen jullie (rock, jazz, wat dan ook, in de rock hoek) nummers die ook dergelijke emoties oproepen
?
0
geplaatst: 16 augustus 2007, 00:32 uur
Nummers die bij mij dergelijke gevoelens oproepen:
- Noir Désir - Des Armes. Een soort van Frans chanson in een rockjasje. Opent met een orgeltje, waarna halverwege pas de zang invalt. De zang gaat werkelijk door merg en been. Eerst monotoon, dan schiet er ineens fantastisch een melodie in.
- Cocteau Twins - The Thinner the Air. Prachtig treurig klankenspel, dat bijna jazzy begint over de gebruikelijke galmende (gothic)gitaarpartijen. Ook hier valt de zang pas laat in. Elizabeth Fraser zingt nooit mooier dan hier.
- Crowded House - Four Seasons in One Day. Prachtig melancholisch popliedje. De meesten zullen dit wel kennen, t is namelijk toch wel een (bescheiden) klassieker. Gewoon coupletje/refreintje/orgeltje en een paar akkoorden. Maar hoe prachtig.
- Red House Painters - Katy Song. Geweldig in- en inmelancholisch hoogtepunt voor een plaat die hier ook wel in zijn geheel zou kunnen staan. Mooier worden ze niet gemaakt.
- REM - Country Feedback. Stipe kan echt zo verschrikkelijk tranentrekkend zingen. Doet ie hier. Aanrader voor liefhebbers van nummers als Everybody Hurts, waarvan REM toch een aantal tien keer betere heeft gemaakt.
- Dead Can Dance - Summoning of the Muse. Bijna kloosterlijke zang van Lisa Gerrard. Serene gothische pracht. Om een niet nader te noemen user aan te halen: 'als dit je niet raakt moet je eens op een schietbaan gaan staan'.
- Noir Désir - Des Armes. Een soort van Frans chanson in een rockjasje. Opent met een orgeltje, waarna halverwege pas de zang invalt. De zang gaat werkelijk door merg en been. Eerst monotoon, dan schiet er ineens fantastisch een melodie in.
- Cocteau Twins - The Thinner the Air. Prachtig treurig klankenspel, dat bijna jazzy begint over de gebruikelijke galmende (gothic)gitaarpartijen. Ook hier valt de zang pas laat in. Elizabeth Fraser zingt nooit mooier dan hier.
- Crowded House - Four Seasons in One Day. Prachtig melancholisch popliedje. De meesten zullen dit wel kennen, t is namelijk toch wel een (bescheiden) klassieker. Gewoon coupletje/refreintje/orgeltje en een paar akkoorden. Maar hoe prachtig.
- Red House Painters - Katy Song. Geweldig in- en inmelancholisch hoogtepunt voor een plaat die hier ook wel in zijn geheel zou kunnen staan. Mooier worden ze niet gemaakt.
- REM - Country Feedback. Stipe kan echt zo verschrikkelijk tranentrekkend zingen. Doet ie hier. Aanrader voor liefhebbers van nummers als Everybody Hurts, waarvan REM toch een aantal tien keer betere heeft gemaakt.
- Dead Can Dance - Summoning of the Muse. Bijna kloosterlijke zang van Lisa Gerrard. Serene gothische pracht. Om een niet nader te noemen user aan te halen: 'als dit je niet raakt moet je eens op een schietbaan gaan staan'.
0
geplaatst: 16 augustus 2007, 00:45 uur
Lukas schreef:
Eheh wil ik nog ff Dead Can Dance - Persephone aan toevoegen,op gegeven moment als synths inkomen moet het je wel raken.Dat stukje doet me trouwens ook denken aan een ander nummer namelijk:
Barbers - Adagio for Strings. De droefheid druipt hier vanaf,om tot het meeste trieste climax (ongeveer in de 7e/8e minuut geloof ik) ooit te komen waar nog enkele hoop in voortklinkt ook,als ik dat stukje hoor gaan mijn haren weer eens overeind staan

