menu

Genres / Rock / Nederwave, Ultra, etc. (new wave en post-punk in Nederland)

zoeken in:

skyline
Chameleon Day schreef:
Gelezen. Leuk!

+1. Had Flue ook wel op dat lijstje verwacht, maar dat geeft nix, het is ook niet mijn lijstje.

skyline schreef:
(quote)

+1. Had Flue ook wel op dat lijstje verwacht, maar dat geeft nix, het is ook niet mijn lijstje.

Yep, het artikel is lezenswaardig en grappig, maar uiterst incompleet; er ontbreekt aardig wat: Weekend at Waikiki (al wordt het Tophole-label wel genoemd) The Visitor, Soviet Sex, Tapes, Mecano, Flue, indeed (imho - de crème de la crème van de NL wave), The Essence, Minimal Compact, Coïtus Int, Hedda Gabbler, Bazooka en zo zou een L'OW-er (waarbij de L staat voor liefdevol of lastig, afhankelijk van de pet) en nog wel een aantal kunnen noemen.

Wellicht toch eens zelf doen die inventarisatie?

Ik vind dat zeker wat voor jou, gewoon doen dus. Maar graag wel in voor ons allen begrijpbare taal.

Mjuman schreef:
Wellicht toch eens zelf doen die inventarisatie?

Goed idee. Ik ben wel in om eens wat goede oude of nieuwe nederlandse wave te ontdekken. Ik vond het stukje ook leuk om te lezen. En de meeste platen ken ik niet echt. Dus heb ik weer wat te ontdekken.

reptile71 schreef:
Ik vind dat zeker wat voor jou, gewoon doen dus. Maar graag wel in voor ons allen begrijpbare taal.

Begrijpelijk mag dat ook?

Wave-genoten wil ik deze link niet onthouden; hier snapte men wat er aan het gebeuren was; helaas heb ik alle tijdschriften en flexi-disks geruimd (verhuizingen en zo).

Tijdschrift Vinyl - vinyltijdschrift.blogspot.com

Zal er eens over denken. In een notendop; om te beginnen zou je een indeling kunnen maken o.b.v. lokatie, label, en/of type:

* Plurex
* Torso
* Tophole
* NL groepen op Factory/FBN en 4AD - een heel aantal
* gedeelte nog in eigen beheer (bijv The Essence, Coïtus Int)

Misschien een topic openstellen om gedurende een bepaalde tijd (1 maand?) albums (en MLP's) toe te voegen door de geïnteresseerden.
Daarna uit die lijst een top-10 samenstellen en doosturen aan wie de boekhouding wil doen. Dit weer gedurende een langere tijd zodat je de tijd hebt om eventuele albums te (her)beluisteren.
Een daarna het canon der Nederlandse new wave/post-punk bekendmaken?

skyline schreef:
(quote)

Inderdaad, nu je het zegt, die had er zeker bij moeten staan. Zeer goed.

Mjuman schreef:
Begrijpelijk mag dat ook?

Oeps

Bij Nasmak - 4our Clicks (1982):

Premonition schreef:
Samen met de eerste twee platen van Minny Pops en de eerste van Flue is 4our Clicks toch wel één van de hoogtepunten van de Nederlandse postpunk.

Yep, niets mis met onze oren.

Premonition schreef:
Samen met de eerste twee platen van Minny Pops en de eerste van Flue is 4our Clicks toch wel één van de hoogtepunten van de Nederlandse postpunk.

vergeet deze niet

En wat mij betreft ook deze en deze.

Tijd voor een apart topic?

Wat stel je voor? Wat gaan we in dat topic doen?

Een soort Nederwave/Belwave albums of songs knock-out topic....
Ik vind het jammer dat weinig reuring meer is in het postpunk kamp.

Nou, bij deze. Leek mij ook wel leuk om zo'n topic te hebben, zeker gezien de recente aandacht voor Ultra op 3voor12. En ik denk ook wel dat deze naast de andere wave-topics kan bestaan.

