Overig / Algemeen / Vogelen
zoeken in:
0
Mssr Renard
geplaatst: 23 april 2024, 10:09 uur
De kuikens van de ganzen die ik elke ochtend zie, zijn alweer bijna volwassen. Ik zag ook al een eendenfamilie met flink wat kuikens in Noord. In Bijlmerpark het eerste Meerkoeten-gezin. De futen zijn aan het baltsen en de zwanen hun plekje aan het afbakenen. Nog geen kuikens van de zwaan, waterhoen en fuut, maar die komen nog. Voor zover de watervogels. De weidevogels zijn ook druk aan het broeden, daar wil ik morgen (op een afstand) wel naar kijken.
Intussen is het dit jaar ook de jaar van de Huismus. Wij hebben ze in de daken (daar nestelen ze) en we hebben zelfs een mus-tjilpsolist in onze voortuin (hij claimt de Broodboom, de Vuurdoorn en de Roos, maar ik zag hem ook de net geplante Wilg verdedigen). Mussen zijn het leukst in een grote groepen. Er is geen muziek op aarde die een groep mussen-getjilp kan evenaren.
https://media.licdn.com/dms/image/D4E22AQHDhPocYcsvDg/feedshare-shrink_1280/0/1713029549608?e=1717027200&v=beta&t=cN2FiAWdvmrrAwBTknPQe6TlTZPPjH2Y34zjtqBQzCc
Intussen is het dit jaar ook de jaar van de Huismus. Wij hebben ze in de daken (daar nestelen ze) en we hebben zelfs een mus-tjilpsolist in onze voortuin (hij claimt de Broodboom, de Vuurdoorn en de Roos, maar ik zag hem ook de net geplante Wilg verdedigen). Mussen zijn het leukst in een grote groepen. Er is geen muziek op aarde die een groep mussen-getjilp kan evenaren.
https://media.licdn.com/dms/image/D4E22AQHDhPocYcsvDg/feedshare-shrink_1280/0/1713029549608?e=1717027200&v=beta&t=cN2FiAWdvmrrAwBTknPQe6TlTZPPjH2Y34zjtqBQzCc
3
geplaatst: 27 april 2024, 11:02 uur
Loop nu met de hond. Bijna zeker dat ik een kiekendief zie. Vliegt mooi laag in golfbewegingen over het weiland langs de bomen. Iets te ver weg
1
geplaatst: 10 mei 2024, 13:04 uur
Zojuist de eerste lepelaars van het jaar gezien. twee stuks vlogen over mij heen
1
geplaatst: 10 mei 2024, 16:35 uur
Alweer gespot in onze voortuin en terras met tuin naast het huis: koolmees, roodborst, ekster, mus, vlaamse gaai, spreeuw. We hebben ook al enkele jaren winterkoninkjes, het excuus om de tuinen wat rommelig en verwilderd te houden, maar die hebben zich dit jaar nog niet laten zien.
Wat me ook een fijn gevoel geeft naast de vogels is dat we al jaren een hommelnest in onze tuin hebben. Elk jaar ergens anders, maar ze voelen zich erg fijn bij ons kennelijk.
Wat me ook een fijn gevoel geeft naast de vogels is dat we al jaren een hommelnest in onze tuin hebben. Elk jaar ergens anders, maar ze voelen zich erg fijn bij ons kennelijk.
0
Mssr Renard
geplaatst: 13 mei 2024, 09:25 uur
Een wilde tuin is de beste tuin vind ik. En ook zo min mogelijk exotische plansoorten, de lokale insecten weten er vaak geen raad mee.
De wilg die we nu alweer zo een 3 / 4 jaar geleden hebben geplant is inmiddels een flinke boom aan het worden en een welkome kwetter-plek voor een grote groep van mussen. Nu is onze buurt sowieso een walhalla voor mussen van die leven in de daken en hun woonplekken zijn beschermd.
De wilg die we nu alweer zo een 3 / 4 jaar geleden hebben geplant is inmiddels een flinke boom aan het worden en een welkome kwetter-plek voor een grote groep van mussen. Nu is onze buurt sowieso een walhalla voor mussen van die leven in de daken en hun woonplekken zijn beschermd.
0
geplaatst: 13 mei 2024, 11:31 uur
EttaJamesBrown schreef:
Loop nu met de hond. Bijna zeker dat ik een kiekendief zie. Vliegt mooi laag in golfbewegingen over het weiland langs de bomen. Iets te ver weg
Waarschijnlijk de bruine. Heb ooit een blauwe kiekendief gezien op Texel.
1
geplaatst: 13 mei 2024, 15:20 uur
Ik keek laatst Opsporing Verzocht en zei tegen m'n pa: "Kiek, een dief!"
Sorry.
Mogen er trouwens ook andere bezienswaardige beestjes genoemd worden? Ik zag laatst een egel van dichtbij heftig aan het vreten van iets... geluidjes maken deerden het niets, onverstoorbaar ging het door en dat terwijl egels doorgaans bijzonder schuw zijn.
Sorry.
Mogen er trouwens ook andere bezienswaardige beestjes genoemd worden? Ik zag laatst een egel van dichtbij heftig aan het vreten van iets... geluidjes maken deerden het niets, onverstoorbaar ging het door en dat terwijl egels doorgaans bijzonder schuw zijn.
