MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Overigen / 18 Om Terug Te Zien

zoeken in:
13. DANNY FABRY - Ik Mis Je - 1988
http://oi61.tinypic.com/117h9o4.jpg

Ik Mis Je van Danny Fabry was al even populair als zijn topper waarmee we de editie 1988 hebben geopend. Het poëtische talent van de Robert Esseldeurs uit Leuven is zo gigantisch dat hij ongebreideld zijn verlangens en behoeftes met het publiek deelt. Interessanter is de rol van producer Roger Baeten, die op het hoesje bedankt wordt. Baeten begon zijn loopbaan als Vlaams zanger en zijn grootste hit, Blijf Je bij Mij, viel nipt buiten de prijzen in de editie 1974. Bij deze in ere hersteld.

14. CONNY FABRY - Hoe Moet Ik Verder zonder Jou - 1988
http://oi62.tinypic.com/2j2gn0h.jpg

Met opnieuw excuses voor de YouTube rip kwaliteit. Danny's vrouwtje Conny deed het ook met Roger Baeten. De huisproducer van de Fabry's maakte begin jaren 80 als B. Rodgers een Engelstalige comeback met disco gerelateerde nummers zoals I Feel So Good. Die disco touch zindert na in Hoe Moet Ik verder Zonder Jou. Het mag duidelijk zijn dat het hoog tijd werd dat er aan dergelijke muziekpraktijken een einde werd gesteld in Vlaanderen. Dit had geen toekomst meer. De lat moest hoger.

15. BERTUS STAIGERPAIP - Rits - 1988
http://oi60.tinypic.com/jt9j51.jpg

Mocht ik een bouwvakker met een piepstem zijn, ik zou ook een carrière als zanger overwegen. Maar ik zou met beide handen van het werk van Prince blijven. Rits van Bertus Staigerpaip is het enige Nederlandstalige nummer van 1988 dat zowel in Vlaanderen als Nederland in de Top 40 genoteerd stond. Ja, daar zakt mijn rits van af. Naar het einde toe gooit hij er nog een soort AC/DC gitaar tegenaan. Zou Tom Jones naar Bertus geluisterd hebben toen hij besloot om op zijn beurt Kiss met The Art of Noise te coveren?

16. KOOS ALBERTS - Zijn Het Je Ogen - 1988
http://oi62.tinypic.com/23uyhyx.jpg

Ik beken: het inspiratievat liep leeg. Een tweede keer Koos Alberts, al was het maar omdat hij met kop en schouders boven de concurrentie uitstak in Nederland. Hij mag beschouwd worden als de populairste Nederlandstalige artiest van dat moment. Tegelijk een bedroevende getuige van de malaise waarin de pop in je moerstaal was verzand. Niet dat ik liefhebbers van het genre tegen de schenen wil schoppen, maar een evergreen kan je Zijn Het Je Ogen toch moeilijk noemen. Bloemetjesbehang, dat wel.

17. RAYMOND VAN HET GROENEWOUD - Intimiteit - 1988
http://oi61.tinypic.com/11gsqj4.jpg

Kwaliteit drijft altijd boven. Intimiteit van Raymond van het Groenewoud haalde nipt de derde plaats in de Vlaamse Top 10. Op die manier kon ik hem nog net meenemen in dit overzicht. Ik had ook voor Calypso Ce Soir kunnen kiezen, een single die verloren zat tussen de albums Ontevreden en Intiem. Nooit gedacht dat die moeilijk op cd te verkrijgen single het zo goed had gedaan. Maar de huis- tuin- en keuken-reggae van Intimiteit vond ik leuker. Met Kees van Kooten in een gastrol op trombone.

18. HOLLAND - Aanvallen! - 1988
http://oi58.tinypic.com/n12sgl.jpg

De volledige EK campagne op muziek gezet. Ik vond het gek genoeg om aan dit overzicht toe te voegen. Met al die sportverslaggevers in een gesamplede hoofdrol. En die wereldgoal van Van Basten. Het zinnetjes Wat Zijn die XXX stil, kwam naar aanleiding van dit EK ook overwaaien naar Vlaanderen. En het is ook hier nog steeds in de voetbalstadia te horen, zeker als er tegen Nederland gewonnen wordt. Jammer dat een halve finale treffen er in het WK van 2014 niet inzat. Die dekselse Argentijnen ook.

buizen
Met (dat is wel zeker) het nodige kunst- en vliegwerk is Aanvallen van Holland buiten de jaargang 1988 gehouden!
Met Wij Houden Van Oranje kan ik leven.
Pfjieuw.

Ik kom niet uit die regio maar Henk was een aantal jaar daarvoor wel een groot begrip in Nederland en niet enkel onder de truckers. Deze hit kwam idd uit de lucht vallen en ik vind er zelf ook niets aan en kan ook de hitstatus niet begrijpen. als je dan ook nog weet hoeveel singles er verkocht moesten worden voor een top 10 plek was dat toch een prestatie van formaat.

Deze prestatie leverde hij een paar jaar later nog een keer met He Suzie, Ik Moet nog wat jaren mee en in mindere mate met Kijk uit hier ben ik. Dat begreep ik wel wat meer wat dat swingt en vooral He Suzie is natuurlijk wel wat belegen maar wel catchy. Henk was tussen 88 en 94 erg succesvol in de top 40 met maar liefst 9 hits

buizen
dazzler schreef:

En een catalogus van zo'n omvang is enkel te verklaren door een trouwe fanbasis.

