MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Heavy metal

zoeken in:
Yann Samsa
Motörhead en Iron Maiden worden N.W.O.B.H.M. genoemd (New Wave Of Britisch Heavy Metal)

Terwijl Judas Priest, samen met Dio & Manowar & ..., gezien wordt als EEN VOORLOPER van de Power Metal.

Black Sabbath wordt inderdaad gecategoriseerd onder 'Early Metal', net als bij Zeppelin door zn invloed. Het verschil is dat we dit van Sabbath kunnen verstaan; het is eigenlijk de eerste 'Heavy Metal' band. Terwijl Zeppelin, zoals al gezegd, een blues geörienteerde hardrock band was.

Maar wat heeft het voor nut dat we er verder over uitbreiden want:
1) Het zal niet lang duren voor herman of L_T_B of een andere dit komt deleteten omdat het zogezegd niets meer met het album te maken heeft
2) Zolang we van de muziek kunnen genieten. Zolang we, als we dit prachtige plaatje opleggen, 'goosebumbs' krijgen en het gevoel hebben van: F*ck it: IK kan de wereld aan en niets kan me nu down krijgen.
Zolang het een medium is naar een mooiere wereld voor een bepaald persoon doet de hokjesgeest er niet echt toe...

LocoHermano
Ferre Clabau schreef:
Motörhead en Iron Maiden worden N.W.O.B.H.M. genoemd (New Wave Of Britisch Heavy Metal)

Terwijl Judas Priest, samen met Dio & Manowar & ..., gezien wordt als EEN VOORLOPER van de Power Metal.

Judas Priest past beter onder het kopje NWOBHM dan Motorhead, laatstgenoemde is eerder een mix van knijpende rocknroll en punk.

Black Label Society nog niet gehoord hiero.
BLS is toch wel een belangrijke naam in de heavy metal van nu.

Mwah, die rol lijkt mij ook een beetje uitgespeeld. Daarbij vind ik ze meer hard rock dan heavy metal, maar goed, dat is een andere discussie

Enforcer is een band uit Zweden met een jaren tachtig geluid, ik vind het erg gaaf, voor liefhebbers van Iron Maiden en Agent Steel en dergelijke. Hun debuut album is vorig jaar uitgekomen.

YouTube - Enforcer - City Lights

The Oath
In Muziek > Nieuws > Heavy Metal is mogelijks een religie:

Dit artikel kon vandaag wel een glimlach op mijn gezicht doen verschijnen

Sir Spamalot (crew)
Zeer bizar waar de mensen zich soms mee bezig houden. Heavy Metal of Metal tout court is voor mij geen religie, maar een belevenis. Ik zeg ook: Lemmy als onze grote baas, kan nog leuk worden.
Anyway, bestaat de term heavy metal überhaupt nog, het is meer een jaren tachtig term, nu zijn er duizend-en-een subgenres (blijft toch een lelijk woord: genre).

Ik volg op dit moment een vak over opname van Heavy Metal door planten, helaas toch andere Heavy Metal dan hier bedoeld wordt.

The Oath
Aghora schreef:
Ik volg op dit moment een vak over opname van Heavy Metal door planten, helaas toch andere Heavy Metal dan hier bedoeld wordt.

Pas daarmee op!
Het eten van planten die zware metalen opgenomen hebben is bijna even gevaarlijk dan een fles Jack Daniels van Lemmy stelen.

Over Metallica: Kill' Em All was nog heel goed, sindsdien vind ik het niks minder....

Dus Ride the Lightning vind je ook niks?

niks minder zegt ie, dus dat is net zo goed of beter lijkt mij.

Oh dan heb ik het verkeerd gelezen, dacht echt dat daar niks meer stond. Klinkt wel een beetje krom op deze manier maargoed.

Het is ook een rare zin.

Jaaaa....

Alleen jammer dat Metallica geen heavy metal is maar een band die is begonnen met thrash metal, daarna is gegaan naar groove metal en daarna naar post-rock/metal met blues en southern invloeden.

Maar goed, ik zal wel stoppen met zeuren. (A)

post-rock/metal? Volgens mij ben je een beetje in de war.

Cult of Luna - Salvation (2004)
Isis - Oceanic (2002)
Neurosis - Through Silver in Blood (1996)

Dit zijn post-metal albums. Is iets héél anders.

Metallica maakte eerst thrash, daarna mainstream gerichte hardrock inderdaad met enkele (nogal gimmicky) blues en southern invloeden en is uiteindelijk weer meer thrashy gaan spelen hoewel je ook in hun nieuwe werk nog wel dingetjes uit de jaren '90 en zelfs van St. Anger terugvindt.

Die dingen die jij nu noemt is meer Atmospherical Sludge. Maar post-rock/metal is een beetje een brede benaming voor niet echt een stijl maar meer een stroming of eerder zelfs een soort patroon van bands die de gevestigde stromingen een beetje zat waren en daarop gingen varieren. Dus het is niet echt een accurate benaming, maar wel een brede term die het relatief brede nieuwe Metallica behoorlijk kan vangen.
Hard rock zou ik echter niet zeggen. Misschien zitten er dingen tussen die er een beetje naar neigen, maar bij hard rock heb ik meer het gevoel van een beetje akkoorden op een leuke manier achter elkaar zetten a la Kiss of AC/DC. (Niks mis mee.) Ook de nieuwe Metallica heeft wel degelijk een "metalinsteek".

