Genres / Overigen / Traditionele en hedendaagse Japanse muziek
zoeken in:
0
ohmusica
geplaatst: 5 januari 2022, 15:07 uur
Muziek uit Japan stond hier nog niet in het menu.
Enkele basisbegrippen, instrumenten en uitvoeringen
History Of Japanese Music | Audio Network UK - audionetwork.com
Muziek is uiteraard sterk verweven met culturele opvattingen over esthetiek, traditie en waarden. Het begrip/concept Ma is hierbij van essentieel belang:
Ma « Unique Japan - new.uniquejapan.com
Muziek is uiteraard sterk verweven met culturele opvattingen over esthetiek, traditie en waarden. Het begrip/concept Ma is hierbij van essentieel belang:
0
geplaatst: 6 januari 2022, 16:17 uur
ohmusica schreef:
Misschien is dit album iets voor jou. Wel covers.
'Yellow Loveless' a Japanese 'tribute' to My Bloody Valentine released - louderthanwar.com
1
ohmusica
geplaatst: 6 januari 2022, 17:13 uur
Michiel Cohen schreef:
'Yellow Loveless' a Japanese 'tribute' to My Bloody Valentine released - louderthanwar.com
(embed)
(quote)
(embed)
Dit, jouw meuk, past helemaal niet bij traditionele Japanse muziek. Je hebt het weer niet begrepen, maar deze bullshit mag hier, ga gerust je gang.
2
geplaatst: 6 januari 2022, 18:59 uur
ohmusica schreef:
Dit, jouw meuk, past helemaal niet bij traditionele Japanse muziek. Je hebt het weer niet begrepen, maar deze bullshit mag hier, ga gerust je gang.
(quote)
Ik zie toch echt 'en hedendaagse' in de titel staan.
2
geplaatst: 6 januari 2022, 19:19 uur
En vooruit;ook nog wat traditoneels. Ik ben de beroerste immers niet:
2
geplaatst: 6 januari 2022, 19:22 uur
.. onderstaande nog als bonus, maar voornamelijk omdat ik niet geofferd wens te worden door de Aoba-cult hier op MuMe.
3
geplaatst: 6 januari 2022, 19:23 uur
ohmusica schreef:
Leuk dat je dit topic begint. Ik zit aardig diep in de japanse muziek momenteel. Dit naar aanleiding van jouw tip in het gelijksoortige jazz topic. Dat "Ma" linkje hierboven was erg interessant en maakt ook duidelijk waarom ik heel veel japanse kunst of cultuur zo weet te waarderen...
Tsja, aardige ontdekkingstocht zo de afgelopen dagen, die zich wel wat buiten musicmeter afspeelt omdat er niet veel informatie over traditionele japanse (of moderne maar wel op japanse traditie geinspireerde) muziek hier te vinden is.
Ik was in eerste instantie op zoek naar jazz, met een japanse twist, maar dat heb ik al snel opgegeven want, is kitcherig of wel heel erg "yoga playlist" Ik heb wel wat moderne electronic en (neo)klassiek gevonden met een duidelijke japanse inslag en dan met name de culturele inslag (Ma) De traditionele klassieke japanse muziek, vind ik echt helemaal top en doet me vaak verbazingwekkend veel denken aan avant-garde improvisatie zoals je dat b.v. vind op het ECM label en de wat meer vooruitstrevende europese jazz.
Ik ga hier binnenkort zeker wat moois posten, maar ben nog bezig het zelf wat op een rijtje te krijgen wat echt de moeite waard of bijzonder is... Met een weekje verdiepen in japanse muziek vind ik het nog wat te vroeg om hier al wat te posten.
1
geplaatst: 6 januari 2022, 20:06 uur
Barney Rubble schreef:
.. onderstaande nog als bonus, maar voornamelijk omdat ik niet geofferd wens te worden door de Aoba-cult hier op MuMe.
(embed)
(embed)
Ik ben na een weekje al wel kenner genoeg om te kunnen melden dat Ichiko stevig in de japanse traditie staat. De gehele Aoba -cult dus aan de bamboefluit binnenkort. Kimio Eto is niet hardcore genoeg en Merzbow is dan weer te veel..
