MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Overigen / Field Recordings

zoeken in:
Ik ben de laatste tijd nogal getriggerd door field recordings.
Platen die ik onlangs beluisterde en goed vond:

BJ Nilsen - Eye of the Microphone
Chris Watson - El Tren Fantasma

Ik wil mij hier wel nog verder in verdiepen.
Mensen die mij tips kunnen geven? Het hoeven geen 'zuivere' field recordings te zijn, ik bedoel ze mogen gerust in muziek zijn ingebed. Maar toch met de focus erop. TIA!

Sietse
Wat ik ook al in het topic over Christ Watson zijn album plaatst:

Uiteraard al het andere werk van Chris Watson.

Francisco Lopez - La Selva (vrij puur)
Francisco Lopez - Buidlings [NY] (vrij puur)
(en veel van zijn andere werk).

Marc Behrens - Sleppet (vrij puur)
Gilles Aubry - S6t8r (vrij puur)
Simon Whetham - Prayer's Unheard (verwerkt)
Roel Meelkop - Tepna (puur en gratis)
BJ Nilsen - The Invisible City (verwerkt)
Yannick Dauby - Wā Jiè Méng Xūn (蛙界蒙薰) (kikkers en modulaire synthesizer en gitaar)
Thomas Köner - Novaya Zemlya (vrij puur)
Thomas Köner - La Barca (verwerkt)
Lawrence English - Studies For Stradbroke (puur...wel heel erg hardcore release die niet toegankelijk is).
Jana Winderen - Energy Field (vrij puur)

Labels die puur gericht zijn op werk met field-recordings:
Winds Measure Recordings
And/OAR
Mystery Sea / Unfathomless
Impulsive Habitat

En dan nog de belangrijkste bron voor informatie over nieuwe releases: De blog The Field Reporter schrijft vrijwel alleen maar over releases die met Field Recordings te maken hebben: thefieldreporter | Acousmatic composition Journal - thefieldreporter.wordpress.com

Sietse
Goed dat dit topic er is, hopelijk zullen meer mensen hier in gaan zoeken.
Ik luister al erg lang graag naar muziek waarin field-recordings zijn verwerkt en hoop dat meer mensen het plezier dat ik hier in terug vind op deze site zullen ontdekken (als ze dat nog niet hebben gedaan).

Sietse
Veel mensen zullen deze vast ook tippen: Geir Jenssen - Cho Oyu 8201m: Field Recordings from Tibet (2006)

Vind ik persoonlijk best aardig, maar zeker niet de meest boeiden release met field-recordings die je kunt bedenken.

Sietse
Mooie Nederlandse release met field-recordings. Als ware musique-concrete, maar dan in een modern jasje: Jos Smolders - Gaussian Transient (Megaphone) (2008)

Sietse
Mooie ambient cd met field-recordings (zeer veel bewerking): Simon Scott - Below Sea Level (2012)

sxesven
Niet vergeten natuurlijk: Kiyoshi Mizutani (Scenery of the Border, Yokosawa-iri) en David Michael met zijn Fieldcraft Records.

Labelgewijs: Autumn Records van Greg Davis, met de speciale field-recordings-serie Leaf. Gruenrekorder met werk van oa David Michael en Lasse Marc-Riek. 3Leaves.

In een andere hoek weer dingen als Jeff Rehnlund en Aaron Dilloway.

Verder:

Leif Elggren - Virulent Images/Virulent Sound
Peter Cusack - Sounds From Dangerous Places
Dave Phillips - Field Recordings
Dave Phillips - Suara Alam Indonesia
Frederic Nogray - Buiti Binafin

Kijk dit is een topic wat mij weer dichterbij brengt in mijn zoektocht naar betekenisvolle (tja) ambient muziek. Ben verzot op ambient en op fieldrecordings. Ken geen van bovenstaande aanraders maar ga er meteen werk van maken.

