menu

Mijn Updates +
Genres / Overigen / Wat is het meest psychedelische nummer?

zoeken in:
Momenteel draait er een film in de bioscopen over een feestje dat onder invloed van LSD verkeerd gaat: Climax. Zie hier mijn uitvoerige recensie waarbij ik vooral heb gepoogd uit te leggen wat het effect is van LSD. Daarbij verwijs ik ook naar popmuziek, hetgeen me op de vraag brengt wat eigenlijk volgens jullie het meest psychedelische nummer is dat jullie kennen? Welk nummer drukt het beste een 'trip' uit door middel van de muziek?

Ikzelf heb altijd gevonden dat de Amerikaanse 'psychedelische' bands zoals Jefferson Airplane, Grateful Dead en The Doors daar niet heel sterk in zijn: soms verwijzen hun teksten wel naar LSD (bv. White Rabbit van Jefferson Airplane) maar de muziek is meestal gewone rock waar weinig LSD-effecten in zijn te merken, tenzij je de uitgesponnen gitaarsolo's van The Grateful Dead psychedelisch vindt. Ikzelf vind dat niet; met name de (achteruitgespeelde) gitaarsolo van Jimi Hendrix in het nummer Are You Experienced? vind ik wel geslaagd psychedelisch.

Engelse bands als The Beatles en Pink Floyd slaagden er m.i. veel beter in om muziek te maken die voelt als een LSD-ervaring. Eigenlijk denk ik dat ik nummers van The Beatles als Tomorrrow Never Knows, Strawberry Fields Forever en I Am The Walrus de meest psychedelische songs zijn die ik ken: dichterbij een LSD-ervaring kun je niet komen in de popmuziek. Of denken jullie hier anders over?

Een album dat ik ook nog genoemd wil hebben is Pebbles Vol.3 ('The Acid Gallery') dat een album is van Amerikaanse garage- of punkbands uit de jaren '60 die een bad trip beschrijven. Het meest psychedelische nummer op het album is denk ik Suzy Creamcheese van Teddy and His Patches.

Ik ben benieuwd naar jullie inzendingen.

-SprayIt- (moderator)
Moet bij lsd meteen aan deze denken: Porcupine Tree - Voyage 34 (1992)

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=YcRm7hgpaXY

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

Todd Rundgren heeft een boel nummers gemaakt die ik als psychedelisch zou betitelen, zoals het bovenstaande pareltje.

Drip Drop van Comus. Dat sluit het beste aan bij wat ik ervaren heb.

Ik heb geen ervaring met LSD, maar wel met paddo's. Ik heb daar eigenlijk steeds wel dezelfde ervaringen mee, maar dat komt ook omdat ik mezelf steeds in dezelfde omgeving opgesloten heb (was er als de dood voor dat ik berichten op sociale media ging zetten, mensen ging bellen of de straat op zou gaan). Op Roadburn heb ik regelmatig lege truffeldoosjes zien liggen. Je zintuigen worden ongelooflijk versterkt. Datgene waar je je op focust, wordt vervolgens heel bijzonder. Er zijn allerlei soorten muziek die aansluiten op datgene wat je associeert met psychedelica.

-SprayIt- schreef:
Moet bij lsd meteen aan deze denken: Porcupine Tree - Voyage 34 (1992)

Dit klinkt voor mij als een nieuwerwetse Grateful Dead: hele uitgesponnen nummers waarin eigenlijk niets gebeurt en die nogal slaapverwekkend zijn wat het eigenlijk tot het tegendeel van psychedelica maakt want slaapverwekkend is wel het laatste wat LSD is. Google maar eens op 'psychedelic art': die kunst is zo fel en zo druk dat je zowat een epileptische aanval krijgt van die kunst en dat is wat ik zoek in psychedelische muziek. LSD is onrust en intensiteit, een vorm van waanzin.

Nu geloof ik graag dat de mensen van Porcupine Tree net als Grateful Dead veel LSD gebruiken en dat deze muziek daar verband mee houdt. Maar ik vermoed dat deze rustige, monotone muziek vooral fijne muziek is als je LSD hebt gebruikt omdat deze muziek je dan nog een beetje rustig houdt of zo. Maar ik zoek eigenlijk geen muziek die fijn is om te beluisteren onder invloed van LSD maar muziek die een LSD-trip muzikaal representeert dus het muzikale equivalent van bv. die psychedelische kunst.

Happenings Ten Years Time Ago van The Yardbirds, met Jimmy Page en Jeff Beck op gitaar.
Of dat het meest psychedelische nummer is wert ik niet, maar wel het vermelden waard.

