Genres / Rock / Topic voor (dus niet OVER) metalgitaristen
zoeken in:
0
max en joep
geplaatst: 15 oktober 2007, 15:48 uur
hallo.
of er voldoende interesse voor is, zal blijken, maar het leuk me leuk om het hier te hebben over zaken die metalgitaristen/muzikanten interesseren.
Tips, trucs, soorten gitaren, soorten versterkers, effecten, afstellingen, winkels, je eigen band, je behoefte een band te beginnen, weet ik veel.
Laat ik zelf de spits af bijten:
heeft iemand de Boss ML-2 "Metal Core" al uitgeprobeerd?
of er voldoende interesse voor is, zal blijken, maar het leuk me leuk om het hier te hebben over zaken die metalgitaristen/muzikanten interesseren.
Tips, trucs, soorten gitaren, soorten versterkers, effecten, afstellingen, winkels, je eigen band, je behoefte een band te beginnen, weet ik veel.
Laat ik zelf de spits af bijten:
heeft iemand de Boss ML-2 "Metal Core" al uitgeprobeerd?
0
max en joep
geplaatst: 16 oktober 2007, 09:26 uur
hahahaha, ok duidelijk.
Moderator, verwijder deze maar
Moderator, verwijder deze maar
0
max en joep
geplaatst: 19 oktober 2007, 08:46 uur
ok, leuk, toch een reactie!
ik weet niet precies waar je staat qua gitaarspel maar probeer het intro van Angie eens, van de Stones.
Das een erg leuk en interessant gitaarlesje.
ik weet niet precies waar je staat qua gitaarspel maar probeer het intro van Angie eens, van de Stones.
Das een erg leuk en interessant gitaarlesje.
0
godlydevil7
geplaatst: 19 oktober 2007, 08:55 uur
max en joep schreef:
ik weet niet precies waar je staat qua gitaarspel
ik weet niet precies waar je staat qua gitaarspel
Ik heb m'n gitaar nu een paar weken en ik oefen zoveel ik kan, dat is alleen meestal in de weekenden en de vakanties, omdat ik voor school nogal wat huiswerk heb (en ik op huiswerkbegeleiding zit) en tegen de tijd dat ik terugkom ligt m'n broertje van 5 meestal op z'n bed... In de weekends en in de vakantie speel ik praktisch elke dag de hele dag.
Ik zal dat intro is proberen van het weekend, hoop dat 't lukt

Ow, en misschien is "metal" gitaristen niet echt goed, misschien is gewoon "gitaristen" beter, zodat men hier misschien meer tips kan krijgen over dingen die men wil spelen.
0
max en joep
geplaatst: 19 oktober 2007, 09:03 uur
Kan zijn dat dat nog vrij pittig voor je is hoor, als je echt nog maar een paar weken speelt.
Ik durf mezelf best een zeer gevorderd gitarist te noemen na 17 jaar en ik raad altijd aan:
gitaarles.
Zelf van alles uitvogelen kan (en werkt voor velen prima hoor), maar als je een goede basis wil waarbij je ook een goede vingerzetting aanleert en een goede houding etc, dan raad ik echt gitaarles aan.
Heb je een hoop plezier van later, geloof me.
Wel een goede leraar kiezen he, eentje die het conservatorium heeft gedaan, geen beunhaas.
Ik durf mezelf best een zeer gevorderd gitarist te noemen na 17 jaar en ik raad altijd aan:
gitaarles.
Zelf van alles uitvogelen kan (en werkt voor velen prima hoor), maar als je een goede basis wil waarbij je ook een goede vingerzetting aanleert en een goede houding etc, dan raad ik echt gitaarles aan.
Heb je een hoop plezier van later, geloof me.
Wel een goede leraar kiezen he, eentje die het conservatorium heeft gedaan, geen beunhaas.
0
godlydevil7
geplaatst: 19 oktober 2007, 09:05 uur
Mailtje gestuurd naar een gitaarleraar die wel heel dicht in de buurt woont. Ik hoop dat het wat wordt 

0
max en joep
geplaatst: 19 oktober 2007, 09:13 uur
je leert namelijk vanaf dag 1 om bijv. van je linker hand alle 4 de vingers te gebruiken; je traint dus ook je pink terdege en daar heb je erg veel plezier van.
