menu

Mijn Updates +
Genres / Overigen / 18 Om Terug Te Zien

zoeken in:
buizen
dazzler schreef:
OVERZICHT 1971 - 2000

1971

....

2000

Alle liedjes tot dusver zijn terug te vinden in de YouTube speellijsten.

Wegens vakantieverpichtingen houdt dit topic het voorlopig even voor bekeken.


Geweldig. Bedankt voor al je werk dazzler en een fijne (maar natuurlijk niet te lange) vakantie gewenst!

avatar van LucM
Interessant overzicht van de Nederlandstalige hits (bedankt Dazzler), ik heb ze (bijna) allemaal beluisterd. Sommige nummers vind ik uitstekend zoals die van Boudewijn de Groot, Frank Boeijen groep, Doe Maar, De Kreuners, Raymond van het Groenewoud, Herman Van Veen, in mindere mate Urbanus en Rob de Nijs ... die van Clouseau en Will Tura mag ik ook nog steeds (de meeste althans).
Begin jaren '70 was er een schlagerboom, begin jaren '80 de Nederpoprage en rond 1990 weer een Vlaamse boom (dankzij 10 om te zien) met vooral Clouseau.

Tegen de eeuwwisseling was het bijzonder droevig gesteld met de Nederlandstalige muziek (net als met de internationale hitparadepop). Die schlagers, smartlappen en levensliederen zou ik niet vaak beluisteren maar kom, er zaten wel aardige dingen tussen, de uitvoerders (Paul Severs, Willy Sommers, John Terra, Bart Kaell ...) konden tenminste nog zingen en die nummers hadden nog hun charme. Dat kan ik niet meer zeggen van bv. Get Ready, Dynamite en al die verkrachtingen van eerdere hitsuccessen (Gabbertje, Volle Maan, de nummers van Sam Gooris ...).

avatar van dazzler
Dankjewel voor de feedback.
Mochten er nog trouwe volgers zijn die even van zich willen laten horen: doen!

Ondertussen al aan het puzzelen voor de jaren 60.
Zit daar toch regelmatig met verschillende versies van hetzelfde lied.

Zo heb ik twee verschillende versies van De Fles van Jan Boezeroen.
Eentje daarvan is wellicht later opnieuw opgenomen. Dat wordt nog puzzelen
om de originele versies te onderscheiden van de later heropgenomen exemplaren.

avatar van sheep67
sheep67 (crew)
Ik schaam me diep maar zie nu pas dit topic. N.B. dat muziekprogramma "10 qu'on aime" van RTL-TV1 is mij uiteraard zeer bekend. Een bekend Belgisch zangeresje was ooit even gast presentatrice (juni 1990). Heb ik weer wat te doen en fijne vakantie Dazzler!

avatar van dazzler
NEDERLANDSTALIGE HITS IN VLAANDEREN: 1969-1970

Misschien wel de jaren van bewustwording van een eigen Nederlandstalige scene in Vlaanderen.
De jaren ook waarin (inter)nationale liedjeswedstrijden welig tierden en Vlaanderen gretig meezong.
Behoorlijk veel nummers halen de Humo Top 20 en de in mei 1970 startende BRT Top 30.

Tijdens de jaren 60 zullen de hits uit Nederland in aandeel hooguit gelijke tred houden
met de Vlaamse producties, maar nog niet, zoals in de periode 1975-1986, de bovenhand halen.
Al zitten de lijsten in Nederland in de jaren 60 wel vol van Nederlandstalige hits.

De belangrijkste nieuwe namen zijn Paul Severs en Samantha.
In Nederland noteren we de doorbraak van Corry & De Rekels en kleinkunstartiesten
als Herman van Veen en Liesbeth List die hoog in de hitlijsten debuteren.

avatar van dazzler
01. JIMMY FREY - Rozen voor Sandra - 1970
http://oi58.tinypic.com/2w33vw4.jpg

Een van de best verkochte Vlaamse singles allertijden. Rozen voor Sandra was de derde megahit voor de uit Brugge afkomstige zanger. Zijn zacht lispelende tongval en de krachtige uithalen met zijn stem kenmerkten zijn sound. Let ook op het subtiele orgel in de achtergrond. Frey was tot aan de doorbraak van Willy Sommers in 1971 de nummer 2 achter Will Tura. Jimmy was trouwens veel meer een womanizer dan Will. In Nederland had Ronnie Tober even later succes met een coverversie van Rozen voor Sandra.

02. PAUL SEVERS - Ik Ben Verliefd op Jou - 1970
http://oi58.tinypic.com/2ild578.jpg

In 1970 brak de sterk bebrilde Paul Severs helemaal door in Vlaanderen. Zijn pensioennummer blijft, ondanks de eindeloze reeks singles die hij tot op heden achter zijn naam zou schrijven, het naar Paul Anka klinkende Ik Ben Verliefd op Jou. Severs durfde ook regelmatig in het Frans opnemen, zodat hij ook in Wallonië een veel gevraagd artiest werd. In de meeste van zijn nummers bleef hij met één been stevig in de college rock traditie van eind jaren 50, begin jaren 60 verankerd.

03. CORRY & DE REKELS - Huilen Is voor Jou te Laat - 1970
http://oi60.tinypic.com/2mrbj14.jpg

Corry Konings werd door de op de achtergrond zacht meezingende Pierre Kartner gelanceerd. De immer grijze vos van de Nederlandse smartlap koppelde haar aan het begeleidingsorkest De Rekels. Huilen Is voor Jou te Laat staat in het collectieve geheugen gegrift als een nummer 1 hit in Nederland, maar heeft zijn status veel meer te danken aan de maandenlange notering (41 weken) dan aan zijn positie (strandde immers op nummer 7). Ook in Vlaanderen werd het zacht kabbelende deuntje een behoorlijke hit.

