menu

Genres / Rock / Het grote topic over de summer of love, flowerpower en de hippiecultuur

zoeken in:
Bij Crosby, Stills, Nash & Young - Déjà Vu (1970):

AdrieMeijer schreef:
De songs van Crosby zijn moeilijk toegankelijk, dingen als "Laughing" en "Traction in the Rain" vind ik pas nu, 40 jaar na dato, prachtig. Jarenlang vond ik het hippiegeneuzel, maar zelfs mijn smaak verandert met de jaren. Waarschijnlijk ben ik zelf zo langzamerhand een ouwe hippie.

Marjet schreef:
@ AdrieMeijer: er is niets mis met een oude hippie. In een wereld vol geweld en onrust zijn ze juist nu zeer gewenst. De biografie moet ik nodig eens lezen.


Alsof hippies zoveel hebben toegevoegd aan den wereld

Enfin, fijne plaat iig, favoriet uiteraard : Almost cut my hair, heb ze nog steeds die lange blonde manen

avatar van Ducoz
Iets wat je niet kan ontkennen, Malle.
Denk de hele jaren '60 scene maar eens weg... (voor een deel dan!)

Wil de discussie best aangaan, wat hebben hippies op de lange termijn bijgedragen aan een structureel betere wereld?

Al dat love en peace gedoe is schromelijk overschat, ja het was ff een stukkie vrolijker in de wereld - welnee ,ook dat denken we maar - maar constructieve bijdragen zijn er niet uit voort gekomen, en elke hippie, op die ene stugge die-hard na die er inmiddels allang anders over denkt maar kop int zand, maakt inmiddels dik onderdeel uit van de door hen zo verafschuwde maatschappij, jawel

Ziegler
Wat heb jij bijgedragen aan een betere wereld? Of de hippies nu zoveel veranderd hebben weet ik niet, wat ik wel weet is dat er gedurende de jaren 60 veel veranderd is vooral in het denken van mensen. En de hippiebeweging was daar zeker een belangrijke speler in.

avatar van AdrieMeijer
En op het gevaar af dat de moderator deze hele discussie verwijdert vanwege "volkomen off topic" ga ik me er ook mee bemoeien. Ik ben trots op die oude hippies. In ieder geval hebben ze een positieve boodschap uitgedragen. Er zijn daarna nog heel wat stromingen geweest (punk, disco, new wave) die alleen maar een negatieve rotsfeer meedroegen. No future, schaamteloze genotzucht, narcistische egotripperij, noem het maar op.
Nee, geef me dan maar David Crosby en Graham Nash. Met hun concerten halen ze geld op voor het behoud van dolfijnen en walvissen en steunen het project van Neil Young voor onderwijs aan gehandicapte kinderen. Natuurlijk zullen er altijd mensen zijn die daar de spot mee gaan drijven, maar de wereld is wel degelijk iets beter geworden door hun inzet.

avatar van wilbur
Crosby, heeft ook m.i. de mooiste bijdragen op deja vu. Maar ondanks alle negativisme hebben punk, disco en new wave toch heel veel leuke (en zelfs vrolijke) muziek opgeleverd!

Stijn_Slayer
Seksuele revolutie. En inderdaad positieve boodschappen werden over een groot deel van de wereld uitgedragen. Verder wordt de discussie toch snel verplaatst en ik heb niet het idee dat we een geschiedenistopic hebben om de jaren 60 te behandelen. Dus ik ga er verder niet diepgaand op in.

Klopt wat betreft verscheidene liefdadigheidsacties (Farm Aid bijv. ook). CSNY geven per concertkaartje (uit m'n hoofd) 10% aan goede doelen. Per persoon hebben CSNY al meer gedaan aan het verbeteren van de wereld dan wij MuMe'ers bij elkaar (zij kunnen het natuurlijk betalen, maar ze hoeven het niet te doen).

avatar van devel-hunt
Stijn_Slayer schreef:

Per persoon hebben CSNY al meer gedaan aan het verbeteren van de wereld dan wij MuMe'ers bij elkaar (zij kunnen het natuurlijk betalen, maar ze hoeven het niet te doen).

Dan nog hebben ze per persoon bankrekeningen die vele tientallen miljoenen dollars bedragen. Ik vind het niet meer dan normaal dat je dan 10% daarvan aan goede doelen schenkt. Qua belangstingaftrek en voordelen is het zelfs gunstig om een bepaald percentage af te dragen aan goede doelen, maar dat is een ander verhaal.