Klinkt nu allemaal erg abstract of zelfs overdreven (en "niet-rock'n roll") maar ik ben in ieder geval erg blij dat ik een goede degelijke basis heb gehad.
Klinkt nu allemaal erg abstract of zelfs overdreven (en "niet-rock'n roll") maar ik ben in ieder geval erg blij dat ik een goede degelijke basis heb gehad.
0
rico-bballer
geplaatst: 27 oktober 2007, 00:10 uur
Ik wil eraan beginnen maar niet alleen metal wel veel heb je wat tips bijv: een goede beginnersgitaar enzovoort alvast bedankt.
Ik denk dat ik geen tijd heb voor les kan het misschien overwegen.
Ik denk dat ik geen tijd heb voor les kan het misschien overwegen.
0
Bobiej
geplaatst: 28 oktober 2007, 17:25 uur
Als je geen tijd hebt voor les is het een stuk onverstandiger om gitaar te gaan spelen, omdat je op les alle tips en tricks leert, bijvoorbeeld wisselslag, toonladders etc, dus les zou ik zeker overwegen.
Als beginners gitaar zou ik gewoon een goede gitaar kopen, niet al te duur maar zeker niet een goedkope, Ibanez beginners setjes zijn (meestal?) niet zo duur, ik zelf ben begonnen op een Jackson.
Als beginners gitaar zou ik gewoon een goede gitaar kopen, niet al te duur maar zeker niet een goedkope, Ibanez beginners setjes zijn (meestal?) niet zo duur, ik zelf ben begonnen op een Jackson.
0
djeffibrelich
geplaatst: 28 oktober 2007, 18:57 uur
de boss metal-core pedaal is redelijk, max en joep, een bandmaat van me had die, hij is iig beter dan het afshuwelijke metal-zone van boss.
toch raad ik je aan een electro harmonix pedaal te checken, betere kwaliteit, een big muff gaat al ver, maar als je echt ver wil gaan is er ook nog een metal-muff.
ik heb zelf een rusische big muff, klinkt lekker als je power-chords speelt.
toch raad ik je aan een electro harmonix pedaal te checken, betere kwaliteit, een big muff gaat al ver, maar als je echt ver wil gaan is er ook nog een metal-muff.
ik heb zelf een rusische big muff, klinkt lekker als je power-chords speelt.
0
max en joep
geplaatst: 30 oktober 2007, 13:06 uur
ik heb (alleen al voor de verzameling) een Boos Hypermetal aangeschaft.
DIe is ook vet hoor.
EN inderdaad: de metalzone is een kutpedaal.
DIe is ook vet hoor.
0
geplaatst: 31 oktober 2007, 16:18 uur
max en joep schreef:
DIe is ook vet hoor.
DIe is ook vet hoor.
Wat vinden jullie van de metalcore pedalen?
Hij schijnt alleen echt vet te zijn op de wat grotere versterkers.
0
rico-bballer
geplaatst: 1 november 2007, 15:54 uur
Bobiej schreef:
Als je geen tijd hebt voor les is het een stuk onverstandiger om gitaar te gaan spelen, omdat je op les alle tips en tricks leert, bijvoorbeeld wisselslag, toonladders etc, dus les zou ik zeker overwegen.
Hmm, nou ja ik ben op dit moment aan het sparen dus genoeg bedenktijd. Alleen gaat sport en school voor en die combo vergt al wat tijd van me. Ik kan het er misschien wel bijnemen wat ik wil het wel echt, maar bedankt.
0
max en joep
geplaatst: 14 november 2007, 14:08 uur
swankel schreef:
(quote)
ik denk dat je in principe uit elk pedaal wel iets fatsoenlijks kunt halen.
als je maar genoeg goeie spullen hebt.
ik heb een 200 watt LAB head en een Laney kabinet en Jackson gitaren et EMG 81 elementen en zat rand apparatuur.