Wat linkjes:

Luistervoer:
3voor12 - No Future luisterpaal - 3voor12.vpro.nl
22tracks Ultra
Radio 1 OVT - Dr. Rat - het korte leven van een graffiti artiest.
Radio 6 De Avonden (o.a. verslag van de opening van de expositie God Save The Queen in het Centraal Museum, Utrecht)

Kijkvoer:
Holland Doc 24 - 77-84: No Future op Holland Doc 24
Een reis door de jaren 80 langs punk, kunst en kraken

Leesvoer:
3voor12 - No Future: 1977, het jaar dat punk in Nederland begon - 3voor12.vpro.nl
3voor12 - No Future: 1978, een punkband bereikt de eerste plaats in Nederland - 3voor12.vpro.nl
3voor12 - No Future: 1979, het jaar van The Police - 3voor12.vpro.nl
3voor12 - No Future: 1980, het jaar dat Ian Curtis overlijdt - 3voor12.vpro.nl
3voor12 - No Future: 1981, Kruisraketten en doemdenken - 3voor12.vpro.nl
3voor12 - No Future: 1982, Doe Maar Manie - 3voor12.vpro.nl
3voor12 - No Future: 1983, Slap jaar voor albums, maar sterke singles - 3voor12.vpro.nl
3voor12 - No Future: 1984 (slot): Het jaar dat iedereen van Prince ging houden - 3voor12.vpro.nl

3voor12 - No Future: de reformatie van Minny Pops - 3voor12.vpro.nl
3voor12 - De Nijmeegse ultrabeweging: opkomst en internationale doorbraak - 3voor12.vpro.nl
3voor12 - Ultravierdaagse van start in Nijmegen - 3voor12.vpro.nl
3voor12 - De Nijmeegse ultrabeweging: van ondergang naar ultra 2012 - 3voor12.vpro.nl

Geschiedenis 24 - No Future Nu - geschiedenis24.nl
Geschiedenis 24 - Lebowski Publishers - geschiedenis24.nl

Overig:
Geschiedenis 24 - Centraal Museum Utrecht - geschiedenis24.nl

Tsja, nu je het zegt, reuring; vroegah gingen we rollenbollend van de ruzie over de vloer (wel wave - geen wave!!).

Eerlijk gezegd heb ik weinig tot geen kennis van de Nederwave (laat staan de Belwave). Ik ken inmiddels natuurlijk wel wat platen. Maar de hele context van de Nederwave (in retrospectief)? Nee, ik zou het niet weten. Wat me wel duidelijk is, is dat de Nederwave er zeer zeker mocht zijn. Had ook zeker een eigen geluid/gezicht t.o.v. wat er in de UK gebeurde.

Destijds, in de jaren 80, had ik mijn blik echter vooral gericht op de overzeese gebieden (UK, VS). Ik heb de hoogtijdagen van de new wave/postpunk (1979-1983) ook niet bewust meegemaakt. Net wat te jong. Begon er pas in 1985 goed in thuis te raken. En dan begin je met de "klassiekers". Wat er in Nederland allemaal gebeurde? Geen idee van, toen - maar ik was dan ook een 'provinciaaltje', de randstad was ver weg.

Edit: @ Herman: G E W E L D I G!.....Dank!

Geen dank.

Ik heb zelf her en der wel wat gehoord en moet zeggen dat ik het wel een erg interessante stroming vind. Een band als Kiem mag hier ook niet onvermeld blijven. Ben het zelf allemaal op het spoor gekomen via Rats on Rafts, eigenlijk.

deric raven
Jammer dat het artikel over Nijmegen in 1983 stopt.
Vervolgens komt daar dan Clan of Xymox vandaan, die ook internationaal succes boekt.

En uit Nijmegen, maar minder of niet bekend hier: Tool & Die. Album dat richting Japan/Sylvian/The Sound/vroege Talk Talk gaat.

Ik ga dit op zondag meer eens allemaal tot mij nemen. Dat Tool & Die ken ik niet, ga ik ook maar eens achteraan. Nou, wel erg reuring opeens....

Op het net is voor zover ik weet helaas niets aan soundbites te vinden van Tool & Die. De band heeft maar kort bestaan en maar één EP uitgebracht. Werd destijds bij de vara gedraaid. Ze hebben nog in de finale gestaan van de Grote Prijs van Nederland (of hoe het ook al weer heette).

Ik had de EP zelf op tape, maar die natuurlijk kwijt geraakt. Wel nog twee andere nummers op bandje staan: 'Sightless' en 'Stone Images'. En dat zijn werkelijk pareltjes.

De EP is volgens mij nog wel als occasion op het net te vinden.

Minny Pops hebben onlangs nog een live-album (+DVD) uitgebracht:

Standstill To Motion

Een interview met Wally van Middendorp vind je hier

En in de nieuwe Gonzo Circus dan weer een 8-pagina's tellende Ultra-special.

