Genres / Overigen / (Sub-)genre's: vragen en antwoorden
zoeken in:
0
geplaatst: 28 september 2007, 20:22 uur
Zelf kan ik af en toe behoorlijk geobsedeerd op zoek zijn naar oude new wave albums en ik heb voor mezelf ook wel een aardig idee wat het new wave genre inhoudt. Ik luister echter ook nog allerlei andere soorten muziek, maar weet vaak genoeg dan niet precies wat voor genre het onder valt.
Wat is bijvoorbeeld het verschil tussen post-rock en prog. rock? Wanneer heet iets psychedelische rock en wanneer shoegazer?
Er zullen vast veel meer mensen zijn die dit soort vragen hebben. En er zijn hier ook vele mensen die bepaalde vragen weer haarfijn zullen kunnen beantwoorden.
Ik zou van dit topic graag een plek willen maken waar mensen terecht kunnen met vragen over (sub)genres. Dus geen plek waar gediscussieerd wordt over of het wel of niet goed is dat er een genre-indeling is e.d., maar waar gevraagd kan worden wat een bepaald genre inhoudt.
Wat voor genre is die band? Kun je me een goede band noemen in dit of dat genre?
Laat de niet-weters vragen en de weters over hun bepaalde genre antwoorden. En iedereen is blij...
Mijn eerste vraag is:
Wanneer is iets post-rock en wanneer prog.rock ? Ik hoor graag de verschillen, maar ook de overeenkomsten en wat voorbeelden zijn welkom.
Wat is bijvoorbeeld het verschil tussen post-rock en prog. rock? Wanneer heet iets psychedelische rock en wanneer shoegazer?
Er zullen vast veel meer mensen zijn die dit soort vragen hebben. En er zijn hier ook vele mensen die bepaalde vragen weer haarfijn zullen kunnen beantwoorden.
Ik zou van dit topic graag een plek willen maken waar mensen terecht kunnen met vragen over (sub)genres. Dus geen plek waar gediscussieerd wordt over of het wel of niet goed is dat er een genre-indeling is e.d., maar waar gevraagd kan worden wat een bepaald genre inhoudt.
Wat voor genre is die band? Kun je me een goede band noemen in dit of dat genre?
Laat de niet-weters vragen en de weters over hun bepaalde genre antwoorden. En iedereen is blij...

Mijn eerste vraag is:
Wanneer is iets post-rock en wanneer prog.rock ? Ik hoor graag de verschillen, maar ook de overeenkomsten en wat voorbeelden zijn welkom.
0
Sietse
geplaatst: 28 september 2007, 20:37 uur
Prog Rock is een naam die wordt gebruikt voor vaak bombastische muziek die met name in de jaren 70 vrij populair was en veel werd gemaakt. De muziek zit vaak complex in elkaar met vreemde tempo wisselingen en ook solos worden niet geschuwd.
Enkele grote bands uit het verleden die ik zo ken zijn Genesis, Marillion, Yes, Camel en ook Pink Floyd.
Post-Rock is een muziekstroming die is ontstaan aan het begin van de jaren 90. Het wordt gebruikt voor muziek die zich niet echt houdt aan de standaard rock structuren (er zijn geen coupletten en refreinen) en er wordt vaak uit andere minder gangbare stromingen inspiratie geput (jazz, avant-garde, electronica).
De muziek bouwt vrijwel altijd op naar climaxen maar heeft ook vrij vaak de neiging om toch heel minimaal te blijven.
Enkele bekende voorbeelden zijn Godspeed You Black Emperor, Sigur Ros, Explosions in the Sky, Tortoise en Mogwai.
Enkele grote bands uit het verleden die ik zo ken zijn Genesis, Marillion, Yes, Camel en ook Pink Floyd.
Post-Rock is een muziekstroming die is ontstaan aan het begin van de jaren 90. Het wordt gebruikt voor muziek die zich niet echt houdt aan de standaard rock structuren (er zijn geen coupletten en refreinen) en er wordt vaak uit andere minder gangbare stromingen inspiratie geput (jazz, avant-garde, electronica).
De muziek bouwt vrijwel altijd op naar climaxen maar heeft ook vrij vaak de neiging om toch heel minimaal te blijven.
Enkele bekende voorbeelden zijn Godspeed You Black Emperor, Sigur Ros, Explosions in the Sky, Tortoise en Mogwai.