04. ROCCO GRANATA - Sarah - 1970
http://oi58.tinypic.com/2envz13.jpg

In 1970 probeerde de geestelijke vader van Marina het nog eens in het Nederlands. Sarah werd prompt een hit en deed de Belg van Italiaanse afkomst in de jaren 70 voor de taal van zijn tweede vaderland kiezen. De teksten werden trouwens steevast door vrouwlief gescreend op fouten of onzuiverheden. Na Sarah volgenden kleppers met Jessica (1971), een ode aan zijn dochter, en het guitige Zomersproetjes (1972). Granata had wat van een clown: achter de gulle lach van zijn liedjes ging heel wat weemoed schuil.

05. TIM VISTERIN - De Vogel - 1970
http://oi62.tinypic.com/ibi14h.jpg

Tim Visterin debuteerde begin jaren 60 als lid van de The Jokers, het Antwerpse antwoord op The Shadows. Populair werden ze vooral in Japan. Toen Tim een Frans liedje in het Nederlands vertaalde liet hij zich inspireren door de Disney film The Sword in the Stone (aka Merlijn de Tovenaar). Daarin zit een fragment waarin Merlijn de jonge Arthur omtovert in een vogel om hem wat levenswijsheid in te prenten. Visterin liet zich begeleiden door een Mechels knapenkoor met daarin de latere weerman Frank Deboosere.

06. JAN BOEZEROEN - De Fles - 1970
http://oi57.tinypic.com/9uohlw.jpg

Opvallend eigenlijk hoeveel Nederlandstalige liedjes uit de jaren 50 en 60 ongeremd de geneugten en de ondeugden van de drank bezongen. Jan Boezeroen (geen toeval dat het anglicistische "boezen" in het Vlaams "zuipen" betekent) zong of lalde het nummer ook alsof ie een paar neuten te veel op had. Begeleid door een mistroostige barpiano uit een vergeten Nederlandse saloon en eindigend met een drankorgelpunt om te beklemtonen dat het verhaal van de dronkaard wel degelijk in de kist eindigde.

avatar van dazzler
07. D.C. LEWIS - Mijn Gebed - 1970
http://oi60.tinypic.com/2sbv1cg.jpg

D.C. Lewis (in het dagelijkse leven Ruud Eggenhuizen uit Arnhem) scoorde een wel heel merkwaardige nummer 1 hit in Nederland met het sacrale Mijn Gebed. De productie schuwde het kerkorgel niet dat als ware het een werkstuk van Bach op volle sterkte door de speakers blies. In Vlaanderen ging deze topper haast onopgemerkt voorbij. Samen met Waarheen Waarvoor van Mieke Telkamp, dat een jaar later verscheen, voor eeuwig gebeiteld in de uitvaart top 100.

08. JUUL KABAS - Juul Kabas - 1970
http://oi62.tinypic.com/24et74i.jpg

Juul Kabas was de broer van Marc Dex, een Vlaamse zanger die furore maakte tussen 1967 en 1970. Broer Juul (aka Juliaan Dex) koos in tegenstelling tot zijn broer resoluut voor de ambiance. Hits met veel schuim in 't glas. Het typetje Juul Kabas, brouwersgast met een bazas (knapzak), bleef hij heel zijn leven lang handhaven op talloze pensenkermissen en braderijen. Tien jaar later scoorde Juul opnieuw een dikke meezinger met Het Zijn Zotten Die Werken. Muziek van 't vat.

09. ADELE BLOEMENDAAL, LEEN JONGEWAARD & PIET ROMER - Het Zal Je Kind Maar Wezen - 1970
http://oi62.tinypic.com/24oy1aq.jpg

Uit de dicht bekeken KRO-reeks 't Schaap met de 5 Pooten werd een tweede hit getapt in een aardige reeks succesnummers. De immer indringende stem van barvrouw Adéle Bloemendaal, de piepjonge inspecteur De Cock die pinten tapt en de neuzelende Leen Jongewaard gooien de koppen bij elkaar in een opmerkelijk bijdetijdse meezinger. De problematieken waarmee de jeugd in volle flower power tijden te maken kreeg zijn vandaag nog immer actueel. Zolang er leven is, is er hoop (en dope).

10. RICKY GORDON - Heimwee naar Jou - 1970
http://oi58.tinypic.com/2v1848h.jpg

Ricky Gordon had zijn naam niet gestolen. Zijn grootste hit was een Engelstalige cover van Such a Night (1974). Heimwee naar Jou zou zijn grootste Nederlandstalige wapenfeit blijken. Het lied zoekt een weg tussen de doorleefde swing van Elvis Presley en de zacht rockende blues van Fats Domino. Wellicht was het succes vooral te wijten aan het feit dat dergelijke nummers (zie ook de doorbraak van Paul Severs) goed in de markt lagen, want vocaal schiet Ricky toch een beetje tekort, vind ik.

11. MARVA - Tipitipiti - 1970
http://oi60.tinypic.com/2vsiujl.jpg

Marva, zangeres met sterretjes in de ogen, stond op het toppunt van haar populariteit in Vlaanderen. Met een fanclub om U tegen te zeggen verliet ze de platenstal van Rocco Granata om te tekenen bij het nieuwe Biram label van Will Tura's manager Jean Kluger. Marva stond met drie nummers hoog in de hitlijsten met Tipitipiti, Zoals Het Eenmaal Is Geweest en Nieuwe Liefde, Nieuwe Dromen. De BRT startte in mei 1970 naast de Top 30 ook met het uitzenden van een Vlaamse Top 10 uit.

12. WILL TURA - M'n Air-Hostess - 1970
http://oi57.tinypic.com/2801cw0.jpg

En waar zat Will Tura in 1970? Zijn singles bleven wat hangen in het peloton. Meer nog, het was de frisse b-kant van San Miguel die met het ticket van evergreen ging lopen. M'n Air-Hostess was een novelty hit, want het idee om over de liefde voor een stewardess te zingen was behoorlijk origineel. Raymond van het Groenewoud gaf het liedje een tweede leven door het op zijn unieke wijze te coveren voor het Turalura tribute album uit 1990. Van DC Lewis naar DC 6, blijft u samen met mij bij de les?

avatar van dazzler
13. EDDY WARCO - Ik Ben Zo Ziek Als 'n Hond - 1970
http://oi62.tinypic.com/34858x5.jpg

Ooit gehoord van Eddy Warco? Het moet de Vlaamse Jan Boezeroen geweest zijn. Hij bezong zijn kater met het toepasselijke Ik Ben Zo Ziek als 'n Hond. In het arrangement werd ruimte gelaten voor een hele reeks achtergrondgeluidjes en -stemmetjes die ter ondersteuning van de boodschap hun effect zeker niet mislopen. Ik hoor ook iemand op een kammetje of iets dergelijks raspen, waarbij je het gevoel krijgt dat de zieke hond in kwestie ook nog last heeft van vlooien. Een muzikaal delirium tremens.