Sietse
3Leaves heeft enkele hele mooie releases uitgebracht inderdaad.

Die Dave Phillips releases moet ik checken. Ik heb oa. Mutations op plaat en die is ook zeker aan te raden (geluiden van gemuteerde insecten).

Ok, vet!

Hier kan ik al een heel eind mee weg.
Maar laat intussentijd maar komen!

Sietse

gli|-t0_ch
Ik luister hier ook te weinig naar!

Ik weet niet of het in het helemaal in het topic past, maar het werk van Vivenza is erg tof!
The originality of Vivenza is to use industrial sonorous material in the literal sense of the word (machines, workers in action, factories) and records real industrial sonorities in factories.

Structures magnétiques II
Prolétariat Et Industrie

Geen easy listening trouwens, af en toe wel melodie, maar sowieso weinig ambient.

Ook tof zijn archive-recordings' (bij gebrek aan een beter woord) van bepaalde labels, zoals de opnames van (stoom-)treinen en andere voertuigen op Argo. Helaas wel wat lastiger te vinden.

Verder:
Svaixt – Lo (o.a. drones, bewerkte en onbewerkte opnames uit Nepal, opnames van een Tibetaans gebedsritueel, ed.)
D'incise - Arpenter (drones & bewerkte opnames)

Stijn_Slayer
Is er eigenlijk een verschil met musique concrète?

Pierre Schaeffer waardeer ik namelijk, maar ik moet toegegeven dat ik toen ook meteen het eindpunt van mijn zoektocht had bereikt.

Vivenza net beluisterd. Heb zelf in de buitenlucht ook wel eens ritmes opgevangen waarvan ik dacht 'daar zou iemand muziek van moeten maken', maar dat is hier nog niet echt gebeurd.

Sietse
In een bepaalde vorm is het een soort van Musique Concrete, maar waar het daar veelal samples van bestaande opnames zijn gaat het bij field-recordings over zelf gemaakte nieuwe opnames, die dus in het veld zijn gemaakt (wat in dit geval nogal breed is, want veel field-recordings zijn helemaal niet in de natuur gemaakt).
De uitkomst van het geluid is hoe dan ook wel heel erg anders.

Pierre Henry (Musique Concrete)

Chris Watson (Field-Recordings)

(om twee extreme voorbeelden te geven)

En als Pierre Schaeffer direct je eindpunt in doe zoektocht is heb je niet heel ver gekeken, want hoe boeiend de man zijn muziek ook is, zijn er toch zeker ook anderen te noemen die zeker zo boeiend, al dan niet boeiender zijn (bijv. Bernard Parmegiani, en misschien wel het meesterwerk van de Musique Concrete Luc Ferrari zijn werk Presque Rien).

Stijn_Slayer
Klopt. Het is namelijk meer een stroming waarvan ik het interessant vind om te weten dat het er is, dan dat ik er echt graag naar luister. Ik ga je tips nog wel beluisteren.

Sietse
Ahh oke, tsja zo kan het natuurlijk ook. Hopelijk helpen die paar tips om je interesse hier in te vergroten

En sietse zei het al eerder: Thomas Köner - La Barca, die is echt heel erg goed.

Sietse
Hmm, vind Relmic Statute eigenlijk niet echt een goed voorbeeld van Field-Recordings. Er wordt wel gebruik gemaakt van iets van veldopnames, maar het is totaal ondergeschikt aan de rest van de muziek krijg ik het idee. Daar waar bij de "echte" field-recorders, de field-recording juist veelal centraal staat.

Verder vind ik het wat saai, zijn tegenwoordig zoveel figuren die dit soort dingen doen, allemaal na-apers van Taylor Deupree, Celer en Machinefabriek...
Vergelijkbare artiest die ik persoonlijk een stuk beter vind en de field-recordings beter uit de verf komen is Fabio Orsi. Vooral in zijn vroege werk, zijn EP's en de samenwerkingen met Gianluca Becuzzi zijn hele mooi stukken met field-recordings te horen.