0
geplaatst: 28 september 2007, 20:42 uur
Ok, al redelijk duidelijk, maar je omschrijving van prog.rock doet me denken aan symphonische rock. Is dat dan hetzelfde?
En hoe onderscheid ik post-rock van shoegaze?
En hoe onderscheid ik post-rock van shoegaze?
0
Sietse
geplaatst: 28 september 2007, 21:26 uur
Het verwantschap tussen prog rock en symfonische rock valt niet te ontkenne.
Post-Rock en Shoegaze...
Shoegaze houdt zich in eigenlijk heel veel bezig met een muur van geluid, maar dan wel met een duidelijke melodische onderlaag (denk maar aan My Bloody Valentine). Een groot verschil met post-rock dat het wel vaak gewoon pop/rock liedjes zijn. De duidelijke structuur die je daar terug hoort zit ook zeker in deze muziek (luister eens naar Ride, Lush, Slowdive en Chapterhouse)
Bij latere bands zie je trouwens wel meer ook een raakvlak met post-rock en komen de genres dichter bij elkaar (denk maar aan Landing en Auburn Lull)
Post-Rock en Shoegaze...
Shoegaze houdt zich in eigenlijk heel veel bezig met een muur van geluid, maar dan wel met een duidelijke melodische onderlaag (denk maar aan My Bloody Valentine). Een groot verschil met post-rock dat het wel vaak gewoon pop/rock liedjes zijn. De duidelijke structuur die je daar terug hoort zit ook zeker in deze muziek (luister eens naar Ride, Lush, Slowdive en Chapterhouse)
Bij latere bands zie je trouwens wel meer ook een raakvlak met post-rock en komen de genres dichter bij elkaar (denk maar aan Landing en Auburn Lull)
0
geplaatst: 28 september 2007, 21:35 uur
Ik heb vroeger ooit eens wat My Bloody Valentine geluisterd en hoorde destijds alleen maar een muur van herrie. Kon er toen weinig mee. Ride vind ik dan weer heel anders, niet dat ik er veel aan vind op een aantal nummers na. Toch wil ik My Bloody Valentine nog wel een keer proberen. Welk album van hun is het best luisterbaar, denk je, als je begrijpt wat ik bedoel ?
0
geplaatst: 28 september 2007, 22:14 uur
reptile71 schreef:
(quote)
Ok, al redelijk duidelijk, maar je omschrijving van prog.rock doet me denken aan symphonische rock. Is dat dan hetzelfde?Nee, prog-rock & symfo is absoluut niet hetzelfde. Sietse geeft hierboven een perfecte beschrijving van het begrip symfo. En die muziek was toen in die tijd inderdaad prog rock. Later is deze muziek als basis gaan dienen voor veel huidige bands als een Arena, Pendragon, Riverside, Spock's Beard, Ayreon, Dream Theater, etc. Maar dit zijn bands die muziek maken die niet progressief meer is. En daar staat mijns inziens het woord prog wel voor. Zij houden zich bezig met eer betonen, recycleren, schaamteloos kopiëren aan/van de symfo uit de jaren 70.
Nu is er nog andere prog rock, namelijk de echte progressieve rock. Bands die uitersten opzoeken in de muziek, vernieuwende muziek proberen te maken. Vaak is dit muziek die zeer onbekend is & maar bij weinig mensen echt aanslaat. Om in de jaren 70 een voorbeeld te zoeken: een band als Genesis (onder Gabriel) is bijvoorbeeld symfo, een band als King Crimson (alle incarnaties) is dan meer prog.
Nu heeft prog-rock eigenlijk mijns inziens geen echte puur muzikale kenmerken buiten het feit dat het vernieuwend & progressief hoort te zijn, dus anders dan de standaard. Symfo heeft de kenmerken die Sietse beschreef.
0
lambf
geplaatst: 28 september 2007, 22:17 uur
Waarom wordt hiphop veelal R&B genoemd terwijl R&B eigenlijk iets heel anders is?
0
Sietse
geplaatst: 28 september 2007, 22:30 uur
Waldo Jeffers schreef:
Een hoop tekst
Een hoop tekst
Hmm, ik ben het niet met je eens en ik ben hierin niet de enige.
Allmusic over Prog Rock
Wikipedia over Prog Rock
De term is gewoon in het leven gegooid om een bepaalde sound te beschrijven die na de eerste golf in de jaren 60 en 70, in mid jaren 80 een revival herleefde.
