Genres / Rock / Rockumentaries
zoeken in:
0
geplaatst: 4 december 2013, 21:28 uur
Een Rockumentary is ontstaan uit een samentrekking van de woorden rock en documentaire. Ik kijk de laatste tijd veel muziekdocumentaires en ben hierbij gaan kijken welke het waard zijn om te zien. Er zijn op het internet vele lijsten te vinden waarin bekende voorbeelden worden genoemd. Vanaf het einde van de jaren 60 zijn deze ontstaan met bijvoorbeeld Bob Dylan - Dont Look Back en The Rolling Stones - Gimme Shelter. De laatste jaren neemt het aantal rockumentaries fors toe.
Hier een lijst met bekende rockumentaries:
1967 - Bob Dylan - Dont Look Back
1968 - Various – Monterey Pop Festival - Monterey Pop
1970 - The Rolling Stones - Gimme Shelter
1970 - Various – Woodstock festival - Woodstock
1972 - Pink Floyd - Live at Pompeii
1972 - Various - The Concert for Bangladesh - The Concert for Bangladesh
1973 - Yes - Yessongs
1974 - David Bowie - Cracked Actor
1976 - Led Zeppelin - The Song Remains the Same
1978 - The Band - The Last Waltz
1979 - The Who - The Kids Are Alright
1979 - AC/DC - AC/DC: Let There Be Rock
1984 - Talking Heads - Stop Making Sense
1988 - U2 - Rattle and Hum
1989 - Depeche Mode - 101
1992 - Red Hot Chili Peppers - Funky Monks
1995 - The Beatles - The Beatles Anthology
1997 - Neil Young - Year of the Horse
1998 - Radiohead - Meeting People Is Easy
2000 - Sex Pistols - The Filth and the Fury
2003 - The Ramones - End of the Century
2004 - The Dandy Warhols, The Brian Jonestown Massacre - Dig!
2004 - Metallica - Some Kind of Monster
2005 - Green Day - Bullet in a Bible
2006 - The Police - Everyone Stares
2006 - System of a Down - Screamers
2007 - Oasis - Lord Don't Slow Me Down
2007 - Tom Petty and the Heartbreakers - Runnin' Down A Dream
2008 - Anvil - Anvil! The Story of Anvil
2008 - Jimmy Page, The Edge, Jack White - It Might Get Loud
2008 - The Rolling Stones - Shine a Light
2009 - Iron Maiden - Flight 666
2009 - The Doors - When You're Strange
2010 - Rush - Beyond the Lighted Stage
2011 - Foo Fighters - Back and Forth
2011 - U2 - From the Sky Down
2011 - George Harrison - Living in the Material World
2011 - Pearl Jam - Pearl Jam Twenty
2012 - Bob Marley - Marley
2013 - Eagles - History of the Eagles
Ik ben benieuwd welke jullie al hebben gezien en wat volgens jullie de beste muziek documentaires zijn.
Hier een lijst met bekende rockumentaries:
1967 - Bob Dylan - Dont Look Back
1968 - Various – Monterey Pop Festival - Monterey Pop
1970 - The Rolling Stones - Gimme Shelter
1970 - Various – Woodstock festival - Woodstock
1972 - Pink Floyd - Live at Pompeii
1972 - Various - The Concert for Bangladesh - The Concert for Bangladesh
1973 - Yes - Yessongs
1974 - David Bowie - Cracked Actor
1976 - Led Zeppelin - The Song Remains the Same
1978 - The Band - The Last Waltz
1979 - The Who - The Kids Are Alright
1979 - AC/DC - AC/DC: Let There Be Rock
1984 - Talking Heads - Stop Making Sense
1988 - U2 - Rattle and Hum
1989 - Depeche Mode - 101
1992 - Red Hot Chili Peppers - Funky Monks
1995 - The Beatles - The Beatles Anthology
1997 - Neil Young - Year of the Horse
1998 - Radiohead - Meeting People Is Easy
2000 - Sex Pistols - The Filth and the Fury
2003 - The Ramones - End of the Century
2004 - The Dandy Warhols, The Brian Jonestown Massacre - Dig!
