MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Overigen / (Sub-)genre's: vragen en antwoorden

zoeken in:
dix
Niet alleen de benamingen van de stromingen is niet altijd even eenduidig, de wijze waarop artiesten erin worden ondergebracht schept ook nog al eens verwarring.

Zo begrijp ik dat een act als The Cocteau twins hier op mume zelfs Gothic wordt genoemd. Nou, zo is het indertijd niet in de markt gezet ...

Gothic is een genre dat heel ruim beschreven wordt. Het is voornamelijk toch de sfeer die daarvoor erg bepalend is. Als je Garlands, het debuut van Cocteau Twins, kent zal het je mogelijk niet verbazen dat dit nogal eens onder gothic wordt gerankschikt. Het latere werk klinkt overigens lang niet meer zo donker.

Het laatste wat ik hier over kwijt wil is dit:

ik heb teveel met muzikanten in allerlei stijlen én uit vele windrichtingen hierover geproken, om niet te weten dat zij, diegenen die de door ons zo gewaardeerde muziek maken,
in de meeste gevallen een enorme hekel hebben aan die 'hokjesgeest'.
Veelal hebben zij het gevoel dat het hen beperkt in hun artistieke vrijheid, te meer als platenmaatschappijen er nog een schep bovenop doen door dergelijke 'branding' te eisen.
Er zijn carrière's door kapot gemaakt.
Maar voor diegenen die er behoefte aan hebben, ga gerust je gang.

I'll leave you to it........

Ze zijn er nou eenmaal dus we zullen het ermee moeten doen en daarom maar liever wat duidelijkheid. De woorden van Oudescheet zullen we hier uiteraard bij in ons achterhoofd houden.

Kan ik mee leven hoor, misschien als allerlaatste de woorden ( kan het niet laten )van een muzikant met meerdere platen hier op MuMe die na een optreden, gezeten aan de bar met een heerlijk pilsje tegen me zei:

"Fuck, I don't know what kinda music I play, I just hope it's meaningful"

lambf schreef:
Waarom wordt hiphop veelal R&B genoemd terwijl R&B eigenlijk iets heel anders is?

Omdat veel mensen geen idee hebben waar ze over praten.

Ook omdat sinds een aantal jaar veel hiphopartiesten meer wilden verkopen en B zangers en zangeresjes slappe zeikrefreintjes op lieten nemen. Dan wordt de lijn tussen hiphop en R&B nog wel eens onduidelijk.

Daarom is er ook maar een term als urban bedacht, kan alles lekker op een grote hoop gegooid worden. En vandaar dat veel hiphopheads weinig met die term hebben en hem nooit zullen gebruiken om hun muzieksmaak te duiden.

Sietse
Oldfart schreef:
Kan ik mee leven hoor, misschien als allerlaatste de woorden ( kan het niet laten )van een muzikant met meerdere platen hier op MuMe die na een optreden, gezeten aan de bar met een heerlijk pilsje tegen me zei:

"Fuck, I don't know what kinda music I play, I just hope it's meaningful"

Hier zit er nog zo een hoor...met de band waar ik in speel kan ik ons ook niet in een hokje stoppen. Het hangt nl. ergens tussen post-rock, psychedelic, drone, ambient en jazz in. Maar ik laat me daardoor niet ontmoedigen.
En als artiesten dat wel doen dan vind ik dat maar zielig eigenlijk, want het maakt niet uit in wat voor hokje je wordt gestopt, zo lang je maar je eigen ding doet er daar met je hele hart achter staat.

Omayyad
reptile71 schreef:
Mijn eerste vraag is:
Wanneer is iets post-rock en wanneer prog.rock ? Ik hoor graag de verschillen, maar ook de overeenkomsten en wat voorbeelden zijn welkom.

Als groot liefhebber van beide genres zal ik hier, wanneer ik wat meer tijd heb, wat uitgebreider op ingaan.

Omayyad schreef:
Als groot liefhebber van beide genres zal ik hier, wanneer ik wat meer tijd heb, wat uitgebreider op ingaan.

Fza
Sietse schreef:
Oldfart, je noemt een koe toch ook niet "een zoogdier met 4 poten, soms vlekken op zijn lijf en in de vrouwelijke variant uiers". Nee die noem je een koe, omdat dat makkelijker is.
Het zelfde gaat op voor genres...
Stel je voor dat je bij iedere vorm van muziek die je leuk vindt het zou moeten beschrijven...

"Hey Piet, heb je laatst ook die nieuwe plaat van Slayer gehoord?
Ha, Jan nee, wat is dat Slayer?
Slayer das van die muziek met gitaren die heel hard spelen en waar dan iemand over heen gilt met ook veel distortion en heel snel, je weet wel van die muziek waar mensen met lange haren naar luisteren en met hun hoofd op bewegen"
Ohh, Jan je bedoelt dat met die mensen met hannekamen en spikes en piercings.
Nee Piet, ik bedoel die mensen met van die spijkerjasjes met plaatjes van doodshoofden en omgekeerde kruizen enzo.
Ahh, die, ok. Nu weet ik wat je bedoelt"

Is heel wat langer dan:

"Hey Piet die nieuwe van Slayer al gehoord?
Ha Jan, nee, wat is dat slayer?
Dat is trash metal?
Ahh, nee die heb ik nog niet gehoord.

En laten we het helemaal maar niet gaan hebben over het uitleggen van wat Tangerine Dream is ofzo

Briljant uitgelegd.