0
geplaatst: 28 september 2007, 22:40 uur
Sietse schreef:
Allmusic over Prog Rock
Wikipedia over Prog Rock
De term is gewoon in het leven gegooid om een bepaalde sound te beschrijven die na de eerste golf in de jaren 60 en 70, in mid jaren 80 een revival herleefde.
Ok de meningen verschillen hier dus over. Als prog rock is wat Waldo Jeffers beschrijft is het over een aantal jaren wsl al geen prog rock meer, omdat het dan al gedaan is. Dus is het een doorgaande stroom vernieuwers of een vaste bepaalde sound? Laat het alstublieft in het midden want een eindeloze discussie hierover zit niemand op te wachten. Ik weet genoeg, mijn vraag is beantwoord. (quote)
Allmusic over Prog Rock
Wikipedia over Prog Rock

0
Sietse
geplaatst: 28 september 2007, 23:09 uur
een vriend van mij, die groot liefhebber is van prog-rock, zei ooit eens hierover...prog rock is de meest conservatieve vorm van muziek die er is. Alles moet echt precies volgens de regeltjes...(dit was dan wel met een glimlach, maar lijkt me ook wel een kern van waarheid in te zitten)
Tevens denk ik dat voor Prog-rock net zoiets geldt als voor de term avant-garde. Avant-garde is al jaren niet meer vernieuwend of wat dan ook.....
maar iemand nog vragen?
Tevens denk ik dat voor Prog-rock net zoiets geldt als voor de term avant-garde. Avant-garde is al jaren niet meer vernieuwend of wat dan ook.....
maar iemand nog vragen?
0
geplaatst: 28 september 2007, 23:12 uur
Ik vind dit wel een goede topic.
Weet iemand de oplossing voor de vraag van lampf.
0
geplaatst: 28 september 2007, 23:56 uur
Veel van die etiketjes die hier in deze topic ook weer langskomen, waren mij volledig onbekend voordat ik hier op MuMe terecht kwam, en hoewel ik sommige origineel vind, zoals 'shoegaze' * , vraag ik me altijd af:
waarom in godsnaam die labels en etiketten plakkerij??
Wat kan mij het schelen hoe 'men' iets noemt, en waarom toch?
Is het vanuit onzekerheid??
Ste je voor je vind van jezelf dat je "prog rock" ( een voorbeeld) liefhebber bent, en dat je ineens betrapt wordt op het luisteren naar ik noem maar wat: pop rock, hoor je er dan niet meer bij of zo?
In mijn beleving heb je twee soorten muziek; die je aanspreekt, en die je niet aanspreekt.
Het doet er niet toe wie het speelt, waar die vandaan komt, hoe het genoemd wordt; je vind het mooi of niet mooi.
Dat is wat telt, vind ik dan.
* ( ik zie dan ook echt een ongewassen langharig persoon voor me die terwijl hij een saaie gitaarsolo speelt naar zijn schoenen staart
)
waarom in godsnaam die labels en etiketten plakkerij??
Wat kan mij het schelen hoe 'men' iets noemt, en waarom toch?
Is het vanuit onzekerheid??
Ste je voor je vind van jezelf dat je "prog rock" ( een voorbeeld) liefhebber bent, en dat je ineens betrapt wordt op het luisteren naar ik noem maar wat: pop rock, hoor je er dan niet meer bij of zo?
In mijn beleving heb je twee soorten muziek; die je aanspreekt, en die je niet aanspreekt.
Het doet er niet toe wie het speelt, waar die vandaan komt, hoe het genoemd wordt; je vind het mooi of niet mooi.
Dat is wat telt, vind ik dan.
* ( ik zie dan ook echt een ongewassen langharig persoon voor me die terwijl hij een saaie gitaarsolo speelt naar zijn schoenen staart
)
0
Sietse
geplaatst: 29 september 2007, 00:15 uur
Oldfart, je noemt een koe toch ook niet "een zoogdier met 4 poten, soms vlekken op zijn lijf en in de vrouwelijke variant uiers". Nee die noem je een koe, omdat dat makkelijker is.
Het zelfde gaat op voor genres...
Stel je voor dat je bij iedere vorm van muziek die je leuk vindt het zou moeten beschrijven...
"Hey Piet, heb je laatst ook die nieuwe plaat van Slayer gehoord?
Ha, Jan nee, wat is dat Slayer?
