MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Vraag van de dag #3

zoeken in:
Vandaag is het weer Pasen, maar dan in Griekenland. Wat me brengt tot de vraag: welke incourante feestdag vier jij en/of zou je willen instellen?

- herman: de geboortedag van David Bowie vind ik wel een mooi moment voor een dag vrij
- madmadder: vroeger zou ik 4/20 hebben gezegd, nu toch wel galentine's of Twin Peaks day
- Rudi S : nationale Rudi dag ( doe de Rudi's iets kado), de Pokemon gasten kunnen hier ook los.
- mjuman: als we toch echt één Europa willen, moeten we de feestdagen van alle Europese landen ons eigen maken, te beginnen met 21/7 (België) - dit kan deze zomer nog. Ik zie nu al uit naar alle vrije dagen die we er dan bij gaan krijgen, o.m. Goede Vrijdag en 1 mei en 24 juni (midsommar), want Zweden wil er binnenkort ook bij komen
- dix: Zucht. Maak van Blue Monday maar een off-day.
- Justus18: 15 augustus (Maria Hemelvaart) mag bij die Europese Feestdagen. Omdat mijn oma van moederskant (uit Haarlem, Noord-Holland) begin mei jarig is werd moederdag binnen haar gezin altijd dan gevierd.
- ZAP!: ik ben eerder voor het afschaffen van nodeloze vrije dagen die hun oorsprong hebben in religie(s). En Koningsdag; schaf ook maar af, net als het hele Koningshuis. Houzee!
- Fathead: wat zou het mooi zijn als keti-koti een grote nationale feestdag wordt. Ik zeg: die ruilen we met Halloween.
- André: Festivus!
- wendyvortex: ik doe alleen mee met oudejaarsdag i.v.m. de jaarlijstjes. Misschien even de tussenstand op 1 juli.
- ArthurDZ: wat andré zegt. En wellicht ook wat Slowgaze zegt (want die gaat toch wel pokémondag zeggen zeker?).
- ForWhomThePeteTolls: Ik sta zelf altijd stil bij de 'geboortedag'/officieuze datum van het ontstaan van Hip Hop... Maar dit zou ik niet als vrije dag willen zien.
~Slowgaze: het correcte antwoord is inderdaad Pokémondag. De devotie is in elk geval ruimschoots aanwezig.
- Mssr Renard: Keti Koti. Verder mogen tenminste alle religieuze vrije dagen afgeschaft.
- Graf: Nigel Tufnel Day, uiteraard op 11-11
- Rogyros: Nollaig na mBan, traditioneel gevierd op Driekoningen (6 januari). Ben ik wel voor. Natuurlijk wel als nationale vrije dag.
En sowieso geen religieuze feestdagen afschaffen. Je bepaalt zelf of je er een religieuze betekenis in wil zien, maar voor veel mensen hebben die dagen ook een seculiere betekenis. En het zijn toch maar vrije dagen (zoveel hebben we er ook weer niet).
- yyy: Bevrijdingsdag is van de feestdagen degene die mij het meest aanspreekt en zou m.i. ook minimaal de status van kerst/pasen etc mogen hebben, dus standaard vrije dag voor werknemers die ook op die dagen vrij hebben. Nu is het vaak een beetje lafjes 1x per 5 jaar ofzo.

Vandaag is het weer Pasen, maar dan in Griekenland. Wat me brengt tot de vraag: welke incourante feestdag vier jij en/of zou je willen instellen?