Beetje luldiscussie, er zijn zoveel mensen die ongeacht hippie of niet bijdragen aan een in hun ogen betere wereld, of ben je dan per definitie een ippie als je dat uberhaupt wil

Iig wordt er over die hele hippieperiode belangrijker gedaan dan nodig is

Wat ik mis is onderbouwing, is,wat heeft men op grote schaal wereldwejd teweeg gebracht waarvan wij anno 2011 maatschappelijk nog de vruchten plukken?

En dan bedoel ik uiteraard niet ik de hippie van nu die zijn tentje opzet bij de occupybeweging of die muts die haar lelijke eendje in allerlei vrolijke kleurtjes schildert met dito verwaarloosd vuil haar om reclame te make voor haar winkeltje in 70's meuk


Stijn_Slayer
devel-hunt schreef:
Dan nog hebben ze per persoon bankrekeningen die vele tientallen miljoenen dollars bedragen.


Iets te kort door de bocht. Je vergeet dat David Crosby in de jaren 80 álles is kwijtgeraakt aan drugs. De Hells Angels moesten z'n spullen bewaken. In de jaren 90 is hij ook bijna alles kwijtgeraakt door een louche manager (Croz kreeg de IRS hardnekkig op z'n dak). Een paar jaar geleden had Crosby z'n huis bijna afbetaald, dus die vele miljoenen vallen voor hem wel mee. Stills heeft ook flink met geld gesmeten. Nash lijkt me daar niet het type voor en Neil Young is naar eigen zeggen goed gemanaged (hij kan daarom doen en laten wat hij wil).

Maar met touren is elke zaal uitverkocht, dus we hoeven geen medelijden met ze te hebben.

Stijn_Slayer
Malle schreef:

Wat ik mis is onderbouwing, is,wat heeft men op grote schaal wereldwejd teweeg gebracht waarvan wij anno 2011 maatschappelijk nog de vruchten plukken?


Als iedereen zo redeneert komt er nooit verbetering. Bijna geen enkele man of groepering heeft wereldwijd iets teweeg gebracht (of je moet net op een bepaalde tijd president van een groot land zijn o.i.d.).

Hippies waren naïef, maar het signaal afgeven alleen vind ik al bijzonder. Dat moet toch velen geinspireerd hebben een beetje te beteren (milieu bijv.).

Ziegler
Malle schreef:

Wat ik mis is onderbouwing, is,wat heeft men op grote schaal wereldwejd teweeg gebracht waarvan wij anno 2011 maatschappelijk nog de vruchten plukken?


Seksuele revolutie is reeds genoemd. Een enorm belangrijke verandering in het leven van heel veel mensen. Geen homo-emancipatie zonder seksuele revolutie. En geen playboy. Noem dat maar niets.
Emancipatie vrouw. Zonder de mentaliteitsverandering in de jaren 60 gingen meisjes nu nog steeds linea recta naar de huishoudschool. Waar is die goede tijd gebleven . . . .
Democratisering. De beweging van de jaren 60 heeft er aan bijgedragen dat burgers veel mondiger zijn. Jij hebt nu een mening dankzij die hippies zullen we maar zeggen. Een domme mening, maar je hebt er tenminste één . . . . .

Dit is allemaal niet het resultaat van blowende hippies, maar van deze verandering waren de hippies wel een onderdeel. Een soort boegbeeld.

avatar van devel-hunt
Stijn_Slayer schreef:
Iets te kort door de bocht. Je vergeet dat David Crosby in de jaren 80 álles is kwijtgeraakt aan drugs. De Hells Angels moesten z'n spullen bewaken.

Ja maar dat heeft niets met goede doelen te maken of het ietsje beter maken van de wereld
Het heeft toen een nieuwe lever gekregen en een nieuw neus tussenschot.
Alleen van die kosten kunnen alle kinderen van een gemiddelt dorp in Zimbabwe al een jaar naar school, en dan heb ik het niets eens over de kosten van jarenlang cocaine en zwaar alcohol gebruik. Als hij dat voor een goed doel had ingezet had heel Congo-Kinshasa een jaar te vreten gehad, maar het ging allemaal het dikke lijf van Crosby zelf in. Niet erg, maar laten we die goede doelen wel in proporties blijven zien.

Stijn_Slayer
Inderdaad. Wilde ik niet allemaal noemen, omdat het me te ver gaat dit allemaal toe te schrijven aan de hippies, maar ze hebben er wel hun steentje aan bijgedragen.

avatar van devel-hunt
Stijn_Slayer schreef:
Hippies waren naïef, maar het signaal afgeven alleen vind ik al bijzonder. Dat moet toch velen geinspireerd hebben een beetje te beteren (milieu bijv.).

