Genres / Rock / Prog Folk
zoeken in:
0
geplaatst: 15 juni 2011, 20:00 uur
Misschien een goed idee hier een topic voor te maken.
Begint langzamerhand een van mijn favoriete genres te worden!
Begint langzamerhand een van mijn favoriete genres te worden!
0
Misterfool
geplaatst: 15 juni 2011, 20:04 uur
Het is vooral een genre waar ik niet echt in geloof. Het is aan de ene kant een manier om de meer bombastische folk bij prog te scharen en de echt progressieve werkjes(thick as a brick) passen nog beter bij symfonische prog.
0
geplaatst: 15 juni 2011, 20:06 uur
Nouja ik vind het in ieder geval een vrij eigen sound hebben, mooi tussen de folk en prog in.
0
Misterfool
geplaatst: 15 juni 2011, 20:13 uur
Dat het een eigen sound heeft ben ik met je eens. Op zich vind ik het "genre" erg sterk. De muziek althans(en dat is eigenlijk het belangrijkste). Alleen heb ik het niet zo erg op de genreaanduiding.
0
geplaatst: 15 juni 2011, 20:23 uur
Ach, als het beestje maar een naampje heet. Interessant genre zeker. Ritual vind ik erg goed in ieder geval. Maar wat past er nog meer in? Sommige albums van Jethro Tull en Mike Oldfield zeker maar verder ook veel uit de Canterbury scene. Wellicht zelfs John Martyn??
0
Misterfool
geplaatst: 15 juni 2011, 20:28 uur
Comus, strawbs en Gryphon!. zijn ook sterke bands.
Het beestje moet inderdaad een naam hebben, maar medeproggers hebben wel een neiging om bepaalde genre's als te annexeren(jazz-fusion,krautrock). Onder Prog-folk en ook progressive electronic worden bands gerekend(Dead Can dance) die helemaal niks met prog te maken hebben. Dat gek genoeg in tegenstelling tot een genre als progmetal.
Het beestje moet inderdaad een naam hebben, maar medeproggers hebben wel een neiging om bepaalde genre's als te annexeren(jazz-fusion,krautrock). Onder Prog-folk en ook progressive electronic worden bands gerekend(Dead Can dance) die helemaal niks met prog te maken hebben. Dat gek genoeg in tegenstelling tot een genre als progmetal.
0
geplaatst: 15 juni 2011, 20:31 uur
Progmetal is ook meer afgebakend denk ik. Jekan met prog van jazz tot pop en van klassiek tot noise. Dat is progmetal wel minder.
0
geplaatst: 15 juni 2011, 20:32 uur
John Martyn wordt op sommige albums zeker gerekend tot Prog Folk. Inside Out bijvoorbeeld is zeker progressief te noemen.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 17 juni 2011, 18:01 uur
Stuff zoals Harmonium?
Pentangle is in zekere zin ook wel progressieve folk te noemen (al wordt dat vaak jazzfolk o.i.d. genoemd).
Pentangle is in zekere zin ook wel progressieve folk te noemen (al wordt dat vaak jazzfolk o.i.d. genoemd).
0
Yann Samsa
geplaatst: 17 juni 2011, 18:02 uur
Harmonium, Carol Of Harvest, Some Tweetlove en Jethro Tull zijn de eerste namen die me te binnen schieten...
0
geplaatst: 17 juni 2011, 18:40 uur
Ja, Jethro Tull en zeker Harmonium kunnen tot Progressive Folk worden gerekend, evenals Pentangle, hoewel dat inderdaad ook erg veel jazzinvloeden heeft.
Maar het lijkt me dus wel een leuk idee om hier eventuele tips te posten;
Spirogyra - St. Radigunds (1971)
Pentangle - Basket of Light (1969)
Trees - On The Shore (1970)
Om er maar een paar te noemen.
Maar het lijkt me dus wel een leuk idee om hier eventuele tips te posten;
Spirogyra - St. Radigunds (1971)
Pentangle - Basket of Light (1969)
Trees - On The Shore (1970)
Om er maar een paar te noemen.
0
geplaatst: 17 juni 2011, 21:17 uur
0
geplaatst: 17 juni 2011, 21:44 uur
Leuk dat dit topic bestaat! Al heb ik nog niet scherp wat prog folk inhoudt 
Bedoelen we progressieve folk of een mix tussen folk en progrock? Pentangle vind ik verschrikkelijk goed maar daar zit weinig rock in. Eerder 'jazzfolk' zoals Stijn al zei.
Nou ja goed. Als het ook om rock gaat, wil ik op de eerste plaats tippen:
- Ritual - The Hemulic Voluntary Band (2007)
- Ritual - Ritual (1996)
Iets bonter is het volgende lijstje:
- Sergio Benchimol - Ciclos Imaginarios (2007) : instrumentale 'jazzfolk'
- Gåte - Iselilja (2004) : 'metalfolk'
- Amarok - Quentadharkën (2004): ook wereld-invloeden
Hoe denken jullie eigenlijk over The Decemberists en Midlake - The Courage of Others (2010). Ook prog folk?

