MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Overigen / Indorock & Indopop

zoeken in:
Het genre Indorock & Indopop ontbreekt nog. Vandaar dat ik dit topic toevoeg.

Indorock is een muzikale stroming, die vooral actief was en het meest succesvol was in de periode 1958 tot eind jaren '60. Het waren de platenverzamelaars die in de jaren zeventig de term "Indorock" lanceerden om deze muzikale stroming, gedragen door Indische en Ambonese bands uit Nederland, te typeren. De typering "Indorock", inmiddels is deze term ingeburgerd in de popliteratuur, dekt een brede muzikale lading. (bron: http://www.xs4all.nl/~indorock/)

Indopop is een jongere muziekstroming met 'warme' swingende soul- en vooral ook funky klanken, die wordt gespeeld door een nieuwe generatie Indo-muzikanten.

Aangezien er in Indonesië ook veel goede popmuziek en rockmuziek is/wordt gemaakt, die ook wel Indopop wordt genoemd, stel ik voor dat dit topic bedoeld is voor de pop- en rockmuziek met zowel een Nederlands-Indisch als een Indonesisch karakter.

Als ik aan indo rock denk denk ik aan de Tielman brothers en natuurlijk Fender Jaguar gitaren. Ik heb ergens een waanzinnige surf uitvoering van het indische liedje ajoen, ajoen. Haagse beat is zwaar beinvloed door deze stroming.
Word nog veel gespeeld in den lande op feesten en verjaardagen, zijn vele waanzinnig goede gitaristen bij!
Blue diamonds, ook zo'n band. Mij te gelikt en braaf.
Andy Tielman

Leuk, een reactie!

Dan wordt het tijd dat we op Music Meter ook wat meer albums van Andy Tielman toevoegen. Alleen is het lastig om plaatjes van zijn albums op het internet te vinden. Maar ik zal eens op zoek gaan.

Ik denk dat het ook tijd wordt dat de Indomuzikanten eens wat meer geëerd worden voor hun belangrijke bijdragen aan de rock- en popmuziek in Nederland.

20 top albums van Indonesische pop- en rockartiesten:

1. Dewa 19 – Cintailah Cinta
2. Dewa 19 – Format Masa Depan
3. Dewa 19 – 5 Bintang
4. Dewa 19 – Pandawa Lima
5. Dewa 19 – Terbaik Terbaik
6. Dewa 19 – Dewa 19
7. Peterpan – Alexandria
8. Padi – Save My Soul
9. Dewa 19 – Republik Cinta
10. Ari Lasso – Keseimbangan
11. Dewa 19 – Laskar Cinta
12. Peterpan – Bintang Di Surga
13. Padi – Padi
14. Padi – Sesuatu Yang Tertunda
15. Anggun – Snow On The Sahara
16. Dewa 19 - Kerajaan Cinta
17. Ratu & Friends - Ratu & Friends
18. Ari Lasso - Kulihat, Kudengar, Kurasa
19. Radja - Langkah Baru
20. Ari Lasso - Sendiri Dulu

Sheplays
dynamo d schreef:
Dan wordt het tijd dat we op Music Meter ook wat meer albums van Andy Tielman toevoegen.

Nu in dit theater: Andy Tielman

70 jaar en dan zo'n foto op de hoes. Muziek houdt jong, laten we maar zeggen.

Sheplays
Nog een album van hem gevonden: klik!

Leuk deze thread, maar inmiddels doodgebloed :-{

Inmiddels is er een startpagina verschenen met allemaal links naar webpagina's en video's over indonesische muziek.
Je kijkt je ogen uit: wordt dat allemaal (ook) in Indonesie gemaakt?

Indonesische Muziek Startpagina

Terima kasih, maseddi. Ik kende deze startpagina nog niet. Bagus dong! Ik heb 'm meteen aan mijn favorieten toegevoegd.

salam, mas dynamo d

Terima kasih kembali mas D untuk reaksi anda.
Mijn inbreng op die pagina is overigens ook groot .
De video-pagina met alternatieve rock.

indonesische-muziek.startpagina.nl/video

Anders wordt het zo'n dooie boel

Je kunt daar ook een video tippen

Ik heb een video getipt van Dewa 19 maar weet niet of ik het goed heb gedaan.

dynamo d schreef:
Ik heb een video getipt van Dewa 19 maar weet niet of ik het goed heb gedaan.

Goed getipt, die staat erop met een live-opname als extraatje erbij.

Ik weet niet wat je onder indo-progrock verstaat, maar hieronder staat een link over (het begin van de) indonesische-progrock

Gelukkig in het Engels, zodat iedereen het kan lezen. Helaas werken er een aantal links niet op de website. Het is ook een hele oude pagina, en het verwondert me dat het er niet inmiddels is afgehaald. Gelukkig niet.

http://progressive.homestea...

Dit vind ik een leuke, progrock, een beetje ge-inspireerd door Pink floyd

Gombloh - Hong Wilaheng

-

Andy Tielman overleden...

Gast
geplaatst: vandaag om 20:26 uur

geplaatst: vandaag om 20:26 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.