0
geplaatst: 16 augustus 2007, 11:41 uur
lake of tears van Gamma Ray is wel een triest nummer, wel mooi.
0
geplaatst: 16 augustus 2007, 12:09 uur
Er zijn zoveel ontroerende en toch zulke mooie muziek in allerlei genres te vinden.
Tot een van de indrukwekkendste en ontroerendste muziekstukken ooit, vind ik Gustav Mahler's Adagietto uit diens 5e symfonie behoren.
Tot een van de indrukwekkendste en ontroerendste muziekstukken ooit, vind ik Gustav Mahler's Adagietto uit diens 5e symfonie behoren.
0
geplaatst: 16 augustus 2007, 12:53 uur
Life of Agony - Unstable
Gaat over iemand die langzaam dood gaat aan kanker, tekst is van uit de partner.
Gaat over iemand die langzaam dood gaat aan kanker, tekst is van uit de partner.
0
Sven Bersee
geplaatst: 16 augustus 2007, 14:01 uur
Breathe in the Air van Pink Floyd. Traag ritme en sombere tekst.
0
geplaatst: 16 augustus 2007, 22:57 uur
Bobiej schreef:
Bij het luisteren van sommige nummers, die niet per sé de noemer donker, of depresief hebben krijg ik zo'n triest gevoel. Dat muziek zoiets met je kan doen, is heerlijk. Muziek die je gevoel kan veranderen, waar je je kan inleven in de artiest, het 'sfeertje' die een nummer heeft, de sfeer die het meebrengt aan de luisteraar, hoe het geheel van een nummer samen een bepaalde emotie versterkt, vind ik fantastisch.
?
?Fade to black

"I have lost the yill to live, simply nothing more to give"
en dan die solo met dat "goodbye" gedoe

0
geplaatst: 16 augustus 2007, 23:05 uur
Dark sanctuary haalt bij mij alles los. geen rock of metal ofzo... maar neo klassiek, bij sommige nummers moet ik aan mijn overleden moeder denken zoals ik nooit in die denkwijze doe, en dan moet ik ook opeens denken aan alle mooie dingen in het leven,en alle mooie dingen die ik nog bezit!!!en dan pink ik weleens een traantje weg.. Dat muziek dat met je kan doen is idd PRACHTIG!!!!!
0
geplaatst: 25 augustus 2007, 13:51 uur
Son of Pain van Rhapsody of Fire is erg moooi maar triest.
En ook farewell van Avantasia.
En ook farewell van Avantasia.
0
geplaatst: 25 augustus 2007, 14:05 uur
Low - Words 
Traag, sombere teksten, een eenzaam gitaarrifje en hartverscheurende samenzang.

Traag, sombere teksten, een eenzaam gitaarrifje en hartverscheurende samenzang.
0
geplaatst: 4 september 2007, 09:37 uur
Washer-Slint.
Goodnight my love
Remember me as you fall to sleep
Fill your pockets with the dust and the memories
That rises from the shoes on my feet
En dan dat gitaarspel eronder
Goodnight my love
Remember me as you fall to sleep
Fill your pockets with the dust and the memories
That rises from the shoes on my feet
En dan dat gitaarspel eronder