Bedoelen we progressieve folk of een mix tussen folk en progrock? Pentangle vind ik verschrikkelijk goed maar daar zit weinig rock in. Eerder 'jazzfolk' zoals Stijn al zei.
Nou ja goed. Als het ook om rock gaat, wil ik op de eerste plaats tippen:
- Ritual - The Hemulic Voluntary Band (2007)
- Ritual - Ritual (1996)
Iets bonter is het volgende lijstje:
- Sergio Benchimol - Ciclos Imaginarios (2007) : instrumentale 'jazzfolk'
- Gåte - Iselilja (2004) : 'metalfolk'
- Amarok - Quentadharkën (2004): ook wereld-invloeden
Hoe denken jullie eigenlijk over The Decemberists en Midlake - The Courage of Others (2010). Ook prog folk?
0
geplaatst: 17 juni 2011, 21:46 uur
The Crane Wife van The Decemberists vind ik wel Prog Folk. Luister maar naar The Island.
0
geplaatst: 17 juni 2011, 21:52 uur
Vind ik eigenlijk ook wel ja. En dan zeker The Hazards of Love (2009).
0
geplaatst: 17 juni 2011, 22:00 uur
Beiden zijn welkom!
Zowel Progressieve Folk als Prog met Folk elementen vind ik geweldig
Zowel Progressieve Folk als Prog met Folk elementen vind ik geweldig

0
Stijn_Slayer
geplaatst: 17 juni 2011, 22:02 uur
The Decemberists, hmm ja. Misschien niet helemaal 100% prog, maar het is geen vreemde stelling. The King is Dead valt er echter niet onder.
0
Yann Samsa
geplaatst: 17 juni 2011, 22:42 uur
The Decemberists zou ik niet echt de stempel 'progressieve folk' meegeven hoor. Wat niet wegneemt dat het zeer mooie muziek is.
0
geplaatst: 18 juni 2011, 20:44 uur
Heb net Songs From The Wood van Jethro Tull aangeschaft.
Dit klinkt nu ook echt als Progressive Folk!
Dit klinkt nu ook echt als Progressive Folk!
0
geplaatst: 18 juni 2011, 20:58 uur
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 18 juni 2011, 21:12 uur
Misterfool schreef:
Het is vooral een genre waar ik niet echt in geloof. Het is aan de ene kant een manier om de meer bombastische folk bij prog te scharen en de echt progressieve werkjes(thick as a brick) passen nog beter bij symfonische prog.
Ik geloof ook niet echt dat Jethro Tull hun "(prog)folk"-tag aan Thick as a Brick te danken hebben... veel meer aan bijvoorbeeld de hierboven al genoemde Songs from the Wood.
Om nog eens een Zweedse (toch een nationaliteit die het goed doet in het genre) naam te droppen: Kebnekaise
0
geplaatst: 18 juni 2011, 21:16 uur
Stijn_Slayer schreef:
The Decemberists, hmm ja. Misschien niet helemaal 100% prog, maar het is geen vreemde stelling.
The Decemberists, hmm ja. Misschien niet helemaal 100% prog, maar het is geen vreemde stelling.
The Decemberists valt of in geen enkel vakje of tegelijkertijd in meerdere hokjes te droppen. Dat maakt de band eigenlijk zo interessant.
0
geplaatst: 19 juni 2011, 09:07 uur
Itoiz - Ezekiel
Spaanse Prog met veel Folkelementen, o.a. de fluit.
Spaanse Prog met veel Folkelementen, o.a. de fluit.
0
geplaatst: 4 september 2011, 08:58 uur
Deze dagen ontdek ik Motis - Ripaille (2011)

Dit mag je met recht progfolk noemen. En het klinkt goed.

Dit mag je met recht progfolk noemen. En het klinkt goed.
* denotes required fields.