Genres / Rock / Top 10 beste keyboardspelers
zoeken in:
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 29 augustus 2010, 14:19 uur
1. Keith Emerson
2. Rick Wakeman
En dan een héél groot gat.
3. Rick vd Linden
4. Ray Manzarek
5. Peter Bardens
Steve Winwood is ook een favoriet, al is het ook weer geen geweldige toetsenist. Wat soberder en eenvoudiger.
2. Rick Wakeman
En dan een héél groot gat.
3. Rick vd Linden
4. Ray Manzarek
5. Peter Bardens
Steve Winwood is ook een favoriet, al is het ook weer geen geweldige toetsenist. Wat soberder en eenvoudiger.
0
geplaatst: 3 oktober 2010, 10:42 uur
jens johansson (stratovarius)
tim rice oxley (keane)
twee namen die ook echt keyboarders(=iets anders dan orgel/piano) zijn en er wat van kunnen
tim rice oxley (keane)
twee namen die ook echt keyboarders(=iets anders dan orgel/piano) zijn en er wat van kunnen
0
geplaatst: 24 oktober 2012, 20:25 uur
Keith Emerson, Jon Lord, Tony Banks, Jordan Rudess, Ryo Okumoto etc.
0
geplaatst: 24 oktober 2012, 20:43 uur
1. Ray Manzarek
2. Lou Martin (over ondergewaardeerd gesproken!)
3. Per Wiberg
4. Herbie Hancock
5. Robin Piso
En dit is persoonlijke smaak. Ik ben niet zo van het virtuoze en moeilijke spel van Emerson en Wakeman maar meer van de orgels, vooral Hammond!
2. Lou Martin (over ondergewaardeerd gesproken!)
3. Per Wiberg
4. Herbie Hancock
5. Robin Piso
En dit is persoonlijke smaak. Ik ben niet zo van het virtuoze en moeilijke spel van Emerson en Wakeman maar meer van de orgels, vooral Hammond!
0
geplaatst: 26 oktober 2012, 07:20 uur
Jimmy Smith , dames en heren , Jimmy Smith. De man die de hammond B-3 populair heeft gemaakt.
0
geplaatst: 26 oktober 2012, 11:35 uur
Tuurke schreef:
Johan Sebastian Bach ????????.......
Johan Sebastian Bach ????????.......
Nah, ik geloof niet dat meneer Bach veel Keyboard ervaring heeft.
deze vriendelijk Duitse man daarentegen

0
geplaatst: 26 oktober 2012, 11:43 uur
Maar goed...
1. Tony Banks
2. J.M. Jarre
3. Chris Lowe
4. Vangelis
5. Mark Kelly
6. Richard Barbieri
7. Alan Wilder
8. Mike Pinder
9. Jan Hammer
10. Vince Clarke
1. Tony Banks
2. J.M. Jarre
3. Chris Lowe
4. Vangelis
5. Mark Kelly
6. Richard Barbieri
7. Alan Wilder
8. Mike Pinder
9. Jan Hammer
10. Vince Clarke
0
geplaatst: 28 oktober 2012, 04:15 uur
Ritchie Blackmore had vroeger ook een paar goede toetsenisten in zijn Rainbow tijd. Daarvan waren er drie erg goed:
- Don Airey
- David Stone (helaas nooit meer wat van gehoord, was erg goed!)
- Tony Carey
- Don Airey
- David Stone (helaas nooit meer wat van gehoord, was erg goed!)
- Tony Carey
0
geplaatst: 28 juli 2013, 02:16 uur
1. Keith Emerson
2. Rick Wakeman
3. Jon Lord
4. Tony Banks
5. Don Airey
6. Ray Manzarek
7. Ken Hensley
8. Robert-Jan Stips
9. Richard Wright
10. Thijs van Leer
2. Rick Wakeman
3. Jon Lord
4. Tony Banks
5. Don Airey
6. Ray Manzarek
7. Ken Hensley
8. Robert-Jan Stips
9. Richard Wright
10. Thijs van Leer
0
geplaatst: 28 juli 2013, 14:22 uur
Niet iedereen was in staat om een top 10 samen te stellen, maar misschien lukt het nu wel.