Als je een "japanse" engelse band hier wil posten dan is Talk Talk de meer logische keuze ipv de MBV geluidsmuur in de zoveelste al dan niet bewuste trolvideo van de heer Cohen.
2
geplaatst: 6 januari 2022, 23:59 uur
Interessante achtergrondinfo in de openingspost. Zal het eens op mijn gemak lezen, dan kan ik mijn recente Koto-muziekontdekkingen (Kimio Eto, Michio Miyagi) ook wat beter plaatsen.
Verder weinig Japanse muziek op mijn radar eigenlijk. Heb altijd wel een zwak gehad voor Pizzicato Five en Cornelius, die in de 90's wat culthitjes scoorden. En Fishmans is daar ook een beetje bijgekomen. Destijds compleet onbekend buiten Japan, maar sinds de albums ook buiten Japan zijn uitgegeven een paar jaar terug is er alsnog veel waardering voor hun muziek in de Westerse wereld. Helaas is de zanger al op zijn 33e overleden aan hartfalen.
Verder weinig Japanse muziek op mijn radar eigenlijk. Heb altijd wel een zwak gehad voor Pizzicato Five en Cornelius, die in de 90's wat culthitjes scoorden. En Fishmans is daar ook een beetje bijgekomen. Destijds compleet onbekend buiten Japan, maar sinds de albums ook buiten Japan zijn uitgegeven een paar jaar terug is er alsnog veel waardering voor hun muziek in de Westerse wereld. Helaas is de zanger al op zijn 33e overleden aan hartfalen.
1
ohmusica
geplaatst: 7 januari 2022, 10:03 uur
[quote]Arrie schreef:
[quote]ohmusica schreef:
[quote]Michiel Cohen schreef:
Ja dat ‘hedendaags’ daar kan je van alles onder plaatsen, misschien niet zo handig, maar ik dacht meer aan hedendaagse op traditionele muziek geïnspireerde muziek.
[quote]ohmusica schreef:
[quote]Michiel Cohen schreef:
Ja dat ‘hedendaags’ daar kan je van alles onder plaatsen, misschien niet zo handig, maar ik dacht meer aan hedendaagse op traditionele muziek geïnspireerde muziek.
0
Mssr Renard
geplaatst: 7 januari 2022, 10:31 uur
Hoi ohmusica
Het meest recente wat ik heb ontdekt uit Japan is niet traditioneel, maar misschien dat de muzikanten die hierop samenwerken wel in andere meer traditionelere settings spelen. In die zin kan deze plaat misschien houvast bieden. Verder een lekkere modal/fusion-plaat:
Sonkei | Ronin Arkestra - roninarkestra.bandcamp.com
Het meest recente wat ik heb ontdekt uit Japan is niet traditioneel, maar misschien dat de muzikanten die hierop samenwerken wel in andere meer traditionelere settings spelen. In die zin kan deze plaat misschien houvast bieden. Verder een lekkere modal/fusion-plaat:
Sonkei | Ronin Arkestra - roninarkestra.bandcamp.com
0
Mssr Renard
geplaatst: 7 januari 2022, 10:34 uur
Op deze plaat doet een koto-speler mee (Reiko Kitamura): Matthew-Halsall-The-Gondwana-Orchestra-When-The-World-Was-One
De twee nummers waarop zij mee doet (of was het er één) klinken wel richting traditioneel.
Misschien is dat een ingang tot wat je zoekt: Keiko Kitamura | Discography | Discogs
De twee nummers waarop zij mee doet (of was het er één) klinken wel richting traditioneel.
Misschien is dat een ingang tot wat je zoekt: Keiko Kitamura | Discography | Discogs
0
Mssr Renard
geplaatst: 7 januari 2022, 10:38 uur
Verder zou ik de ietwat vrijzinnige progband Jade Warrior willen tippen: Spinner - discogs.com
Ik heb het al tijden niet meer gespeeld, en ik weet niet hoe 'nep' het is, maar volgens mij hadden ze wel veel Aziatische invloeden in hun muziek verwerkt.
Ik heb het al tijden niet meer gespeeld, en ik weet niet hoe 'nep' het is, maar volgens mij hadden ze wel veel Aziatische invloeden in hun muziek verwerkt.