Als ik één nummer moet kiezen dat je echt in een roes brengt is het wel To Here Knows When van My Bloody Valentine.

https://www.youtube.com/watch?v=nj8PtvWCmTU

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

Mijn ervaring;

Op LSD en paddo's is muziek meestal ongewenst of gaat gewoon volledig aan me voorbij.

Op XTC hoor ik het liefst GY!BE.

Don Cappuccino schreef:
Als ik één nummer moet kiezen dat je echt in een roes brengt is het wel To Here Knows When van My Bloody Valentine.

Ja, dit vind ik wel psychedelisch. Het doet me ook wat denken aan de stijl van Jesus & Mary Chain die ook graag LSD gebruikten en daar geen geheim van maakten, getuige een nummer als Trip Me Up:

https://www.youtube.com/watch?v=zK2nJWNgZBA

angelin schreef:
Mijn ervaring;

Bij LSD en paddo's is muziek meestal ongewenst of gaat gewoon volledig aan me voorbij.

Op XTC hoor ik het liefst GY!BE.

Zoals ik al tegen -SprayIt- uiteenzette gaat het me niet om muziek die leuk is om bij te trippen (ik deel daarbij je mening dat de muziek niet veel uitmaakt als je onder invloed van LSD bent). Het gaat om muziek die een trip nabootst en in die primaire zin psychedelisch is. Nu is het lastig te bepalen wat voor muziek dat dan zou zijn. Wikipedia zegt er dit over:

the sounds of psychedelic rock invokes three core effects of LSD: depersonalization, dechronicization, and dynamization; all of which detach the user from reality.[2] Musically, the effects may be represented via novelty studio tricks, electronic or non-Western instrumentation, disjunctive song structures, and extended instrumental segments

Ikzelf vind eigenlijk dat The Beatles nog het best een LSD-ervaring imiteren: als iemand zonder LSD-ervaring zich afvraagt hoe het is om onder invloed van LSD te zijn dan zou ik om te beginnen de psychedelische nummers van The Beatles aanraden. Vooral de LSD-ervaring van het 'golven' - alles komt en gaat - vind ik goed nagebootst in muziek door The Beatles. Maar ik ben nieuwsgierig of er betere voorbeelden zijn.

Gisteren op TV vertelde trouwens Carlos Santana in de documentaireserie Soundbreaking dat hij voor zijn optreden op Woodstock LSD had genomen en dat hij tijdens het hele concert dacht 'Dit moet ik nooit meer doen' omdat de gitaarhals aanvoelde als een slang die hij voortdurend in bedwang moest zien te houden. Wel knap dat hij gewoon z'n songs kan spelen onder invloed van LSD. Ik vermoed dat het geen erg sterke trip was.

https://www.youtube.com/watch?v=icGTBLeBXnE

Ik probeer het zo maar even, aangezien ik geen reactie kreeg.

Prachtig nummer in ieder geval. Folk die meer metal klinkt als de meeste metal.

RuudC schreef:

Haha! Ja, ik had er wel even naar geluisterd maar weet gewoon niet zo goed wat ik ervan vind. Ikzelf zou het niet direct associëren met psychedelica maar nu je dat verband stelt kan ik het wel enigszins begrijpen. Laten we zeggen dat ik er nog even op moet kauwen.

Barney Rubble schreef:
Prachtig nummer in ieder geval. Folk die meer metal klinkt als de meeste metal.

Er is veel psychedelische muziek gemaakt die is gebaseerd op folk al denk ik dan vooral aan van die hele lome, stonede nummers die in eerste instantie meer cannabis-folk dan LSD-folk lijken, bv.

https://www.youtube.com/watch?v=SPBfx4_WT-w

De Filosoof schreef:
(quote)

Zoals ik al tegen -SprayIt- uiteenzette gaat het me niet om muziek die leuk is om bij te trippen (ik deel daarbij je mening dat de muziek niet veel uitmaakt als je onder invloed van LSD bent). Het gaat om muziek die een trip nabootst en in die primaire zin psychedelisch is.