2004 - Metallica - Some Kind of Monster
2005 - Green Day - Bullet in a Bible
2006 - The Police - Everyone Stares
2006 - System of a Down - Screamers
2007 - Oasis - Lord Don't Slow Me Down
2007 - Tom Petty and the Heartbreakers - Runnin' Down A Dream
2008 - Anvil - Anvil! The Story of Anvil
2008 - Jimmy Page, The Edge, Jack White - It Might Get Loud
2008 - The Rolling Stones - Shine a Light
2009 - Iron Maiden - Flight 666
2009 - The Doors - When You're Strange
2010 - Rush - Beyond the Lighted Stage
2011 - Foo Fighters - Back and Forth
2011 - U2 - From the Sky Down
2011 - George Harrison - Living in the Material World
2011 - Pearl Jam - Pearl Jam Twenty
2012 - Bob Marley - Marley
2013 - Eagles - History of the Eagles
Ik ben benieuwd welke jullie al hebben gezien en wat volgens jullie de beste muziek documentaires zijn.
0
geplaatst: 4 december 2013, 21:31 uur
De beste muziekdocumentaire is met afstand Live At Pompeii van Pink Floyd. Het materiaal wat ze daar spelen is al fantastisch, vooral de versie van Echoes is echt magistraal, maar wat echt sfeerverhogend werkt zijn de beelden van Pompeï. Vooral bij Set The Controls For The Heart Of The Sun wordt de mysterieuze en gure sfeer enorm geaccentueerd door de beelden.
0
geplaatst: 4 december 2013, 21:42 uur
Als grote Michael Jackson fan ben ik wel erg tevreden over:
2012 - Michael Jackson - Bad (directed by Spike Lee)
2012 - Michael Jackson - Bad (directed by Spike Lee)
0
geplaatst: 4 december 2013, 21:47 uur
Don Cappuccino schreef:
De beste muziekdocumentaire is met afstand Live At Pompeii van Pink Floyd. Het materiaal wat ze daar spelen is al fantastisch, vooral de versie van Echoes is echt magistraal, maar wat echt sfeerverhogend werkt zijn de beelden van Pompeï. Vooral bij Set The Controls For The Heart Of The Sun wordt de mysterieuze en gure sfeer enorm geaccentueerd door de beelden.
Ook één van mijn favorieten, de beelden rondom de spuwende vulkaan vormen een prachtig beeld bij het geweldige spel van Pink Floyd.
Pulse van Pink Floyd is ook aanrader alleen jammer dat het zonder Roger Waters is opgenomen.
0
geplaatst: 14 december 2013, 09:34 uur
Afgelopen maand een aantal muziekdocumentaires gezien waarbij ik hier kort de opvallendste uitlicht.
The Last Waltz
Documentaire over het laatste optreden van The Band met vele gastoptredens van onder andere
Neil Young, Bob Dylan, Eric Clapton en Joni Mitchell. De afwisseling tussen de gesprekken met de bandleden en beelden van de nummers vormt de film tot een mooi geheel. Daarnaast is de begeleiding van de diverse artiesten erg mooi omdat ze vaak eigen werk met ondersteuning van de band brengen. Tussendoor komen dan de klassiekers van The Band langs die op een goede wijze in beeld zijn gebracht. 4*
No Direction Home
Deze lange documentaire van de bekende regisseur Martin Scorcese geeft de veranderingen van Bob Dylan tussen 1961 en 1966 weer. Er wordt onder andere gebruik gemaakt van beelden uit een andere sterke documentaire over Bob Dylan, Don't Look Back. De vele veranderingen in zijn gedrag en persoonlijkheid in het begin van zijn carrière zijn zeer mooi in beeld gebracht. Je ziet hoe hij van een folk naar protestzanger overgaat en uiteindelijk zelfs het elektrische werk niet schuwt samen met The Band. Na een motorongeluk werkt hij dan weer lang aan zijn herstel om uiteindelijk weer terug te komen. De gesprekken geven veel van zijn mening en persoonlijkheid weer en vormen een mooie afwisseling met de live registraties. 4*
The Kids Are Alright
Deze documentaire over The Who laat de ontwikkelingen zien die ze in hun muziekstijl als ook op persoonlijk vlak hebben meegemaakt. Wat de film sterk maakt zijn de diverse interviews met de bandleden waar het altijd weer in veel lol eindigt door de levenslustige drummer Keith Moon. De optredens en de muzikale ontwikkelingen zijn goed weergegeven en laten ook zien hoe de teksten van de nummers steeds sterker werden. Het kapot maken van instrumenten op het podium komt ook veel aanbod net als het schrijven en uitvoeren van de rockopera's. 4*
It Might Get Loud