1
ohmusica
geplaatst: 7 januari 2022, 10:44 uur
Mssr Renard schreef:
Op deze plaat doet een koto-speler mee (Reiko Kitamura): Matthew-Halsall-The-Gondwana-Orchestra-When-The-World-Was-One
Via Spotify zijn er ontelbare lijsten te vinden met allerlei ook traditionele Japanse muziek, maar je kan, is mijn ervaring, beter één album af en toe vaker beluisteren dan zo maar van alles oppervlakkig uitproberen. Zo leer je stukje bij beetje de klankstructuur kennen en ervaar je meer diepgang.
Hier val ik graag op terug: (shakuhachi - japanese flute)
https://open.spotify.com/album/16Hhf5Jucs2fEJEo8lku7A?si=nVmbiWoZT3-oRIHomaquRw
0
Mssr Renard
geplaatst: 7 januari 2022, 10:48 uur
ohmusica schreef:
Via Spotify zijn er ontelbare lijsten te vinden met allerlei ook traditionele Japanse muziek, maar je kan, is mijn ervaring, beter één album af en toe vaker beluisteren dan zo maar van alles oppervlakkig uitproberen. Zo leer je stukje bij beetje de klankstructuur kennen en ervaar je meer diepgang.
(quote)
Dat klopt helemaal. Daarom ben ik ook niet zo een snelle luisteraar. Als ik op een plaat terecht kom die me helemaal raakt, draai ik die echt heel vaak, en kom ik meer en meer te weten over een artiest of genre of stroming. Allerlei platen achter en door elkaar luisteren dat vind ik zelf ook niet erg fijn.
Als ik ergens helemaal in zit, kan ik er ook moeilijk uitgehaald worden. Dan heb ik echt oog (oor) kleppen op. Maar desalniettemin een interessante zoektocht die je aangaat.
Ik ben ook benieuwd naar mooie japanse muziek met veel koto en bamboefluiten.
0
Mssr Renard
geplaatst: 7 januari 2022, 11:06 uur
Kom op zeg jongens. OhMusica mag toch best een topic starten en daar ook kaders bij stellen?
Ga je hem dan echt afrekenen op een ongelukkig gekozen titel? Misschien dat deze nog kan worden aangepast, ik weet het niet.
Maar hij verdient al dit gebash absoluut niet. Het is een serieuze user, die een serieuze topic start. Er zijn genoeg topics om vol te spammen. Als ik per ongeluk een japanse metalband had geplaatst en Ohmusica zou aangeven dat dat niet is wat hij bedoelt, ga ik hem toch niet uitschelden?
Wat een armoede weer. Sterkte ohmusica
Als je wilt weten hoe je nou een degelijke en inhoudelijke bijdrage moet leveren, neem dan een voorbeeld aan bijvoorbeeld spoon
Ga je hem dan echt afrekenen op een ongelukkig gekozen titel? Misschien dat deze nog kan worden aangepast, ik weet het niet.
Maar hij verdient al dit gebash absoluut niet. Het is een serieuze user, die een serieuze topic start. Er zijn genoeg topics om vol te spammen. Als ik per ongeluk een japanse metalband had geplaatst en Ohmusica zou aangeven dat dat niet is wat hij bedoelt, ga ik hem toch niet uitschelden?
Wat een armoede weer. Sterkte ohmusica
Als je wilt weten hoe je nou een degelijke en inhoudelijke bijdrage moet leveren, neem dan een voorbeeld aan bijvoorbeeld spoon
0
ohmusica
geplaatst: 7 januari 2022, 11:12 uur
Mssr Renard schreef:
Kom op zeg jongens. OhMusica mag toch best een topic starten en daar ook kaders bij stellen?
Wat een armoede weer. Sterkte Ohmusica!
Wat een armoede weer. Sterkte Ohmusica!
Ik stel geen kaders, maar zomaar filmpjes droppen zonder enige context vind ik wel erg jammer. Enige reuring daarbij, och. De meeste bijdragen vind ik wél interessant.
0
Mssr Renard
geplaatst: 7 januari 2022, 11:15 uur
ohmusica schreef:
Dit is toch een kader stellen? Nou ja, ik houd er over op, dan kan het weer over de muziek gaan.