De hippies van toen zijn de multinationals van vandaag, en dragen niets bij aan mileu of een eerlijke verdeling van rijkdom in de wereld.

Ziegler
Jij denkt dat alle hippies rijke directeuren zijn geworden? Dat zijn een hoop rijke directeuren . . .

Stijn_Slayer
devel-hunt schreef:
Ja [...] proporties blijven zien.


Ik word een beetje ongemakkelijk van deze reactie. Crosby had een lekkende lever, waardoor hij doodziek was en er een stof vrijkwam die zijn hersenen permanent had kunnen beschadigen (hij was toen al tien jaar clean). Hij heeft niets van een voorkeursbehandeling gehad omdat hij een rockster was. Hij werd op de lijst geplaatst zoals iedereen. Sterker nog, de enige rocksterbehandeling die hij kreeg was dat er een helicoptertje langsvloog die hem doodziek in bed filmde en het uitzond op de nationale tv.

Hij was letterlijk stervende. Toen er eindelijk een lever vrijkwam was Crosby klaargemaakt voor de operatie en volgespoten met zooi; bleek dat er tumoren in de donorlever zaten. Normaal ben je er dan geweest. Op het allerlaatste moment heeft een jonge man hem en meerdere mensen gered. Crosby heeft ongelofelijk veel geleden.

Hij kón de kosten van z'n behandeling niet eens betalen. Rond dezelfde tijd wilde IRS hem pakken, het beetje geld dat hij kreeg moest hij in een schoenendoosje achterhouden. Er gaan twee verhalen de rondte. Phil Collins heeft de kosten betaald (boekje van Voyage) of de verzekering: http://www.heart-intl.net/HEART/HealthInsur/Comp/Interviewwit%20DavidCr.htm.

Crosby is na z'n tijd in de gevangenis helemaal clean geworden en heeft geen terugslagen gehad (op een enkel jointje na). Dan heb je wilskracht nodig. Vind de wat denigrerende toon van je bericht daarom hoogst ongepast. Zeker voor iemand die zijn fouten openlijk heeft bekend en zoveel voor liefdadigheidsdoelen heeft gedaan.

De ernst van de drugsverslaving kwam trouwens voort uit het overlijden van zijn vriendin (ten tijde van Déjà Vu was hij ook al ernstig aangeslagen door het verlies). Dat was de grootste tragedie uit zijn leven. Elk mens is anders en niet iedereen kan even goed omgaan met tegenslagen.


avatar van devel-hunt
Stijn_Slayer schreef:

Crosby is na z'n tijd in de gevangenis helemaal clean geworden en heeft geen terugslagen gehad (op een enkel jointje na). Dan heb je wilskracht nodig. Vind de wat denigrerende toon van je bericht daarom hoogst ongepast. Zeker voor iemand die zijn fouten openlijk heeft bekend en zoveel voor liefdadigheidsdoelen heeft gedaan.

Crosby was jarenlang grootgebruiker, van LSD, Coke, Wiet en drank heeft hij jaren geleefd. Dat je lichaam dan gesloopt raakt had Crosby, die ik heel hoog heb zitten, zelf ook wel kunnen bedenken. Het is een keer goed mis gegaan. Hij mag blij zijn dat hij er nog is.
Maar volgens mij ging het over al het geld wat naar goede doelen ging, ik blijf bij de stelling dat Crosby zoveel geld aan middelen heeft verbruikt, daarbij steken zijn donaties waarschijnlijk bleekjes af.

Stijn_Slayer
Zodra je eenmaal zijn punt van verslaving bereikt hebt is er nauwelijks nog een weg terug (600.000 dollar aan coke per jaar). Hij dacht zelf ook dat hij vroeg zou sterven, maar het is hem toch gelukt af te kicken. Zo'n ernstige verslaving is van tevoren niet te voorzien. Natuurlijk is het voor het grootste gedeelte zijn eigen schuld (ik heb er ook geen respect voor), maar ik vind het erg ongepast om zijn goede daden af te zetten tegenover zijn verslaving. Het gaat erom dat hij al decennia veel doet voor goede doelen. Dát is wat telt en dat hoeft niet gemarginaliseerd te worden vanwege fouten uit zijn verleden.

avatar van Ducoz
Laten we wel wezen, Stijn haalde net ook al aan dat ze die donaties net zo goed niet hoeven te doen. De donaties die ze doen zijn überhaupt al heel mooi, de gemiddelde artiest doet dat soort dingen niet hoor.
En tja, hoeveel geld besteed jij per week aan alcohol of eventuele sigaretten? En aan goede doelen?

