MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Overigen / Titans toplijst van klassieke muziek

zoeken in:
titan (crew)
Na mijn top 1000 ben ik na gaan denken over een overzicht van mijn favoriete werken uit de klassieke muziek. Na lang wikken en wegen is er een top 30 uitgerold, waar ik vanaf morgen elke dag een nummer uit onthul. Het is geen toplijst in de traditionele zin, want de lijst wordt in willekeurige volgorde gepresenteerd. Ik hou ook niet van alle klassieke muziek, dus op vocale klassieke muziek, religieuze werken, opera's, operettes en muziek van voor 1773 hoef je niet te rekenen.

Ik ben benieuwd.

Wat gebeurde er in 1773 ?

Toen hielden de componisten op met prutsen en ging men muziek maken die ook Titans goedkeuring weg kan dragen.

titan (crew)
Edwynn schreef:
Toen hielden de componisten op met prutsen en ging men muziek maken die ook Titans goedkeuring weg kan dragen.

Zoiets ja. Het oudste nummer uit de top 30 is uit 1773. Ik ben over het algemeen niet zo kapot van de klassieke muziek die tot en met de barok (die men doorgaans laat aflopen in 1750, het jaar dat Bach overleed) werd gemaakt.

titan (crew)
1) Beethoven - Negende symfonie, 2e deel [1824] (klik)

We trappen af met Beethoven, die volgens velen samen met Bach en Mozart tot de grote drie van de klassieke muziek behoort. Van die 3 vind ik Beethoven duidelijk de beste. Toen hij zijn 9e symfonie voltooide was hij al compleet doof, maar het belette hem niet om een meesterwerk te maken.

Ja, mooi stuk. Eén van mijn eerste kennismakingen met klassieke muziek. Via Rainbow natuurlijk. Dat ging dan weer met name over het laatste deel, maar goed.
Mooi bombastisch en hard.

titan (crew)
2) Jean Sibelius - Karelia Suite [1893] (deel 1) (deel 2) (deel 3)

Duidelijk een vroeg werk van Sibelius, deze ode aan de gelijknamige Finse provincie. Waar het late werk van Sibelius nogal sober en ingetogen is, klinkt met name het eerste (en ook beste) deel van deze suite behoorlijk vrolijk en opgewekt.

Met alle respect Titan, maar ik vind je topic te persoonlijk.
Ik houd van alle muziek, als het maar goede muziek is (discutabel, ik weet het).
B.v. middeleeuwse muziek kan prachtig zijn.
Jouw keuze doet tot nu toe denken aan 'Muziek voor Miljoenen '.
Liever iets onbekends ! Met referenties aan de popmuziek !
Nogmaals met alle respect, maar ken je dit ?
Genres >> Overigen >> Maak kennis met Klassiek en beoordeel

Ergo, je houd van alle muziek maar niet van bekende muziek?

Omsk schreef:
Ergo, je houd van alle muziek maar niet van bekende muziek?

Bekende muziek ken ik al...

willemmusic schreef:

Zie titel van topic !!!

pjh1967 schreef:

Zie titel van topic !!!

Maar dan valt er verder dus niets te discussiëren...

Ik ken niet zoveel klassieke muziek en dan vind ik het juist leuk om de favorieten van iemand wiens smaak voor hedendaagse muziek ik goed kan waarderen te beluisteren. Dus ik vind dit wel een leuk topic.

herman schreef:
Ik ken niet zoveel klassieke muziek en dan vind ik het juist leuk om de favorieten van iemand wiens smaak voor hedendaagse muziek ik goed kan waarderen te beluisteren. Dus ik vind dit wel een leuk topic.

Dat geldt dus ook voor mij. Vond het gedeelte van de 9e van LvB goed te pruimen en ben benieuwd naar Sibelius.

willemmusic schreef:
Maar dan valt er verder dus niets te discussiëren...

Tuurlijk wel. Het kan dan wel Titan's keuze zijn maar je mag hier toch wel je mening geven?

pjh1967 schreef:
je mag hier toch wel je mening geven

Met alle respect Titan, maar ik vind je topic te persoonlijk...

Ik vind het een mooi topic! Om exact dezelfde reden die Herman geeft.

titan (crew)
willemmusic schreef:

Gek he, het is een overzicht van MIJN favoriete klassieke muziek.

willemmusic schreef:
Jouw keuze doet tot nu toe denken aan 'Muziek voor Miljoenen '. Liever iets onbekends!

