MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Overigen / Bijbouwnummers

zoeken in:
Er is vast een mooie chique term voor, maar die ken ik jammer genoeg niet, en plastisch is ook smakelijk.

Ik heb het vooral over nummers die rond één climax gebouwd zijn. De hele opbouw van het nummer werkt naar die ene climax toe. Begint met een basis, en daar wordt dan steeds op verder gebouwd tot net voor het einde de hele soep bij elkaar komt.

Dus geen nummers die halverwege met een ander ritme of melodie komen aandraven, maar van die tracks die beginnen als klein huisje, en waar na verloop van tijd 6 verandas, 9 tuinhuizen en 4 bijkeukens bijgebouwd worden.

Heb het maar niet gelimiteerd tot electronic, aangezien ik wel eens wat van Sigur Ros gehoord heb wat in de buurt komt, en Opgezwolle ook een dergelijk nummertje heeft als ik me niet vergis.

Maar geen couplettenmuziek en andere afgeleiden dus.

Begin ik alvast met :

Frog Pocket - Carac Cyls
Phthalocyanine - Thesis Essay Sitcom At A Funeral

Ik moest bij je bouwinstructies denken aan Tristano van Motorpsycho en Jaga Jazzist Horns, dat zweeft lange tijd lekker in het rond, maar ongemerkt ben je na een kwartier toch ineens omringd door tal van bijgebouwen. Mooi nummer!

Bij dat nummer van Frog Pocket wordt aan het eind trouwens ook wel een aantal zaken afgebroken.

Keith Fullerton Whitman's Lisbon is er ook zo één, al heeft die meerdere van dat soort climaxen.

lebowski schreef:
Bij dat nummer van Frog Pocket wordt aan het eind trouwens ook wel een aantal zaken afgebroken.

Ja, is ook wel vaker bij dat soort nummers. Climax hoeft niet noodzakelijk de laatste 20 seconden te zijn. Al is het afbouwen vaak een stuk korter dan de opbouw

Moloko - Forever More

Toch ook wel

Supertramp - Crime of the Century

fastpulseboy
mogwai - my father my king...
een lekker themaatje wat alleen maar uitgebreid wordt, maar qua basis wel hetzelfde blijft....groter, groter, groter.....tot dat de hele boel inelkaar klapt

zoiets?

JonnieBrasco
Godspeed You Black Emperor! - Motherfucker=Redeemer-part II

Yak
Jim O'Rourke - Prelude to 110 or 220... al heb ik het idee dat OH dit vreselijk vindt.

luisteraart
Ik weet niet of ik precies begrijp wat OH bedoelt, maar ik denk aan 'The Kiss' van The Cure.

Omayyad
Bolero van Ravel...

Anathema - Violence

Past precies bij de omschrijving van Onderhond. Na de climax gaat het nummer wel nog door met rustig pianospel, maar het toewerken naar de climax is exact volgens beschrijving.

Yanina
Omayyad schreef:
Bolero van Ravel...

Die Moldau van Smetana

Interpol - Leif Erikson

Porcupine Tree - Russia on Ice

Godspeed You Black Emperor! - Moya
Sigur Rós - Milano

Joy
deze moet erbij:

King Crimson - The Talking Drum

begint net een eenvoudge hi-hat en soundscapes, mond uit in totale gecontroleerde herrie en chaos

i luv it

luisteraart schreef:
Ik weet niet of ik precies begrijp wat OH bedoelt, maar ik denk aan 'The Kiss' van The Cure.

Of Fascination Street Daar komen het hele nummer door laagjes bij!

The Box van Orbital is ook wel zo'n opbouwnummer of Frozen Sun van Stendeck!

Starless van King Crimson

Ik zou zeggen Pyramid Song van radiohead en zou er bij zweren dat zelfs de titel aangeeft dat het om zo'n nummer gaat.

En The Snakepit van The Cure

Bad van U2 (?)

Spark - My Human Objective

Yak schreef:
al heb ik het idee dat OH dit vreselijk vindt.

Had sowieso niet echt de illusie dat ik hier leuke platen zou ontdekken

Omayyad schreef:
Bolero van Ravel...

Da's misschien wel het ultieme bijbouwnummer inderdaad

Joy
dan alleen in de Frank Zappa uitvoering aub

Extrawelt - Soopertrack
Fly Pan Am - Nice Est En Feu
Wim Mertens - Maximizing The Audience

Soon as I get Home van The Waterboys... Aan het einde zit een instrumentaal stuk dat heel monotoon begint met een piano, waarna een viool en saxofoon inspringen om uit te vloeien in een prachtige muzikale uitbarsting.

New order - The Perfect Kiss

Deep Purple - Child in Time

en ik moet toch ook weer Mind Drive van Yes noemen..

Shine on van PF is ook wel een hele goed trouwens, denk dat deze 3 wel het beste zijn

Led Zeppelin - Stairway to heaven nog niet genoemd?

frankvankesteren schreef:

denk dat deze 3 wel het beste zijn

Ik dacht meer aan deze:

Extrawelt - Soopertrack
Fly Pan Am - Nice Est En Feu
Wim Mertens - Maximizing The Audience

Aangevuld met Starless (King Crimson) en Outhouse (Nathan Fake).

Young Gods - Summer Eyes

Father of day, Father of night van Manfred Mann's Earth Band.

Er worden in het begin een paar graafmachines neergezet, je hoort ze aankomen vanuit de verte, daarna begint Manfred in relatieve stilte te bouwen en bijbouwen aan het huisje.
Af en toe is er tijd voor een kleine "pauze/bezinning", maar stukje bij beetje (in 9 minuut 53) wordt het huisje een middelgroot kasteeltje dat er best mag wezen.

Dit nummer is ook mijn eigen kleine "groeipareltje" daar niet iedereen dit nummer kent, en het echt wel de moeite waard is om naar te luisteren. Een beetje mijn eigen kleine geheimpje, zoiets .

Gast
geplaatst: vandaag om 22:04 uur

geplaatst: vandaag om 22:04 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.