Nou, dan moet een pedaal wel HEEL erg kut zijn, wil ik er ECHT niks goeds uit kunnen krijgen.
0
geplaatst: 14 november 2007, 14:21 uur
Ik speel op een (rode) Strat-kloon van het merk Marina.
Ik heb die al meer dan 14 jaar (ik heb ze derdehands gekocht en zou niet weten hoe oud ze eigenlijk al is) en ben erg nog steeds er tevreden over.
Als versterker heb ik een Spider II van Line-6. Deze 75 Watt versterker heb ik voor niet al te veel geld gekocht en ik heb er een erg goede koop aan gedaan. Veel effecten (altijd leuk om mee te spelen) en een erg vol (metal) geluid...
Muzikanten die ook een Spider II gebruiken zijn oa leden van Slipknot, Ministry en Evanescence.
Ik heb die al meer dan 14 jaar (ik heb ze derdehands gekocht en zou niet weten hoe oud ze eigenlijk al is) en ben erg nog steeds er tevreden over.
Als versterker heb ik een Spider II van Line-6. Deze 75 Watt versterker heb ik voor niet al te veel geld gekocht en ik heb er een erg goede koop aan gedaan. Veel effecten (altijd leuk om mee te spelen) en een erg vol (metal) geluid...
Muzikanten die ook een Spider II gebruiken zijn oa leden van Slipknot, Ministry en Evanescence.
0
max en joep
geplaatst: 14 november 2007, 15:12 uur
mmmm,,,,, bij een band als Slipknot denk ik nu niet meteen aan een goed geluid vrees ik....
0
djeffibrelich
geplaatst: 18 november 2007, 13:02 uur
max en joep schreef:
ik heb een 200 watt LAB head en een Laney kabinet en Jackson gitaren et EMG 81 elementen en zat rand apparatuur.
Nou, dan moet een pedaal wel HEEL erg kut zijn, wil ik er ECHT niks goeds uit kunnen krijgen.
(quote)
hier ben ik het wel helemaal mee eens.
geen een pedaal is waardeloos, overal kan je wel iets leuks uit halen.
het blijft gewoon een kwestie van smaak of je iets een slecht of goed pedaal vind.
ik heb weleens wat teleurstellende pedalen gehad, maar soms heb je ook een pedaal die op zichzelf niet zo interresant klinkt maar in combinatie met andere effecten goed klinkt.
natuurlijk hangt het geluid ook af van wat voor gitaar, pick-ups en versterker je gebruikt.
het enige wat je kan doen om uit te zoeken of een pedaal geschikt is voor de sound waar je naar op zoek bent is om het te gaan testen.
voor metal-gitaristen is het ook reuze moeilijk om een keuze te maken omdat er zo veel op de markt is.
vooral als het gaat om distortion en scheur-pedalen.
0
max en joep
geplaatst: 19 november 2007, 11:37 uur
ik ben er wel achter dat ik alleen bij Boss blijf.
dat sluit al een helehoop uit.
anders dan boss hoef ik niet.
dat sluit al een helehoop uit.
anders dan boss hoef ik niet.
0
geplaatst: 19 november 2007, 20:02 uur
godlydevil7 schreef:
Ik heb m'n gitaar nu een paar weken en ik oefen zoveel ik kan, dat is alleen meestal in de weekenden en de vakanties, omdat ik voor school nogal wat huiswerk heb (en ik op huiswerkbegeleiding zit) en tegen de tijd dat ik terugkom ligt m'n broertje van 5 meestal op z'n bed... In de weekends en in de vakantie speel ik praktisch elke dag de hele dag.
Ow, en misschien is "metal" gitaristen niet echt goed, misschien is gewoon "gitaristen" beter, zodat men hier misschien meer tips kan krijgen over dingen die men wil spelen.
(quote)

Nog makkelijke liedjes:
- alles van Nirvana
- Seven Nation Army
- Bro Hymn
- Johnny Be Good
- ...