14. PAUL SEVERS - Geen Wonder Dat Ik Ween - 1970
http://oi61.tinypic.com/2v2f4id.jpg

Geen Wonder Dat Ik Ween was de tweede grote hit voor Paul Severs dat jaar. Een erg kort nummer dat nauwelijks tien seconden boven de twee minuten klokt. Een mooie gitaarmelodie, zacht rockende strofes en een smachtend refrein. Geen idee waarom Paul geen instrumentale brug kon verzinnen die het liedje wat langer had kunnen maken. Geen Wonder Dat Ik Ween werd in 2007 opnieuw een hit in een remix naar aanleiding van de film over bokser Firmin (typetje van Chris Van Den Durpel).

15. LOUIS NEEFS - Laat Ons een Bloem - 1970
http://oi57.tinypic.com/2bv32b.jpg

De diepe stem van Louis Neefs streelde de Vlaamse Top 3 met de klassieker Laat Ons een Bloem. Een lied dat het pas opgerichte Greenpeace op het lijf leek geschreven. De Vietnam-oorlog en de nucleaire dreiging van de koude oorlog, scherpten de bekommernis om het milieu aan. Een strijdpunt dat de flower power beweging zou overleven. Het nummer met de mondharmonica maakte van Louis Neefs een zanger die net als Ann Christy bleef balanceren op de smalle koord tussen amusement en kleinkunst.

16. WILL TURA - Linda - 1970
http://oi61.tinypic.com/r082a8.jpg

Hoewel Linda niet behoort tot de absolute klassiekers van Will Tura, herkende Bart Peeters in de tekst de sporen van een sterk liedjesschrijver. Muzikaal dreigt het conflict waarmee het hoofdpersonage worstelt wat bedolven te worden onder de orkestratie. Maar de manier waarop Tura Linda een karakter geeft in het lied getuigt van vakmanschap. Net als M'n Air-Hostess dus opgepoetst voor het reeds genoemde Turalura-album uit 1990, dit keer door de frontman van The Radios.

17. SAMANTHA - Helikopter U.S. Navy 66 - 1970
http://oi62.tinypic.com/16c6xb5.jpg

Een behoorlijk psychedelisch ingekleurde single, waarmee Samantha (zie ook Eviva España uit 1972) voor het eerst de hitparades kwam binnengevlogen. We bevinden ons duidelijk in de nadagen van de flower power. En dat de zangeres gered werd door een Amerikaanse helikopterpiloot zal wel ingegeven geweest zijn door de beelden van de Vietnamoorlog. Een goed voorbeeld van hoe zelfs een Nederlandstalig plaatje kind van zijn tijd kan zijn. Tegelijk een muzikaal en historisch documentje uit de jukebox van 1970.

18. NORMA HENDY - Een Knalrode Gummiboot - 1970
http://oi58.tinypic.com/9ru9at.jpg

Een Knalrode Gummiboot van Norma Hendy staat torenhoog in de lijst van favoriete foute hits van de doorsnee Vlaming. Je moet er maar opkomen. Johnny versiert zijn meisje met een gummiboot in plaats van een blitse bolide of blinkende moto. En die boot is ook nog eens knalrood. Dat het liedje zelf ook weet te knallen, daar zorgen de schuiftrompetten wel voor. En verwacht je met zo'n cocktail van gekke ideeën en apres-ski muziek een uitschuiver van formaat, dan blijft one-hit wonder Norma wonderwel overeind.

avatar van Brunniepoo
dazzler schreef:
Opvallend eigenlijk hoeveel Nederlandstalige liedjes uit de jaren 50 en 60 ongeremd de geneugten en de ondeugden van de drank bezongen. Jan Boezeroen (geen toeval dat het anglicistische "boezen" in het Vlaams "zuipen" betekent) zong of lalde het nummer ook alsof ie een paar neuten te veel op had.


Geen idee of daar daadwerkelijk sprake is van een linguïstische verwantschap. 'Jan Boezeroen' is een bijnaam voor een arbeider, vanwege de kleding die ze droegen.

Vondel was goed is trouwens ook een aardig nummer van Jan Boezeroen, best goed gevonden enjambementen soms

Vondel was goed
Man wat kon die rijmen
Als ik het probeer merk ik iedere keer
Dat ik er nooit wat van
Vondel was goed

Verder volgens mij nog niet gezegd dat ik dit topic met veel plezier volg.

avatar van dazzler
Brunniepoo schreef:
Verder volgens mij nog niet gezegd dat ik dit topic met veel plezier volg.

En jouw plezier is het mijne waard.



Voetnoten als deze over Boezeroen zijn altijd welkom.

avatar van dazzler
01. WILL TURA - Het Kan Niet Zijn - 1969
http://oi61.tinypic.com/20ud0yg.jpg

Het Kan Niet Zijn is zonder meer een van Will Tura's allergrootste kleppers. Het lied ontvouwt zich dan ook als een typische Tura ballade. Met een onuitwisbaar melancholisch refrein. Je hoort op zijn jaren 60 werk trouwens nog goed hoe hij probeert om zijn West-Vlaamse accent weg te steken achter een overdreven gearticuleerd Algemeen Nederlands. De manier waarop de strofes in crescendo toewerken naar het hartverscheurende refrein doet denken aan de hits van Engelbert Humperdinck.