- herman: de geboortedag van David Bowie vind ik wel een mooi moment voor een dag vrij
- madmadder: vroeger zou ik 4/20 hebben gezegd, nu toch wel galentine's of Twin Peaks day
- Rudi S : nationale Rudi dag ( doe de Rudi's iets kado), de Pokemon gasten kunnen hier ook los.
- mjuman: als we toch echt één Europa willen, moeten we de feestdagen van alle Europese landen ons eigen maken, te beginnen met 21/7 (België) - dit kan deze zomer nog. Ik zie nu al uit naar alle vrije dagen die we er dan bij gaan krijgen, o.m. Goede Vrijdag en 1 mei en 24 juni (midsommar), want Zweden wil er binnenkort ook bij komen
- dix: Zucht. Maak van Blue Monday maar een off-day.
- Justus18: 15 augustus (Maria Hemelvaart) mag bij die Europese Feestdagen. Omdat mijn oma van moederskant (uit Haarlem, Noord-Holland) begin mei jarig is werd moederdag binnen haar gezin altijd dan gevierd.
- ZAP!: ik ben eerder voor het afschaffen van nodeloze vrije dagen die hun oorsprong hebben in religie(s). En Koningsdag; schaf ook maar af, net als het hele Koningshuis. Houzee!
- Fathead: wat zou het mooi zijn als keti-koti een grote nationale feestdag wordt. Ik zeg: die ruilen we met Halloween.
- André: Festivus!
- wendyvortex: ik doe alleen mee met oudejaarsdag i.v.m. de jaarlijstjes. Misschien even de tussenstand op 1 juli.
- ArthurDZ: wat andré zegt. En wellicht ook wat Slowgaze zegt (want die gaat toch wel pokémondag zeggen zeker?).
- ForWhomThePeteTolls: Ik sta zelf altijd stil bij de 'geboortedag'/officieuze datum van het ontstaan van Hip Hop... Maar dit zou ik niet als vrije dag willen zien.
~Slowgaze: het correcte antwoord is inderdaad Pokémondag. De devotie is in elk geval ruimschoots aanwezig.
- Mssr Renard: Keti Koti. Verder mogen tenminste alle religieuze vrije dagen afgeschaft.
- Graf: Nigel Tufnel Day, uiteraard op 11-11
- Rogyros: Nollaig na mBan, traditioneel gevierd op Driekoningen (6 januari). Ben ik wel voor. Natuurlijk wel als nationale vrije dag.
En sowieso geen religieuze feestdagen afschaffen. Je bepaalt zelf of je er een religieuze betekenis in wil zien, maar voor veel mensen hebben die dagen ook een seculiere betekenis. En het zijn toch maar vrije dagen (zoveel hebben we er ook weer niet).
- yyy: Bevrijdingsdag is van de feestdagen degene die mij het meest aanspreekt en zou m.i. ook minimaal de status van kerst/pasen etc mogen hebben, dus standaard vrije dag voor werknemers die ook op die dagen vrij hebben. Nu is het vaak een beetje lafjes 1x per 5 jaar ofzo.
- spoon: religieuze dagen afschaffen, die vier je maar lekker prive en daar maak je dan een nationale auto en vliegtuigvrije dag van en zet internet die dag ook maar uit.. Iedereen vrij bij verkiezingen lijkt mij ook een goed plan (democratiedag) rond de zonnewende een milieudag...dat soort feestjes, daar heeft de mensheid behoefte aan.

herman schreef:
(quote)

Een seculiere betekenis? Als je niet-kerkelijk bent dan is pak 'm beet Hemelvaart toch gewoon een willekeurige extra dag vrij? Die had net zo goed in februari of oktober kunnen vallen.
Ruil dan Goede Vrijdag of Hemelvaart in voor iets dat het hele land aangaat, zoals Bevrijdingsdag of Oudejaarsdag. Of maak een paar van die dagen optioneel, zodat je gewoon kunt werken en bv. met suikerfeest een dag gratis vrij kunt nemen.

Hemelvaart heeft geen sterke seculiere betekenis, maar Kerst wel. En Pasen ook.
Goede Vrijdag is al geen officiële feestdag. Dus dat hoef je niet om te ruilen.

yeahyeahyeah schreef:
Bevrijdingsdag is van de feestdagen degene die mij het meest aanspreekt en zou m.i. ook minimaal de status van kerst/pasen etc mogen hebben, dus standaard vrije dag voor werknemers die ook op die dagen vrij hebben. Nu is het vaak een beetje lafjes 1x per 5 jaar ofzo.

Dat laatste is alleen voor ambtenaren, voor de rest van het land is het nooit een officiële feestdag.