De tussenstand na zeven top 10 inzendingen. Nummer 1 krijgt 10 punten, nummer 2 krijgt 9 punten enz. Bij gelijke stand krijgt de artiest met de hoogste notering op een lijstje voorrang:
01. 30. Keith Emerson
02. 28. Booker T. Jones
03. 24. Ray Manzarek
04. 23. Jon Lord
05. 23. Tony Banks
06. 22. Rick Wakeman
07. 19. Ken Hensley
08. 11. Jimmy Smith
09. 10. Art Neville
10. 9. John Mayall
De tussenstand na zeven top 10 inzendingen. Nummer 1 krijgt 10 punten, nummer 2 krijgt 9 punten enz. Bij gelijke stand krijgt de artiest met de hoogste notering op een lijstje voorrang:
01. 30. Keith Emerson
02. 28. Booker T. Jones
03. 24. Ray Manzarek
04. 23. Jon Lord
05. 23. Tony Banks
06. 22. Rick Wakeman
07. 19. Ken Hensley
08. 11. Jimmy Smith
09. 10. Art Neville
10. 9. John Mayall
0
geplaatst: 30 juli 2013, 09:38 uur
Zomaar wat favorieten in willekeurige volgorde:
Jonathan Cain
Herbie Hancock
Keb Hensley
Jon Lord
Ray Manzarek
David Bryan
Kevin Moore
Rick Wakeman
Jonathan Cain
Herbie Hancock
Keb Hensley
Jon Lord
Ray Manzarek
David Bryan
Kevin Moore
Rick Wakeman
0
geplaatst: 17 augustus 2013, 14:27 uur
Rob Collins, de toetsenist van The Charlatan. Hij bewijst dat niet alleen hippies oude orgeltjes kunnen verkrachten.
Hieronder een song live ('Indian Rope') waarop zijn spel goed is te zien:
YouTube - The Charlatans UK - Indian Rope - Live At Reading Festival 28.08.1992
En hier het bekendste (en mooiste) nummer van The Charlatans, 'The Only One I Know':
YouTube - THE CHARLATANS - The Only One I Know - [1990, Some Friendly]
Hieronder een song live ('Indian Rope') waarop zijn spel goed is te zien:
YouTube - The Charlatans UK - Indian Rope - Live At Reading Festival 28.08.1992
En hier het bekendste (en mooiste) nummer van The Charlatans, 'The Only One I Know':
YouTube - THE CHARLATANS - The Only One I Know - [1990, Some Friendly]
0
geplaatst: 12 augustus 2014, 16:03 uur
0
geplaatst: 14 augustus 2014, 20:44 uur
01:John Paul Jones (Led Zeppelin)
02:Ray Manzarek (The Doors)
03:Ken Hensley (Uriah Heep)
04:Geddy Lee (Rush)
05:Don Airey (Deep Purple)
06:David Stone (Rainbow)
07:Tony Carrey (Rainbow)
08:Jon Lord (Deep Purple)
09:Elvis Presley (harde, maar emotionele aanslag)
10:Nicky Hopkins (sessiemuzikant)
02:Ray Manzarek (The Doors)
03:Ken Hensley (Uriah Heep)
04:Geddy Lee (Rush)
05:Don Airey (Deep Purple)
06:David Stone (Rainbow)
07:Tony Carrey (Rainbow)
08:Jon Lord (Deep Purple)
09:Elvis Presley (harde, maar emotionele aanslag)
10:Nicky Hopkins (sessiemuzikant)
0
geplaatst: 17 augustus 2014, 13:23 uur
De nieuwe toetsenist Airey van Deep Purple staat bij Spinout zelfs hoger dan de oorspronkelijke, Jon Lord.
Lord is dan helaas overleden maar Airey blijkt inderdaad een goede opvolger.
Lord is dan helaas overleden maar Airey blijkt inderdaad een goede opvolger.
0
geplaatst: 17 augustus 2014, 15:03 uur
Even een klein bewijsje hoe monomaan rockisti denken:
http://www.musicmeter.nl/album/search/jimmy%20smith
10 beste - sure, maar dan wel binnen je eigen rockistische idioom blijven.
Van deze man Glenn Gould - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org heeft ongetwijfeld ook nog niemand hier gehoord
http://www.musicmeter.nl/album/search/jimmy%20smith
10 beste - sure, maar dan wel binnen je eigen rockistische idioom blijven.
Van deze man Glenn Gould - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org heeft ongetwijfeld ook nog niemand hier gehoord

0
Stijn_Slayer
geplaatst: 17 augustus 2014, 15:30 uur
Mijn kast telt tien cd's van Gould.
Inderdaad van een ander kaliber dan de betere rocktoetsenisten, maar eerlijk is eerlijk: er wordt om een rocklijstje gevraagd.
Inderdaad van een ander kaliber dan de betere rocktoetsenisten, maar eerlijk is eerlijk: er wordt om een rocklijstje gevraagd.