Maar wanneer het hokjes gedrag tot in den treure doorgaat wordt het voor mij iets te veel. (denk aan alle ....core, varianten die in de metal hoek zitten)

Sietse
ach, ook daar is niets mis mee.

Sietse schreef:
Oldfart, je noemt een koe toch ook niet "een zoogdier met 4 poten, soms vlekken op zijn lijf en in de vrouwelijke variant uiers".

Je maakt me wel nieuwsgierig naar de mannelijke variant van een koe, lijkt me een interessant subgenre

In De Site > Algemeen > Feedback, klachten en andere opmerkingen:

Oke, ik weet niet of ik hier goed zit, maar ik vind echt dat er echt een genre toegevoegd moet worden, namelijk 'Hardcore'.

Hierbij denk ik aan de hardcore met de gitaren en niet de elektrische hardcore. Ik denk hierbij aan bands als Bury Your Dead, Terror, Comeback Kid, This is Hell, Born From Pain, enz.

Je hebt nu de genres rock, metal en punk. Maar hardcore is totaal anders dan alle 3. Hardcore lijkt niet op rock vanwege het hardere en simpelere gitaarwerk, door de screams die niet voorkomen in rock en de breakdowns. Om dezelfde redenen lijkt het niet op metal. Je zou misschien punk kunnen invullen, maar ook dat vind ik niet gepast aangezien hardcore simpelweg een stapje harder is dan punk. (Vergelijk Bury Your Dead maar met Pennywise).

Ik zou graag zien dat hier wat aan gedaan werd.

edris.
Gewoon slecht idee, gewoon te nietszeggende en verwarrende term. Bovendien heet het eigenlijk gewoon hardcore punk. Ik zou gewoon punk invullen of punk / metal.

Over uitbreiding van de hoeveelheid genres zijn al meerdere discussies gevoerd, en ze zijn duidelijk genoeg naar mijn mening, anders kun je voor elk subiele verschilletje wel een nieuw genre bedenken. (Want zo kun je ook Metalcore, Mathcore etc. in gaan voeren)

Ik dacht altijd dat met hardcore puur gabbermuziek werd bedoeld.....! Maar goed, veel verstand heb ik daar niet van want ik moet daar niet zo veel van hebben. Wat is trouwens wel een te algemeen genre vind op MuMe, is electronic. Daar vallen erg veel muziekstijlen onder. Zo komt het regelmatig voor dat twee albums slechts onder "electronic" staan vermeld (dus géén tweede stijl wordt vermeld) terwijl het soort muziek erg uiteenlopend is (lees: een wereld van verschil). Op deze manier is een toplijst "electronic" een vreemd en onduidelijk lijstje.

Ja... dat vind jij, en persoon B vindt dat R&B niet duidelijk genoeg is...
Persoon C vindt dat jazz niet uitgebreid genoeg is.. etc...

Dat snap ik, er is veel discussie daarover (dat zal ook altijd zo blijven) en je moet natuurlijk ergens een streep trekken. Maar zeg nou zelf: R&B en jazz is veel specifieker qua stijl dan electronic, dat veel meer soorten muziek omvat. Het mag de pret niet drukken trouwens hoor, ik blijf een fanatiek MuMe-gebruiker en stoor mij niet aan de term electronic.

Ik ben het ook met bovenstaande eens.

En hardcore is niet verwarrend/nietszeggend. Hardcore = breakdowns, eenvoudige riffs en harde screams. Vooral het breakdown element is erg duidelijk en komt niet voor in metal/punk/rock. Maargoed, kennelijk gaat er niks veranderen, dus laat maar zitten.

Als je het als enige genre gaat invullen bij een album, dan is Hardcore enorm verwarrend. The Masochist, DMX en Terror zijn allemaal Hardcore, maar toch lijken ze van in de verste verte niet op elkaar.

Als je de term Hardcore zou toevoegen, zou je er zowiezo een tweede genre moeten bij zetten:

The Masochist is dan Hardcore/Electronic,
DMX is dan Hardcore/Rap en Terror is dan Hardcore/Punk.

Maar ik ben wel tevreden over de invulling van het Hardcore Punk genre, gewoon Metal/Punk zetten zegt wel genoeg imo.

Misterfool
wat is eigenlijk ska? ik heb laatst een cd van madness gedownt en ik vind het nou niet heel anders als pop.

Goed topic, was deze helemaal vergeten.

De laatste Cd van Madness schijnt wel meer pop dan ska te zijn, dus als je die hebt geluisterd...

Dit staat op Wikipedia over ska:

Ska is een aan het einde van de jaren vijftig op Jamaica opgekomen muziekstijl die gekenmerkt wordt door zeer nadrukkelijke accenten tussen de tellen van een vierkwartsmaat. Ska is opgewekte dansmuziek. Doordat een hoofdrol is weggelegd voor de koperblazers, wordt ska ook wel eens de jazz van Jamaica genoemd.

De iets langzamere afgeleide van ska heet rocksteady. De nog lomere variant is reggae. In Engeland ontstond rond 1980 een Britse variant op het genre, de zogenaamde Two Toneska, die, onder invloed van de punk, aanmerkelijk energieker en sneller was dan zijn Jamaicaanse voorloper.

(beter kan ik het niet vertellen)

Misterfool
dankje precies de info waar ik op hoopde

Gast
geplaatst: vandaag om 20:18 uur

geplaatst: vandaag om 20:18 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.