Genres / Overigen / Muziek uit Afrika
zoeken in:
0
servaas
geplaatst: 15 september 2012, 18:01 uur
The Touré-Raichel Collective - The Tell Aviv Session - Cumbancha - 27-03-12
Platomania schrijft:
De nieuwe vaandeldrager van de Malinese blues, Vieux Farka Toure, botste op het vliegveld tegen Idan Raichel aan, de Israëlische multi-instrumentalist. Hun bewondering voor elkaar resulteerde in een studio sessie, waarbij de nummers veelal ter plekke bij elkaar geïmproviseerd werden. Met behulp van bassist Yossi Fine (onder andere ex-Lou Reed) en kalebas percussionist Souleyman Kane wordt een wonderbaarlijke mix gemaakt waarin de Afrikaanse ritmes voorzien worden van een sterk Midden Oostelijk accent. Dat wordt nog eens onderstreept door de gastrol van de Ethiopische zangeres Cabra Casay, vaste waarde in Raichel’s eigen band, die meedoet in Ane Nahatkay. Raichel speelt louter piano, en Toure heeft alleen de akoestische gitaar bij zich, en de daaruit volgende akoestische sound versterkt de ongedwongen sfeer die over het gehele album hangt. Dat er veel heisa wordt gemaakt over het feit dat twee Joodse Israëli’s en twee Moslims uit Afrika gezamenlijk muziek maken is misschien begrijpelijk, minstens zo belangrijk is het feit dat het resultaat werkelijk prachtig is.
(Platomania)
De hele sessie voor WNYC radio vind je hier.
..... en voor een reactie op dit album moet je hier zijn.

0
servaas
geplaatst: 19 september 2012, 17:38 uur

Bombino - Agadez - Cumbancha - 18-04-11
Al weer iets ouder dan de vorige, maar ook zeker de moeite van een luisterbeurt waard is het vorig jaar april verschenen album van the blazing guitar wonder from Niger, Bombino En sla dan vooral niet die uitstekende sessie in NYC hieronder over !
BBC Review: Music intricately linked with the sands of the Sahara..
NPR schrijft:
Bombino is a powerful, hypnotic vocalist whose guitar playing has earned him comparisons to the likes of Jimmy Page, Jimi Hendrix and Jerry Garcia. His engaging set of Saharan rock — and an interview, conducted with the help of an interpreter — gave us profound insight into the history and politics of the region, demonstrating once again the importance of music in connecting cultures around the globe.

De registratie van de sessie die Bombino in november 2011 gaf voor NPR radio in (Le) Poisson Rouge in New York. vind je hier.

0
servaas
geplaatst: 23 september 2012, 14:12 uur

Ben Zabo - Ben Zabo - Glitterhouse - 25-05-12
The Independent (UK) schrijft:
Mali is associated with stately downbeat blues and effervescent kora playing, not punchy Nigerian-style Afrobeat.
But guitarist and band leader Zabo pulls it off with aplomb. The opening number "Wari Vo" explodes into life, ablaze with funky horns, balafon and guitar, and things don't let up. All the songs are sung in the Bo language in tribute to the relatively unknown culture of the Bwa people. As good as the real thing. Scrap that: this is the real thing.

0
servaas
geplaatst: 25 september 2012, 23:58 uur

Lezers van het webzine About.com kozen afgelopen maand Het Festival Internationale de Louisiana 2012 dat in april in Lafayette, Louisiana werd georganiseerd als beste wereldmuziekfestival van 2012.
Tijdens dat festival traden onder meer Seun Kuti, zoon van ..., en zijn vaste begeleidingsband Egypt 80 uit Nigeria op. Omdat we dat optreden natuurlijk allemaal hebben moeten missen, hierbij de kans om dat in te halen, want die meer dan uitstekende set is integraal te volgen op YouTube:
Meer van Seun Kuti & band vind je hier:

Seun Kuti & Egypt 80 - From Africa with Fury: Rise - Because - 04-04-11
3 stemmen | gemiddelde 4,00

0
geplaatst: 26 januari 2013, 16:02 uur
trebremmit schreef:

(embed)

(embed)
Verdraaid, ik wilde net hetzelfde liedje posten!

0
Soledad
geplaatst: 23 februari 2013, 13:27 uur
3 musici uit Mali die echt jazz een zeer Afrikaans tintje geven. Echt fantastisch:
Toen ik in Zuid-Afrika was vroeg ik om echte Afrikaanse roots muziek. Hij raadde mij het volgende aan:
Toen ik in Zuid-Afrika was vroeg ik om echte Afrikaanse roots muziek. Hij raadde mij het volgende aan:
0
geplaatst: 1 maart 2013, 17:49 uur
trebremmit schreef:

(embed)

