Genres / Overigen / Muziek uit Afrika
zoeken in:
0
geplaatst: 5 maart 2011, 00:08 uur
Misschien wordt het eens tijd voor een topic waarin het Afrikaanse continent onder de aandacht wordt gebracht. Er komt zoveel fantastische muziek vandaan en dat mag hier best wat meer bekendheid krijgen. Ik merk dat ik zelf steeds meer interesse krijg in afrobeat en highlife en ben benieuwd naar favoriete van andere liefhebbers.
Ik zal het spits maar afbijten met een recente ontdekking. Ik zal zelf steeds het land erbij vermelden.
Psychedelic Aliens - We're Laughing
(Uit Accra, Ghana, jaartal ergens rond 1970)
Ik zal het spits maar afbijten met een recente ontdekking. Ik zal zelf steeds het land erbij vermelden.
Psychedelic Aliens - We're Laughing
(Uit Accra, Ghana, jaartal ergens rond 1970)
0
geplaatst: 5 maart 2011, 01:53 uur
Fijn idee Herman
Ik begin zelf met wat Congotronics om de boel hier op gang te trekken :
Dit is Sobanza Mimanisa uit jaaah... Congo ! Jaartal: recent.
Ik begin zelf met wat Congotronics om de boel hier op gang te trekken :Dit is Sobanza Mimanisa uit jaaah... Congo ! Jaartal: recent.
0
geplaatst: 5 maart 2011, 02:15 uur
Omdat ik het niet kan laten: The Green Arrows uit Zimbabwe. Afrobeat/reggae. Jaartal: 1975
0
geplaatst: 5 maart 2011, 16:05 uur
0
geplaatst: 5 maart 2011, 18:14 uur
Dit is toch wel heel lekker, ik begin dit steeds beter te vinden...uit Mali, 2008
0
geplaatst: 14 maart 2011, 02:09 uur
Ja, die is ook mooi. Ex-top 10 hier zo. 
Ben sowieso wel heel blij met de mooie inbreng hier.

Ben sowieso wel heel blij met de mooie inbreng hier.
0
voltazy
geplaatst: 17 maart 2011, 13:43 uur
Afrikaanse muziek die ik erg kan waarderen, maar die ook de meeste mensen wel kennen en daarom misschien niet heel erg een toevoeging hier:
ali farka toure, toumani diabate, anouar brahem en natuurlijk (en al genoemde) fela kuti
ali farka toure, toumani diabate, anouar brahem en natuurlijk (en al genoemde) fela kuti
0
geplaatst: 14 mei 2011, 00:50 uur
Om weer wat leven hier te brengen, 1 van mijn favoriete Afrikaanse artiesten. Blues, folk wereld muziek en een collaboratie met Ry Cooder maakten hem tot een uniek artiest en dit nummer vind ik werkelijk prachtig van hem:
0
geplaatst: 14 mei 2011, 01:02 uur
Uit Mali. Oké, de man is wel naar de VS verhuisd (in zijn twintiger jaren), maar is muzikaal gezien duidelijk bij zijn Malinese roots gebleven. Dit nummer komt uit 2005.
Uit Benin. Dit nummer komt uit de jaren 70. De groep is echter weer terug, en heeft dit jaar een (erg fijn) album uitgebracht, met ook nog een track waarop twee leden van Franz Ferdinand meedoen:
0
geplaatst: 14 mei 2011, 01:08 uur
Diabate ken ik van zijn werk met Ali Farka Touré, 2 mooie albums hebben ze samen afgeleverd. Die band uit Benin kende ik nog niet, dat eerste nummer klonk al goed, maar nu ik dat nummer met Franz Ferdinand beluister vind ik het wel erg tof. Klinkt erg fijn, die traditionele muziek met de elektronische invloeden.
0
geplaatst: 14 mei 2011, 01:26 uur
Ataloona schreef:
Diabate ken ik van zijn werk met Ali Farka Touré, 2 mooie albums hebben ze samen afgeleverd.
Diabate ken ik van zijn werk met Ali Farka Touré, 2 mooie albums hebben ze samen afgeleverd.
Da's Toumani Diabaté. Dit nummer is van Mamadou Diabaté.

