menu

Mijn Updates +
Genres / Rock / Hardcore Punk / Screamo / Crossover Thrash

zoeken in:
Ik luister niet zoveel harde gitaarmuziek meer. Heb het gevoel dat er in dat genre niet echt geweldige bands meer zijn.

Tijden van At the Drive-In's Relationship of Command worden waarschijnlijk ook nooit meer evenaart.
wat een fantastische plaat is dat.

sxesven

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=WrjwaqZfjIY

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

Linus Van Pelt
SOAD schreef:
Ik luister niet zoveel harde gitaarmuziek meer. Heb het gevoel dat er in dat genre niet echt geweldige bands meer zijn.

Tijden van At the Drive-In's Relationship of Command worden waarschijnlijk ook nooit meer evenaart.
wat een fantastische plaat is dat.

Ik vind hardcore en aanverwanten vaak nog eens geen hardere gitaarmuziek eigenlijk. Laatste jaren is er juist een stortvloed van interessante bands die hun eigen ding doen, en hoe goed relationship of command is ik vind dat de plaat nogal dood word gewaardeerd vooral door mensen die niks met hardcore hebben. Of het hardcore is weer een andere vraag....

bennerd (moderator)
Het is nogal post-hardcore-achtig, maar dan niet de Asking Alexandria-definitie van vandaag. Vind het in ieder geval enorm overgewaardeerd en eigenlijk gewoon meer middelmatig dan goed. At the Drive-In doet me sowieso enorm weinig.

Linus Van Pelt
STOKEN FIRE FIRE FIRE

https://www.youtube.com/watch?v=pA9ruPqj930

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

bennerd schreef:
Het is nogal post-hardcore-achtig, maar dan niet de Asking Alexandria-definitie van vandaag. Vind het in ieder geval enorm overgewaardeerd en eigenlijk gewoon meer middelmatig dan goed. At the Drive-In doet me sowieso enorm weinig.

Kom op man. Die energie die eraf spat en die geniale breaks. Super toch.

Wat zijn volgens jou geweldige bands in het genre dan?

bennerd (moderator)
SOAD schreef:
(quote)

Wat zijn volgens jou geweldige bands in het genre dan?

Bands die helemaal anders klinken dan At the Drive-In, hehe.

Hardcore:
Have Heart
Black Flag
Trapped Under Ice
Minor Threat
Youth of Today
Cro-Mags
Bane
No Turning Back
More Than Life
Touché Amoré
Throwdown
Terror
Verse

Uit het blote hoofd, ik vergeet een pak bands. Touché Amoré en Have Heart zou je eens kunnen checken, dat zou je best nog eens kunnen liggen

bennerd schreef:
(quote)

Bands die helemaal anders klinken dan At the Drive-In, hehe.

Hardcore:

Have Heart
Black Flag
Trapped Under Ice
Minor Threat
Youth of Today
Cro-Mags
Bane
No Turning Back
More Than Life
Touché Amoré
Throwdown
Terror
Verse

Uit het blote hoofd, ik vergeet een pak bands. Touché Amoré en Have Heart zou je eens kunnen checken, dat zou je best nog eens kunnen liggen

Dankje. Hoewel ik nu meer van de indie rock ben liggen mijn roots toch wel in het hardere werk. Toen ik begon met het luisteren van rock muziek kwam ik bij bands als Rage Against the Machine, At The Drive In, Brand New, Thursday, Rise Against, Deftones, Coheed & Cambria en Thrice o.a.

bennerd (moderator)
Smaken breiden zich nu eenmaal uit, nietwaar? Zelf was ik tot een jaar geleden diehard hardcore-fan (en aanverwanten, zoals alle crossovers met verschillende metalgenres), nu ben ik wat meer bezig met sludge, stoner, doom en dergelijke. Hoewel hardcore altijd wel een belangrijke rol zal spelen in mijn muzieksmaak. Zou eens een lijst moeten plaatsen met albums in dit genre die voor mij klassiekers zijn, ben zelf het overzicht wat verloren.

bennerd (moderator)
Ik wil er overigens wel nog aan toevoegen dat ik het helemaal heb gehad met die 'dark/chaotic hardcore'-hype van de laatste twee jaar. Converge en Entombed zijn zeer goed, maar dat wil niet zeggen dat er miljoenen coverbands moeten bestaan. Ook powerviolence en 80's-gerichte hardcore punk is enorm in trek, maar dat zijn toch allemaal kopieën van Black Flag, Trash Talk of Ceremony. Het plezier van demo's luisteren is er intussen ook wel van af.