De muziekdocumentaire richt zich op drie gitaristen namelijk Jimmy Page, Jack White en The Edge. Ze komen samen om met elkaar over te muziek praten en uiteraard muziek maken. Daarnaast mooie beelden uit de begintijd van de artiesten en ook hoe ze hun talenten hebben kunnen uitbouwen. De verschillende sessies dat ze met elkaar spelen zijn leuk om te zien maar worden iets te kort in beeld gebracht. Daarnaast is het wel leuk om even kort kennis te maken met deze verschillende persoonlijkheden. 3.5*
The Last Waltz
Documentaire over het laatste optreden van The Band met vele gastoptredens van onder andere
Neil Young, Bob Dylan, Eric Clapton en Joni Mitchell. De afwisseling tussen de gesprekken met de bandleden en beelden van de nummers vormt de film tot een mooi geheel. Daarnaast is de begeleiding van de diverse artiesten erg mooi omdat ze vaak eigen werk met ondersteuning van de band brengen. Tussendoor komen dan de klassiekers van The Band langs die op een goede wijze in beeld zijn gebracht. 4*
No Direction Home
Deze lange documentaire van de bekende regisseur Martin Scorcese geeft de veranderingen van Bob Dylan tussen 1961 en 1966 weer. Er wordt onder andere gebruik gemaakt van beelden uit een andere sterke documentaire over Bob Dylan, Don't Look Back. De vele veranderingen in zijn gedrag en persoonlijkheid in het begin van zijn carrière zijn zeer mooi in beeld gebracht. Je ziet hoe hij van een folk naar protestzanger overgaat en uiteindelijk zelfs het elektrische werk niet schuwt samen met The Band. Na een motorongeluk werkt hij dan weer lang aan zijn herstel om uiteindelijk weer terug te komen. De gesprekken geven veel van zijn mening en persoonlijkheid weer en vormen een mooie afwisseling met de live registraties. 4*
The Kids Are Alright
Deze documentaire over The Who laat de ontwikkelingen zien die ze in hun muziekstijl als ook op persoonlijk vlak hebben meegemaakt. Wat de film sterk maakt zijn de diverse interviews met de bandleden waar het altijd weer in veel lol eindigt door de levenslustige drummer Keith Moon. De optredens en de muzikale ontwikkelingen zijn goed weergegeven en laten ook zien hoe de teksten van de nummers steeds sterker werden. Het kapot maken van instrumenten op het podium komt ook veel aanbod net als het schrijven en uitvoeren van de rockopera's. 4*
It Might Get Loud
De muziekdocumentaire richt zich op drie gitaristen namelijk Jimmy Page, Jack White en The Edge. Ze komen samen om met elkaar over te muziek praten en uiteraard muziek maken. Daarnaast mooie beelden uit de begintijd van de artiesten en ook hoe ze hun talenten hebben kunnen uitbouwen. De verschillende sessies dat ze met elkaar spelen zijn leuk om te zien maar worden iets te kort in beeld gebracht. Daarnaast is het wel leuk om even kort kennis te maken met deze verschillende persoonlijkheden. 3.5*
0
Guitars & Wings
geplaatst: 16 december 2013, 14:40 uur
Ik vond die rockumentaries over Soundcity Studio met dave grohl (soundcity players) en Muscle Shoals studio (in Alabama? ) erg leuk en interessant.
Niet een band als uitgangspunt maar een studio met zijn geschiedenis dus.
Niet een band als uitgangspunt maar een studio met zijn geschiedenis dus.
0
geplaatst: 16 december 2013, 16:32 uur
Metallica's Year And A Half In The Life Of..., is ook zeer de moeite waard. En dan met name deel 2 waar de camera mee gaat op de enorme tour van '91 en '92.
0
geplaatst: 21 december 2013, 13:50 uur
Geleend van een post op mume: vanavond 21 dec '13 20.30 nl3 rockumentary Rolling Stones: Crossfire hurricane (2012) 50 jarig jubileum, een terugblik hoe het was een RS te zijn.
0
geplaatst: 15 januari 2014, 23:50 uur
Metal: A headbangers journey.
Een antropoloog trekt erop uit en interviewt alle grote metal sterren en legt zo chronologisch de geschiedenis vast van Heavy Metal inclusief sub genres en de hele mikmak met alle bijverschijnselen van dien
Trailer: YouTube - Metal: A Headbanger's Journey OFFICIAL TRAILER
Een antropoloog trekt erop uit en interviewt alle grote metal sterren en legt zo chronologisch de geschiedenis vast van Heavy Metal inclusief sub genres en de hele mikmak met alle bijverschijnselen van dien
Trailer: YouTube - Metal: A Headbanger's Journey OFFICIAL TRAILER
0
geplaatst: 24 januari 2014, 18:07 uur
Die docu van Anvil vind ik een van de betere. Je hoeft de band niet eens goed te vinden. En toch blijf je van a tot z geboeid kijken. Het is aandoenlijk,eerlijk en vol met mooie emoties.