Ik heb me vandaag eens wat meer verdiept in de Nederwave en het viel me op hoe zo'n klein wereldje dat begin jaren tachtig was in Nederland. De meest bekende new wavebands kwamen uit Amsterdam en Nijmegen. Dat zal te maken hebben met de studenten die daar woonden, want de meeste new wave/postpunk in Nederland was niet echt working class in benadering, zoals de punk dat wel meer was. Daarnaast kenden de bands elkaar goed en werd er volop met elkaar gemusiceerd (zie de Ultrabeweging, waar Mjuman al eerder over berichtte).
Flue kwam ook uit Nijmegen, maar One and a Half werd geproduceerd door Mecano's Dick Polak, een Amsterdammer dus. Cor Bolten van datzelfde Mecano, gaat na het uiteenvallen van Mecano, spelen voor Flue en is te horen op Vista, het tweede album.
Muzikaal is in de beginjaren op te merken dat in eerste instantie vooral Joy Division (Minny Pops en Mecano) en The Cure (Flue) de inspiratiebronnen zijn. Rond 1982 verandert dat behoorlijk en krijgen de bands een meer eigenzinnig geluid.

Tool & Die heeft trouwens een onverwachte link met de Frank Boeijen Groep (!). De zanger/gitarist speelde mee op de latere platen en op de eerste albums van Frank solo.

Premonition schreef:
Tool & Die heeft trouwens een onverwachte link met de Frank Boeijen Groep (!). De zanger/gitarist speelde mee op de latere platen en op de eerste albums van Frank solo.

Klopt. Heb ik ook weten uit te googlen. Verder is er weinig op het web te vinden over die band. Ook geen soundbites. Jammer, want in mijn herinnering was de EP 'Sightless' een redelijk goede release (zeker die twee nummers die ik hiervoor al vermeldde). Wie wat weet te vinden - ik hoor het graag.

Nog een aardig artikel:

De 7 essentiële nederwave platen

Schiet u maar.....

Veel aandacht voor post-punk/wave uit de Lage Landen in deze blogspot rond het radio-programma Spleen (1982), met opnames van o.a. Mecano, Nasmak, The Visitor, Tecnoville (maar ook A Blaze Colour, Front 242, Arbeid Adelt, Cocteau Twins, D.A.F, Tuxedomoon, , ACR, TC Matic, Twice A Man, X-Mal D...)

Fredheadset | Fredheadset' s Mind Worbles - fredheadset.wordpress.com

Dit topic is gewoon een zooitje natuurlijk.

Misschien kunnen we hier een lijstje creëren van Nederlandse new wave en post-punk bands.

Bijvoorbeeld zo:
bandnaam - plaats van afkomst - jaar oprichting - eventuele stroming

En dan gewoon aanvullen en alfabetisch ertussen zetten.

Als voorbeeld maak ik een begin:

Bazooka - Nijmegen - 1979
Clan of Xymox - Nijmegen - 1981
Das Wesen (voorheen Puber Kristus) - Nijmegen - 1980
De Div - Delft - 1979
Duplex Johnson - Breda - 1980
The Dutch - ? - 1980
Ensemble Pittoresque - Den Haag - 1977
Flue - Amsterdam/Nijmegen - 1980
Güler - Nijmegen - mid 80's
La Danza Moderna - Groningen - 1981
Mecano - Amsterdam - 1977
Mekanik Kommando - Nijmegen - 1980 - ultra
The Meteors - Groningen - 1977
Minny Pops - Amsterdam - 1978 - ultra
Mo - ? - 1979
Nasmak - Eindhoven - 1978 - ultra
Nine Circles - Amsterdam - 1980
Non Alignment Pact - Groningen - 1981
Smalts - Amsterdam - 1981
Social Security - Friesland - 1980
Soviet Sex (voorheen Interior) - Amsterdam - 1980
The Tapes - Amsterdam - 1977
Tecnoville - Amsterdam - 1981
Tent - Kennemerland - 1981
Tool & Die - Nijmegen - ?
Tox Modell - Amsterdam - 1980 - ultra
Toylets (aka The Toilets) - Friesland - 1980
Urban Heroes - Den Haag - 1979
The Visitor - Friesland - 1980
Weekend At Waikiki - Wolvega - 1983
The Young Lions - Amsterdam - 1980 - ultra

Gaat uw gang! Ik weet bijvoorbeeld niet of Mecano en Flue onder de ultra-beweging vallen, maar mocht je de opengelaten stromingen weten in te vullen mag dat natuurlijk.

Ha, leuk en informatief! Weet zelf echter nauwelijks iets van de Nederwave/Ultra-beweging. Dat was net van voor mijn tijd.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:05 uur

geplaatst: vandaag om 19:05 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.