Heel toevallig ken ik (goed) een wat oudere man die jarenlang bij Henk in het transportbedrijf heeft gewerkt, vrachtwagenonderhoud enzo, laswerk, traileronderhoud, je kent het wel. Zijn verhalen over die tijd zijn doorspekt van lof over de altijd goede sfeer bij Henk, en van heel veel wekelijkse gehaktballen met mayonaise. Geen kwaad woord over Henk.

Het lijkt mij ook een zeer sympathieke man, dus dat kan ik goed begrijpen.

buizen schreef:
Met (dat is wel zeker) het nodige kunst- en vliegwerk is Aanvallen van Holland buiten de jaargang 1988 gehouden!

Zou het kunnen dat Nederlandse voetbalsupporters doorgaans iets te vroeg juichen?

Ik had hem als uitsmijter geprogrammeerd.

buizen
dazzler schreef:
(quote)

Zou het kunnen dat Nederlandse voetbalsupporters doorgaans iets te vroeg juichen?

Ik had hem als uitsmijter geprogrammeerd.

Ik hoor de ondertoon in jouw vraag wel maar doe natuurlijk net of mijn neus bloedt, anyway bedankt voor de kordate actie (voor je 't weet belandt zo'n Aanvallen nog in 'restmateriaal': altijd een linke zes).

Ja, ik ben er zelf niet tevreden mee.
Maar dat is ook de aard van het beestje.

Je moest eens weten hoe lang ik al op dit topic zit te broeden
en nooit is de lijst perfect, altijd blijf je schaven. Nu hak ik de knoop gewoon door.
Misschien dat ik in een eindevaluatie de lijsten nog eens bijschaaf.

Zo moest ik mijn best doen om de jaarlijkse Normaal hit te mijden.
Die zijn immers op enkele hits in hun beginperiode na allemaal onderling inwisselbaar.
Maar tijdens hun topperiode, was de concurrentie van de nederpop natuurlijk moordend.
In de crisisjaren bleven ze dan weer met de regelmaat van de klok hits scoren.

Als je de lijst verticaal leest (over de jaargangen heen)
dan is het bijvoorbeeld raar dat Doe Maar maar drie nominaties heeft
en Het Goede Doel vier (en dan heb ik Eenvoud nog bewust weggelaten).

Maar in 1986 kon je moeilijker om Het Goede Doel heen
dan in 1982 en 1983 om Doe Maar, de concurrentie was toen groter.

NEDERLANDSTALIGE HITS IN VLAANDEREN: 1989 - 1990

Het is al een aantal keren aangestipt.
De start van de commerciële Vlaamse Televisie Maatschappij (VTM)
op 1 februari 1989 zorgde voor een heuse revival van het Vlaamse lied.

Dat was zeker niet toevallig.
Eén van de absolute topprogramma's van VTM heette Tien Om Te Zien.
Daarin werd wekelijks een Vlaamse Top 10 gepresenteerd door Willy Sommers
en over de seizoen heen een paar verschillende vrouwelijke co-presentatoren.

Legendarisch zijn de zomerse uitzendingen vanop de zeedijk in Blankenberge.
Gebruinde lichamen die gestreeld door een zomerse bries naar Vlaamse liedjes luisteren.
Met als decor bij helder weer een zonsondergang. Iedereen wilde dat van dichtbij meemaken.

De komst van VTM betekende ook de grote doorbraak van Clouseau
en in het bijzonder van de tele-genieke Koen Wauters als televisie persoonlijkheid.

De VRT reageerde kregelig op het succes van Tien Om Te Zien
en bande prompt alle Nederlandstalige nummers uit de Top 30 lijst.
Die hoorden volgens de openbare omroep thuis in een aparte Top 10.

Die BRT beslissing en het succes van Tien Om Te Zien betekenden
dat Nederlandstalige nummers uit het noorden weinig of geen airplay meer kregen.

Tussen Alles Kan een Mens Gelukkig Maken (1989) van Rene Froger & Het Goede Doel
en Dromen Zijn Bedrog (1994) van Marco Borsato (tegelijk het moment waarop de BRT eindelijk
de domme maatregel opschortte) was het zo goed als windstil in Vlaanderen als het om Nederland ging.

Dat wil zeggen dat de eerstvolgende edities van dit topic heel Vlaams gekleurd zullen zijn.
Toch streef ik ernaar om minstens een drietal hits uit Nederland (indien mogelijk meer) uit te kiezen.

Leuk topic dat ik nu pas ontdekt heb.
De meeste Nederlandstalige hits herinner ik mij nog goed, die werden destijds grijsgedraaid. De meeste schlagers of smartlappen klinken nu wel oubollig of belegen maar behouden toch enige charme. De kleinkunst en Nederpop hebben daarentegen goed de tand des tijds doorstaan en ook de nummers van Will Tura. Opmerkelijk dat vele hits nu moeilijk op CD te vinden zijn, die van Cindy bv.

De Allereerste Keer van Rita Deneve (1971) is overigens geschreven door Raymond van het Groenewoud, dat wilde ik nog aanstippen.

Dag Luc, ik had jou hier al eerder verwacht,
maar het topic zit natuurlijk niet in de schijnwerpers van het forum.