DethCubek, google maar eens op post metal en je zult zien dat isis, cult of luna en neurosis overal post metal worden genoemd.

Niet op metal archives, wat ik toch wel net iets representatiever vind dan google. Dat wil zeggen, het is een betere afspiegeling van de internationale metalcommunity. Wat je op google bovenaan aantreft zijn dingen die veel bezocht worden oftewel mainstream zijn. En tja, volgens Matthijs van Nieuwkerk is The Gathering death metal. o.o
Is misschien een flauw voorbeeldje, maar het is maar even om een beetje aan te geven hoe je met mainstreambronnen nog al eens de mist in kan gaan.

Op M-A staat Metallica aangeduid met 'Modern rock/metal'. Een term als post-rock of post-metal betrekken op Metallica is in mijn ogen toch behoorlijk de plank mis slaan.

Naja, het is een term die eigenlijk bijna niks zegt, maar wat ik gehoord heb van Load-Reload-St. Anger is het vrij gevarieerd, dus is er niet echt een betere term op te plakken.

Tenzij jij een andere suggestie hebt?

Kutmuziek?

Goed dan noem jij het geen post metal en de rest van de wereld wel.

http://en.wikipedia.org/wik...
http://www.progarchives.com...
http://www.last.fm/tag/post...

bennerd schreef:
Kutmuziek?

Mwoa, kan ik me wel in vinden. xD

Ik weet niet of ik hier op de goede plek zit, maar ik heb een vraagje aan de metalheads.

Ik ben zelf vooral een liefhebber van hiphop, maar kan wat metal en rock op z'n tijd ook wel waarderen. Nu heeft mijn nichtje nog een kaartje over voor Graspop en omdat ik niet veel bands ken vraag ik me af of jullie mij kunnen vertellen of de line-up een beetje interessant is. Ik heb namelijk geen zin om drie dagen tussen kutbands te zitten.

Lijkt me een vrij brede line-up waar ook voor de gematigde metalliefhebber wel wat bij zit.

Toegankelijke hardrock zoals Slash, Aerosmith, Kiss, Stone Temple Pilots (grunge) en Airbourne (AC/DC anno 2010) zijn goed te doen.

Een band als Anathema is inmiddels behoorlijk rustig en dromerig te noemen, hetzelfde geld een beetje voor Katatonia.

Devin Townsend zijn solowerk is naast behoorlijk gestoord vaak ook behoorlijk melodieus en catchy.

Mastodon moet voor de gematigde metalliefhebber, mits de focus ligt op hun laatste album (space-rock meets stoner meets metal, heel simpel gezegd dan) goed te doen zijn. Hun andere albums eigenlijk ook wel, hoewel die een stuk bruter zijn. Wat mij betreft de absolute toonaangevende metalband van het nieuwe millennium.

Exodus is met afstand de beste thrashmetalband van dit millennium die al vanaf begin de jaren '80 bestaat samen met de grote 4 (Slayer, Metallica, Anthrax, Megadeth) maar is in zijn meest recente verschijningsvorm wel een stuk bruter geworden in sound en schreeuwerige zang. Misschien ietsje te heftig voor de casual luisteraar.

Fear Factory is de industrial-metal band bij uitstek, maar is misschien net als Exodus iets te heftig.

Soulfly maakt braziliaanse thrashmetal. (Denk typische metalriffs maar met allerlei jungleritmes en percussie.)

Bullet for My Valentine is, hoewel ze wel typische thrashmetalriffs gebruiken, behoorlijk toegankelijk met poppy refreintjes en melodieuze zang. Vind het zelf te gelikt, maar misschien is het wel wat voor jou.

Motörhead is vuige smerige muziek die zich een beetje in het grijze gebied tussen metal en hardrock begeeft. Rock & roll in zijn puurste vorm misschien wel. Met de typische whiskey-stem van Lemmy, die eigenlijk helemaal niet kan zingen maar wel ontzettend veel uitstraalt, is het wel iets dat je een keer gezien moet hebben als je de kans hebt.

De overige bands ken ik niet of nauwelijk, of vind ik persoonlijk behoorlijk ruk. Hopelijk heb je d'r wat aan. Zoek anders snel wat op Youtube, ben je d'r snel genoeg uit.

Yann Samsa
LocoHermano schreef:
(quote)

Judas Priest past beter onder het kopje NWOBHM dan Motorhead, laatstgenoemde is eerder een mix van knijpende rocknroll en punk.

Wat nou net typerend is aan N.W.O.B.H.M.
Angel Witch, Iron Maiden (debuut + Killers), en vele anderen: Hardrock met punkinvloeden -> meestal wordt dit gelinkt aan Nwobhm.
Dus ook Motörhead...

@ fabblwaps

Persoonlijk vind ik het een zeer sterke affiche.
Verder wijs ik op de uitleg van Nicholas waar ik bijna 100% mee akkoord ga.
Je zal je wel uitleven denk ik.
Verder zijn er ook enkele bands bij die de goede hiphop als Wu-Tang en Atmosphere appreciëren en dat in hun muziek verwerken...
Dus

Ok, bedankt voor de reacties, denk dat ik gewoon ga dan, al conflicteert het wel met Snoop Dogg op parkpop. Leer ik misschien ook nog wel wat leuke bands kennen die mijn interesse in metal weer wat meer kunnen opwekken.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:41 uur

geplaatst: vandaag om 04:41 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.