Ik heb zegge en schrijve maar liefst 2 nummers uit de lijst bekend gemaakt of meneer heeft zijn oordeel al klaar. Knap hoor! Het is (nogmaals) mijn voorkeurslijst en daar stop ik in wat ik zelf leuk vind, niet iets onbekends omdat het cool of hip is om dat te doen of om jou daar mee te plezieren. Ik heb al gezegd dat ik oudere klassieke muziek niet zo boeiend vind, dus die zul je dan ook niet aantreffen. Jammer voor je, misschien kun je de lijst dan maar beter niet meer volgen (dat is namelijk niet verplicht). Wat voor jou bekend is hoeft dat overigens voor een ander niet te zijn.

titan (crew)
3) Franz Berwald - Derde Symfonie, 1e deel (deel 1) (deel 2)

Franz Berwald was een Zweedse componist die vandaag de dag weinig bekend is (dat zal willemmusic deugd doen), maar toen hij nog leefde was het allemaal nog veel erger. In zijn vaderland werd hij bespot en zijn meeste werken zijn pas na zijn dood uitgevoerd. Onbegrijpelijk, want met name zijn symfonieën zijn erg geslaagd.

titan schreef:
Franz Berwald - Derde Symfonie, .

Kjk eens aan, die kende ik niet !
Sorry, Titan, ik was misschien iets te voorbarig. Ik probeerde er alleen een beetje peper in te steken, te snel dus.
Ik blijf je toplijst volgen !

titan (crew)
4) Anton Bruckner - Achtste symfonie, 2e deel [1885] (deel 1) (deel 2)

Binnen de klassieke muziek is de symfonie mijn favoriete compositievorm en mijn favoriete symfonist is Anton Bruckner. Hij maakte in totaal 9 symfonieën (en nog 2 ongenummerde) en die zijn allemaal op zijn minst de moeite waard.

De derde symfonie van Berwald is trouwens uit 1845.

Wat houdt dat dan precies in, een symfonie?

neo
Dat is simpel gezegd stuk wat is gecomponeerd voor een orkest. De bezetting van zo'n orkest verschilt. Een symfonie bestaat vaak uit vier delen en is meestal tonaal (melodieus).

titan (crew)
5) Pjotr Iljitsj Tsjaikovski - Romeo & Julia ouverture [1869] (deel 1) (deel 2)

Daar waar Bruckner mijn favoriete symfonist is, is Tsjaikovski mijn favoriete componist. Zijn muziek is een fraaie synthese van Westerse en Oosterse (lees Russische) klassieke muziek. De veelzijdige Tsjaikovski componeerde o.a. een wereldberoemd pianoconcert, een paar fraaie symfonieën, prachtige balletmuziek en enkele zeer mooie symfonische gedichten, waar dit er eentje van is.

titan (crew)
6) Carl Nielsen - Eerste symfonie, 4e deel [1894] (klik)

Er staan aardig wat Scandinavische componisten in mijn top 30. We hadden al een Fin en een Zweed en nu ook een Deen. Het opzwepende karakter van dit deel is kenmerkend voor de eerste symfonieën van Nielsen.

Zorin
Leuk, Titan; ik zal met terugwerkende kracht er af en toe wat van beluisteren.

titan (crew)
7) Camille Saint-Saëns - Danse Macabre [1874] (klik)

Een absolute evergreen uit de klassieke muziek en net als enkele honderdduizenden landgenoten hoorde ik dit nummer voor het eerst in de Efteling.

titan (crew)
8. Franz Schubert - Achtste symfonie, 1e deel [1823] (klik)

Deze symfonie heeft als bijnaam "Die Unvollendete" en er zijn meerdere theorieën over die bijnaam. Zo zijn er mensen die beweren dat deze symfonie een ode aan een specifieke vrouw is en dat Schubert voltooiing ervan resoluut afbrak toen zij hem afwees. Anderen noemen hem zo omdat deze symfonie maar twee delen kent, hoogst ongebruikelijk in die tijd (4 delen was de norm destijds). Het is hoe dan ook een fraaie symfonie.

titan (crew)
9) Edvard Grieg - Begrafenismars voor Rikard Nordraak [1868] (klik)

Met deze Noor is het kwartet van de grote Scandinavische landen compleet. Grieg schreef dit van een monumentale droefheid voorziene stuk voor de begrafenis van een collega componist en het werd ook tijdens zijn eigen begrafenis gespeeld.

titan (crew)
10) Felix Mendelssohn Bartholdy - Vierde symfonie, 1e deel [1833] (klik)

Mendelssohn (onder die naam wordt hij het meest genoemd) was een heus wonderkind. Als tiener had hij (met dank aan zijn gefortuneerde ouders, die hem al vroeg muzieklessen lieten nemen) al vele composities op zijn naam staan. Dit opgewekte stuk, ook wel (vanwege de op zijn doorreis door Europa aldaar opgedane inspiratie) de Italiaanse symfonie genoemd, componeerde hij op zijn 24e.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:17 uur

geplaatst: vandaag om 20:17 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.