LucM schreef:
De Allereerste Keer van Rita Deneve (1971) is overigens geschreven door Raymond van het Groenewoud, dat wilde ik nog aanstippen.

Dat wist ik niet, dus ging ik even kijken, maar vind toch andere auteurs.
ultratop.be - Rita Deneve - De allereerste keer

Het blijkt dus een cover te zijn.
Dat hij het nummer producete of erop heeft meegespeeld, is zeer goed mogelijk.

buizen
Ik weet nog toen ik 18 was, kwam zij hier steeds voorbij.
Smalle schouders donker haar, haar ogen stonden blij.
Maar voor we echte vrienden waren ja dat duurde toch nog lang,
We hebben nachten lang gepraat tot de morgen kwam.

Ze zei toen:
Rocky ik was toch nog nooit zo verliefd, ik weet niet wat er gebeurd. want d'r komt toch wel meer bij kijken dan wat kussen en een fleurt.
Ik zei toen:
Kop op meisje vertrouw op mij, onze liefde is echt.
want als je mij een beetje helpt komt alles wel terecht.

Uit "18 om terug te zien" - 1976.

buizen
......

buizen
dazzler schreef:
01.

04. BONNIE ST CLAIRE - Dokter Bernhard - 1976
(afbeelding)

Dokter Bernhard had hartproblemen. Ik vond dat een leuke vondst van de tekstschrijver. Blonde Bonnie werd op de plaat bijgestaan door een jonge Ron Brandsteder die wij in de jaren 80 beter zouden leren kennen van menig showprogramma op de Nederlandse buis. De Strangers staken dit nummer in een Antwerps jasje en hadden er op hun beurt een kleine hit mee. Sterk moment is wanneer de telefoon rinkelt en je als luisteraar moet raden dat Bernhard te laat kwam voor een transplantatie.

Van de site van Peter Koelewijn (thans 73):
"De Engelstalige platen van Bonnie St. Claire sloegen minder aan dus besloot Peter Koelewijn het roer om te gooien. Hij maakte een vertaling van het Engelse liedje “Sister Mary” en scoorde er hoog mee. Toen hij Bonnie de tekst liet zien, had ze er even moeite mee. Door het succes van “Dokter Bernhard” stemde ze in om niet lang daarna als gastzangeres te fungeren op “Rocky” van Don Mercedes. Die daarmee de eerste plaats van de hitparade bereikte. Overigens was arrangeur/orkestleider Piet Souer bij “Dokter Bernhard” een couplet en refrein vergeten te schrijven. Daar kwam het team pas achter toen alle musici de studio al verlaten hadden. Met veel kundigheid werden een vorig couplet en refrein gekopieerd en in de orkestband gemonteerd."..

buizen
Ik hoop dat de trein vandaag nog vertrekt en ons langs een muzikaal landschap, Nederlandstalig gezongen, voert. Hoop doet leven.
Op MuMe is men verschrikkelijk dol op 'lijstjes'. Als er ooit een 'lijstje' komt met 'beste topics' dan weet ik wel wie/wat ik nomineer.. En ik noem geen namen maar het is iemand uit Kortrijk..

buizen
Kijk, daar was ik nu net bang voor. Mijn grootste angst is bewaarheid geworden. Neem je eigen tempo dazzler en al moeten we een week wachten, dat zij dan maar zo. Het is alleen moeilijk om enthousiasme aangaande een kwalitatief hoogstaand topic als deze onder stoelen of banken te steken.
Maar ik werk daar aan.
Neem jij gewoon je tijd. De Tour is er ook nog. Alleen lang niet zo spannend..
Dat filmpje van Van Kooten & De Bie straks maar eens bekijken. Denk niet dat ik er vrolijk van word.

01. RENE FROGER & HET GOEDE DOEL - Alles Kan een Mens Gelukkig Maken - 1989
http://oi59.tinypic.com/1zywrk6.jpg

En opnieuw zorgt Het Goede Doel voor een opklaring aan de zwaar bewolkte hemel der Nederlandstalige muziek. Op hun vierde album Iedereen Is Anders lieten ze hun schrijfsels inzingen door bekende gastartiesten. Omdat Rene Froger in zijn Engelstalige repertoire al eens met de pelvis durfde schudden, leek hij de geknipte vertolker van Alles Kan een Mens Gelukkig Maken. Een liedje volgens de gouwe ouwe succesformule die vraagt om de tekst simpelweg herkenbaar te houden.

02. WILL TURA - Mooi 't Leven Is Mooi - 1989
http://oi61.tinypic.com/206lhms.jpg

Een ongeval is zo gebeurd, een botsing, een knal, al mijn dromen verscheurd. Will heeft een zware voet en die was hem in 1988 bijna fataal geworden. Het autobiografische Mooi 't Leven Is Mooi mag daarom gezien worden als een nieuwe start in de carrière van Tura. In het jaar dat Tien Om Te Zien bij VTM van start ging, tekende hij meteen voor drie nummer 1 hits. De man die dertig jaar in het vak stond, durfde Mooi 't Leven Is Mooi zelfs in een techno-jasje steken. Het leven lachte hem dus ook muzikaal toe.