(embed)
Heb hier ook eindelijk het hele album van gevonden!
Ik ben een glukkig man!
0
geplaatst: 12 maart 2013, 20:33 uur
Leuk topic, iemand bekend met deze mix (komt pas na 1:30 op gang):
13 Months of Sunshine - Jeffrey Jerusalem
A 60 minute mix highlighting emerging forms of house and techno from South Africa, Benin, Nigeria, Uganda, and beyond, and the influence these sounds are having throughout the globe. Get pumped on the truly globalized sound of dance music.
Heel wat anders dan wat hier voor is geplaatst, maar dat haalt de Afrikaanse muziek wellicht uit het stereotype van trommels en gekke klederdracht.
Vooral de Four Tet remix van Tinariwen is geniaal
13 Months of Sunshine - Jeffrey Jerusalem
A 60 minute mix highlighting emerging forms of house and techno from South Africa, Benin, Nigeria, Uganda, and beyond, and the influence these sounds are having throughout the globe. Get pumped on the truly globalized sound of dance music.
Heel wat anders dan wat hier voor is geplaatst, maar dat haalt de Afrikaanse muziek wellicht uit het stereotype van trommels en gekke klederdracht.
Vooral de Four Tet remix van Tinariwen is geniaal
0
geplaatst: 23 mei 2013, 15:15 uur
Via James Holden kwam ik bij Amadou Sangare dit Barry. Het stond in zijn top 10 trance track. Daarmee bedoelde hij niet het genre trance:

Hoe dan ook, Amadou Sangare dit Barry maakt heerlijke ritmische blues uit Mali, waar je inderdaad van in een trance raakt.
l'Histoire de Moussa Tchefari Pere de Sabally Part 1
l'Histoire de Moussa Tchefari Pere de Sabally Part 2
James Holden schreef:
Of course I mean trance: the state of mind, not the sadly misnamed genre. Music like this stretches back beyond the start of history and will be around until a time when glow sticks and middle-aged Dutch men pulling poses are long forgotten.
Of course I mean trance: the state of mind, not the sadly misnamed genre. Music like this stretches back beyond the start of history and will be around until a time when glow sticks and middle-aged Dutch men pulling poses are long forgotten.

Hoe dan ook, Amadou Sangare dit Barry maakt heerlijke ritmische blues uit Mali, waar je inderdaad van in een trance raakt.
0
geplaatst: 23 mei 2013, 15:16 uur
Is er trouwens iemand die kan verklaren waarom er in Mali zoveel goede muziek wordt gemaakt?
0
geplaatst: 23 mei 2013, 15:50 uur
Teunnis schreef:
Via James Holden kwam ik bij Amadou Sangare dit Barry. Het stond in zijn top 10 trance track. Daarmee bedoelde hij niet het genre trance:

(quote)

Wow, heel vet inderdaad!! Probeer ook deze eens:
Takamba | sahelsounds - sahelsounds.bandcamp.com
0
geplaatst: 23 mei 2013, 16:36 uur
Teunnis schreef:
Nice! Hoe dan ook, Amadou Sangare dit Barry maakt heerlijke ritmische blues uit Mali, waar je inderdaad van in een trance raakt.

0
geplaatst: 27 mei 2013, 09:56 uur
Is er trouwens iemand die kan verklaren waarom er in Mali zoveel goede muziek wordt gemaakt?
Als je dit stuk uit de Guardian leest snap je het wellicht een beetje Teunnis .
Niet alleen wordt en werd er in Mali zoveel goede muziek gemaakt, maar als je er van uit gaat dat Mali de geboorteplaats is van de Blues; zou je dus kunnen stellen dat voor een groot deel in Mali de oorsprong van de popmuziek ligt.
0
geplaatst: 27 mei 2013, 16:01 uur
Oldfart schreef:
Niet alleen wordt en werd er in Mali zoveel goede muziek gemaakt, maar als je er van uit gaat dat Mali de geboorteplaats is van de Blues; zou je dus kunnen stellen dat voor een groot deel in Mali de oorsprong van de popmuziek ligt.
(embed)
(quote)
(embed)
Thanks, ik ga het lezen

EDIT: Vind het maar een matig artikel om eerlijk te zijn.
0
geplaatst: 28 mei 2013, 09:54 uur
...ohh, nou dat kan. Vond het wel aardig.
De combinatie als bakermat van wat wij popmuziek noemen, met een eeuwenoude traditie, waar nou juist die idiote extremisten het maken van muziek willen verbieden; laat i.m.o. zien hoe krachtig muziek is.
Als je iets beters kunt vinden, dan hoor ik het graag
De combinatie als bakermat van wat wij popmuziek noemen, met een eeuwenoude traditie, waar nou juist die idiote extremisten het maken van muziek willen verbieden; laat i.m.o. zien hoe krachtig muziek is.
EDIT: Vind het maar een matig artikel om eerlijk te zijn.
Als je iets beters kunt vinden, dan hoor ik het graag