Ik geloof dat ze neven zijn ofzo.
0
geplaatst: 14 mei 2011, 02:06 uur
Ah,dat verklaart wel waarom ik het al wat anders vond klinken
Deze Diabate klinkt iig ook erg interessant. muzikale familie, dat wel 
Deze Diabate klinkt iig ook erg interessant. muzikale familie, dat wel 
0
geplaatst: 16 mei 2011, 22:05 uur
Leuk topic, er is heel veel interessante muziek gemaakt in Afrika!
The Psychedelic Aliens waarmee herman het topic opent heb ik onlangs ook mogen ontdekken. Fantastische muziek inderdaad!
Ik zal ook even een duit in het zakje doen:
Uit Nigeria, 70's funk:
En nog eentje uit Ghana:
The Psychedelic Aliens waarmee herman het topic opent heb ik onlangs ook mogen ontdekken. Fantastische muziek inderdaad!
Ik zal ook even een duit in het zakje doen:
Uit Nigeria, 70's funk:
En nog eentje uit Ghana:
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 17 juni 2011, 18:21 uur
De laatste cd van Boubacar Traoré is ook wel een aanrader (en erg toegankelijk).
0
geplaatst: 19 juni 2011, 10:39 uur
De Senegalese meester drummer Doudou N'diaye Rose met zijn gezelschap en koor:
Zie: http://www.musicmeter.nl/al...
Zie: http://www.musicmeter.nl/al...
0
servaas
geplaatst: 31 augustus 2012, 21:08 uur
Debo Band - Debo Band - 2012
Naar de Debo Bands website. Het album is hier integraal te beluisteren.

0
servaas
geplaatst: 1 september 2012, 22:03 uur
Sierra Leone's Refugee Band. - Radio Salone - 2012
Naar Sierra Leone's Refugees Band's website. Luiter hier naar een recensie van hun laatste album.
De Refugee Band tijdens een Tiny Desk Concert op NPR in de VS:

0
servaas
geplaatst: 4 september 2012, 17:14 uur
Staff Benda Bilili - Très Très Fort (2009)
Staff Benda Bilili op MySpace.
Hun nieuwe album 'Bouger le Monde' verschijnt deze week:
Staff Benda Bilili - Bouger le Monde (2012)
en kun je deze week integraal beluisteren op 3voor12's luisterpaal.

0
geplaatst: 5 september 2012, 15:15 uur
niet direct 'uit' Afrika maar een lekker remix/edit album van Nederlandse bodem met Afro-tunes Umoja - Je-ka-lo!
Nigeriaanse rapper Ty maakte met Tony Allen (drummer van Fela Kuti) een experimenteel hiphop/afrobeat/dance album genaamd Upwards:
(voorproefje)
Baloji (bekend van de Belgisch-Franstalige groep Starflam) maakte een 'back to the roots' album met muzikanten uit zijn moederland Congo, met een stel mooie video's:
[embed]vimeo.com/8884033[/embed]
hier nog een mooie mix van vergeten Afro-funk platen uit Benin PodcastDirectory | Episode: DD004 - Benin Funk Podcast
...dat lijkt me wel even genoeg voor nu.
Nigeriaanse rapper Ty maakte met Tony Allen (drummer van Fela Kuti) een experimenteel hiphop/afrobeat/dance album genaamd Upwards:
(voorproefje)
Baloji (bekend van de Belgisch-Franstalige groep Starflam) maakte een 'back to the roots' album met muzikanten uit zijn moederland Congo, met een stel mooie video's:
[embed]vimeo.com/8884033[/embed]
hier nog een mooie mix van vergeten Afro-funk platen uit Benin PodcastDirectory | Episode: DD004 - Benin Funk Podcast
...dat lijkt me wel even genoeg voor nu.
0
servaas
geplaatst: 5 september 2012, 23:17 uur
Lees in 'De Volkskrant' van vandaag de volgende recensie van het nieuwe album van Staff Benda Bilili:
De Volkskrant.

De Volkskrant.

0
geplaatst: 6 september 2012, 11:46 uur
oh met dank aan Nas & Damian Marley:
Mariam & Amadou kent iedereen inmiddels wel geloof ik?
Mariam & Amadou kent iedereen inmiddels wel geloof ik?
* denotes required fields.