02. ANJA - De Laatste Dans - 1969
http://oi57.tinypic.com/2a9aahg.jpg

Anja van Avoort werd in Nederland (Breda) geboren, maar zou tijdens haar carrière vanuit België opereren. Dat verklaart waarom De Laatste Dans in Vlaanderen een grotere hit werd dan in Nederland. De stem van Anja klinkt als die van het doorsnee buurmeisje en precies die onschuld gaf het liedje een extra dimensie. Een zachtaardige accordeon, een pienter orgeltje en een in deze smartlap context wat ongebruikelijke viool kruiden zorgvuldig af. Gorky zou er in hun debuutsingle Anja (1991) nog uitgebreid op terugkomen.

03. JIMMY FREY - Als een Kus naar Tranen Smaakt - 1969
http://oi59.tinypic.com/16j25bp.jpg

Het succes van Jimmy Frey die in achtereenvolgens 1968, 1969 en 1970 drie kanjers op zijn naam wist te schrijven, was voor een aanzienlijk stuk te danken aan het eigentijdse arrangement van de nummers. Hoewel Als een Kus naar Tranen Smaakt niet alleen in de titel duidelijk naar een tranentrekker neigt, zit hij in de hoogtijdagen van Tom Jones en Engelbert Humperdinck op de juiste stoel. En opnieuw maken die snikkende uithalen in het refrein, zijn handelsmerk, het verschil.

04. LIESBETH LIST & RAMSES SHAFFY - Pastorale - 1969
http://oi57.tinypic.com/346mkvl.jpg

Hoewel de rook al een tijdje rond het hoofd van Boudewijn de Groot verdwenen was, konden hij en Lennaert Nijgh het niet laten om psychedelische teksten te weven. Deze haast Wagneriaans vormgegeven Pastorale zou voor Liesbeth List de doorbraak beteken. Zoals immer hing de schaduw van haar artistieke vader Ramses Shaffy als een mantel om haar schouders. Dat dit hooglied aan de liefde ook zonder dit oorspronkelijke paar overeind kon blijven, bewezen NIcole & Hugo in 2008 met een verdienstelijke cover.

05. MARC DEX - Maar in Amerika - 1969
http://oi58.tinypic.com/24ccj8i.jpg

Merkwaardige wending in de tekst: het grote avontuur is Marc Dex uit Turnhout te duur. En hoewel hij toch even een beetje cultuur aan durft stippen, zit hij liever in een bootje naast Erika en droomt hij ervan om zoals in Amerika like a monkey naar de maan te vliegen. Plezierig is het liedje wel en het houdt ook de vinger aan de pols van de actualiteit anno 1969. De county invloeden zijn zo nep als een kauwgombal uit een geldautomaat, maar het liedje ging wel als een raket de hitparade in.

06. TONY BASS - Gina Lollobrigida - 1969
http://oi58.tinypic.com/259kbgx.jpg

Ook Tony Bass had oog voor de Amerikaanse cultuur toen hij deze in Italië geboren Hollywoodster bejubelde. Tony Bass was afkomstig uit Eindhoven en klinkt ook minder Hollands dan veel van zijn polonaise genoten. Want met Gina Lollobrigida kon je wel een mooie stoet trekken op carnavalsfeestjes. De tekst van deze kraker was trouwens van Jack Jersey. Tony Bass had in 1970 nog twee hits die beide door de mazen van ons net glipten: Bij Ons Staat op de Keukendeur en Wij Zijn de Jongens.

buizen
dazzler schreef:

In Nederland noteren we de doorbraak van Corry & De Rekels en kleinkunstartiesten
als Herman van Veen en Liesbeth List die hoog in de hitlijsten debuteren.


Dus toch, even wat passen terug in de geschiedenis en vanaf hier de beginjaren '70 in duiken..
Mooi!
En passant steek je ook nog eens wat op in dit topic, en komen er soms juweeltjes van liedjes voorbij. Soms ook niet (voetbal- en carnavalsstampers).

avatar van dazzler
07. TOM & DICK - Bloody Mary - 1969
http://oi58.tinypic.com/11146qc.jpg

Ik moet denken aan zo'n eenmansorkest dat door straat wandelt en waarbij de muzikant alle instrumenten zelf bespeelt. Maar ik hoor twee stemmen en met deze 24 karaat novelty hit wisten Tom & Dick zowel Vlaanderen als Nederland in te pakken. De koningin, het schip en de cocktail werden bezongen in dit door en stevige hoempa basis en een puntige orgelpartij vormgeven cabaret nummer. Even maf als Het Busje Komt Zo (1995) van Höllenboer als u het mij vraagt.

08. LOUIS NEEFS - Jennifer Jennings - 1969
http://oi60.tinypic.com/2qx181w.jpg

Voor de tweede keer op rij vertegenwoordigde Louis Neefs Vlaanderen op het Eurovisie Songfestival. Een jaar eerder had hij met het nummer Iris de eerste prijs in een internationale liedjeswedstrijd in Griekenland weggekaapt. Iris werd geen hit in Vlaanderen. Jennifer Jennings had het ook moeilijk in de hitparade, maar hij mocht niet ontbreken in dit overzicht. Met een zevende plaats was hij lang de beste Vlaming ooit op het Songfestival. Alleen Tom Dice deed beter in 2010 met een zesde stek.

09. NORBERT - Liedje voor Mary-Ann - 1969
http://oi57.tinypic.com/wkin2x.jpg

Als een liedje twijfelt tussen chanson en kleinkunst, is het maar te hopen dat het door voldoende mensen werd opgepikt om in ons jaarlijks overzicht van 18 te belanden. Mary-Ann van de nobele Norbert slaagde daar wonderwel in. En zo komt het dat dit wat bij deze Amerikaanse songwriters traditie aanleunende song opnieuw de harten van onze trouwe volgers mag bekoren. Een goed voorbeeld van hoe eenvoud kan sieren, niet in de laatste plaats als het om muziek gaat.