Al die frustraties

Linus Van Pelt
bennerd schreef:
Ook powerviolence en 80's-gerichte hardcore punk is enorm in trek, maar dat zijn toch allemaal kopieën van Black Flag, Trash Talk of Ceremony. Het plezier van demo's luisteren is er intussen ook wel van af.

Al die frustraties

Ik zucht even heel diep, trash talk en ceremony zijn zelf behoorlijk laat met hun 80's gekopieer. Vind trash talk zelf al sinds de zwarte selfstiteld niks interessants hebben uitgebracht. Maar ik heb geen zin om hier die giga snob uit te hangen maar ik kan wel zeker zeggen dat je punt nergens op slaat. Als je een beetje verder kijkt dan de oppervlakte kom je genoeg goede 80's core tegen. Enja hardcore is altijd wel een van mijn hoofddingen die ik luisterde geweest maar ik heb er altijd veel ruimte voor andere dingen ernaast gelaten, mensen die een genre luisteren zijn nogal oppervlakkig in mijn ogen.

Touché Amoré vind ik meer opgefokte indierock dan hardcore.

En powerviolence niet orgineel ga als de nete dit ding luisteren dan.

https://www.youtube.com/watch?v=YNVM-zhRFY4

Trouwens dit soulwax ding is ook een aanrader als je een beetje wilt horen wat hardcore en veel van zijn sub-stromingen inhouden, focus ligt wel nogal op de 80's
Hardcore or die on Vimeo

bennerd (moderator)
Linus Van Pelt schreef:
(quote)

Ik zucht even heel diep, trash talk en ceremony zijn zelf behoorlijk laat met hun 80's gekopieer. Vind trash talk zelf al sinds de zwarte selfstiteld niks interessants hebben uitgebracht. Maar ik heb geen zin om hier die giga snob uit te hangen maar ik kan wel zeker zeggen dat je punt nergens op slaat.

Doe maar wel hoor, ben er heel erg in geïnteresseerd. Het kan zijn dat je mijn punt mist, maar ik bedoelde dat het de laatste twee tot vier jaar de donkerder klinkende hardcore-bands veel meer in trek zijn. En ik als liefhebber van youth crew, NYHC, en metaal-gerichte hardcore (wat de US in de nineties zo goed bracht, Chokehold, Abnegation etc) ben daar niet zo gek op.

Als je een beetje verder kijkt dan de oppervlakte kom je genoeg goede 80's core tegen.

Hm, hoewel er een hoop eighties-bands zijn die ik heel goed trek (de beste platen komen uit die periode), heb ik het meer op het 90's-geluid.

Iets zegt me overigens dat je nu met het gevoel zit dat ik enkel Trash Talk en Ceremony ken en van daaruit mijn conclusies trek.

Dat luisteren en kijken doe ik van zodra ik niet zo'n brakke internetverbinding heb (wij kennen dat nog ), dan kan ik er beter op reageren.

Linus Van Pelt
21 jarige zeurderige scene veteraan doet zijn extreem lange zegje:

Ik liep vorig jaar op Ieperfest rond en ik zag veel beatdown/nyc volk met crust achtige patches en amebix shirts rondlopen. Dit merk ik al langer op dat de donkere meer underground bewegingen worden opgepikt door de meer 'mainstream' bewegingen, of wat liever te zeggen de scenes waar mensen maar weinig afwijken van hun soort hardcore. Opeens blijken ook deze mensen allemaal interesse in black metal te hebben(geen idee hoe) en Crass te kennen. Ik als uber-snob zat me vaak dood te irriteren hieraan, zeker als er amper volk voor het podium staat voor misschien wel de beste metalcore band ooit(Integrity) en ik toch bizar veel volk met shirts van die band zag rondlopen. Ook weten ze ineens wat youth attack is en wat charles bronson was. Het is meer een image change dan een sound change, iets wat de inwisselbaar van sommige mensen en hun scenes weergeeft. En ik kom eruit als een irritante oude opa die zeurt dat zijn scene langzaam kapot gaat.