0
djeffibrelich
geplaatst: 24 november 2007, 20:16 uur
Opschuiven schreef:
weet een van jullie welke effectpedalen Korn gebruiken?
weet een van jullie welke effectpedalen Korn gebruiken?
waarom? wil je die sound kopieren?
in deze tijden moet je er niet van opkijken dat een gitarist tien of meer pedalen in een board heeft.
dus als je van plan bent om een pedalboard van een bekende gitarist te kopieren zal je heel veel pedalen moeten kopen en je zal erachter moeten komen welke pedalen het zijn.
dat laatste kan je makelijk doen op internet.
guitargeek.com is bv een site waar je op naam van de gitarist naar zijn of haar setup kan zoeken.
of je typt gewoon pedalboard en de naam van de gitarist in bij google en kijkt even wat je krijgt.
0
geplaatst: 26 november 2007, 11:37 uur
Naar het schijnt geeft de Spider III van Line-6 de mogelijkheid om via simpele vooraf geprogrammeerde toetsen een zeker geluid (lees: dat van één of andere bekende band, wie weet miscchien zelfs Korn) te bekomen, maar wat daar nu juist van is, dat weet ik niet...
0
max en joep
geplaatst: 27 november 2007, 13:11 uur
op internet valt wel op te zoeken wat ze allemal gebruiken (een heleboel!!! ik heb het wel eens bekeken).
Maar dan nog:
stel je hebt dezelfde gitaar, dezelfde versterker, dezelfde kabels, dezelfde effecten etc, dan ben je er toch nog niet?
als ik nu opsom wat ik allemaal heb, heeft niemand daarmee hetzelfde geluid als ik.
daarnaast heeft het ook nog eens met je aanslag te maken en je speelstijl.
het zou me bijv. niks verbazen als ik bijv. TOCH niet lekker zo kunnen spelen op de spullen van wijlen Dimebag; simpelweg om dat in alles op hem was afgesteld.
Maar dan nog:
stel je hebt dezelfde gitaar, dezelfde versterker, dezelfde kabels, dezelfde effecten etc, dan ben je er toch nog niet?
als ik nu opsom wat ik allemaal heb, heeft niemand daarmee hetzelfde geluid als ik.
daarnaast heeft het ook nog eens met je aanslag te maken en je speelstijl.
het zou me bijv. niks verbazen als ik bijv. TOCH niet lekker zo kunnen spelen op de spullen van wijlen Dimebag; simpelweg om dat in alles op hem was afgesteld.
0
geplaatst: 31 december 2007, 11:36 uur
Ik gebruik zware snaren (12) en een dikke plektrum jim dunlop jazz 3 op mijn fender strat + Laney TT 100 + Ibanez tube screamer en beuken maar!!
Je eigen geluid zoeken is het leukste maar ik ben zwaar beinvloed door Tony Iommi en Eddie Clarke
Je eigen geluid zoeken is het leukste maar ik ben zwaar beinvloed door Tony Iommi en Eddie Clarke
0
geplaatst: 14 januari 2008, 10:43 uur
max en joep schreef:
(quote)
als goeie gitarist moet je uit alles eigelijk een goed geluid krijgen, dat ligt niet aan je pedalen en dergelijke.. ik heb bijv maar 1 wahwah en daar red ik me geweldig mee
voor de rest gebruik ik marshall valvestate s80 en die klinkt hard XD
0
Mr Brown
geplaatst: 25 januari 2008, 10:13 uur
Welnu, ik wil een nieuwe versterker aanschaffen enkel en alleen voor thuis. Het hoeft geen enorm monster te zijn, puur een oefen ding voor op de slaapkamer zeg maar. Het hoeft geen ding te zijn met een hoop ingebouwde effecten en andere zooi, dan gooi ik er wel een pedaaltje voor. tweedehands kan ook, geen probleem. Wat is nu een goed oefenversterkertje voor thuis waar je na een half jaar niet op uitgekenen bent en die goed reageert op een distortion pedaal van boss. Ik hoop dat iemand mij een raad kan geven. alvast bedankt.