03. CLOUSEAU - Anne - 1989
http://oi57.tinypic.com/2elchn4.jpg

De definitieve doorbraak van Clouseau in Vlaanderen kwam er met de preselecties van het Eurovisie Songfestival, waarin het weliswaar niet door hen geschreven Anne de finale verloor van Ingeborg. Half Vlaanderen vond dat het opgewekte nummer van de sympathieke groep uit de rand van Brussel meer kans maakte dan het luisterliedje Door de Wind. Zowel Ingeborg als Koen Wauters werden meteen door televisiezender VTM ingelijfd om programma's te presenteren.

04. WILLY SOMMERS - Als een Leeuw in een Kooi - 1989
http://oi57.tinypic.com/179y8n.jpg

Willy Sommers zou alle afleveringen van Tien Om Te Zien presenteren. Niet dat zijn collega's bang moesten zijn voor belangenvermenging, want in de jaren 90 zouden zijn singles vaak te licht wegen om te concurreren met al die nieuwe sterren van het Vlaamse lied. Behalve in 1989, want in dat magische jaar voegde Willy twee klassiekers toe aan zijn oeuvre die probleemloos naast het werk uit zijn uiterst succesvolle beginperiode kunnen staan. Als een Leeuw in een Kooi blijft een kanjer in Vlaanderen.

05. PETRA & CO - Laat Je Gaan - 1989
http://oi58.tinypic.com/qoc8aw.jpg

Van al dat Vlaams hitgeweld uit 1989 kon één plaatje behoorlijk wat indruk maken in Nederland. En dat plaatje kwam uit een onverwacht hoek. De Confetti's, Vlaanderens populairste newbeat act was in wezen Engelstalig. De in Ursel geboren Petra kwam met haar gezelschap op het idee om de Belgische beats te combineren met Nederlandstalige kreten. Het heeft heel lang geduurd voor ik Laat Je Gaan kon smaken, maar met de jaren ben ik er de sterkte van gaan inzien. Eigenzinnig en aanstekelijk tegelijk.

06. HELMUT LOTTI - Kom Nu - 1989
http://oi58.tinypic.com/34xkjt5.jpg

Helmut soundmixte Elvis Presley bij Henny Huisman en werd derde in de finale. Zijn eerste plaatjes gokten op twee paarden. Het nummer werd zowel in het Nederlands als het Engels opgenomen. Zijn repertoire bestond uit behoorlijk gedateerd klinkende schlagers die het eigenlijk vooral van zijn opmerkelijk stemgeluid moesten hebben. Hij slaagde er net als zijn grote idool in om de meest melige nummers een vocale rock 'n' roll dreun mee te geven. Voor de jeugd van 7 tot 77 jaar.

07. BART KAELL - De Marie-Louise - 1989
http://oi60.tinypic.com/4jxmpz.jpg

In zijn stoutste dromen was Bart Kaëll eigenlijk een matroos. Ingescheept met de hoop in de gunst te vallen bij die gespierde bink van een kapitein. Liedjes van Bart lopen altijd over van zonneschijn. Ze zijn even verfrissend als de golfslag van het water. Je kan ze nog het best met bruisende sea-shanty's vergelijken. Op de tonen van de Marie-Louise zijn al ontelbare zatte nonkels en tantes op de dansvloer van een plaatselijk trouwfeest gesleurd. Les Lacs du Connemara op z'n Vlaams.

08. LUC STEENO - Ik Mis Je Elke Dag - 1989
http://oi57.tinypic.com/10h7dwy.jpg

De ideale schoonzoon Luc Steeno startte als soundmixer van Will Tura, voor hij aan zijn eigen muzikale carrière begon. Hij werd daarin van meet af aan gesteund door de Vlaamse zangeres Micha Marah, die vaak in het achtergrondkoor van zijn eerste hits is terug te horen. Ik Mis Je Elke Dag drukte een stempel op de allereerste zomer van Tien Om Te Zien in Blankenberge. Honderden mensen wiegden mee op de golven van deze klassieker. Honderdduizenden mensen deden thuis voor de buis hetzelfde.

09. DE DIJK - Nergens Goed Voor - 1989
http://oi61.tinypic.com/24dlz4g.jpg

Inmiddels in Nederland. Daar was er voorlopig nog weinig sprake van een revival. Koos Alberts, André Hazes en Normaal bleven baas. Wie daar geen zin in had, moest zijn gading vinden tussen de jaarlijkse stapel carnavalsplaten. In de marge bewoog er wel wat. Zo'n door de nederblues ploeterende band als De Dijk baande dapper de weg voor hun generatiegenoten van The Scene en Tröckener Kecks. Groepen die het al die jaren zonder veel hitparade succes hadden moeten stellen. Toch nog ergens goed voor.

10. DANNY FABRY - Ca C'est la Vie - 1989
http://oi57.tinypic.com/2w3xt3a.jpg

Als Danny Fabry één verdienst had, dan was het die van wegbereider van de Tien Om Te Zien generatie. In barre tijden (de reeds veelvuldig geciteerde jaren 1986, 1987 en 1988) durfde hij met catchy uptempo muziek een feestje te bouwen. Dat er weinig volk op dat feest te zien was buiten zijn eigen vrouw Conny (in 1989 goed voor Je Krijgt Het, een succesvolle cover van de gelijknamige Roy Orbison hit) was jammer. Nu de concurrentie toenam, verhuisde Danny naar de subtop. Maar ook dat is nu eenmaal het leven.