Welke scene? Ik heb altijd een hekel gehad aan de Nederlandse scene hier, de meeste mensen die hardcore luisteren hier zijn slamdancende No Turning Back fans of beat down waar ik zelf totaal niks mee heb. Stoerdoenerij om niks, dan heb je natuurlijk ook de meer DIY kraakpanden publiek. Daar kan ik gewoon erg slecht tegen de propaganda die je door je keel gedouwd krijgt en dit komt van een ex-vegan/straight edger, ik ben gigantisch kieskeurig in scenes en ik heb nog niet echt iets gevonden bij een kleine beetje de poppunk/topshelf crowd waar ik goed in pas. Ook ben ik gewoon klaar om erg toffe bands te zien spelen voor 8 man op een dinsdag avond in een kelder ergens net buiten een centrum. Het heeft zijn charme maar als er geen vernieuwing komt kwa volk ben ik er ook klaar mee.

Maar terug naar je punt, donkere hardcore breed begrip(dusja ik ga maar voor de brede aanpak). Maar tof dat je het opbrengt, er is inderdaad laatste jaren een behoorlijke interesse bijgekomen voor bands die een donkere manier van hardcore spelen. Bands als Masakari en Ruined Families krijgen veel aandacht zelfs buiten hun vertrouwende DIY kraakpanden scene en dat lijdt ertoe dat veel mensen die weinig met enige kennis van crust of metalcore zich in deze 'sfeer/image' storten zie mij frustraties op ieperfest maar ook in het geluid van veel bands die eerst nog eens niet zo donker klonken. Een van de eerste metalcore achtige bands met een donker geluid die veel aandacht kreegt uit mijn hoofd was Cursed, geweldige band in mijn mening maar inderdaad de grondlegger voor een stortvloed aan matige ripoffs en stoerdoenerij waar niemand blij van word.

Zo genoeg gezeur over de negatieve dingen.

Metalcore, ik ben fan maar niet waar het nu vaak voor staat. Voor mij is metalcore inderdaad chokehold, de agressie van hardcore gemend met de logheid van metal. Content with dying is ook een klassieker in mijn boek en ik heb de poster die in mijn lp had aan mijn muur gehad. Maar metalcore is geen metalcore meer nu, ik bedoel dingen als Trapped Under Ice werken op mijn zenuwen door gare breaks en extreem irritante zang. Ook al zit de band met zijn geluid tussen NYHC en metalcore in.

NYHC en ik gaan niet echt door een deur, dit komt door nogal wat lopende irritatie met de houding van veel bands en het gare beatdown geluid. Dit betekend niet dat ik alles haat, grondleggers als cro-mags, youth of today, Gorilla Biscuits en Agnostic Front in hun vroeger werk zijn grote favorieten hier maar rond de tijd dat iedereen op Madball(wat ik nog best aardig vind) begong te lijken vind ik weinig NYHC nog goed. Daarna kwamen de irritante breakdowns en het irritant gepose wat mij totaal niet lag en ben ik afgehaakt, ook als ik nu bands als 50 lions live zien kan ik alleen maar janken van hoe matig het allemaal het is.

Ik trek niet de conclusie dat je alleen trash talk en ceremony kent maar natuurlijk klinkt er nog veel als 80's core omdat het gewoon het eerste hardcore geluid was. Het is net als een blues muzikant beschuldigen dat hij jaren 30 blues speelt. 80's core is ook zo breed als iets dus daar kan ik niet echt goed op ingaan.

Maar hierbij sluit ik dit gebazel maar af....

Uh, je maakt je dus druk om het type publiek dat ook naar jouw muziek luistert? Wauw.

Linus Van Pelt
eightynine schreef:
Uh, je maakt je dus druk om het type publiek dat ook naar jouw muziek luistert? Wauw.

Hmmm dat niet, ik merk vooral op dat ze heel duidelijk dingen zitten te lenen van muziek stijlen als waar ik ze naar vraag ze niks vanaf weten, en dat werkt een beetje op mijn zenuwen. Van mij mogen ze het gerust luisteren als ze daardoor op toffe muziek komen is dat alleen beter, alleen je moet niet gewoon gaan koppieren omdat het kan en jezelf er niet in verdiepen. Ik ben er zelf ja uhm nogal zeurderig over dus het kan zo overkomen. En er is geen 'mijn' muziek.

Waarom werkt het je op je zenuwen?

Linus Van Pelt
Omdat ik vind als je jezelf in shirts gaat togen van bands waar je dan niet naar luistert of naar geluisterd heb je het vooral doet voor het uiterlijk. Iedereen voor zichzelf maar dat is gewoon een zeurderig irritatie puntje van mijn kant.