Slayer das van die muziek met gitaren die heel hard spelen en waar dan iemand over heen gilt met ook veel distortion en heel snel, je weet wel van die muziek waar mensen met lange haren naar luisteren en met hun hoofd op bewegen"
Ohh, Jan je bedoelt dat met die mensen met hannekamen en spikes en piercings.
Nee Piet, ik bedoel die mensen met van die spijkerjasjes met plaatjes van doodshoofden en omgekeerde kruizen enzo.
Ahh, die, ok. Nu weet ik wat je bedoelt"
Is heel wat langer dan:
"Hey Piet die nieuwe van Slayer al gehoord?
Ha Jan, nee, wat is dat slayer?
Dat is trash metal?
Ahh, nee die heb ik nog niet gehoord.
En laten we het helemaal maar niet gaan hebben over het uitleggen van wat Tangerine Dream is ofzo
Het zelfde gaat op voor genres...
Stel je voor dat je bij iedere vorm van muziek die je leuk vindt het zou moeten beschrijven...
"Hey Piet, heb je laatst ook die nieuwe plaat van Slayer gehoord?
Ha, Jan nee, wat is dat Slayer?
Slayer das van die muziek met gitaren die heel hard spelen en waar dan iemand over heen gilt met ook veel distortion en heel snel, je weet wel van die muziek waar mensen met lange haren naar luisteren en met hun hoofd op bewegen"
Ohh, Jan je bedoelt dat met die mensen met hannekamen en spikes en piercings.
Nee Piet, ik bedoel die mensen met van die spijkerjasjes met plaatjes van doodshoofden en omgekeerde kruizen enzo.
Ahh, die, ok. Nu weet ik wat je bedoelt"
Is heel wat langer dan:
"Hey Piet die nieuwe van Slayer al gehoord?
Ha Jan, nee, wat is dat slayer?
Dat is trash metal?
Ahh, nee die heb ik nog niet gehoord.
En laten we het helemaal maar niet gaan hebben over het uitleggen van wat Tangerine Dream is ofzo

0
Sietse
geplaatst: 29 september 2007, 00:16 uur
deric raven schreef:
Ik heb wel een vermoeden waar het vandaan komt, maar weet dit niet zeker.
Ik vermoed dat het te maken heeft met Rhythm and Blues wat een nauwe connectie heeft met de oude Soul.
Of dit klopt weet ik niet, maar iets anders kan ik er zo niet voor bedenken.
0
geplaatst: 29 september 2007, 00:18 uur
Oldfart schreef:
Veel t/m staart
)
De discussie gaat hier niet over. Het interesseert mij ook niet hoe het heet, zolang ik het maar goed vind, maar soms is het handig om te weten gezien men hier wel in deze termen praat. Plus ik zoek nogal eens voor mij onbekende muziek op weblogs en dan is het handig als je een idee hebt van het genre wat ze erbij zetten.Veel t/m staart
)Hier dus geen discussie over a.u.b.
0
geplaatst: 29 september 2007, 00:26 uur
Oldfart, je noemt een koe toch ook niet "een zoogdier met 4 poten, soms vlekken op zijn lijf en in de vrouwelijke variant uiers".
nee die koe noem ik koe, en die zonder uiers stier.
0
geplaatst: 29 september 2007, 00:30 uur
Nee, maar alle gekheid op een stokje; is het niet vaak een vorm ' gemakzucht'?
Je kunt bijvoorbeeld uitleggen dat muziek 'sfeervol, rusitg is, met gebruik van veel synthesizers en ander electronica'
Dat kan toch ook??
Het probleem met die etiketterij is ook dat het muzikanten in hokjes dwingt, nee die nieuwste plaat is niets, want dat is geen ( vul ieder willekeurig genre maar in).... eh gothic meer, of punk of weet ik veel.
Je kunt bijvoorbeeld uitleggen dat muziek 'sfeervol, rusitg is, met gebruik van veel synthesizers en ander electronica'
Dat kan toch ook??
Het probleem met die etiketterij is ook dat het muzikanten in hokjes dwingt, nee die nieuwste plaat is niets, want dat is geen ( vul ieder willekeurig genre maar in).... eh gothic meer, of punk of weet ik veel.
0
geplaatst: 29 september 2007, 00:32 uur

Net als de vraag of iemand hanesoep kent?
Dat is kippesoep met ballen.
0
geplaatst: 29 september 2007, 00:37 uur
Oldfart schreef:
Dat kan toch ook??