Ook die van de Stones Crossfire Hurricane vind ik een echte aanrader. Je ziet ook weer eens beelden die ik in ieder geval nog niet gezien heb. Alleen jammer dat ze de laatste 20 jaar weer overslaan. Welliswaar niet zo interessant als de jaren daarvoor maar toch.
Ook die van de Stones Crossfire Hurricane vind ik een echte aanrader. Je ziet ook weer eens beelden die ik in ieder geval nog niet gezien heb. Alleen jammer dat ze de laatste 20 jaar weer overslaan. Welliswaar niet zo interessant als de jaren daarvoor maar toch.
0
geplaatst: 27 januari 2014, 22:15 uur
iggy schreef:
Die docu van Anvil vind ik een van de betere. Je hoeft de band niet eens goed te vinden. En toch blijf je van a tot z geboeid kijken. Het is aandoenlijk,eerlijk en vol met mooie emoties.
Vanavond deze indrukwekkende documentaire gezien waarbij de band Anvil twee jaar lang gevolgd werd door Sacha Gervasi. Om te zien dat een invloedrijke band zo weinig succes heeft gehad doet wel wat me je. Uiteindelijk hebben ze door de rockumentaire wel de erkenning gekregen die ze al jaren lang verdiend hadden.
0
geplaatst: 16 februari 2014, 15:15 uur
De docu van Tom Petty is natuurlijk erg goed. Je moet wel een redelijke Petty freak zijn. Want de dvd's zijn erg gedetailleerd en kunnen daardoor een tikkeltje saai zijn voor de minder geinteresseerde Petty liefhebbers. Het mooie is ook dat de ex bandleden ruim aan het woord komen. Ik vind dit soort documenten in ieder geval zeeeer te pruimen. Je krijgt een goed en helder beeld van de muzikant Petty.
De docu van Zep vind ik goed waardeloos. Ik ben totaal niet geinteresseerd in al die rolletjes die de bandleden denken te moeten spelen. Slaat ook helemaal nergens op. Plus dat Zep die avond ook niet de echte vorm te pakken had.
De docu van Zep vind ik goed waardeloos. Ik ben totaal niet geinteresseerd in al die rolletjes die de bandleden denken te moeten spelen. Slaat ook helemaal nergens op. Plus dat Zep die avond ook niet de echte vorm te pakken had.
0
geplaatst: 16 februari 2014, 15:29 uur
Ben er ook dol op en heb er hier enorm veel staan, zowel origineel als via downloads. Op BBC4 worden op vrijdagavond heel vaak een of meerdere rockumentaries uitgezonden. Verder is de gehele serie Classic Albums geweldig, ik heb hem helemaal compleet.
De rockumentary Going Home van Jackson Browne kan ik zeer aanraden, die heeft ook diverse prijzen gewonnen bij filmfestivals e.d.
De rockumentary Going Home van Jackson Browne kan ik zeer aanraden, die heeft ook diverse prijzen gewonnen bij filmfestivals e.d.
0
geplaatst: 26 februari 2014, 10:09 uur
Running On Empty schreef:
Jammer dat Going Home niet op Youtube staat!

0
Stijn_Slayer
geplaatst: 1 maart 2014, 22:01 uur
Waar zit dan het documentaire element in films als Live at Pompeii en Stop Making Sense? Dat zijn toch gewoon een concert dvd's met een wat creatievere invalshoek?
Ik heb steeds minder met Tom Petty, maar vond die docu inderdaad wel leuk om te zien.
Heb er heel veel gezien. Zal eens nadenken en proberen een rijtje te maken.
Ik heb steeds minder met Tom Petty, maar vond die docu inderdaad wel leuk om te zien.
Heb er heel veel gezien. Zal eens nadenken en proberen een rijtje te maken.
0
geplaatst: 2 maart 2014, 00:14 uur
Inderdaad, concertfilms zijn geen Rockumentaries of het moet een documentaire over een tournee zijn.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 2 maart 2014, 09:59 uur
Neil Young & Crazy Horse - Muddy Track
Searching for Sugar Man, ondanks een paar dubieuze feitenverdraaiingen
Iron Maiden: Flight 666
Spinal Tap blijft ook wel grappig.