Ik snap wat je irritant vindt, en dat je het irritant vindt, maar waarom? Waarom is "het vooral doen voor het uiterlijk" en het andere lenen waar je het over had erg?
Ik vraag dit trouwens met oprechte interesse en ik heb zeker niet de bedoeling je te betuttellen na je te hebben uitgehoord.

Linus Van Pelt
WILDE_FRANS schreef:
Ik snap wat je irritant vindt, en dat je het irritant vindt, maar waarom? Waarom is "het vooral doen voor het uiterlijk" en het andere lenen waar je het over had erg?
Ik vraag dit trouwens met oprechte interesse en ik heb zeker niet de bedoeling je te betuttellen na je te hebben uitgehoord.

Ik neem als voorbeeld alle crustpunk/ invloeden laatste jaren, het is moeilijk te verwoorden online maar ik doe mijn best:

Het heeft te maken met in mijn manier met het bronmateriaal(de crust/kraakpanden scene) en de mensen die het lenen. Het bronmateriaal heeft zijn eigen normen/waarden, eigen politieke voorkeur en eigenen meningen over andere dingen die in het algemeen spelen. Als mensen dit overnemen en al de meningen, politieke waarden en normen/waarden van het bronmateriaal achterlaten(wat niet altijd het geval is maar in veel gevallen wel) lijkt het net alsof hun deze idealen delen maar dat is iets dat ze niet doen. Hierdoor lijkt het aan de oppervlakte en uiterlijk dat de groep steeds groter word maar wat de groep drijft word niet overgenomen en dit kan leidden dat dat de 'bronmateriaal' groep's punten door minder mensen serieus worden genomen omdat het lijkt alsof ze dat zelf ook niet doen.

Mijn mening is gewoon als je iets uitstraalt dat verbonden word aan standpunten/meningen/normen en waarden en je ben het niet eens met deze waarden dan komt het gewoon ongeloofwaardig en oppervlakkig over. Ik klink nu misschien heel bitter en gemeen maar dat is mijn mening erover.

Hopelijk is dit duidelijk genoeg.

Linus Van Pelt
Na mijn internet hate van het vorige stukje van mij kant even dit topic nieuw leven in blazen.

https://www.youtube.com/watch?v=n1CrPP1aY1w

'Sup

bennerd (moderator)
Creem is heerlijk.

Knap debuutalbum van Vi som älskade varandra så mycket!
Screamo / post-rock.
Storm och längtan | Vi som älskade varandra så mycket - visomalskadevarandrasamycket.bandcamp.com

Hallo,

Ik ben het laatste jaar opzoek naar een scream metal lied, maar heb helaas pech, want ik weet flarden van het nummer en daar kan ik niet heel veel mee bereiken helaas.

Dus ik hoop op deze wijze verder te komen. Dit is wat ik erover kan vertellen:

- Wordt gezongen door 2 - 3 personen. 1 vrouw en 2 mannen, er zitten namelijk 2 verschillende tonen van screamo in.
- Het lijkt een beetje of ze tegen elkaar aan het zingen zijn.
- Het nummer is waarschijnlijk ergens tussen 2007 en 2009 uitgebracht.
- Het nummer begint direct met een harde drum/gitaar.
- Duurt ongeveer 2 minuut 50 a 3 minuten.
- De stukken tekst die ik herinner zijn: This love is dying, your love is going to change, shotgun, this is the heart of.

Redelijk summier, maar hoop dat iemand het weet!

Thanks alvast!

bennerd (moderator)
Heel wilde gok: Eyesetokill?

bennerd schreef:
Heel wilde gok: Eyesetokill?
helaas.. dat idee is het wel btw, dus als je meer suggesties hebt hoor ik het graag!

bennerd (moderator)
Dan ga ik veel wilder moeten gokken. Die stijl was toen echt wel populair. Als ik wat google op die lyrics en post-hardcore, dan kom ik op Pierce the Veil uit. Zijn die het?

Anders zijn er ook genoeg bands met een zanger die een behoorlijke range heeft (en geholpen wordt door backing vocals), waardoor er dus niet per se een zangeres bij moet zetten. Dan denk ik aan Asking Alexandria, A Skylit Drive, The Devil Wears Prada, Attack Attack!, Alesana, We Came As Romans, Underoath (excuses aan Underoath) of Miss May I.

Zit daar al eentje tussen?

Gast
geplaatst: vandaag om 03:24 uur

geplaatst: vandaag om 03:24 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.