10. ADELE BLOEMENDAAL, LEEN JONGEWAARD & PIET ROMER - We Zijn Toch op de Wereld ... - 1969
http://oi62.tinypic.com/2gwg8sj.jpg

Leen Jongewaard grossiert in levenswijsheid vanuit het KRO staminee 't Schaap met de Vijf Pooten. Een programma dat ik nooit bewust heb meegemaakt, maar de liedjes werden ook in Vlaanderen regelmatig gedraaid. We Zijn Toch op de Wereld... blijft nog steeds de leukste. Met die venijnige toespelingen van Adèle Bloemendaal tussen de regels en natuurlijk met de al even legendarische Piet Römer. Het is vooral de cocktail van deze drie stemmen en hun frasering die de liedjes zo leuk maakten.

11. MARVA - Fiësta - 1969
http://oi60.tinypic.com/28bwfsz.jpg

Marva had een kanjer van een hit met Fiësta. Ze zat toen nog bij Cardinal, het label van haar ontdekker Rocco Granata die geregeld zelf een liedje voor haar schreeft. Het zuiderse Fiësta paste al helemaal in het mediterrane geluid waarmee ze in de jaren 70 hit na hit zou blijven scoren. Het lijkt wel alsof de zilte altstem van de van de Belgische kust afkomstige Marva nu eenmaal vraagt om zonovergoten liedjes. Marva heeft genoeg van die liedjes opgenomen om tot in de vroege uurtjes door te feesten.

12. HERMAN VAN VEEN - Suzanne - 1969
http://oi58.tinypic.com/2ccruq0.jpg

Er was een tijd dat Herman van Veen nog over een haardos beschikte. De harlekijn die al meer dan 40 jaar Carré in zijn zak steekt, behield altijd het evenwicht tussen cabaret en kleinkunst. Geen moppentapper, maar wel boeiende bindteksten voor de meerwaardezoeker. En regelmatig een goed gekozen cover zoals Suzanne van Leonard Cohen. Een lied met een opvallend christelijke boodschap. Hier in de originele versie uit 1969 in plaats van één van de talloze heropnames die Van Veen later op zijn verzamelaars zou zetten.

avatar van dazzler
13. LENNY KUHR - De Troubadour - 1969
http://oi57.tinypic.com/110d3pc.jpg

Lenny Kuhr won in 1969 prompt het Eurovisie Songfestival? Haar hoofse ballade had eigenlijk weinig met het liedjescircus te maken. Een onvervalst kleinkunstnummer waarvan de Nederlandstalige tekst niet onbelangrijk was. Waren het de klaterende gitaren of het lalalai refrein aan het einde dat de internationale jury over de streep trok? Of speelde het oude puntensysteem in het voordeel van Nederland? In totaal wonnen dat jaar vier nummers. Feit is dat De Troubadour nadien toch wat moeite had in de hitparades.

14. PEGGY - Ik Wil met Je Trouwen - 1969
http://oi58.tinypic.com/5xv31s.jpg

1969 was het jaar van Peggy, de Vlaamse Sandie Shaw, die met drie songfestival-achtige liedjes furore maakte. Het lentefris klinkende Ik Wil met Je Trouwen was haar grootste hit. En hoewel ze niet meedong naar een ticket voor het festival, zie ik haar al blootsvoets mee trippelen met haar liedje. Haar rollende R-klank zorgde voor een extra snuifje peper. Het refrein had ook wat van de Itsy Bitsy Teenie Weenie Yellow Polka Dot Bikini (1960) van Brian Hyland. Aanstekelijk liedje.

15. FRANCA - Op Avontuur - 1969
http://oi59.tinypic.com/fp81s0.jpg

Dans Je de Hele Nacht met Mij (1966) van Karin Kent en het humoristische repertoire van Ria Valk (in 1969 goed voor onder meer een hit met Vrijgezellen-Flat) inspireerden Vlaanderen hoorbaar. Franca trok in haar tweede grote hit Op Avontuur. Haar ambities waren niet bepaald alledaags en in amper twee minuten nam ze de luisteraar mee naar alle uithoeken van haar fantasie. Een stapliedje eigenlijk. Geef toe dat een polonaise niet altijd moet schuimen als een Duitstalige halve liter.

16. TRUUS - Alle Schotten - 1969
http://oi59.tinypic.com/smv8zc.jpg

Anja, Marva, Peggy, Franca en Truus. Een voornaam volstond ruimschoots voor een zingende dame. Ik denk verder aan Samantha en Cindy die in de jaren 70 furore maakten. En in Nederland had je Corry en Wilma. Die laatste viel met Een Klomp met een Zeiltje net buiten dit overzicht. Ook Truus vond het nodig wat vakantie-ervaringen met ons te delen. En hoe slim van haar om met die Schotse rokken tegelijk beleefd te blijven en kinky uit de hoek te komen.

17. MARC DEX - Palma de Mallorca - 1969
http://oi61.tinypic.com/eg96jd.jpg

De hoes van Palma de Mallorca loog niet. Het was de tiende hitsingle voor Marc Dex. Hij debuteerde in 1967 en nagenoeg al zijn singles zouden de nationale hitparade halen. Dit keer klapperden de castagnetten in een poging om de luisteraar mee te nemen naar een hangmat tussen twee palmbomen. Zilverzee en zwoele zomerwind. Een lied als een reiscatalogus met blinkende foto's vol stralend blauwe luchten. Een zeepbel die elk moment kan spatten. In 1970 was het mooie liedje voor Dex uit.

18. MARTY - Maanserenade - 1969
http://oi57.tinypic.com/2216ro.jpg

Eindigen doen we met een instrumentaal nummer van deze frisse knaap. Omdat het blaasstukje met een Nederlandstalige titel werd bedacht, nemen we het op in het overzicht. Een grote hit in Nederland voor de in Arnhem geboren Riny Schreijenberg. Een soort eenmans James Last die platen vol blies met georkestreerde deuntjes. Later zou hij de man achter de successen van Marianne Weber en Frans Bauer worden. Een icoon van de Nederlandstalige amusementsmuzak dus.

buizen
Jammer dat Een Klomp Met Een Zeiltje net buiten het overzicht is gevallen. Heb het in mijn vroege jeugd grijs gedraaid (singletje op zo'n eenvoudige platenspeler).
Van De Troubadour (1969!) word je nog altijd vrolijk als je dat lied 45 jaar na de 'release' hoort.
Prachtig overzicht weer!

avatar van dazzler
Ik had Wilma ook graag in het overzicht gehad,
maar 1969 was echt een heel vruchtbaar jaar met al die zingende meiden
en het liedje van Wilma deed het bij ons wegens die concurrentie niet zo goed als in Nederland.