Open a.u.b. even een ander topic als je het hier over wil hebben. Het gaat hier over de uitleg wat een genre inhoudt, niet over of ze er wel of niet zouden moeten zijn etc. Dank u! Anders wordt deze topic nogal onoverzichtelijk voor wie hem wil gebruiken waarvoor ik hem heb geopend.Nee, maar alle gekheid op een stokje; is het niet vaak een vorm ' gemakzucht'?
Dat kan toch ook??
0
geplaatst: 29 september 2007, 00:37 uur
lambf schreef:
Waarom wordt hiphop veelal R&B genoemd terwijl R&B eigenlijk iets heel anders is?
Beter: waarom wordt er geen duidelijker onderscheid in termen gemaakt tussen de R&B van de 60/70s en die van nu? Beide muziekstromingen hebben namelijk bitter weinig met elkaar van doen.
0
geplaatst: 29 september 2007, 00:40 uur
Prima, maar weet iemand het antwoord op de vraag van lambf. Ik vind het namelijk een erg goede vraag.
0
geplaatst: 29 september 2007, 00:44 uur
Volgens mij wordt hiphop dan ook helemaal geen R&B genoemd.. Beide stromingen zijn toch wel duidelijk te scheiden dacht ik en de kenners doen dat dan ook 

0
geplaatst: 29 september 2007, 00:44 uur
Net als de vraag of iemand hanesoep kent?

0
geplaatst: 29 september 2007, 00:50 uur
Open a.u.b. even een ander topic als je het hier over wil hebben. Het gaat hier over de uitleg wat een genre inhoudt, niet over of ze er wel of niet zouden moeten zijn etc. Dank u! Anders wordt deze topic nogal onoverzichtelijk voor wie hem wil gebruiken waarvoor ik hem heb geopend.
nou, nou, volgens mij geef ik alleen een andere invulling op je vraag: " Ik zou van dit topic graag een plek willen maken waar mensen terecht kunnen met vragen over (sub)genres.", en dat U gedoe ineens staat me een beetje tegen.
0
geplaatst: 29 september 2007, 01:16 uur
Oldfart schreef:
nou, nou, volgens mij geef ik alleen een andere invulling op je vraag: " Ik zou van dit topic graag een plek willen maken waar mensen terecht kunnen met vragen over (sub)genres.", en dat U gedoe ineens staat me een beetje tegen.
(quote)
Sorry voor het u-gedoe. Ik heb het in de eerste post wat duidelijker voor je gemaakt. Nu graag on-topic.
0
Sietse
geplaatst: 29 september 2007, 01:30 uur
[quote]Oldfart schreef:
Dat kan toch ook??
/quote]
Vind ik niet duidelijk.
Het is geneuzel dat anti-label gedoe. Mensen hebben nu eenmaal de neiging om aan dingen een etiket te hangen om het leven makkelijker te maken. Ik snap niet dat mensen daar zo moeilijk over kunnen doen. Zou het uit angst zijn in een hokje te worden gestopt? Ik denk het haast wel.
En verder lijkt het me idd gewoon een slim plan om dit topic verder niet te gaan vervuilen met dit soort zaken.
Reptile heeft duidelijk aangegeven wat hij met dit topic wil en laten we het daar dan vooral ook over hebben.
Dat kan toch ook??
/quote]
Vind ik niet duidelijk.
Het is geneuzel dat anti-label gedoe. Mensen hebben nu eenmaal de neiging om aan dingen een etiket te hangen om het leven makkelijker te maken. Ik snap niet dat mensen daar zo moeilijk over kunnen doen. Zou het uit angst zijn in een hokje te worden gestopt? Ik denk het haast wel.
En verder lijkt het me idd gewoon een slim plan om dit topic verder niet te gaan vervuilen met dit soort zaken.
Reptile heeft duidelijk aangegeven wat hij met dit topic wil en laten we het daar dan vooral ook over hebben.
0
Sietse
geplaatst: 29 september 2007, 01:34 uur
Over het R&B "probleem" heeft Wikipedia wel een goede uitleg lijkt mij.
Van hier:
R&B
Rhythm and blues (also known as R&B or RnB) is a popular music genre combining jazz, gospel, and blues influences, first performed by African American artists.....
...replaced the term race music...
By the 1970s, rhythm and blues was being used as a blanket term to describe soul and funk.
...replaced the term race music...
By the 1970s, rhythm and blues was being used as a blanket term to describe soul and funk.
Van hier:
R&B
* denotes required fields.