0
geplaatst: 17 augustus 2014, 15:49 uur
Stijn_Slayer schreef:
Inderdaad van een ander kaliber dan de betere rocktoetsenisten, maar eerlijk is eerlijk: er wordt om een rocklijstje gevraagd. Ik lees de topic-titel nu ook, en ik vermoed dat ik weet waarom dat zo gedaan is. Het blijft mij voor een raadsel waarom menig 'muziekliefhebber' hier zijn paradigma zo nauw afbakent. Als echte gitarist kijk/luister je toch ook naar Andres Segovia, Django Rheinhardt en Paco de Lucia - vooral ook om je stijl te verbreden.
Ik bedoel je hoeft geen liefhebber van prog of jazz te zijn om de stijl en het technisch kunnen van Chris Squire en Charlie Haden of Christian McBride te kunnen waarderen

0
geplaatst: 17 augustus 2014, 17:03 uur
Mjuman schreef:
Als echte gitarist kijk/luister je toch ook naar Andres Segovia, Django Rheinhardt en Paco de Lucia - vooral ook om je stijl te verbreden.
Als echte gitarist kijk/luister je toch ook naar Andres Segovia, Django Rheinhardt en Paco de Lucia - vooral ook om je stijl te verbreden.
Wanneer ben je exact een ''echte gitarist'' ?
Er zullen vast gitaristen zijn die niet luisteren naar de hierboven genoemde namen.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 17 augustus 2014, 17:23 uur
Ik speel gitaar en heb wel cd's van die drie.
Niet dat ik erbij in de buurt kom, maar die vlieger gaat voor 90% van de gitaristen op.
Wel eens met Mjuman dat veel MuMe'ers smaak niet los kunnen zien van muzikaal kunnen. Een dergelijk top-10 lijstje hoort eigenlijk in een algemeen topic. Nu worden niet-rockers op voorhand gediscrimineerd en afgeserveerd. Zou zelf echter geen flauw idee hebben wie er in zo'n algemeen lijstje moet komen: te veel mogelijkheden, te veel verschillen en daarom te moeilijk.
Niet dat ik erbij in de buurt kom, maar die vlieger gaat voor 90% van de gitaristen op.
Wel eens met Mjuman dat veel MuMe'ers smaak niet los kunnen zien van muzikaal kunnen. Een dergelijk top-10 lijstje hoort eigenlijk in een algemeen topic. Nu worden niet-rockers op voorhand gediscrimineerd en afgeserveerd. Zou zelf echter geen flauw idee hebben wie er in zo'n algemeen lijstje moet komen: te veel mogelijkheden, te veel verschillen en daarom te moeilijk.
0
geplaatst: 17 augustus 2014, 17:30 uur
Stijn_Slayer schreef:
Zou zelf echter geen flauw idee hebben wie er in zo'n algemeen lijstje moet komen: te veel mogelijkheden, te veel verschillen en daarom te moeilijk.
Zou zelf echter geen flauw idee hebben wie er in zo'n algemeen lijstje moet komen: te veel mogelijkheden, te veel verschillen en daarom te moeilijk.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6a/Johann_Sebastian_Bach.jpg
Deze man natuurlijk...
0
geplaatst: 17 augustus 2014, 17:32 uur
Stalin schreef:
Er zullen vast gitaristen zijn die niet luisteren naar de hierboven genoemde namen.
(quote)
Dat "echte" mag je óf cum grano salis nemen óf 'vertalen' in de zin van een gitarist die zijn stijl én techniek wil blijven ontwikkelen. In mijn beleving kan je waardering hebben voor iemands stijl, vaardigheid/technisch kunnen, terwijl zijn muziek (desondanks) "je ding" niet is. Voor mij zelf geldt dat voor metal live - en ook bijv voor Zappa.
0
geplaatst: 17 augustus 2014, 17:45 uur
Mjuman schreef:
Dat "echte" mag je óf cum grano salis nemen óf 'vertalen' in de zin van een gitarist die zijn stijl én techniek wil blijven ontwikkelen. In mijn beleving kan je waardering hebben voor iemands stijl, vaardigheid/technisch kunnen, terwijl zijn muziek (desondanks) "je ding" niet is. Voor mij zelf geldt dat voor metal live - en ook bijv voor Zappa.
(quote)
Dr. Mjuman or: How I Learned to Stop Worrying and Sound Arrogant

Is inderdaad niets meer dan een beleving en geen voldongen feit.
Beetje kort door de bocht om te stellen dat een gitarist niet groeit als deze niet naar bijvoorbeeld Paco de Lucia luistert.
