Jeff Buckley - Grace (1994)

Label: Columbia

1. Mojo Pin (5:44)
  2. Grace (5:24)
  3. Last Goodbye (4:37)
  4. Lilac Wine (4:34)
  5. So Real (4:45)
  6. Hallelujah (6:55)
  7. Lover, You Should Have Come Over (6:45)
  8. Corpus Christi Carol (2:58)
  9. Eternal Life (4:54)
  10. Dream Brother (5:28)
  11. Forget Her * (5:12)
  12. Dream Brother [Alternate Take] * (4:56)
  13. Lost Highway * (4:24)
  14. Alligator Wine * (3:20)
  15. Mama, You Been on My Mind * (3:26)
  16. Parchman Farm Blues - Preachin' Blues * (6:18)
  17. The Other Woman * (3:05)
  18. Kanga-Roo * (14:08)
  19. I Want Someone Badly * (2:36)

met Shudder to Think

20. Eternal Life [Road Version] * (4:48)
  21. Kick Out the Jams [Live] * (3:05)
  22. Dream Brother [Nag Champa Mix] * (5:25)
  23. Strawberry Street * (5:26)
  24. So Real [Live and Acoustic in Japan] * (4:25)
  25. Dream Brother [Live] * (7:43)
  26. Grace [Live] * (6:07)
  27. Mojo Pin [Live at Wetlands] * (13:47)
avatar van meneer
Ergens een stuk herkenbaar wat je schrijft BoyOnHeavenHill. Ik kan, net zoals jou, dit album soms jarenlang links laten liggen maar weer met andere redenen. Ik vind het album emotioneel gezien heftig. Vooral het nummer Last Goodbye. Die tekst, de emotie in Buckleys stem, de muziek. In alles herken ik een periode die ik zelf heb meegemaakt van wat ik ooit ervaren heb toen.

En dat heb ik eigenlijk met het hele album. Het komt elke keer, als ik het album beluister, zo diep binnen dat ik teveel voel. En dan is het teveel. Daarom laat ik het soms ook jaren liggen. En dat heb ik eigenlijk met geen elk ander album. Grace is, voor mij, een emotionele trip die ik soms moet ondergaan om een diepere laag te voelen waar ik niet graag aan toegeef. Ik lees in jouw bericht ook iets tegenstrijdigs. Iets onverklaarbaars. Een ongeëvenaarde intensiteit.

avatar van Rainmachine
Al heel lang niet meer gedraaid maar kwam 'm op vinyl tegen en toch maar meegenomen. Ook ik heb dit heel veel gedraaid in de 90's. Mijn interesse voor Jeff is daarna wat gezakt omdat er teveel post materiaal van mindere kwaliteit uitgebracht werd. Zo gaat het vaker met artiesten die (te vroeg) naar het hiernamaals verdwijnen. Ik had Jeff nog graag onder ons gezien en gehoord want het was zeer begenadigd muzikant en zanger. ZIjn stem is waanzinnig maar ook zijn gitaarwerk is bizar fraai en als ik een woord moet zoeken voor zijn presentatie dan is dit toch INTENS. Ook was de gitaar mix met 60's invloeden en sferen heel bijzonder. Een bijzonder mens en een bijzondere plaat...

avatar van konijnmuziek
Vandaag en gisteren Grace weer geluisterd. Alle goede kritieken hier ten spijt, doet deze plaat mij helaas vrij weinig. Op dit album worden de zangpartijen telkens ietswat theatraal in de uithalen en hoge noten. Bijna op ieder nummer is het raak. Ik vind het snel irritant worden.
De beroemdste Hallelujah cover allertijden is weliswaar mooi, maar komt wat mij betreft niet in de buurt van het origineel. Pas bij Forget her pakt Buckley's zang en muziek me. Dat komt echt te laat en dat nummer behoort blijkbaar niet bij de originele tracklist.

avatar van Queebus
Eén van de meest indrukwekkende albums die ik ooit heb gehoord. Die stem, dat gitaarspel, de ene keer ingetogen, dan weer super hard en over het randje. Het is zoals sex zoals hij een keer verwoordde bij een optreden. Soms wil je het heel teder, de andere keer weer keihard. Een magistraal album van een groot talent die helaas veel te vroeg overleden is.