MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / wat zijn DE blackmetal platen?

zoeken in:
MetalDex
Hmm.. Secrets of the Moon, La Division Mentale en Iperyt klinken wel erg interessant.
Wat ik zo FinisTerra over Secrets of the Moon zie schrijven, doet me denken aan Rotting Christ? Is het vergelijkbaar? (Hun laatste album, Theogonia, is trouwens ook aan te raden)

Rotting Christ, daar ken ik 1 nummer van: "The Sign of Prime Creation". En dat is geweldig , toch maar de cd eens pindakazen/kopen.

Yann Samsa
Vond Black Metal nog altijd op z'n best in de beginnende jaren.
De zogenoemde First Wave Of Black Metal spreekt me het meeste aan: Het is vocaal beter, lyricaal niet overdreven,...
DUS volgens mij zijn de twee beste black metal groepen (natuurlijk) Venom en Mercyful Fate (geen enkel van die 'stoere' nieuwe noorweegse groepjes kan eraan tippen)
DUS beste black metal platen
--> Melissa (Mercyful Fate)
--> Don't Break The Oath (Mercyful Fate)
--> Welcome To Hell (Venom)
--> Black Metal (Venom)
...

Platen die ik dus nog steeds gewoon heavy metal noem, hoe groot hun invloed ook was op black metal. Pink Floyd ga je toch ook geen progressieve metal noemen?

Yann Samsa
bennerd schreef:
Platen die ik dus nog steeds gewoon heavy metal noem, hoe groot hun invloed ook was op black metal. Pink Floyd ga je toch ook geen progressieve metal noemen?

Correct en Incorrect
Punt1 : Pink Floyd is idd geen progressive metal maar als je die redenering volgt is venom en fate 'black rock' -> WTF
Punt2 : ik vermelde duidelijk de FIRST WAVE OF bij de woorden black metal
Punt3 : Heavy metal is op zich geen correcte term ( tenzij je het gebrijkt als samenvatting) het is New Wave Of Britisch Heavy Metal ( iron maiden album een en twee, angel witch , saxon , grim reaper, ...) of classic heavy metal ( iron maiden vanaf TNOTB , Y&T, ozzy)
Punt4 : aangezien venom en fate hiermee niet te vergelijken zijn, zijn ze het ook niet
Samenvatting : Ik zegde duidelijk first wave of black metal. Dit is een genre op zichzelf,maar die past onder de grote noemer black metal net als norwegian.
ander voorbeeld :
Zowel Dio ( first wave op power metal ) als gamma ray ( melodic power metal ) als savatage ( progressive power metal) is power metal!!

Ik blijf het moeilijk vinden om al die Mercyful Fate, en Venom platen als black metal te bestempelen. Wellicht is de invloed groot, maar muzikaal heeft het helemaal niets te maken met wat we heden ten dage onder black metal verstaan. Zo kun je Danzig ook wel black metal gaan noemen. Of misschien wel Black Sabbath.
Bathory is denk ik dan eerder de blauwdruk voor wat we de second wave noemen. De albums tot en met Blood, Fire, Death klinken al aardig als Mayhem en Burzum later

Verder vind ik momenteel The Ruins Of Beverast erg sterk. Zowel Unlock The Shrine en Rain Upon The Impure bevatten een intense, een beetje doomy vorm van black metal die zeker de moeite waard is. Het deed mijn interesse in het genre weer opnieuw oplaaien.
De essentiele releases zijn zo'n beetje wel genoemd, denk ik. Oude releases van Satyricon, Emperor, Enslaved, Darkthrone, Marduk, Abigor kent iedereen ondertussen wel, toch?

Ferre Clabau schreef:
(quote)

Correct en Incorrect
Punt1 : Pink Floyd is idd geen progressive metal maar als je die redenering volgt is venom en fate 'black rock' -> WTF

Mooi, je hebt net mijn argument anders verwoord

Ferre Clabau schreef:

Yup, ik weet het, en wie ben ik om te zeggen dat je die term niet kan gebruiken? Alleen zeg ik dat ik weiger (koppig als ik ben) om Venom (die gewoon heel erg rommelige heavy metal speelt) en Mercyful Fate (wat gewoon pure heavy metal ís, moeilijk te ontkennen) black metal te noemen. Want uiteindelijk valt het onder die grote noemer.

Ferre Clabau schreef:
Punt3 : Heavy metal is op zich geen correcte term ( tenzij je het gebrijkt als samenvatting) het is New Wave Of Britisch Heavy Metal ( iron maiden album een en twee, angel witch , saxon , grim reaper, ...) of classic heavy metal ( iron maiden vanaf TNOTB , Y&T, ozzy)

Die term maakt voor mij ook weinig uit, zie laatste zin vorig punt.

Ferre Clabau schreef:
Punt4 : aangezien venom en fate hiermee niet te vergelijken zijn, zijn ze het ook niet

*slikt*
Nu kan je zeggen wat je wilt, maar Mercyful Fate géén heavy metal noemen?

Ferre Clabau schreef:
Samenvatting : Ik zegde duidelijk first wave of black metal. Dit is een genre op zichzelf,maar die past onder de grote noemer black metal net als norwegian.

Norwegian black metal is een term die ik ook weiger te gebruiken, aangezien het totaal geen eigen muzikale kenmerken heeft. De band Anorexia Nervosa is Frans, en is een soort van Emperor-kloon. Zou je dat dan Norwegian black metal noemen?