0
geplaatst: 17 augustus 2014, 18:00 uur
Stalin schreef:
Beetje kort door de bocht om te stellen dat een gitarist niet groeit als deze niet naar bijvoorbeeld Paco de Lucia luistert.
(quote)

Ben je soms professioneel zout-op-slak-legger? Als ik nou had geschreven "luister je bijv ook naar ..... ", was het dan meteen duidelijk geweest? Ik noemde drie (van de x) grootmeesters die in me op kwamen. Kap nou eens met dat hineininterpreteren en lees 'ns naar de geest - er zijn er meer die daar last van hebben
Al denk je wellicht anders, ik kom hier niet om terecht te worden gesteld, voor de inquisitie 
0
geplaatst: 17 augustus 2014, 18:08 uur
Mjuman schreef:
Ben je soms professioneel zout-op-slak-legger?
Ben je soms professioneel zout-op-slak-legger?
Ik zou niet in jouw schaduw kunnen staan

Bovendien...
https://www.kaartje2go.nl/kaarten/op-alle-slakken-zout-leggen/img/op-alle-slakken-zout-leggen.jpg
0
geplaatst: 17 augustus 2014, 18:40 uur
John Paul Jones heeft fantastische dingen gedaan bij Led Zeppelin, bv. In The Light of No Quarter. Of barrelhouse piano op Darlene. Don Airey is veel veelzijdiger als Jon Lord. Bij Gary Moore en Rainbow heeft die heel mooie dingen gedaan. En Elvis, ach, als bij de beste vocalisten ooit, steevast John Lennon en Bob Dylan genoemd worden en bij de beste gitaristen George Harrison en John Lennon, mag ik toch best Elvis vernoemen, niet?
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 17 augustus 2014, 18:50 uur
George Harrison wordt alleen door fanboys bij de beste gitaristen geplaatst en John Lennon kon amper spelen.
0
geplaatst: 19 augustus 2014, 17:41 uur
Ik heb net even twee beste gitaristen Top 100's bekeken van het blad Rolling Stone. Eén van 2010, samengesteld door David Frick, die George Harrison op nummer 21 zet. En één uit 2011, waar John Lennon op nummer 55 staat en Harrison op nummer 11. Ze laten vele fantastische gitaristen achter zich. Ra ra politiepet.
0
geplaatst: 20 augustus 2014, 07:56 uur
Tja. Joan Jett op 87, Neil Young op 83 en David Gimour op 82.
Geen Tom Petty en/of compaan Mike Campbell, Mike Oldfield of maar gezwegen over de veel geroemde Lindsey Buckingham.
Ik zou alleen Paul McCartney (niet genoteerd) al hoger plaatsen dan John Lennon en George Harrison, over zijn gitaarwerk kan bij deze duizendpoot niet worden geklaagd.
Hoeveel verstand heeft die Frick er van om zijn lijstje te mogen publiceren? Zo'n lijstje maak ik ook, met vergelijkbaar commentaar. Het is dan wel mijn lijstje en zo moeten al die Best Of lijstjes ook maar worden gezien. Het is allemaal gericht op de smaak van de maker bij gebrek aan objectieve criteria om een onafhankelijke lijst te kunnen samenstellen.
Het enige dat zou kunnen werken is dat minimaal 1000 mensen een lijstje maken en dat er dan een nummer 1 uitkomt op basis van de grootste gemene deler. En dan nog ben ik bang dat "beroemd zijn" van meer invloed zal zijn beoordeling op basis van spel.
Geen Tom Petty en/of compaan Mike Campbell, Mike Oldfield of maar gezwegen over de veel geroemde Lindsey Buckingham.
Ik zou alleen Paul McCartney (niet genoteerd) al hoger plaatsen dan John Lennon en George Harrison, over zijn gitaarwerk kan bij deze duizendpoot niet worden geklaagd.
Hoeveel verstand heeft die Frick er van om zijn lijstje te mogen publiceren? Zo'n lijstje maak ik ook, met vergelijkbaar commentaar. Het is dan wel mijn lijstje en zo moeten al die Best Of lijstjes ook maar worden gezien. Het is allemaal gericht op de smaak van de maker bij gebrek aan objectieve criteria om een onafhankelijke lijst te kunnen samenstellen.
Het enige dat zou kunnen werken is dat minimaal 1000 mensen een lijstje maken en dat er dan een nummer 1 uitkomt op basis van de grootste gemene deler. En dan nog ben ik bang dat "beroemd zijn" van meer invloed zal zijn beoordeling op basis van spel.
* denotes required fields.