0
geplaatst: 5 februari 2008, 10:28 uur
Meer dan 15 watt is dan niet nodig, ik zelf gebruik deze:

Moet je wel van buizen zijn. Anders is dit ook wat:

Ik heb een sterke voorkeur voor dit merk, beukt mooi en is niet zo heel duur.

Moet je wel van buizen zijn. Anders is dit ook wat:

Ik heb een sterke voorkeur voor dit merk, beukt mooi en is niet zo heel duur.
0
clutch
geplaatst: 25 mei 2008, 00:18 uur
KIJK EENS WAT GEIL!!
Als ik dit jaar overga kríjg ik voor een gedeelte een nieuwe gitaar, en mijn oog is gevallen op bovenstaand schatje: de Jackson JS30 King V. Ik heb hem al een aantal keer geprobeerd en hij speelt erg lekker vind ik, lekker snel en soepel (iets wat ik van mijn goedkope bucht Cort les paul niet kan zeggen) en het ziet er tuurlijk sexy in het kwadraat uit!! Zo'n V is wel erg wennen op het begin, zeker al zittend, dan zul je de klassieke houding moeten hanteren (bij een V één punt tussen je benen klemmen, erg wennen maar na een paar uur spelen is het als normaal en uber >> mensen die zeggen dat je met een V niet zittend kunt spelen: sterf, nu)
Iemand anders toevallig ervaring met de js30 serie van Jackson die er wat meer over kan vertellen? Het is een beetje de goedkope serie van de originele King V/Dinky/ RR serie als ik me niet vergis.
Ik wil geen koekje, ik wil een V! (*weird*)
Als ik dit jaar overga kríjg ik voor een gedeelte een nieuwe gitaar, en mijn oog is gevallen op bovenstaand schatje: de Jackson JS30 King V. Ik heb hem al een aantal keer geprobeerd en hij speelt erg lekker vind ik, lekker snel en soepel (iets wat ik van mijn goedkope bucht Cort les paul niet kan zeggen) en het ziet er tuurlijk sexy in het kwadraat uit!! Zo'n V is wel erg wennen op het begin, zeker al zittend, dan zul je de klassieke houding moeten hanteren (bij een V één punt tussen je benen klemmen, erg wennen maar na een paar uur spelen is het als normaal en uber >> mensen die zeggen dat je met een V niet zittend kunt spelen: sterf, nu)
Iemand anders toevallig ervaring met de js30 serie van Jackson die er wat meer over kan vertellen? Het is een beetje de goedkope serie van de originele King V/Dinky/ RR serie als ik me niet vergis.
Ik wil geen koekje, ik wil een V! (*weird*)
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 1 juli 2008, 16:20 uur
Voor het echte metalwerk gebruik ik de Digitech Metal Master, ik vind het een erg fijn pedaal waarbij je ook redelijk veel qua instellingen en dus qua sound kan.
M'n metalgitaar, Jackson Warrior, was kaduuk en had de nodige problemen met de winkel wat een halfjaar heeft geduurd vandaar dat ik nu een Fender als 1e gitaar heb.. Maar over een maandje of 2 koop ik een nieuwe metalgitaar, ik zit te denken aan een BC Rich Mockingbird.
M'n metalgitaar, Jackson Warrior, was kaduuk en had de nodige problemen met de winkel wat een halfjaar heeft geduurd vandaar dat ik nu een Fender als 1e gitaar heb.. Maar over een maandje of 2 koop ik een nieuwe metalgitaar, ik zit te denken aan een BC Rich Mockingbird.
0
geplaatst: 1 juli 2008, 17:41 uur
Mr Brown: Wat ik je echt van harte kan aanbevelen is een Roland Cube 15/30 watt. De cleane sounds zijn prachtig en de effecten zijn ook leuk. Je kan er zeker een aantal jaartjes mee verder, het enige minpunt is dat je er niet zo'n lekker metal geluid uit kan halen, te schel of te dof.
Ik wou dat ik ermee begonnen was, ipv een ranzige Crate 15x
Ik wou dat ik ermee begonnen was, ipv een ranzige Crate 15x

* denotes required fields.