Dan dit als grootmeester van alles;

The Doors - The End - Live At Hollywood Bowl 1968 - YouTube

En daar ver achter dit nummer;

Aluk Todolo - Occult Rock I - YouTube

En dit album;

Astronomy Domine - Pink Floyd - Remaster 2011 (01) - YouTube

En dit album;

Godspeed You! Black Emperor - 'Asunder, Sweet And Other Distress' (Full Album, 2015) - YouTube

Dit doet me ergens aan denken en wel aan de meest psychedelische muziek (of herrie) ooit gemaakt, dus ik denk dat we een winnaar hebben:

Metal Machine Music van Lou Reed! Dat album werd geloof ik weer direct uit de schappen gehaald toen de muziekuitgever het hoorde, maar het is de ultieme psychedelische ervaring op muziek! Ik herinner me dat Lou Reed ook zelf zoiets over het album zegt.

Heb ik nou iets gewonnen of wat?

angelin schreef:
Heb ik nou iets gewonnen of wat?

Ene Godfrey heeft een cadeautje voor je:

https://www.youtube.com/watch?v=e2baahzhGUA

Dank!

Ik vind het zelf overigens weinig raakvlakken hebben met MMM.

geplaatst:

https://www.youtube.com/watch?v=4o2sA0vpA-4

Uit het meest psychedelische album ooit.

geplaatst:
Ik vind Can ook een band die wel in dit rijtje thuis past. Tago Mago voelt precies als een trip waar je helemaal wordt ingezogen.

geplaatst:
Naar mijn gevoel passen meerdere nummers van MGMT wel in het rijtje. Modernere psychedelische nummers, ze bestaan ook.

geplaatst:
Dit is ook wel een aardige psychedelische trip: The Flaming Lips - The Terror (2013)

You Lust is wat mij betreft het hoogtepunt op dat album (met ook een bizarre NSFW-videoclip, wel een ingekorte versie).

geplaatst:
RuudC schreef:
(embed)

Is wel een redelijke bad trip, maar wel een terechte nominatie. Sowieso een van de allerbeste nummers ooit gemaakt.

Mijn winnaar is Aumgn van Can. Nuchter kan ik dat nummer maar moeilijk hebben, maar tijdens mijn laatste trip lag ik als een kleuter met een sugar rush te kirren in het gras van plezier bij dit nummer. Ik denk dat er maar zeer weinig nummers zijn die zo duidelijk bij een trip passen...

geplaatst:
The Count Five: Psychotic Reaction

https://www.youtube.com/watch?v=fBTT3VPriV8

geplaatst:
Omdat Dr. John onlangs is overleden ook even het nummer Gris-gris van hem. Ik heb eigenlijk altijd gedacht dat gris-gris naar LSD verwijst, vanwege de tekst van Dr. John die zichzelf in het nummer 'the night tripper' noemt en de trippy sfeer. Pas nu hij dood is leer ik van Wikipedia dat gris-gris een voodoo amulet is (een tasje dat de drager voor onheil zou behoeden) - maar stiekem denk ik dat de amulet slechts een metafoor is voor LSD...

https://www.youtube.com/watch?v=b4J8VrprrGE

geplaatst:
In de jaren '80 was er even een revival van (psycho)garagerockbands. Dit optreden op TV van The Prisoners maakte diepe indruk op me: niet alleen een heel catchy en krachtig nummer maar alle bandleden lijken knetterhigh (met iedereen veelzeggende Star Trek-pakjes aan) en de muziek is erg hallucinant...

https://www.youtube.com/watch?v=DF3zOMQWWqg

(Deze band/clip was in feite de afsluiter van een bijzonder leuke uitzending van het popprogramma The Tube van Jools Holland uit 1984 over garage rock c.q. psychobilly: Garage Bands on The Tube 1984 - YouTube).

De Filosoof schreef:

Een album dat ik ook nog genoemd wil hebben is Pebbles Vol.3 ('The Acid Gallery') dat een album is van Amerikaanse garage- of punkbands uit de jaren '60 die een bad trip beschrijven. Het meest psychedelische nummer op het album is denk ik Suzy Creamcheese van Teddy and His Patches.

https://www.youtube.com/watch?v=SOaxtDSWWi0

Zelfs de tekst is weinig dubbelzinnig:

"I saw the strobe light flashing
And hearing the music clashing
And I experienced a whole new dimension in sound
Just opened up your closed mind
And you take a trip on mine
And you'll never want to touch the ground"

Het volgende is eveneens muzikaal als tekstueel weinig dubbelzinnig. Alleen de titel 'Voices green and purple' al, hetgeen verwijst naar het voor LSD kenmerkende fenomeen van synesthesie (al hebben sommige mensen het van nature zoals de componist Olivier Messiaen)...

https://www.youtube.com/watch?v=bvnQhKoKiiw

Gast
geplaatst: vandaag om 01:40 uur

geplaatst: vandaag om 01:40 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.