1
geplaatst: 7 januari 2022, 11:25 uur
Voor wat het waard is. Ik vind het idee van dit topic erg interessant en ben benieuwd naar hetgeen Spoon gaat droppen.
0
ohmusica
geplaatst: 7 januari 2022, 11:27 uur
(quote)
Je stelt geen kaders maar beschuldigt me wel ergens van. Denk eerst eens na voordat je mijn spaarzame tijd loopt te verspillen klootviool. En ook nog verwachten dat ik er een "context" bij plaats. Ga je eigen beoordelingsvermogen eens keer gebruiken.
Enige uitleg bij jouw filmpje had wel geholpen, ik dacht dat het een ‘grap’ was. Excuses hiervoor.
0
geplaatst: 7 januari 2022, 11:39 uur
ohmusica schreef:
Enige uitleg bij jouw filmpje had wel geholpen, ik dacht dat het een ‘grap’ was. Excuses hiervoor.
(quote)
Ik maak geen grapjes. Onthoud dat goed. Ook bij comments in de toekomst.
0
ohmusica
geplaatst: 7 januari 2022, 11:49 uur
Michiel Cohen schreef:
(quote)
i should have known this, nó jokes.
1
geplaatst: 7 januari 2022, 11:49 uur
Michiel Cohen schreef:
(quote)

Hilarisch! sorry,ik heb nu eenmaal een zwak voor Basil Fawlty achtige figuren.
edit: ik begreep de intentie van dit topic aan de hand van ohmusica's eerste bericht direct. Ik ben dan ook hyperintelligent en sensitief en daarnaast ook nog superknap en handig met een schroevendraaier
Jammer van dit gezeur hierboven, (inc dit bericht) zondag heb ik meer tijd en ga ik er even moeite insteken en wat persoonlijke ervaring delen in de hoop dat er ook wat terug komt.
Dat laatste is namelijk de opzet en de reden waarom deze site de moeite waard is...
0
ohmusica
geplaatst: 7 januari 2022, 13:27 uur
Een voorbeeld/exponent van hedendaagse ‘Japanesque’ muziek die ik graag aansleep is Ryuichi Sakamoto die ontzettend veel muziek heeft gemaakt en zijn eigen roots pas op latere leeftijd weer is gaan herwaarderen. Het is zekere niet ‘het meest zuivere’ maar de manier waarop, zijn stijl is zeker wel schatplichtig aan Japanse tradities. Hij is denk ik ook een inspiratie geweest voor veel westerse muzikanten, en fans voor deze ‘stilistische’ muziek. Hij trekt behoorlijk wat namen mee in zijn kielzog.
Hier met Alva Noto:
https://open.spotify.com/track/083hSYQL8F0UScdHIXDBTN?si=OvrftbW6RyuEr7QkW-BaQQ
Ik verwijs ook graag naar het album Ryuichi Sakamoto - async (2017) - MusicMeter.nl
En video: Ryuichi Sakamoto - Music for a Divided World (2017) - YouTube - m.youtube.com
Hier met Alva Noto:
https://open.spotify.com/track/083hSYQL8F0UScdHIXDBTN?si=OvrftbW6RyuEr7QkW-BaQQ
Ik verwijs ook graag naar het album Ryuichi Sakamoto - async (2017) - MusicMeter.nl
En video: Ryuichi Sakamoto - Music for a Divided World (2017) - YouTube - m.youtube.com
0
Ponty Mython
geplaatst: 7 januari 2022, 13:46 uur
Bij het grote publiek voornamelijk bekend vanwege Forbidden Colours met David Sylvian, een nummer van de soundtrack van Merry Christmas, Mr Lawrence. Maar natuurlijk ook vanwege zijn muziek voor The Last Emperor. Maar goed, dit soort muziek maakt ie dan ook weer:
Heeft wel wat weg van Merzbow.
Heeft wel wat weg van Merzbow.
0
Ponty Mython
geplaatst: 7 januari 2022, 13:57 uur
En dan hebben we nog die andere bekende Japanse componist, Joe Hisaishi. Bekend van zijn soundtracks voor Studio Ghibli en het vroegere werk van Takeshi Kitano.
Zoals deze bv., van de Kikujiro soundtrack:
Zoals deze bv., van de Kikujiro soundtrack:
* denotes required fields.