MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Indie/altrock uit de 90s

zoeken in:
Indierock is niet zo makkelijk te beschrijven,
Zoals Arrie opmerkt stamt dit oorspronkelijk van onafhankelijk waar bij dus de platenmaatschappij bedoeld werd.

Eigenlijk is het ook niet muziekstijl of stroming gerelateerd , maar gaat het om niet of veel minder commerciële muziek.
Meestal worden ook de rammelende gitaarbandjes zo aan geduid.

Een schoolvoorbeeld blijft denk ik toch Sonic Youth met de diverse projecten.
En tja die zitten dus tegenwoordig ook bij een major label.

Indie rock was inderdaad vroeger de niet commerciele bandjes, die in eigen beheer muziek uitbrachten.
Toen was er een tijd dat alles wat uit Engeland kwam als indie omschreven werd.

Nu is er volgens mij niet meer veel over van de term en is het overgegaan naar rock.

OT: Palace Brothers en Dinosaur Jr

Slowgaze schreef:
Niet naar Arrie luisteren. Heel veel artiesten die indie zouden heten zitten gewoon bij een major.

Ja, dat noemt men dus indie, maar dat slaat nergens op en zorgt ervoor dat het een heel lege term is geworden... want wat betekent het dan volgens jou?

ClassicRocker
Anno 2011 is indie veelal rockmuziek met een poppy karakter die net iets te eigenzinning of tegendradig is voor de middle of the road.

Al vrij snel na het in zwang raken van de term indie werd deze door de grote platenmaatschappijen geadopteerd als marketinginstrument. Zo'n beetje elk Brits rockbandje met een enigszins eigenzinnig of tegendradig geluid/imago was ineens 'indie'. Dientengevolge is 'indie' heden ten dage een nogal rekbaar begrip.

Voor de rest sluit ik me aan bij Rudi S en Arrie.

Arrie schreef:
(quote)

Ja, dat noemt men dus indie, maar dat slaat nergens op en zorgt ervoor dat het een heel lege term is geworden... want wat betekent het dan volgens jou?

Zijn we het toch met elkaar eensch hier, hmm... Theoretisch gezien, als, laten we zeggen, AC/DC nu een album in eigen beheer uitbrengt, dan zijn die indie. En Sonic Youth toen dat nog onder contract stond bij Geffen, die waren dan niet indie. Behalve als ze op hun eigen label dingen uitbrachten, dat was wel heel indie.

Laten we gek doen en wikipedia er bij pakken:
As grunge and punk revival bands in the US, and then Britpop bands in the UK, broke into the mainstream in the 1990s it became to be used to identify those acts that retained an outsider and underground perspective. In the 2000s, as a result of changes in the music industry and the growing importance of the internet, a number of indie rock acts began to enjoy commercial success, leading to questions about its meaningfulness as a term.

Vooral die laatste zin doet hem hem eigenlijk.

Beetje een lastig etiket dus, hoewel dat meestal zo gaat met etiketten. Enerzijds heb je dus echt indie-dingen (zoals in de hiphop nog echt het geval is ook) met DIY-instelling, anderzijds is het muziek voor die kakmeisjes bij mij op de middelbare die zichzelf ontzettend gaaf vonden omdat ze naar echte indie-muziek luisterden, Arctic Monkeys en Kaiser Chiefs. Poepoe!

Dat heb je overal: "ik luister echt niet naar commerciële, mainstream dingen zoals Muse & Coldplay, ik luister naar White Lies & Editors". Tegenwoordig is elke term wel uitgehold, zeker als mensen denken dat Editors underground muziek is.

Indie is muziek over indianen:

DjFrankie (moderator)
1991 Indie uit Verenigd Koninkrijk:

1998: Indie uit Amerika

Wie kent wat van Australische Indierock?

Celibate Rifles, Lime Spiders, Cosmic Psychos, Eastern Dark, Dubrovniks, etc...

Beiden zijn wel uit de 80's maar goede voorbeelden van de Australische Indierock scene

Gast
geplaatst: vandaag om 21:45 uur

geplaatst: vandaag om 21:45 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.