Het enige wat bij mij niet klopt bij de hippie gedachte die ze hier prediken is dat ze op Woodstock speelden met de peace en love gedachten, maar wel eerst zakken geld innen voor ze uberhaupt het podium op willen klimmen(of was dat the Who?)

avatar van Deren Bliksem
Holy F.
600.000 dollar per jaar? Echt? Heb je daar een bron van ofzo? (die coke-bron mag eventueel ook )

Stijn_Slayer
Dat is echt waar. Pagina 250: Error 400 (Bad Request)!!1 - books.google.nl

Er staat error, maar de link werkt als het goed is.

Anyway, soms kan het geen kwaad om even wat research te doen voor er dit soort harde taal gesproken wordt. Meestal geldt: there are two sides to every story.

avatar van Ducoz
Ja, ach. Macca was ook geen clean engeltje.

avatar van devel-hunt
Ik typeer zijn drugsgebruik niet als fout, hij heeft er waarschijnlijk een bepaalde periode best iets aan gehad, ik ben zelf ook geen anti drugs figuur. Als er een blow de ronde doet zeg ik ook geen nee. Dat zijn steun aan goede doelen recht uit zijn hart komt twijfel ik geen moment aan, dat zal zeer oprecht zijn.
Alleen....er zijn massa's artiesten die heel veel voor maatschappelijk goede doelen doen, buiten de publiciteit. Mensen als Madonna, David Bowie, Yoko Ono, Peter Gabriel etc.etc. zijn zeer betrokken bij allerlei projecten. Het is feitelijk je morele plicht om iets terug te geven aan de maatschappij als je banksaldo tientallen miljoenen bedraagd, en daar vormen CSN & Y geen uitzondering in.

avatar van Deren Bliksem
Stijn_Slayer schreef:

Er staat error, maar de link werkt als het goed is.


Thanks, ik zal het eens doorspitten.

Wel respect voor zijn neus.

dure coke wel..

avatar van AdrieMeijer
ik blijf bij de stelling dat Crosby zoveel geld aan middelen heeft verbruikt, daarbij steken zijn donaties waarschijnlijk bleekjes af.


Mijn laatste bijdrage aan deze discussie, en daarna vind ik het welletjes: ik begrijp de kritiek op Crosby en de zijnen wel en er zit ook wel iets in, maar het is toch ongelooflijk k*t dat artiesten die de wereld willen verbeteren, constant afgezeken en bekritiseerd worden, terwijl artiesten die gewoon geen principes hebben, er lekker op los naaien en snaaien en iedereen vindt het nog prachtig ook.
Erg oneerlijk, als je het mij vraagt.

Stijn_Slayer
Ducoz schreef:

Het enige wat bij mij niet klopt bij de hippie gedachte die ze hier prediken is dat ze op Woodstock speelden met de peace en love gedachten, maar wel eerst zakken geld innen voor ze uberhaupt het podium op willen klimmen(of was dat the Who?)


Mij is deze info niet bekend eigenlijk. Ik herinner me wel iets van Jimi Hendrix, die toen een recordbedrag opstreek ($75.000 geloof ik, een schijntje tegenwoordig). CSNY hebben juist ook veel gratis concerten gespeeld.

avatar van DirkM
Of dat van die 600.000 dollar nou helemaal klopt, betwijfel ik:
Back in the summer, as Crosby, Stills & Nash prepared for a tour, the stories were terrible: that Atlantic Records had dropped CSN; that their voices were so far gone that ghost vocalists had to be employed backstage to counterfeit their famous harmonies; that David Crosby was freebasing $600.000 of cocaine a year and that the Hell's Angels had assumed ownership of his Marin County house to cover his drug debts.

Er staat 'the stories were terrible', maar uit de quote wordt niet duidelijk wat het waarheidsgehalte van die verhalen is. Dat Atlantic ze heeft laten vallen bleek ook onjuist te zijn. Ik krijg de indruk dat zoiets ook geldt voor die $600.000. Het zal vast veel geweest zijn, maar niet zoveel. Of wordt dat later in het boek nog bevestigd?

Gast
geplaatst: vandaag om 13:22 uur

geplaatst: vandaag om 13:22 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.