Rogyros schreef:
(quote)

Hemelvaart heeft geen sterke seculiere betekenis, maar Kerst wel. En Pasen ook.
Goede Vrijdag is al geen officiële feestdag. Dus dat hoef je niet om te ruilen.

Kerst ben ik wel met je eens, maar Pasen is toch gewoon een extra zondag voor veel mensen?
En wat als je werkgever je verplicht vrij af geeft op Goede Vrijdag, bv. omdat het kantoor gesloten?
Zo erg vind ik het allemaal niet hoor, maar het zou fijn als er wat meer maatwerk mogelijk was m.b.t. feestdagen.

Mssr Renard
Vaak wordt je verplicht een verlofdag op te nemen rond die feestdagen, omdat de kantoren (gemeente, rijk etc.) dan toch dicht zijn, zoals de dag na Hemelvaartsdag. Ook is het niet mogelijk met onderdanendag of bevrijdingsdag door te werken. Die twee kosten je in elk geval geen extra dag.

Dodenherdenking daar doe ik altijd aan mee, en die voel ik ook wel, maar bevrijdingsdag voelt als een zuipfeestje, en daar heb ik dan weer niet zoveel (meer) mee. Hoedanook, als projectmedewerker had ik liever gewoon doorgewerkt. Er zijn deadlines te halen.

herman schreef:
(quote)

Kerst ben ik wel met je eens, maar Pasen is toch gewoon een extra zondag voor veel mensen?
En wat als je werkgever je verplicht vrij af geeft op Goede Vrijdag, bv. omdat het kantoor gesloten?
Zo erg vind ik het allemaal niet hoor, maar het zou fijn als er wat meer maatwerk mogelijk was m.b.t. feestdagen.

Daar heb je wel een punt. Ver voor Corona al werd hiervoor de term cafetariamodel geïntroduceerd: bepaalde zaken (extra vrije dagen die je opbouwt door per week 40 uur te werken i.p.v. de vastgelegde 36 of 38) kon je dan ruilen voor bijv een lease-fiets of reserveren om eerder te stoppen, of in een trainingsbudget. Dag tussen een feestdag (zoals Hemelvaart) en weekend wordt dan ook wel 'brugdag" genoemd - vind 'verplicht' vrij dan helemaal niet erg; op die manier heb je 4 dagen achtereen vrij. En als je deadlines moet halen of bewaken zijn er wel andere oplossingen.

Vraag me trouwens af wat je moet met een project als je als enige de urge voelt om door te werken (omdat de rest is afgehaakt vanwege "vrij zijn"). Lukt alleen als je Tom Cruise bent, Mission Impossible

Mjuman schreef:
(quote)

Vraag me trouwens af wat je moet met een project als je als enige de urge voelt om door te werken (omdat de rest is afgehaakt vanwege "vrij zijn"). Lukt alleen als je Tom Cruise bent, Mission Impossible

Workaholic noem ik dat.

spoon schreef:

- spoon: religieuze dagen afschaffen, die vier je maar lekker prive en daar maak je dan een nationale auto en vliegtuigvrije dag van en zet internet die dag ook maar uit.. .

Lijkt me toch fijn als we dat zelf kunnen bepalen en dergelijke zaken niet tot ons geforceerd worden. Auto en vliegtuig snap ik dan nog vanwege het milieu maar internet? Wat gaat jou het aan of anderen dat gebruiken?

Mssr Renard
Wat een onzin dat iemand die doorwerkt een workaholic is. Werk is toch gewoon werk. Dat heet arbeidsethos.

Overigens kun je tussen projecten door toch mooi vrij nemen. Ik vind het inefficient dat er middenin de week een dag mist in een project.

Mssr Renard schreef:
Vaak wordt je verplicht een verlofdag op te nemen rond die feestdagen, omdat de kantoren (gemeente, rijk etc.) dan toch dicht zijn, zoals de dag na Hemelvaartsdag. Ook is het niet mogelijk met onderdanendag of bevrijdingsdag door te werken. Die twee kosten je in elk geval geen extra dag.

