MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / 25 jaar na Mercury, Beste Queen Covers

zoeken in:
Het is bijna 25 jaar geleden dat Freddie Mercury niet meer onder ons kon zijn (24 november 1991). Behalve een heus Tribute Concert zijn er ook vele Queen cover songs gemaakt. Niet alle kunnen de leegte opvullen maar welke vind jij nou geslaagd (en welke niet)?

Eén waar zo te horen best wat moeite en geld is ingestoken is de uitvoering van Bohemian Rhapsody. Een flink orkest zorgt voor de begeleiding en een koor zorgt voor de gallileo's wat anders in vele overdubs gedaan zou moeten worden. Ik vind deze best geslaagd hoewel Bruce (Zanger van Iron Maiden en piloot) toch wel enige moeite heeft zich niet te hoeven forceren.

Montserrat Caballe and Bruce Dickinson -Bohemian Rhapsody

Show me heaven was een dikke hit voor Maria McKee deels ook door de vele promotien van de Tom Cruise film Days of Thunder. Hier brengt ze een met piano en keys begeleide ode aan een auto (ik weet het geen Mercury song)
Maria McKee - I'm In Love With My Car
tot aan de 2:00 minuten gaat het best aardig daarna doet ze net of de song wat extra noten en uithalen nodig heeft. Dat is natuurlijk niet het geval.

Een wat steverige aanpak kan natuurlijk ook wat de van origine Amerikaanse Thrash band Heathen voor elkaar boxt. Beter dan de Dream Theater versie.

Heathen-Death On Two Legs

Wie volgt met de volgende drie?

Stevie Ann One year of... - YouTube

Mooie pure uitvoering. Ik ben eigenlijk niet echt gecharmeerd van Queen's versie.
Dat het dus gewoon een mooi liedje is, blijkt hier dan wel weer uit.

Indeed, mooi gedaan.

Altaria
Ik vind veel Queencovers tenenkrommend, zo veel slechter dan het origineel... Wat mij betreft zijn er twee waardige alternatieven:

- Queen + Robert Plant - Innuendo/Kashmir/Thank You/Crazy Little Thing Called Love - YouTube
Robert Plant tijdens het Freddie Mercury Tribute Concert

- Queen + Adam Lambert - The Show Must Go On - New Years Eve London 2014 - YouTube
Adam Lambert met Queen.

Paul Rodgers vind ik een aanfluiting, die stem is veel te zwaar als je Freddie wil vervangen. En van de zwaar opgehemelde Somebody To Love-cover van George Michael moet ik ook weinig hebben. Men denkt dat 'ie beter is dan het origineel... Ik hoor het niet!

Altaria

Metalica - Stone Cold Crazy

Goede tip, inderdaad een fijne cover -en inderdaad vliegt ze na die twee minuten af en toe een beetje uit de bocht.

En om een nieuwe cover toe te voegen: The Fairy-Feller's Master Stroke door Glass Candy. Misschien niet de best denkbare, maar zeker een interessante!

Voor de liefhebbers van Queen covers. Kwam deze tegen.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:58 uur

geplaatst: vandaag om 23:58 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.