Scandinavian death metal is een ander voorbeeld. Zo zouden Blood Red Throne en Arch Enemy dezelfde muziek spelen?

Ferre Clabau schreef:

Zowel Dio ( first wave op power metal ) als gamma ray ( melodic power metal ) als savatage ( progressive power metal) is power metal!!

Zelfde discussie: Dio speelt gewoon heavy metal, daarom is het moeilijk om het power metal te noemen. Ik volg het argument van Edwynn dus.

Maar verder is dit gewoon een welles-nietes discussie waar we niet uit zullen komen. Ik belabel muziek om hun stylistische kenmerken, niet om de invloed die ze zullen hebben. Slayer is voor mij geen death metal, Sex Pistols geen hardcore punk, Chuck Berry geen hardrock en Dying Fetus geen deathcore.

En ja, ik neem hokjes zo serieus

Yann Samsa
En ja, ik neem hokjes zo serieus [/quote]

Dat zie ik
Het is idd een ja-neen kwestie.
Ik heb het recht niet om erover te discussieren en zal het ook niet doen! ( wat ik normaal wel doe bij genres als power metal, progressive metal,... en bands als iron maiden, pink floyd, metallica, queen, megadeth, dream theater) waarom?. Black metal is nooit mijn uitblinker geweest (integenstelling tot de eerder vernoemde zaken tussen haakjes). Dus wie ben ik, een 15jarige HEAVYmetal fan die hierdoor alleen die klassiekers kent waarover we aan het discussieren zijn, om jij, een echte BLACK metal fan, en je mening als fout aan te zien?

Groeten.
Ferre

Je hebt net zoveel recht als mij om erover te discussiëren, ik zie niet in waarom je je mening niet zou mogen zeggen?

Yann Samsa
bennerd schreef:
Je hebt net zoveel recht als mij om erover te discussiëren, ik zie niet in waarom je je mening niet zou mogen zeggen?

Ok dan, ik heb weer iets gemist

En ik snap nog altijd niet waar de mensen het vandaan halen mij een echte black metalfan te noemen. Behalve de 'verplichte' kost ken ik er geen derrière van.
(Maar doe vooral wat je niet laten kunt )

Yann Samsa
bennerd schreef:

(Maar doe vooral wat je niet laten kunt )

Zal ik zeker doen!

Groeten

Yann Samsa
Marduk - Nightwing (Waarschijnlijk al genoemd...)

Akron777
In mijn ogen toch wel de pronkstukjes:

1st wave:

Venom - Black Metal
Mercyful Fate - Don't Break the Oath
Bathory - Blood Fire Death
Bathory - Under the Sign of the Black Mark

2nd wave:

Mayhem - Deathcrush
Mayhem - Live in Leipzig
Mayhem - De Mysteriis Dom Sathanas
Burzum - Burzum
Burzum - Aske
Emperor - In the Nightside Eclipse
Darkthrone - A Blaze in the Northern Sky
Darkthrone - Under A Funeral Moon
Darkthrone - Transilvanian Hunger
Immortal - Pure Holocaust
Immortal - Battles in the North

Yann Samsa
Akron777 schreef:
In mijn ogen toch wel de pronkstukjes:

1st wave:

Venom - Black Metal
Mercyful Fate - Don't Break the Oath
Bathory - Blood Fire Death
Bathory - Under the Sign of the Black Mark

Voila; dit vind ik ook.
Maar volgens Bennerd is dat dan geen Black Metal

Akron777
Geen Black Metal?
Nee inderdaad. Volgens onze moderne begrippen is het inderdaad geen Black Metal meer. Maar die platen zijn toch nog steeds min of meer de grondleggers, of in ieder geval de veroorzakers.

Yann Samsa
Vind ik ook.

Die theorie samenvoegend met het feit dat ik, en ook jij, 'First Wave Of' vermelde; vind ik genoeg om hun plaats hier te verdienen.

Ferre Clabau schreef:
(quote)

Correct en Incorrect
ander voorbeeld :

Waarom is Y&T volgens jou classic Heavy Metal?

Akron777
Maakt het eigenlijk zoveel uit of een band classic dit of modern dat maakt? Verschillende benamingen als power of thrash metal vind ik nog wel zin hebben. Maar ik zie niet in waarom er een discussie is over het wel of niet classic zijn van een bepaalde band.

Emperor - Anthems To The Welkins At Dusk en Dissection - Storms of the Light Bane

Beste BM-album van 2009 vond ik dit:

(afbeelding)

Lukk0
Ik heb ook nog een aanbeveling die de meesten hier misschien al kennen: de band Agalloch en dan met name het album Ashes Against the Grain. Een blackmetalband met doom, drone, folk en post-rock invloeden, lijkt vreemd, maar klinkt oh zo lekker.

Ik luister naar narilolitomanioratakala, Helaas is die band zo true en kvlt dat alleen k m ken.

Zelfs de bandleden kennen de band niet?

deathmetalhead schreef:
Ik luister naar narilolitomanioratakala, Helaas is die band zo true en kvlt dat alleen k m ken.
stoer zeg

bal-sagoth-atlantis ascendant. voor zover dat black metal is
anders cryptic wintermoon-a coming storm

jasper1991 schreef:
(quote)
stoer zeg

Nee het is kvlt en tr00.

deathmetalhead schreef:

Old Skool, Raw en Primitive is het ook zeker?

Gast
geplaatst: vandaag om 04:02 uur

geplaatst: vandaag om 04:02 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.