(en trouwens ook met archief materiaal van Alan Lomax).

Zowel Energy field als Débris van Jana Winderen beluistert en hier heel goed bevonden. Aanraders dus.

Stijn_Slayer
Nog even over de stukken van Pierre Henry en Chris Watson. Ze geven helder het verschil tussen beide stromingen aan. Het interesseert me wel (vooral Henry doet boeiende dingen), maar ik heb wat moeite om er een luisterhouding bij aan te nemen. Ik krijg associaties van musea en kunst en dat is denk ik veelzeggend voor hoe ik deze muziek ervaar: ideaal om samen met iets visueels te combineren, al bedoel ik niet per se dat het er ondergeschikt aan is.

Sietse
essence schreef:
Zowel Energy fieldals Débrisvan Jana Winderen beluistert en hier heel goed bevonden. Aanraders dus.

Tof te horen dat het bevalt

Sietse
Stijn_Slayer schreef:
Nog even over de stukken van Pierre Henry en Chris Watson. Ze geven helder het verschil tussen beide stromingen aan. Het interesseert me wel (vooral Henry doet boeiende dingen), maar ik heb wat moeite om er een luisterhouding bij aan te nemen. Ik krijg associaties van musea en kunst en dat is denk ik veelzeggend voor hoe ik deze muziek ervaar: ideaal om samen met iets visueels te combineren, al bedoel ik niet per se dat het er ondergeschikt aan is.

En als je dan je ogen dicht doet bij bijv. Chris Watson, krijg je dan niet gewoon de beelden die het geluid representeren voor ogen? Ik heb dat wel heel erg namelijk. Bij het eerste stuk op deze CD Chris Watson & Marcus Davidson - Cross-Pollination (2011) krijg ik ook echt gewoon die woestijn te zien, bijna alsof ik er zelf ben.

Dat vind ik ook zo tof aan muziek met field-recordings, het is soms zo ontzettend beeldend dat je je echt op de plek gaat wanen.

Stijn_Slayer
Jawel, maar dat is toch minder direct dan zelf de natuur in (wordt lastig voor een woestijn) of desnoods een goede documentaire bekijken.

Sietse
Het is minder direct, maar toch vind ik het zeker zo krachtig. Als je echt de natuur (of naar de plek toe gaat waar het dan ook opgenomen is) kun je de eigen verbeelding er niet echt meer op los laten, dan staat gewoon alles vast.
En wat sommige muzikanten met die geluiden doen kom je hoe dan ook niet in de natuur tegen.

Misschien een idee om die CD die ik hierboven aangaf hoe dan ook helemaal te beluisteren, want het tweede stuk is weer een hele andere benadering van field-recordings.

(Chris Watson maakt trouwens ook de geluidsopnames voor menige BBC documentaire).

Stijn_Slayer
Ik zal er binnenkort werk van maken.

Sietse
tof, hopelijk bevalt het (het is zo ongeveer mijn favoriete Chris Watson album).

Stijn_Slayer
Net een eerste keer beluisterd. Is het echt in de woestijn opgenomen? Bij het eerste stuk heb ik nog steeds hetzelfde gevoel als ik voorheen had. 'The Bee Symphony' vind ik echter heel erg interessant. Haast een Stockhausen compositie van gemanipuleerd bijengezoem en mantra-achtig gezang. Is dat stuk niet veel meer dan enkel een field recording?

Voor de liefhebbers: er is een nieuw album van Geir Jenssen (Biosphere) uit met field recordings van de vulkaan Stromboli. Toepasselijk getiteld 'Stromboli'.

Sietse
Ik had daar echt hoge verwachtingen van, maar vond de samples eigenlijk helemaal niet boeiend heb die toen hij uitkwam dan ook links laten liggen.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:31 uur

geplaatst: vandaag om 18:31 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.