0
geplaatst: 4 september 2007, 09:51 uur
Natuurlijk de 3e symfonie van Henryk Gorecki. Daarnaast raakte "Primo quadro da della conoscenza" van Luciano Cilio me enorm. En nog wat dingen die me niet meteen te binnen schieten.
0
geplaatst: 4 september 2007, 10:56 uur
Probeer dan ook eens het 15e strijkkwartet van Shostakovitsch. Ijskoud aanbevolen.
0
geplaatst: 7 september 2007, 15:36 uur
Heb wel een paar nummers waarbij ik in een bepaalde roes kom, niet echt vrolijk maar wel ff tot jezelf komen.......
bijvoorbeeld:
Opeth - Harvest
Pantera - Flood (vooral dat prachtige einde met "regenval")
Soundgarden - Head Down, Fourth of July en Applebite
Radiohead - Streetspirit
Blur - Beetlebum (ja echt waar, check clip waarbij je op het einde als vogel door grauw Engeland, schemerig, vliegt met op de achtergrond depri-deuntje van Blur)
Tom Petty - Last Dance with Mary Jane
RHCP - My Friends
Massive Attack - Unfinished Sympathies
Muse - Bliss (jammer dat ze deze niet op Pinkpop speelden)
Totaal verschillende artiesten die bij mij wel hetzelfde gevoel kunnen opwekken...........
bijvoorbeeld:
Opeth - Harvest
Pantera - Flood (vooral dat prachtige einde met "regenval")
Soundgarden - Head Down, Fourth of July en Applebite
Radiohead - Streetspirit
Blur - Beetlebum (ja echt waar, check clip waarbij je op het einde als vogel door grauw Engeland, schemerig, vliegt met op de achtergrond depri-deuntje van Blur)
Tom Petty - Last Dance with Mary Jane
RHCP - My Friends
Massive Attack - Unfinished Sympathies
Muse - Bliss (jammer dat ze deze niet op Pinkpop speelden)
Totaal verschillende artiesten die bij mij wel hetzelfde gevoel kunnen opwekken...........
0
geplaatst: 8 september 2007, 14:55 uur
De intro van Wish you were here gaat toch door merg en been hoor
0
jean maurice
geplaatst: 16 september 2007, 14:41 uur
het meest bekende trieste nummer vind ik Atmosphere van Joy Division
0
geplaatst: 16 september 2007, 17:56 uur
Arab Strap hebben eigenlijk alleen maar neerslachtige nummers.
0
geplaatst: 19 september 2007, 21:56 uur
Hurt (in de versie van Johnny Cash) is ook zo ongeloofelijk emotioneel.
0
geplaatst: 19 september 2007, 22:01 uur
A Silver Mt. Zion - Movie
Interpol - Leif Erikson
Joy Division - The Eternal
Low - Words
Pan American - Begin
Six Organs Of Admittance - Spirits Abandoned
Smashing Pumpkins - Luna
Sparklehorse - Spirit Ditch
Interpol - Leif Erikson
Joy Division - The Eternal
Low - Words
Pan American - Begin
Six Organs Of Admittance - Spirits Abandoned
Smashing Pumpkins - Luna
Sparklehorse - Spirit Ditch
0
geplaatst: 19 september 2007, 22:24 uur
Apart en Trust van The Cure, tranen!
Watching Alice van Nick Cave, diep treurig.
Effanjor van Bola is een soort hemelvaart in muziekvorm, erg knap!
God Damn The Sun van Swans is ook kippenvel, treurig verlangen..
Ik pak er even een zakdoekje bij..
Was er al niet zo'n topic btw?
Watching Alice van Nick Cave, diep treurig.
Effanjor van Bola is een soort hemelvaart in muziekvorm, erg knap!
God Damn The Sun van Swans is ook kippenvel, treurig verlangen..
Ik pak er even een zakdoekje bij..
Was er al niet zo'n topic btw?
0
geplaatst: 21 september 2007, 14:44 uur
Omdat ik 'n enorme gevoelige muts ben, krijg ik al gauw traantjes bij een nummer dat op m'n gevoel speelt.
Ik kan me herinneren dat ik als kind bijna een fikse huilbui kreeg toen ik Judy Collins bij de Muppet Show "Send in the Clowns" zag zingen. Zo mooi vond ik 't, en vind ik 't nog steeds.
Verder:
Melancholy Blue - Trisha Yearwood
Tracks of my Tears - Smokey Robinson
I Remember You - Skid Row
O Mio Bambino Caro - Kiri te Kenawa
Lilac Wine - Jeff Buckley
My Love - Paul McCartney & Wings
Still In Love With You - Thin Lizzy
Ik kan me herinneren dat ik als kind bijna een fikse huilbui kreeg toen ik Judy Collins bij de Muppet Show "Send in the Clowns" zag zingen. Zo mooi vond ik 't, en vind ik 't nog steeds.
Verder:
Melancholy Blue - Trisha Yearwood
Tracks of my Tears - Smokey Robinson
I Remember You - Skid Row
O Mio Bambino Caro - Kiri te Kenawa
Lilac Wine - Jeff Buckley
My Love - Paul McCartney & Wings
Still In Love With You - Thin Lizzy
0
fastpulseboy
geplaatst: 23 september 2007, 20:56 uur
bon jovi........
goed ik verval in herhaling, maar als ik er niet kotsmissleijk van wordt, moet ik er van huilen, dus ja toch maar in dit topic)
goed ik verval in herhaling, maar als ik er niet kotsmissleijk van wordt, moet ik er van huilen, dus ja toch maar in dit topic)
0
EVANSHEWSON
geplaatst: 24 september 2007, 04:10 uur
Ik vind Marco Borsato zulk een triest figuur...
ongeacht wat ie zingt hoor.
Meestal verzuipt zijn stem nog in de bombastische arrangementen en begrijp ik er toch geen woord van.
Die Borsato zal nooit mijn ding worden, I'm sorry.
ongeacht wat ie zingt hoor.
Meestal verzuipt zijn stem nog in de bombastische arrangementen en begrijp ik er toch geen woord van.
Die Borsato zal nooit mijn ding worden, I'm sorry.
0
geplaatst: 25 september 2007, 10:31 uur
Premonition schreef:
The Eternal - Joy Division
The Eternal - Joy Division
Haha deze username herinnerde me aan de band Katatonia die prima in deze topic past.
Katatonia - A premonition (Album: Viva Emptiness (aanrader!))
* denotes required fields.