Bij ons (gemeente) hebben ze die brugdagen per direct afgeschaft. Gelukkig. Slaat met al het thuiswerken ook nergens meer op.

En eigenlijk geldt dat wat mij betreft ook voor feestdagen. Gewoon afschaffen

Arrie schreef:
(quote)

Lijkt me toch fijn als we dat zelf kunnen bepalen en dergelijke zaken niet tot ons geforceerd worden. Auto en vliegtuig snap ik dan nog vanwege het milieu maar internet? Wat gaat jou het aan of anderen dat gebruiken?

Je hangt er een te zwaar gewicht aan. De vraag was om een incourante feestdag in te stellen.
Het ging mij niet zo zeer direct om het milieu (En het internet is ook verre van milieuvriendelijk te noemen) meer om de maatschappij even tot stilstand te brengen. Lijkt me wel eens prettig en interessant.
Dan moet je het ook echt goed aanpakken dus ook geen stroom en toiletpapier meer. Maar ja, als jij er al geen zin in hebt...

Klinkt als de zondagen binnen gereformeerde gemeenschappen of de shabbat binnen Joodse gemeenschappen. Ik heb daar niks mee, nee.

Arrie schreef:
Klinkt als de zondagen binnen gereformeerde gemeenschappen of de shabbat binnen Joodse gemeenschappen. Ik heb daar niks mee, nee.

Nee hoor, je mag gewoon neuken en bier zuipen, sterker nog...wat moet je anders heel het weekend doen.

Wel van belang om de volgorde goed aan te houden. Niet eerst veel bier drinken.

Mssr Renard schreef:
Ik word altijd een beetje onrustig van die vrije dagen. Nu ook deze twee maanden. Ik vind het veel te veel en veel te vaak. Daarbij weet ik niets te doen op die vrije dagen.

Onrustig worden van die vrije dagen. Niet weten wat doen. En dan ook nog je zelf te kiezen vrije dagen tussen projecten in en dus in functie van je werk opnemen. Geen werkverslaving hoor maar arbeidsethos. Zolang je het zelf maar gelooft zeker?

Mssr Renard
Kronos schreef:
(quote)

Onrustig worden van die vrije dagen. Niet weten wat doen. En dan ook nog je zelf te kiezen vrije dagen tussen projecten in en dus in functie van je werk opnemen. Geen werkverslaving hoor maar arbeidsethos. Zolang je het zelf maar gelooft zeker?

Ik houd van mijn werk en ik houd van mijn vrije tijd. Hoe ik dat indeel zou ik graag zelf willen weten. Dat is mijn punt. Ik doe er niemand kwaad mee. En ik vind het zo een zonde van mijn tijd: losse vrije dagen.

dix
Bij ons wordt de keuze gegeven wanneer je tweede paasdag of Hemelvaart zou willen 'vieren'. Ook op Koningsdag is de werkplaats open voor hen die misselijk worden van al te veel oranje. Er wordt best veel gebruik gemaakt van die geboden vrijheid.

dix
Arrie schreef:

Workaholic noem ik dat.
Dat schreeuwt om een toelichting.

herman schreef:
(quote)

Een seculiere betekenis? Als je niet-kerkelijk bent dan is pak 'm beet Hemelvaart toch gewoon een willekeurige extra dag vrij? Die had net zo goed in februari of oktober kunnen vallen.
Ruil dan Goede Vrijdag of Hemelvaart in voor iets dat het hele land aangaat, zoals Bevrijdingsdag of Oudejaarsdag. Of maak een paar van die dagen optioneel, zodat je gewoon kunt werken en bv. met suikerfeest een dag gratis vrij kunt nemen.

Ik had het toevallig een paar dagen geleden opgezocht: er zijn helemaal geen wettelijke vrije dagen. Zelfs 1e Kerstdag is geen vrije dag, tenzij je dat zo met je werkgever afspreekt. Er is wat dat betreft op papier alle ruimte voor wat je wilt. In de praktijk is het vaak een ander verhaal.