11. INGEBORG - Door de Wind - 1989
http://oi61.tinypic.com/2vrvo1k.jpg

De uit Menen afkomstige Ingeborg had verkering met Stef Bos toen ze met het door de uitgeweken Nederlander geschreven Door de Wind meedeed aan het Eurovisie Songfestival. Dat haar goede vrienden van Clouseau daardoor met Anne moesten thuis blijven, vond ze jammer. Ze hadden trouwens al met samen met elkaar gezongen op haar single Verlangen. Opnieuw zoals haar volledige, erg onderhoudende debuutalbum gecomponeerd door haar vriendje Bos.

12. JIMMY FREY - Samen Leven - 1989
http://oi62.tinypic.com/14l59a0.jpg

In 1989 maakte Vlaanderen kennis met nog een nieuw fenomeen: dat van de liefdadigheidstelevisie. Op de BRT was de tweejaarlijkse actie Kom Op tegen Kanker gestart. Het antwoord hierop van VTM heette Levenslijn. Jimmy Frey, met recht en rede een icoon van het Vlaamse lied, vocht op dat moment tegen de verwoestende ziekte. Hij en zijn hitsingle Samen Leven werden het gezicht en het themalied van die eerste campagnes. Onlangs vierde Frey met een dubbele verzamelaar zijn 75ste verjaardag. Van harte.

13. HELMUT LOTTI - Bij Jou Alleen - 1989
http://oi60.tinypic.com/23m1yj9.jpg

Helmut scoorde aan het eind van het jaar zijn tweede nummer 1 hit. Het lied klonk iets moderner dan de voorganger Kom Nu. Maar ook dit keer kwam hij met een zowel Engelstalige als Nederlandstalige versie op één en hetzelfde schijfje. Lotti zou al snel aangeven dat de Elvis fan in hem een beetje tegen wil en dank gevangen zat in het keurslijf van de Vlaams schlager. Zijn Nederlandstalige carrière zou bijgevolg niet veel langer dan drie jaar duren.

14. WILL TURA - De Noorderwind - 1989
http://oi57.tinypic.com/wirlav.jpg

Na het grote succes van Mooi 't Leven Is Mooi (tegelijk ook de allereerste nummer 1 hit in de geschiedenis van Tien Om Te Zien), had Tura in de zomer een tweede topper te pakken met Geef Me Liefde, een eigentijdse cover van Help (Get Me Some Help) (1971) van Tony Ronald. In het najaar scoorde hij een hattrick met het door merg en been snijdende De Noorderwind, een eigen compositie. Alle drie de hits waren afkomstig van het terecht up to date getitelde album Tura Vandaag.

15. JAN TEN HOOPEN - Je Bent Alles - 1989
http://oi57.tinypic.com/bhy9w7.jpg

Een van de weinig nieuwe namen uit Nederland die ons in Vlaanderen niet was ontgaan, heette Jan Ten Hoopen. We leerden hem kennen via de televisiebuis (het programma Showmasters was ik vergeten). Een liedje dat eigenlijk best in het Tien Om Te Zien landschap had kunnen passen. De tekst was minder openbarend dan de zanger door middel van de langzame opbouw en zijn gretige interpretatie wilde doen geloven. Als ik me niet vergis, bleef het hier voor die beste Jan een beetje bij.

16. LUC STEENO - Eens Was Ik Je Beste Vriend - 1989
http://oi58.tinypic.com/28oy6x.jpg

Luc Steeno zette zich van meet af aan op de muziekkaart met maar liefst drie hits op een rij. Eens Was Ik Je Beste Vriend borduurde voort op het meewieg succes van zijn voorganger Ik Mis Je Elke Dag. Met het aanstekelijke refrein werd een punt gezet achter de eerste Tien Om Te Zien zomer. Zijn derde succes was in duet met de voormalige Eurovisie Songfestival winnares Sandra Kim (Bel Me Schrijf Me). Die probeerde zich ook solo eventjes in het Nederlands te onderscheiden tijdens deze revival van het Vlaamse lied.

17. WILLY SOMMERS - Het Water Is Veel te Diep - 1989
http://oi57.tinypic.com/141mnic.jpg

Willy verkeerde in een sombere bui, zo bleek uit de hoes en de tekst van Het Water Is Veel te Diep. Het was alweer een tijdje geleden dat hij een stempel had kunnen drukken op de Vlaamse Top 10. Deze single kwam een paar weken voor de start van VTM uit en was de kersverse presentator van Tien Om Te Zien gunstig gezind. Hij bleef maandenlang in de lijsten staan tot zijn opvolger Als een Leeuw in een Kooi Sommers twee onverhoopte klassiekers in één jaar opleverde.

18. CLOUSEAU - Dansen - 1989
http://oi59.tinypic.com/jadw13.jpg

De opvolger van Anne was uit een ander hout gesneden. Clouseau rockte en dat was te danken aan gitarist Tjen Berghmans die het nummer schreef. Want ooit was het project van de gebroeders Wauters een doodgewone popgroep. Dansen wordt nogal eens graag vergeten op verzamelaars van de groep. En dat heeft vast te maken met het ontslag van de gitarist dat door beide partijen niet zo goed verteerd werd. Tjenne zou Willie Willie vervangen op het laatste album van The Scabs.

buizen schreef:
Dat filmpje van Van Kooten & De Bie straks maar eens bekijken. Denk niet dat ik er vrolijk van word.