De enige twee nummers die mee op de wip zaten waren de songfestival hits
van Louis Neefs en Lenny Kuhr, maar hun verdienste schatte ik net iets hoger in.

buizen
dazzler schreef:
Ik had Wilma ook graag in het overzicht gehad...
...maar hun verdienste schatte ik net iets hoger in.


Kan er wel vrede mee hebben.
Ben wel beetje een fan van Wilma, met toppers als Ik Heb Een Vraag. Ze komt ook een beetje hier uit de buurt. Haar levensloop lijkt wat tragisch, het kindsterretje werd/wordt door velen beschouwd als een slachtoffer van onverantwoorde exploitatie.
Toen een platenmaatschappijsamenwerking niet verder ging belandde ze in een kindertehuis. Vele jaren later is ook nog eens haar huis afgebrand en zijn daarbij al haar gouden platen verloren gegaan.
Gelukkig is zij in dit legendarische topic niet vergeten en voor de digitale eeuwigheid opgenomen in '18 om terug te zien' met Zou Het Erg Zijn Lieve Opa.

avatar van dazzler
NEDERLANDSTALIGE HITS IN VLAANDEREN: 1967-1968

De tweede helft van de jaren 60 is behoorlijk vruchtbaar geweest voor Nederlandstalige hits.

In Vlaanderen kennen Marc Dex en Jimmy Frey hun doorbraak,
in Nederland vallen de cabaretiers Toon Hermans en Wim Sonneveld in de hitparade prijzen.

In Vlaanderen het tijdperk van de liedjeswedstrijden aangebroken.
Kijkcijferkanonnen als Canzonissima kwamen op de buis, maar ook overal in het Vlaamse land,
werd er naarstig naar jonge en opkomend muzikaal talent gezocht. Heel wat grote namen breken door.

Boudewijn de Groot en Armand zijn artiesten die voeling hebben met de tijdsgeest.
Maar doorgaans is zijn de Nederlandstalige hits braafjes of hooguit ondeugend.

avatar van dazzler
01. EGBERT DOUWE - Kom uit de Bedstee Mijn Liefste - 1968
http://oi61.tinypic.com/3505mqf.jpg

Amsterdammer Rob Out was heel zijn leven actief in de muziekbusiness. Aanvankelijk als platenhandelaar, daarna als hoofdredacteur en uiteindelijk als deejay. Dat hij als Egbert Douwe in 1968 ook zelf een plaat opnam, was niet meer dan een grap. Een grap die hem een eerste plaats in de Nederlandse hitparade opleverde. Ook Vlaanderen ging overstag voor de grappige situatiehumor in het door een coole schuiftrompet gedragen lied. De intro citeert uit Mendelssohns beroemde Bruiloftsmars.

02. JIMMY FREY - Zo Mooi, Zo Blond en Zo Alleen - 1968
http://oi58.tinypic.com/5pj6kz.jpg

Zo Mooi, Zo Blond en Zo Alleen was de grote doorbraak voor Jimmy Frey. Een evergreen die zich probleemloos kon meten met het stevigere werk van tijdgenoot Tom Jones. Het valt me op dat heel wat Nederlandstalige muziek eind jaren 70 muzikaal up to date is, terwijl in de eerste helft van de jaren 70 liever voor een retro college rock geluid wordt gekozen (back to the fifties dus). Frey zou tot in 1980 stevig aan de top blijven naast Will Tura, Paul Severs, Willy Sommers en Salim Seghers.

03. WILL TURA - Viva el Amor - 1968
http://oi57.tinypic.com/2sblba1.jpg

Tura zelf pakte in 1968 met zuiders gekruide hits. Viva el Amor was een dijk van een hit, al heeft het nummer de tand des tijds minder doorstaan dan andere jaren 60 klassiekers van zijn hand. Wellicht had de samenwerking met de uit Paraguay afkomstige muzikant Digno Garcia die vanuit België opereerde en in de jaren 60 succes had met onder andere La Felicidad. Het Tura nummer mist een pakkende strofe. Het overdadige refrein drukt te veel zijn stempel op het geheel.

04. MARC DEX - O Clown - 1968
http://oi59.tinypic.com/2cxxaad.jpg

Een media-rel die tot diep in de jaren 80 zou blijven aanslepen. Jurylid Jo Leemans, de Vlaamse Doris Day genoemd, vond het winnende lied van de liedjeswedstrijd Canzonissima een draak. De tragische circusfiguur had nog niet zo lang geleden Dave Davies en Manfred Mann geïnspireerd. Toch won kempenaar Marc Dex het televisiespektakel waardoor zijn populariteit als een komeet de lucht in schoot. In de jaren 1967 en 1968 was hij de meest succesvolle Nederlandstalige artiest in Vlaanderen.

05. TOON HERMANS - Mien Waar Is Mijn Feestneus - 1968
http://oi58.tinypic.com/v8ocjm.jpg

Niet getreurd. Als Toon Hermans de polonaise in gang trok, dan moest iedereen thuis zwijgen. Want Toons humor was heel wat fijner en lang niet zo cryptisch als die van tegenwoordig, vonden pa en ma. Toon kon met vijf zinnen een sketch van drie minuten vullen. Al wat hij nodig had was een perfecte timing en de juiste intonatie. Zijn liedjes waren altijd gezellig knus en deden denken aan opa's slingergrammofoon. De woordspelingen hoorde je meestal van kilometers ver aankomen; zo ook in zijn allergrootste hitsucces.