Wat een geklaag toch weer. Ik heb 8 weken vakantie+ADV per jaar, als ik perse vrij wil zijn op 5 mei neem ik toch gewoon een vakantiedag op?

dix schreef:
(quote)
Dat schreeuwt om een toelichting.

Sure. Het komt op mij over alsof je je werk dan moeilijk los kan laten buiten werktijden. Het is puur een gevoel dat ik kreeg, ook op basis van ervaringen om me heen. Ik geef toe dat het nogal oordelend was. Excuses daarvoor.

Teunnis schreef:
(quote)

Ik had het toevallig een paar dagen geleden opgezocht: er zijn helemaal geen wettelijke vrije dagen. Zelfs 1e Kerstdag is geen vrije dag, tenzij je dat zo met je werkgever afspreekt. Er is wat dat betreft op papier alle ruimte voor wat je wilt. In de praktijk is het vaak een ander verhaal.

Misschien moet je af en toe eens je licht opsteken:

https://ondernemersplein.kvk.nl/officiele-feestdagen-en-wettelijke-of-bovenwettelijke-vakantiedagen/?gclid=CjwKCAjwsJ6TBhAIEiwAfl4TWFMMBuOq0eTPzaOAHH70OU_CFNGtDQjnBYiBaSUIXk7uxJ1vPYRCRBoCqiwQAvD_BwE

Veel is geregeld in een CAO - ook op te zoeken als je daarmee niet bekend bent - en dat wil per branche wel eens variëren. In sommige branches is ADV een onbekend gegeven; en in sommige functies geldt dat ook voor overuren. Bij sommige werkgevers kan je max. 3 weken vakantie aaneengesloten nemen (soms is dat al een uitzondering); bij overheden kan je zelfs ADV en vakantiedagen combineren voor een reis van 5-6 weken door de USA - dat gaat in een vergelijkbare functie in het bedrijfsleven veelal niet lukken.

En workalcoholics zijn lieden die om het project af te ronden 's avonds pizza laten aanrukken om door te gaan en er dan een fles wijn bij bestellen.

Mssr Renard schreef:
Wat een onzin dat iemand die doorwerkt een workaholic is. Werk is toch gewoon werk. Dat heet arbeidsethos.

Overigens kun je tussen projecten door toch mooi vrij nemen. Ik vind het inefficient dat er middenin de week een dag mist in een project.

Ik snap het wel. Soms leveren vrije dagen alleen maar meer werk op. 2e Paasdag kwam hier wel heel slecht uit, waardoor ik vorige week 2 avonden door heb zitten werken. En sommige collega's benutten juist de feestdagen om achterstallige e-mail weg te werken, waardoor je na een feestdag ineens een bulk extra werk hebt. Wat dat betreft is het beter als de baas bv. in de meivakantie gewoon 2 weken de stekker uit de server trekt.

herman schreef:
de meivakantie

Die bestaat toch alleen in het onderwijs?

Ja, maar veel mensen met jonge kinderen nemen ook vrij.

Wat voor de één vakantie is, is voor de ander juist een drukkere periode daardoor. Ik denk dat het een slecht idee is om hier de stekker eruit te trekken.

Hoe dan ook, als tweede paasdag, tweede pinksterdag, etc vaste vrije dagen zijn, dan weet je dat ook van tevoren en dan is het ergens ook wel een kwestie van goed plannen, denk ik.

Oh zeker, maar dat hangt ook een beetje van de rest van de werkomgeving af. Sommige mensen gooien vlak voor de vakantie alles over de schutting en weer anderen bouwen de week vantevoren al langzaam af.

Goed punt. Altijd irritant, afhankelijk zijn van anderen.

Het is altijd iets natuurlijk. Zelfgekozen vrije dagen zijn leuk maar betekenen ook dat geregeld collega's afwezig zijn waardoor voor jou de werkdruk hoger wordt. Ik stel voor dat mensen die niet zo graag werken voortaan altijd thuis mogen blijven zodat de overgebleven workaholics helemaal loos kunnen gaan. Iedereen tevreden.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:32 uur

geplaatst: vandaag om 13:32 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.