MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Indie/altrock uit de 90s

zoeken in:
Toch een van mijn favoriete genres met als absolute koploper modest mouse. Welke bands uit deze periode vind jij de beste?

The Roots.

Pavement
Archers of Loaf
Sebadoh

Gevoelsmatig tel ik Galaxie 500 en Pixies ook nog mee.

Built to Spill
Eric's Trip

Karate !!

en Yo La Tengo natuurlijk !!

Dinosaur Jr. , Folk Implosion, Beulah en zo van die dingen vind ik ook erg goed..

Dinosaur Jr is een erg toffe band, ik moet het alleen niet te lang luisteren, dan ga ik die zanger een zeikerd vinden. Karate is ook tof. Pavement, Archers of loaf en Sebodah doen mij niet zoveel eerlijk gezegd, maar leuk dat er interesse is!

Keep em coming!

Helemaal bovenaan: Unwound.

En verder:

Bedhead
Come
Guided By Voices
Sebadoh
Pavement
Slint
Shellac
Yo La Tengo
Built To Spill
Eric's Trip
Barkmarket
Fugazi
June Of 44
Juno
Palace Brothers
Polvo
Rodan
Smog
Songs: Ohia
Stereolab
Trumans Water

Allemaal bands met minimaal één 4.5 of 5* plaat

Sonic Youth heeft dat bewuste decennia nog heel wat moois gemaakt.
Pixies hebben op de rand van de jaren 90 'nog wel een kunstje geleverd, maar in tegenstelling tot Herman is dit voor mij een '80 bandje .
Sparklehorse en Will Oldham mogen ook meedoen.

mijn eerste naam bij het zien van dit topic was 'Guided By Voices'... verder heeft itchy de meeste al wel genoemd, al wil ik daar zeker Seam nog aan toevoegen!

Ook Tortoise kan hier denk ik best genoemd worden, al is dat wellicht niet helemaal het genre

Superchunk vergeten.

Meat Puppets

Elliott Smith, Drive Like Jehu & Slowdive staat er nog niet tussen.

Was Primal Scream indie?

deric raven schreef:
Meat Puppets

Daarvan lag het creatieve hoogtepunt toch wel in de jaren '80.

Andy White (erg onbekend)
Blur
Portishead
Sparklehorse
Deftones
Ride
The Boo Radleys (zwaar onderschat)

En Kill_illuminati: ja.

Throwing Muses (bestond al in de jaren tachtig, maar hun beste albums komen uit de jaren negentig)

Slowgaze schreef:
Andy White (erg onbekend)
Blur
Portishead
Sparklehorse
Deftones
Ride
The Boo Radleys (zwaar onderschat)

En Kill_illuminati: ja.

Portishead is toch geen indierock te noemen? Ik vond the roots al een beetje twijfelachtig, maar goed indie is een vaag en eigenlijk ook een misbruikt begrip. Portishead is toch meer triphop dan iets anders dacht ik zo, ben wel benieuwd naar je motivatie om hen te noemen. Awesome band btw..

Omdat Portishead gaaf is. Period. En Go! Disc Records was toch een onafhakelijk label? Wat is tegenwoordig indie? Indie is tegenwoordig of wat men britpop noemt, dus Kaiser Chiefs, Arctic Monkeys en al hun geweldige imitators, of van die hipsterzooi over dat je vroeger gepest werd op het schoolplein en daarom doe neem je cassettebandjes op en krijgen Menschen van PitchFork een dikke penis van je zielepoterij.
Je houdt toch niet toevallig van zulke muziek hè? Want dan heb ik niets gezegd.

Slowgaze schreef:
Omdat Portishead gaaf is. Period. En Go! Disc Records was toch een onafhakelijk label? Wat is tegenwoordig indie? Indie is tegenwoordig of wat men britpop noemt, dus Kaiser Chiefs, Arctic Monkeys en al hun geweldige imitators, of van die hipsterzooi over dat je vroeger gepest werd op het schoolplein en daarom doe neem je cassettebandjes op en krijgen Menschen van PitchFork een dikke penis van je zielepoterij.

Ja, ik weet het eigenlijk niet precies, je hebt natuurlijk gelijk als je zegt dat indie van origine doelde op independent, maar de term is zijn eigen leven gaan leiden en nu is het inderdaad zoiets als, wij zijn indie want we gebruiken veel te veel reverb op onze vocalen en gitaren. Wellicht had ik gewoon om altrock moeten vragen. Het is terecht dat je het opvatte zoals je deed.

Portishead is ook gaaf en ja ik krijg wel een beetje een harde plasser van melancholische liedjes

Krijg je ook een Harde Harry van Beth Gibbons?

Dat is privé!

Denk nou maar niet dat ik je probeer te versieren of zo. Jij begon als eerste over je erectie.

Slowgaze schreef:
Denk nou maar niet dat ik je probeer te versieren of zo. Jij begon als eerste over je erectie.

Jij vroeg eerst naar wat mijn erectie deed aanwakkeren, so there!

Slowgaze schreef:

Je haalt misschien beter Sparklehorse, Joy Division, Vic Chesnutt, Nick Cave, The Roots & Blur uit je top tien. Je zou toch niet willen dat mensen je aanzien voor één van die pitchfork hipsters (en tegelijk ook de scores voor My Bloody Valentine & Sonic Youth verlagen, want daar geilen ze al helemaal op)?

Maar je hebt wel een punt dat Sparklehorse, Joy Division & Vic Chesnutt klagende mensen zijn. Plegen die nog eens allemaal zelfmoord ook. Zielepoterij van de bovenste plank als je het mij vraagt.

Ik stel voor dat je wat naar pop punk luistert, dan zullen er zeker geen misverstanden bestaan omtrent het hipstergedoe. (nuja het zou natuurlijk wel heel hip kunnen zijn om te doen alsof je graag naar die disney punk bands luistert om u zo te differentiëren van de andere hipsters).

lambf
wat is indierock?

Rock gemaakt door indianen.

lambf schreef:
wat is indierock?

Indie = independent, dus eigenlijk vooral gewoon bandjes die op eigen labeltjes muziek uitbrengen in plaats van een major platenmaatschappij.

Niet naar Arrie luisteren. Heel veel artiesten die indie zouden heten zitten gewoon bij een major.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:46 uur

geplaatst: vandaag om 21:46 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.