Nou ik ben groot fan van de heren Koot en Bie (zie jarenlage avatar) en de eenzame vandaal is wel een favoriet typetje van mij. Ik snap wel wat Dazzler bedoeld, hij heeft (zeker in vergelijk met andere topics) een behoorlijk straf tempo dus het (positief bedoelde) "opjagen" is helemaal niet nodig. Hij komt vanzelf weer met een paar fraaie plaatjes is het niet vandaag dan is het wel morgen maar dat ze zullen komen is duidelijk

01. CLOUSEAU - Daar Gaat Ze - 1990
http://oi58.tinypic.com/e9x7yx.jpg

Op kousenvoeten sloop Clouseau de Nederlandse hitparade binnen. Daar Gaat Ze bezat de magie om definitief door te breken in het volledige Nederlandse taalgebied. Koen had het nummer met dichtgesnoerde keel ingezongen en omdat elk nadeel zijn voordeel heb, kregen de vocalen een soort lijzigheid mee. Het is alsof de protagonist met een kater terugblikt op een relatie die te mooi was om te blijven duren. Te hoog gegrepen en weer met beiden voeten op de grond.

02. ISABELLE A - Hé, Lekker Beest - 1990
http://oi59.tinypic.com/34yep0o.jpg

Isabelle Adam presenteerde het jongerenmagazine TV Tam Tam op de BRT en had al een paar singletjes op haar naam staan, toen ze met het onweerstaanbare Hé, Lekker Beest de liefste knuffel van het Vlaamse publiek werd. Met haar spring in 't veld uitstraling hadden de kids hun ster in de hoogtijdagen van Tien Om Te Zien. De titel van het lied was goed gekozen, want het koosnaampje gaat vandaag nog altijd op in Vlaanderen en wordt liefst op de tonen van Isabelles hit gebezigd.

03. DE KREUNERS - Ik Wil Je - 1990
http://oi59.tinypic.com/160spb7.jpg

Een storm in een glas water, bleek achteraf. In 1989 had opper-Kreuner Walter Grootaers principieel gesteld dat zijn groep nooit zou deelnemen aan het commerciële Tien Om Te Zien circus. Maar toen bleek dat het uitermate meebrulbare Ik Wil Je dreigde uit te groeien tot de grootste hit uit hun carrière stonden de Nederlandstalige belpop pioniers toch maar mooi op het podium. Een ultrafijn haakje zat verborgen in het "en opnieuw en opnieuw en opnieuw"- stukje dat knipoogt naar A Forest van The Cure.

04. BART KAELL - Zeil Je voor het Eerst - 1990
http://oi61.tinypic.com/2j674fm.jpg

Top op vandaag blijf ik me afvragen of Bart Kaell daadwerkelijk de zeilsport wilde promoten met zijn bruisende zomerhit. Kon het zijn dat die spetter eigenlijk iets anders bedoelde? Was het mogelijk dat het zeilen voor wat anders stond dan je wel zou denken? Er werd nadruk gelegd op het feit dat de ik-figuur nog behoorlijk nat achter de oren was als het op zeilen aankwam. Misschien was zeilen wel een codewoord voor uit de kast komen. Al zou het nog twintig jaar duren voor Bart zelf het ruime sop durfde kiezen.

05. HANNY - Maar Vanavond Heb Ik Hoofdpijn - 1990
http://oi61.tinypic.com/x3683q.jpg

Hanny had De Rekels al lang het bos ingestuurd toen ze in 1990 nog eens met die grijze vos van een Vader Abraham aan een plaatje dacht. Met stevig swingende Maar Vanavond Heb Ik Hoofdpijn blies ze het levenslied weer wat frisse adem in. Paradoxaal genoeg werkte het nummer als een deugddoende aspirine tegen de hoofdpijn die je anno 1990 kreeg van alweer die voetballiedjes in de Nederlandse hitlijsten. Gooi je vrouw niet in de pedaalemmer als er sport is op de buis.

06. ERIK VAN NEYGEN & SANNE - Veel te Mooi - 1990
http://oi58.tinypic.com/2rp5itz.jpg

Erik Van Neygen huppelde al bijna twintig jaar lang met het etiket van eenzame country artiest over de Vlaamse prairie. Zijn albums kregen vaak goede kritieken, maar een hitsingle zat er niet meteen in. Zelfs met de wat meer op maat van Tien Om Te Zien geschreven liedjes als De Herinnering Blijft en Vanavond Schrijf Ik Jou een Brief bleef hij steken in het peloton. Tot hij in de piepjonge zangeres Sanne de Vlaamse Linda Rondstadt vond. Die twee stemmen samen klonken inderdaad Veel te Mooi..

buizen
vigil schreef:
(quote)

Nou ik ben groot fan van de heren Koot en Bie (zie jarenlage avatar) en de eenzame vandaal is wel een favoriet typetje van mij. Ik snap wel wat Dazzler bedoeld, hij heeft (zeker in vergelijk met andere topics) een behoorlijk straf tempo dus het (positief bedoelde) "opjagen" is helemaal niet nodig. Hij komt vanzelf weer met een paar fraaie plaatjes is het niet vandaag dan is het wel morgen maar dat ze zullen komen is duidelijk

Heb ook smakelijk moeten lachen om het filmpje hoor, haha. Echter ik herken mij niet in het beeld .
Dazzler heeft inderdaad de wind er goed onder met 'zijn' topic, prachtig, mij hoor je niet klagen. Als ik wel 'klaag' moet dat in dit topic met een korrel zout worden genomen.
1990 alweer ...