06. TONY BASS - Ik Ben met Jou Niet Getrouwd - 1968
http://oi58.tinypic.com/vrgdnq.jpg

Soms is een hit groter bij de buren. Hoewel Ik Ben met Jou Niet Getrouwd het goed deed in Nederland, werd het een nog grotere hit in Vlaanderen. Tekstueel sluit het nummer dan ook heel goed aan bij het echtelijk gekissebis dat in Vlaamse schlagers van oudsher op de agenda stond. De heren zongen over hun bemoeizuchtige vrouw en de dames stonden met de deegrol klaar om de weer veel te laat thuis gekomen partner een bolwassing te geven. Overheerlijk pittig orgeltje trouwens dat Tony Bass begeleidt.

avatar van dazzler
07. HET LOWLAND TRIO - Ik Kan Geen Kikker van de Kant Afduwen - 1968
http://oi58.tinypic.com/6em155.jpg

Het Lowland Trio kon je boeken voor een vrolijke meezinger. Ze gingen de geschiedenis in als de groep die de uitdrukking Ik kan geen kikker van de kant afduwen definitief gestalte gaven. Een paar jaar later had het Vlaamse kleinkunsttrio Lamp, Lazarus en Kris een skiffle hitje met een gelijkaardige boodschap: Ik Ben de Peulschil. In Vlaanderen werd het nummer over de kikker pas echt bekend toen Wim De Craene, op zoek naar een nieuwe koers, er een rock 'n' roll versie van opnam in 1981.

08. FRANCA - O Impressario - 1968
http://oi58.tinypic.com/xbke8k.jpg

Talloze Vlaamse zangeresjes traden in de blote voetsporen van Sandie Shaw die met Puppet on a String in 1967 het Eurovisie Songfestival had gewonnen. Dat er in de jaren 60 een nieuwe golf van emancipatie viel waar te nemen in de maatschappij, valt niet meteen af te leiden uit de tekst van O Impressario. Bestaat het woord "impressario" eigenlijk nog wel? Of is het al een paar decennia vervangen door haai, geldwolf of nog erger, manager. Meisjes in de klauwen van poenscheppers. Het succes van Franca zou twee hits duren.

09. JOHAN STOLLZ - Concerto voor Natasha - 1968
http://oi60.tinypic.com/2qx0y35.jpg

Ergens tussen de Dodenrit van Drs. P en de zigeunerviool van Lakatos treffen we Johan Stollz aan. Je zou hem ook de Vlaamse Liberace kunnen noemen, al citeert hij liever uit de Europese muziekcultuur. Een vreemde eend in de flower power bijt van 1968. Een artiest die nog jarenlang in het decor van menig televisieprogramma zou opduiken om altijd weer diezelfde hit ten berde te brengen. In dat opzicht te vergelijken met John Miles en zijn eeuwigdurende hit Music.

10. RONNY TEMMER - 100 000 Rozen - 1968
http://oi59.tinypic.com/oszg55.jpg

Ronny Temmer had iets met rozen. Na zijn klassieker De Ranke Roos had hij opnieuw een hit met wel 100 000 van die bloemen tegelijk. Temmer bedreef een soort muziek die sinds de doorbraak van Eddy Wally in 1966 zich stilaan over Vlaanderen verspreidde: de tango. Een genre dat nooit lijkt uit te sterven in de Vlaamse schlagercultuur. Ronny had geen opvallende stem en zou geen blijver blijken. Het feit dat hij met een fijnbesnaarde smartlap uitpakte was voldoende voor hitsucces.

11. WIM SONNEVELD - De Kat van Ome Willem - 1968
http://oi60.tinypic.com/724w3s.jpg

En dan gebeurt er toch nog eens wat leuks met de bestaande muziekvormen. De ploeg van het legendarische televisieprogramma Ja Zuster, Neen Zuster bezongen op hilarische wijze de lotgevallen van de kat van Ome Willem. Ik vroeg me als kind altijd af of het over diezelfde Ome Willem ging als die van het "broodje poep" (allicht niet). Als hoor ik iemand wel nog "kouwe kak" roepen. En hoe memorabel is het aandeel voor de Nederlandse muziekcultuur niet geweest van geitenbreier Harry Bannink?

12. BOUDEWIJN DE GROOT & ELLY NIEMAN - Prikkebeen - 1968
http://oi59.tinypic.com/2wcl4wo.jpg

Er is wat loos met de hoesjes in 1968. Ofwel zijn ze oerlelijk ofwel bevatten ze weinig kleur en zijn ze nogal zwartig. De hoes van Prikkebeen vind ik echter wel cool. Op het toppunt van zijn roem bracht hij het psychedelische album Picknick uit. Dat Sgt. Peppers van The Beatles een rijke inspiratiebron vormde, mocht duidelijk zijn. Prikkebeen eindigt als A Dan in the Life op een lang nazinderend eindakkoord. En Elly Nieman zong nog lekker over haar borsten, voor ze met Rikkert Zuiderveld definitief in de Heer ging.

Sommige muzikale momenten vormen een anker en brengen je terug naar een moment van doorvoelde muzikale emotie, soms gedeeld: de eerste beluistering van Jeff Buckley - Grace (1994) met/bij een Amsterdamse vriend was er zo een.

Diezelfde vriend sprak ik vlak na het verscheiden van Ramses Shaffy en hij vertelde dat ie Shaffy nog wel eens had zien lopen en niets tegen hem wist te zeggen. Shaffy was immers een echte meneer en vriend P. was vol ontzag. Ik begreep zijn gevoel - een meneer was heengegaan. Bedacht dat net toen ik De Pastorale nog 'ns hoorde: on-Nederlands goed.

A propos Boezeroen: de herkomst is Frans: bougeron van bourge; zoals meer stof een Franse herkomst heeft: serge (weefsel, doek) de Nimes >>> denim (jeans/spijkerstof).

Nog een opmerking: ik kende De laatste dans in een andere versie - iets strakker, maar kon de uitvoerende niet vinden - Corry Konings wellicht. Al was ik aanvankelijk in de war met Speel die dans uit 1967 van Peter Koelewijn.

The cast van Ja Zuster Nee Zuster heeft idd ook voor erg veel leuke liedjes gezorgd - het blijft eeuwig zonde dat het grootste deel van de afleveringen van die serie 'overspoeld' zijn omdat het bandmateriaal toen zo duur was.