Beatles Anthology is qua volledigheid veruit het beste
Woodstock en Monterey vind ik eigenlijk al geen documentaires meer.
Vaak vind ik ze toch wel tegenvallen, omdat de focus te veel op één periode ligt, de informatie reeds bekend was of onvolledig. Meestal is het niet meer dan een prettig uurtje tv-kijken.
Vaak vind ik ze toch wel tegenvallen, omdat de focus te veel op één periode ligt, de informatie reeds bekend was of onvolledig. Meestal is het niet meer dan een prettig uurtje tv-kijken.
0
geplaatst: 2 maart 2014, 10:22 uur
Heartworn Highways (1981) - MovieMeter.nl
You See Me Laughin' (2002) - MovieMeter.nl
American Hardcore (2006) - MovieMeter.nl
We Jam Econo: The Story of the Minutemen (2005) - MovieMeter.nl
1991: The Year Punk Broke (1992) - MovieMeter.nl
The Decline of Western Civilization (1981) - MovieMeter.nl en ook deel 2 en 3
Surfpunks (1981) - MovieMeter.nl
The Punk Singer (2013) - MovieMeter.nl
en als mockumentaries als Spinal Tap ook tellen (vind eigenlijk van niet): Electric Apricot (2006) - MovieMeter.nl
You See Me Laughin' (2002) - MovieMeter.nl
American Hardcore (2006) - MovieMeter.nl
We Jam Econo: The Story of the Minutemen (2005) - MovieMeter.nl
1991: The Year Punk Broke (1992) - MovieMeter.nl
The Decline of Western Civilization (1981) - MovieMeter.nl en ook deel 2 en 3
Surfpunks (1981) - MovieMeter.nl
The Punk Singer (2013) - MovieMeter.nl
en als mockumentaries als Spinal Tap ook tellen (vind eigenlijk van niet): Electric Apricot (2006) - MovieMeter.nl
0
geplaatst: 2 maart 2014, 10:43 uur
Stijn_Slayer schreef:
Helaas is dat vaak zo ja. Kijk maar naar Crossfire Hurricane. En niet dat Crossfire tegenvalt. Maar de laatste 20 jaar worden gewoon niet doorgenomen
0
geplaatst: 2 maart 2014, 21:57 uur
Stijn_Slayer schreef:
Beatles Anthology blijft inderdaad één van de best uitgewerkte documentaires. Omvat een compleet beeld van begin tot eind waarvan veel kleinere Beatles documentaires materiaal uit hebben gehaald.
0
jeko
geplaatst: 5 maart 2014, 07:53 uur
Deze korte Rockumentary onlangs gezien. Met fragmenten van o.a. Mogwai, My Bloody Valentine, Lightning Bolt.
0
geplaatst: 7 maart 2014, 14:29 uur
Iron Maiden: History Part 1 - The Early Days
Iron Maiden And The New Wave Of British Heavy Metal
Iron Maiden And The New Wave Of British Heavy Metal
0
geplaatst: 9 maart 2014, 15:43 uur
Even gekeken naar Amazing Journey over The Who. Duurt 2 uur.
Aanrader
Aanrader

0
geplaatst: 11 maart 2014, 19:13 uur
Absoluut! Ook een van mijn favorieten docu's. En volgens mij duurt die ook langer dan 2 uur!
0
geplaatst: 11 maart 2014, 20:27 uur
Ja klopt ik heb disc 1 gezien en disc 2 bevat de nodige extra's.
0
geplaatst: 16 maart 2014, 23:17 uur
Ga ik zeker binnenkort bekijken. Heb daarnaast ook The Kids Are Alright en Quadrophenia gezien dus denk dat deze mij ook wel bevalt.
0
geplaatst: 16 maart 2014, 23:43 uur
Joy Division van Grant Gee; uit het zelfde jaar als Corbijn-film Control, maar dan the real thing. YouTube - Joy Division (2007) Documentary sub ita
Shadowplayers : Factory Records 1978-81 - buitengewoon boeiend overzicht van de eerste Factory- jaren. clip hieruit: YouTube - The Clip From Shadowplayers
Synth Britannia, "welcome to a time when machines ruled the world"; in zijn geheel op Youtube te zien: YouTube - BBC Synth Britannia
Shadowplayers : Factory Records 1978-81 - buitengewoon boeiend overzicht van de eerste Factory- jaren. clip hieruit: YouTube - The Clip From Shadowplayers
Synth Britannia, "welcome to a time when machines ruled the world"; in zijn geheel op Youtube te zien: YouTube - BBC Synth Britannia
* denotes required fields.