Wellicht nieuws voor Dazzler, Nederlands grootste zanger van dit moment Guus Meeuwis speelt tijdens zijn stadionconcerten heel vaak Ik Wil Je en heeft het in 2003 ook op single uitgebracht, met niet heel veel succes overigens. Maar daardoor heeft dit nummer een behoorlijke bekendheid in Nederland maar weten dan weer weinige dat dit origineel van de band van die spelletjespresentator is.

Ik merkte dat Ik Wil Je wel even de Nederlandse Top 40 wist te beroeren in 1990.

In 1991 zal er nog een Vlaamse kanjer volgen
die door Guus Meeuwis in Nederland bekend geraakte.

Het lied werd geschreven door een groep die bij ons iets gelijkaardigs als Guus deed:
namelijk, vergeten liedjes uit Nederland een tweede kans gunnen in Vlaanderen.

Spannend, hé... of weet je al wie en welk lied ik bedoel?

Ik denk het wel ja, heeft het iets met een jasje te maken

Als dat zo is dan hebben we in 1991 dus een Papa en een Mama in de lijst

edit: paar jaar later coverde een andere Nederlandse band ook een andere hit van die Belgische groep, ook met zeer veel succes.

07. BINGO! - Arabeat - 1990
http://oi58.tinypic.com/11uycg5.jpg

Het resultaat van de huisvlijt van Serge Gobin. De basis kwam van Ali Baba (1982), een Nederlandstalige hit van de Vlaamse feestgroep De Marlets. Die durfden het idee aan dat Ali Baba met zijn dingeling zou zitten te spelen. Uiteraard gaan beide nummers hoorbaar terug op het in de Lage Landen uiterst populaire Mustapha (1960) van Bob Azzam. Er zit verder nog een stukje Ela Ela (1972) van Axis in verstopt en al die ingrediënten werden met een stevige new beat saus overgoten. Succesvol tot in Nederland.

08. PLAZA - Yo-Yo - 1990
http://oi59.tinypic.com/2ens0h3.jpg

Blijkbaar lustten de Nederlanders wel pap van die Belgische beats. Plaza was het Nederlandstalige antwoord op de newbeat van de Confetti's. Beide formaties waren gelinkt aan een horecazaak waar de Belgische versie van de house muziek gretig geconsumeerd werd. Yo-Yo is zo fout als de nacht, maar de makers ervan doen daar zelf niet moeilijk over. En wie zich nog mocht afvragen wat er tien jaar geleden begon: de start van taverne De Oude Kroon te Zwijndrecht.

09. HENK WIJNGAARD - Hé Suzie - 1990
http://oi60.tinypic.com/2vsqbyx.jpg

Dat Henk Wijngaard nog een behoorlijk lange carrière op zijn conto schreef, viel me pas op bij het voorbereiden van dit topic. Ook nu tuft zijn liedje weer lekker door weer en wind. Zo'n truckerslied twijfelt altijd een beetje tussen het relaxte open autoraam van de country en de strakke teugels van de line-dance. Hé Suzy straalt zo blauw als de hoes. Naar de b-kant van dit singletje te oordelen heeft Henk wel wat met huwelijksfeesten die niet naar wens verlopen.

10. HELMUT LOTTI - Waarom Ik - 1990
http://oi58.tinypic.com/28ixg5s.jpg

Helmut Lotti scoorde drie nummer 1 hits op rij. Waarom Ik sloot naadloos aan bij de twee vorige kleppers Kom Nu en Bij Jou Alleen. Muziek die thuishoort op Vlaamse kermissen. In het geval van deze derde hit ook met een tekst waar ik een beetje kiespijn van krijg. Maar na deze hattrick viel de hitmachine stil. Zijn volgende singles deden het steeds minder goed. In 1993 vond Helmut even zijn tweede adem met een Engelstalige repertoire. Daarna ging Lotti drie keren classic en lag de wereld aan zijn voeten.

11. JO VALLY & PAUL ANDERSON - Aan Alle Vrouwen - 1990
http://oi62.tinypic.com/kb52k7.jpg

De Vlaamse Freddy Breck probeerde al vroeg in de jaren 80 aansluiting te vinden bij de top van de Nederlandstalige showbizz. Hij zou daarin pas slagen in een duet met Paul Anderson, die in 1981 nog een behoorlijke hit had gehad met het Engelstalige Allison. Hun hit was een cover van het onbescheiden Franstalige origineel A Toutes Les Filles van Felix Gray & Didier Barbelivien. Zowel de boodschap als het lied zelf leken heel erg op To All the Girls I've Loved Before van Julio Iglesias & Willie Nelson.

12. PETRA & CO - Jij Daar! - 1990
http://oi59.tinypic.com/2jcbjwk.jpg

Eigenlijk brouwt Petra geen muziek, maar een totaalconcept. De vormgeving is minstens zo belangrijk. Steeds eigenzinnig uitgedost en met een verrassende choreografie tracht zij de luisteraar te boeien. Als ze samen met haar Company uitrukt, mag het publiek zich aan een met beats aangekleed dansorama verwachten. Maar ze bracht gelijktijdig ook solo singles uit onder de naam Petra. Dan ging het vaak over een liefdesliedje of een ingetogen ballad. Net als Laat Je Gaan een succes in Nederland.

buizen
"...huppelde al bijna twintig jaar lang met het etiket van eenzame country artiest over de Vlaamse prairie."....