Bij het afscheid van Mark van Bommel als prof-voetballer heeft Lenny Kuhr een speciale versie gezongen, als hommage: De controleur - vernomen dat Van Bommel zich hiermee zeer vereerd voelde.

avatar van dazzler
13. MARC DEX - Niet Huilen Mama - 1968
http://oi61.tinypic.com/23qkwj.jpg

Marc Dex liet in 1968 de concurrentie ver achter zich als het om het aantal noteringen in de hitparade betrof. Niet Huilen Mama was een andere grote hit voor de vader van Barbara (die in 1993 België zou vertegenwoordigen op het Eurovisie Songfestival met Iemand Als Jij). Dat Vlaamse zangers steevast over hun moeder zingen, is ons al langer bekend. Maar waarom zijn mama huilt wordt niet helemaal opgehelderd in het lied met het anders erg fijne orgeltje.

14. WILL TURA - Angelina - 1968
http://oi60.tinypic.com/14j2auh.jpg

Angelina was de tweede grote hit voor Will Tura in 1968. En net als Viva el Amor was de muziek doordrongen van het Spaanse temperament. Hoewel de castagnetten zachtjes mee kleppen en de trompetten de zon tevoorschijn schallen, is dit een van de minst bewaard gebleven Tura hits uit de jaren 60. Eentje die je erg zelden zal aantreffen op de talloze verzamelaars die van Vlaanderens nummer 1 verschenen zijn in de loop der jaren. Soms verkoopt de naam beter dan de song.

15. HARRY HERMAN - De Trein - 1968
http://oi58.tinypic.com/24llibt.jpg

De Trein van de verder onbekend gebleven Harry Herman klonk als een verdienstelijk vorm van huisvlijt. Een lied dat uitblonk op drie terreinen. Eerst is er op zijn zachts gezegd spontane tekst die vooral lekker wil rijmen. Daarnaast valt ons de gretigheid op waarmee Harry zijn lied tot ons brengt. En tenslotte is er het arrangement dat bulkt van de creativiteit met al die treingeluiden, jolige achtergrondvocalen en de vluchtige hommel van Rimsky-Korsakov die door heel het lied danst.

16. BOB DAVIDSE - Anne-Marie - 1968
http://oi62.tinypic.com/fvcil2.jpg

Televisie icoon Nonkel Bob (in het gewone leven Bob Davidse geheten) schreef behoorlijk wat liedjes bij elkaar tijdens zijn leven. De meeste van die nummers zong hij de huiskamers in via de talrijke kinderprogramma's die hij presenteerde. Zijn bekendste is ongetwijfeld Vrolijke Vrienden (in Nederland misschien bekend in de cover versie van Samson & Gert). Dankzij hem leerde Vlaanderen gitaar spelen. In 1968 scoorde hij een hit met dit aardige liedje dat hij voor een publiek van 7 tot 77 jaar schreef.

17. MARVA - In Elk Hart Is een Huis - 1968
http://oi59.tinypic.com/10rilqb.jpg

Toen Marva nog onder contract lag bij Rocco Granata bracht zij al zuiders getinte liedjes, maar nog niet met de power van haar jaren 70 werk. In de jaren 60 kabbelden de hits iets huiselijker voorbij. In die getemperde aanpak is dan ook de hand van Rocco zelf te herkennen. Hij schreef ook geregeld een liedje voor de artiesten die hij (samen met Louis Neefs trouwens) aan optredens hielp. Het vennootschap van de beide promotors van het Vlaamse lied werd opgedoekt zodra de fiscus inkomsten had geroken.

18. JOHNNY JORDAAN - Een Pikketanussie - 1968
http://oi58.tinypic.com/a3ja13.jpg

En plots stond Johnny Jordaan, de stem uit de jaren 50, weer in de Nederlandse hitparade. Omdat er in menig liedje al eens een flinke neut werd verzet (zie ook 1967), leek het haast onvermijdelijk dat Een Pikketanussie er nog wel in zou gaan bij de luisteraar. De begeleiding is zeer sober (lijkt wel of het is opgenomen op zijn Johnny Cash', een soort At Folsom Bajes), maar kon niet verhinderen dat het nummer een succes werd. Ik hoorde het synoniem van borrel voor het eerst in een vinyl sketch van Koot & Bie.

buizen
Wat werden er in dit genre toch mallotige thema's of onderwerpen, soms, gekozen voor liedjes.
En de kwaliteit van de singlehoesjes hield geen gelijke tred met de ontwikkeling van mooie albumhoezen van bands uit andere genres in die tijd. Ik bedoel: wat een creativiteitsarme en eenvoudige hoezen toch.

avatar van dazzler
Een single hoes was aanvankelijk niet nodig, aangezien de plaatjes meteen in de jukebox belandden.
Het zou even duren voor de muziekindustrie werk ging maken van single hoezen.

buizen
Ok, dazzler. Mooi, die concrete info. Goh, daar had ik geen weet van dat het leeuwendeel voor de jukebox werd geproduceerd en verkocht. Heb altijd nog een beeld voor me (ouders thuis) dat singletjes op de grammafoon thuis werden afgespeeld.
Jij hebt zeker thuis wel een jukebox, stel ik mij zo voor?

avatar van dazzler
Neen, die heb ik niet, hoor.

Maar het is wel een feit dat pas vanaf de jaren 60 plaatjes ook massaal door particulieren gekocht en gedraaid werden. Daarom kwamen hoesjes in de mode. Ik geloof dat de originele versies van de oudste singles van The Beatles en The Beach Boys bijvoorbeeld ook geen echte hoes hebben: een zakje met het logo van het label, dat wel. En in de lage landen duurde het altijd wat langer vooraleer men door had dat singles door middel van een hoesje ook het thuis draaiende publiek kon aanspreken.

Trouwens, tot eind jaren 70 worden Belgische plaatjes in België geperst en van een hoes voorzien. Maar omdat wij in dit land altijd dubbel moeten investeren (in een Vlaamse en een Waalse markt) sprong men met die releases in Vlaanderen (toen 5 miljoen inwoners) slordiger om dan in Nederland (13 miljoen mensen). Vandaar de belabberde hoesjes.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:14 uur

geplaatst: vandaag om 18:14 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.