0
geplaatst: 28 mei 2013, 10:25 uur
Zie net dat de oude link niet meer werkt.
Voor mij is dit een van de krachtigste en mooiste muziekstukken uit Afrika:
Dou Dou N'Diaye Rose met zijn orkest die speelt op het eiland Goree, vanwaar de Nederlanders ( twijfelachtige eer) slaven verscheepten.
Hier wordt soms meewarig gedaan over dat 'getrommel' uit Afrika; dit is echter de hoge school van ensemble spel.
Ook bijzonder omdat zijn orkest voor deze gelegenheid bestond uit mannen en vrouwen, Christenen en Moslims....of dat nu nog zou kunnen?
Voor mij is dit een van de krachtigste en mooiste muziekstukken uit Afrika:
Dou Dou N'Diaye Rose met zijn orkest die speelt op het eiland Goree, vanwaar de Nederlanders ( twijfelachtige eer) slaven verscheepten.
Hier wordt soms meewarig gedaan over dat 'getrommel' uit Afrika; dit is echter de hoge school van ensemble spel.
Ook bijzonder omdat zijn orkest voor deze gelegenheid bestond uit mannen en vrouwen, Christenen en Moslims....of dat nu nog zou kunnen?
0
Vento Vivimus
geplaatst: 13 juni 2013, 13:36 uur

Bassekou Kouyate: Modernist uit Mali

Bassekou Kouyate & Ngoni Ba - Jama Ko - Out Here (2013)
'There are over 90% Muslims in Mali, but our form of Islam has nothing to do with radical Sharia; that is not our culture. We have been singing praise songs for the Prophet for hundreds of years. If the Islamists stop people making music, they will rip the heart out of Mali!'
Website: www.outhere.de
Spotify
0
Vento Vivimus
geplaatst: 14 juni 2013, 14:14 uur

I love you beautiful Africa. L'Afrique je t'aime

Rokia Traoré - Beautiful Africa - Nonesuch - 2013
Rokia Traoré's website
0
Vento Vivimus
geplaatst: 18 juni 2013, 23:11 uur

Songs chase me around ...

Kobo Town - Jumbie in the Jukebox - Cumbancha - 2013

Download hier de Programma Flyer van het Houtfestival zondag 16 juni in Haarlem
0
Vento Vivimus
geplaatst: 15 september 2013, 20:19 uur
Paul Simon kwam zelf nooit met een vervolg op zijn onvolprezen Graceland uit 1985. Maar bijna 20 jaar later trok de uit Ontario, Canada afkomstige singer/songwriter Danny Michel naar Belize om samen met The Garifuna Collective 'Black Birds are dancing over me op te nemen. De gedroomde opvolger.
0
Vento Vivimus
geplaatst: 1 oktober 2013, 02:37 uur
Like water in the Sahara, Chatma is bright and life-affirming desert blues.
In de vier jaar sinds de oprichting van de desert blues-formatie Tamikrest, woedde er in het noorden
van Mali een burgeroorlog. Ook de bandleden waren daarvan het slachtoffer en de band leeft nu in ballingschap in Algerije.
Chatma ('zusters') is een conceptalbum opgedragen aan de moedige Toeareg-vrouwen die zowel
waken voor het welzijn van hun kinderen als voor de moreel van hun vaders, echtgenotes en broers.
0
geplaatst: 11 oktober 2013, 23:40 uur
Zelf ben ik dan weer erg tevreden over twee Afrikaanse ontdekkingen dit jaar.
Waarbij die tweede wel wat meer neigt richting Jamaica en omgeving.
King Mensah - Enouoledjo (van het 2011 album Da)
Afkomstig uit Togo.
Alpha Blondy - Brigadier Sabari (van het 1983 album Rasta Poué (Jah Glory) )
Afkomstig uit Ivoorkust.
Waarbij die tweede wel wat meer neigt richting Jamaica en omgeving.
King Mensah - Enouoledjo (van het 2011 album Da)
Afkomstig uit Togo.
Alpha Blondy - Brigadier Sabari (van het 1983 album Rasta Poué (Jah Glory) )
Afkomstig uit Ivoorkust.
0
Vento Vivimus
geplaatst: 26 februari 2014, 12:25 uur

Aziza Brahim - Soutak - Glitterhouse - 08-12 -13
Westelijke Sahara / Algerije
Het album is integraal te horen via Spotify
0
Vento Vivimus
geplaatst: 18 april 2015, 20:53 uur
http://focus.knack.be/medias/5645/2890635.jpg

Songhoy Blues - Music in Exile - Transgressive - Desert Rock / World Music - 23-02-15
Mume: 5 stemmen / 3,70

Songhoy Blues - Music in Exile - Transgressive - Desert Rock / World Music - 23-02-15
Mume: 5 stemmen / 3,70
BBC: Mali's Songhoy Blues will not be silenced
Music in Exile is een aangrijpende, aanstekelijke plaat van vluchtelingen tegen het vluchten,
een daad van verzet, een overwinning van de vrije geest op de dictatuur van indoctrinatie.
Knack.be
Music in Exile is een aangrijpende, aanstekelijke plaat van vluchtelingen tegen het vluchten,
een daad van verzet, een overwinning van de vrije geest op de dictatuur van indoctrinatie.
Knack.be
* denotes required fields.