In de Vlaamse, commerciele en Nederlandse 'prairie' krijgt de lezer gaandeweg dit topic overigens een mooi inkijkje. Veel dingen wist ik niet en hier hoor je nog eens wat, op deze duizelingwekkende reis.
Maar wat wil je ook, internationale treinreizen voeren ook altijd door nog onontdekte landschappen en de eindbestemming is misschien wel helemaal geen doel, eigenlijk. De reis er naar toe is zo mooi, en deze muzikale reis is geen uitzondering.

13. INGEBORG - Ga Niet Weg - 1990
http://oi62.tinypic.com/md18nq.jpg

En toch ging Stef Bos weg bij haar. Of zijn bij hem natuurlijk. Op haar tweede album durfde Ingeborg al eens de rockgitaar te laten spreken. Van haar nasale kopstem moet je houden, vind ik. Indien niet, legt het een zware hypotheek op de kwaliteit van het nummer. Haar presentatiewerk voor VTM zou dra zoveel tijd opslorpen, dan haar muzikale carrière op een veel lager pitje kwam te staan. En haar voormalig lief broedde ondertussen op zijn eerste, eigen solo-album.

14. ERIK VAN NEYGEN & SANNE - Aan Mijn Darling - 1990
http://oi61.tinypic.com/25k1wn6.jpg

Geen Will Tura in deze editie. Die kwam met de singles van zijn nog te verschijnen album Nieuwe Wegen telkens een stap te kort op de inmiddels stevig uit de kluiten gewassen concurrentie. Of toch? Want Erik Van Neygen & Sanne hadden een hit te pakken met hun interpretatie van de oude Tura hit Aan Mijn Darling (1971). Hun cover kwam van het coveralbum 16 voor Tura, het antwoord van de Vlaamse showbizz sterren op het door Humo bedachte Turalura, waarop Vlaamse rockers Tura eerden.

15. CORRY KONINGS - Mooi Was Die Tijd - 1990
http://oi58.tinypic.com/2w727i1.jpg

De best scorende Nederlandstalige single in Nederland heb ik bewaard tot dit laatste setje van zes. De schuld ligt volledig bij Corry Konings die een behoorlijk kleurloos nummer als een oude oma inzong. Met een titel als Mooi Was Die Tijd mik je natuurlijk vooral op senioren, maar zelfs die digitale productie kon niet verhullen dat het lied vooral muf en belegen klonk. Er zit zelfs amper vaart in de song. Het is in Nederland voorlopig nog wachten op echt vers bloed.

16. DE KREUNERS - Zo Jong - 1990
http://oi57.tinypic.com/x4i5pl.jpg

Het succesalbum Hier en Nu zou vijf singles tellen. Het uitstekende Verliefd op Chris Lomme werd in 1989 als aperitief geserveerd en liet nog een ouderwetse klinkende rockgroep horen. De Tröckener Kecks cover Nu of Nooit zou de rij afsluiten. Daartussen lagen de klepper Ik Wil Je, deze door de close harmony aanpak van concurrent The Radios beïnvloedde Zo Jong en het sympathieke Maak Me Wakker. Met ex-Scabs dude Berre Bergen op bas en televisiepresentator Ben Crabbé op drums en backing vocalen de perfecte line-up.

17. BART KAELL - Duizend Terrassen in Rome 1990
http://oi61.tinypic.com/2qt8i1u.jpg

Laat er geen misverstand over bestaan: ik hou de zanger Bart Kaëll. Niemand die de zon harder kan doen schijnen in drie minuten dan dit scheepsmaatje. Duizend Terrassen in Rome weet die zonneschijn te verbinden met een vleugje melancholie. Daar heeft Bart ook de geknipte stem voor. Als het moet zingt hij mooi in mineur. Zoals eerder aangegeven schrijft hij zelf mee aan de meeste van zijn hits. Je voelt dan ook dat zijn hits hem als gegoten zitten.

18. CLOUSEAU - Domino - 1990
http://oi58.tinypic.com/20tow39.jpg

En nu we het toch over mineur hebben. De spanning stond te lezen op de hoes van het tweede Clouseau album en de single Domino. Zo'n solerende rockgitarist als Tjenne Berghmans was eigenlijk niet nodig voor hun repertoire. Voortaan zou Clouseau met vier leden verder musiceren. En met Jan Savenberg, de broer van drummer Bob, als vijfde schaduwlid. Hij stuurde vanuit Zwitserland geregeld met de post van die mooie liedjes naar de jongens. Daar Gaat Ze en het lieve Louise bijvoorbeeld en Domino... of zo.

OVERZICHT 1971 - 1990

1971

1972

1973

1974

1975

1976

1977

1978

1979

1980

1981

1982

1983

1984

1985

1986

1987

1988

1989

1990

Alle liedjes tot dusver zijn terug te vinden in de YouTube speellijsten.

NEDERLANDSTALIGE HITS IN VLAANDEREN: 1991 - 1992

Weinig nieuws onder de zon. De situatie blijft min of meer gehandhaafd.

Tien Om Te Zien draait op volle toeren en de sterren van dat programma blijven succesvol.
In Nederland staan een paar nieuwe namen op die niet of nauwelijks doorbreken in Vlaanderen.

Gast
geplaatst: vandaag om 02:37 uur

geplaatst: vandaag om 02:37 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.