2
geplaatst: 14 mei 2024, 07:19 uur
Ja, leuk man! Wij hebben een geluidswal achter ons huis wat echt een soort biotoop is geworden. Egels inderdaad, diverse soorten muizen, een paar bunzingen maar helaas ook een paar ratten en een steenmarter. Die laatste rommelde 's nachts een tijd geleden op ons dak. Jaren geleden zou ik geschrokken zijn maar nu draai ik me weer om en slaap ik door. Af en toe levert onze kat een dooie rat af op de deurmat. Niet elke kat kan dat maar die van ons weegt 5,5 KG.
0
Mssr Renard
geplaatst: 14 mei 2024, 07:25 uur
Na onze Duitse reisavonturen vond mijn vrouw een dode, onthoofde duif in onze achtertuin. Er zijn (mijns inziens) ook nét even teveel katten bij ons in de buurt. Ik kan niet zeggen dat ik een groot kattenliefhebber ben, maar we hebben ook een onbedoelde voortuinlogeerkat die ik wel aai. Wie weet is hij de moordenaar.
Van ratten schijnen we volgens de media veel last te hebben. Ze wonen ook in onze muren, maar ik ben dan weer gek op ratten. Ze horen nu éénmaal bij de stad (en het moeras dat onze stad ooit was).
Van ratten schijnen we volgens de media veel last te hebben. Ze wonen ook in onze muren, maar ik ben dan weer gek op ratten. Ze horen nu éénmaal bij de stad (en het moeras dat onze stad ooit was).
0
geplaatst: 14 mei 2024, 07:53 uur
Mssr Renard schreef:
Na onze Duitse reisavonturen vond mijn vrouw een dode, onthoofde duif in onze achtertuin. Er zijn (mijns inziens) ook nét even teveel katten bij ons in de buurt. Ik kan niet zeggen dat ik een groot kattenliefhebber ben, maar we hebben ook een onbedoelde voortuinlogeerkat die ik wel aai. Wie weet is hij de moordenaar.
Een marter of Sperwer kunnen ook de dader zijn.
0
Mssr Renard
geplaatst: 14 mei 2024, 08:27 uur
Acht ik uitgesloten. Die zijn hier niet in een drukke Amsterdamse woonwijk.
1
geplaatst: 14 mei 2024, 09:06 uur
Mssr Renard schreef:
Reken er maar op dat ze er wel zijn! Juist in een stad is er veel voedsel te halen voor dit type snelle jagers. Heb hier achter meerdere Sperwers gehad. Ook jagende Boomvalken en Uilen.
0
Mssr Renard
geplaatst: 14 mei 2024, 09:36 uur
Ik weet wel zeker dat er ook sperwers zijn, maar die jagen niet onze piepkleine achtertuintjes. Intussen zijn er wel honderden loslopende katten. Dat is veel plausibeler.
Overigens heb ik nog niet zo lang geleden een jong duifje gered van een kauw. Dat was zielig, ook al ben ik een liefhebber van kauwen. Ik laat normaliter de natuur zijn gang gaan. Maar deze jong duif leefde nog en strompelde door de straten. Die heb ik dus maar gered en overgedragen aan de dierenambulance. Dat was een lieve duif.
Die duif in de achtertuin was niet verscheurd, maar gewoon gedood. Katten jagen voor de lol, omdat ze blikvoer enzo krijgen. Het is zelfs een 'plaag'. Tuin- en weidevogels lijden enorm onder de enorme aantallen katten. Maar elke keer als dat het openbaar debat in wordt geslingerd, volgen er bedreigingen door kattenliefhebbers. We wachten dus maar af, tot het weer eens aan de kaak wordt gesteld.
Verder heb ik niets tegen kattenliefhebbers of katten. Ik vind alleen dat er teveel zijn.
Overigens heb ik nog niet zo lang geleden een jong duifje gered van een kauw. Dat was zielig, ook al ben ik een liefhebber van kauwen. Ik laat normaliter de natuur zijn gang gaan. Maar deze jong duif leefde nog en strompelde door de straten. Die heb ik dus maar gered en overgedragen aan de dierenambulance. Dat was een lieve duif.
Die duif in de achtertuin was niet verscheurd, maar gewoon gedood. Katten jagen voor de lol, omdat ze blikvoer enzo krijgen. Het is zelfs een 'plaag'. Tuin- en weidevogels lijden enorm onder de enorme aantallen katten. Maar elke keer als dat het openbaar debat in wordt geslingerd, volgen er bedreigingen door kattenliefhebbers. We wachten dus maar af, tot het weer eens aan de kaak wordt gesteld.
Verder heb ik niets tegen kattenliefhebbers of katten. Ik vind alleen dat er teveel zijn.
1
geplaatst: 14 mei 2024, 09:57 uur
Onze kat vreet op wat hij vangt, daar valt niet tegenop te voeren. Ratten lukt niet, daar wordt hij ziek van. Hij heeft ook wel eens een mol gevangen. Die wordt net als een rat als 'cadeau' op de deurmat gelegd.
Waar ik niet echt tegen kan zijn kattenbezitters die geen verantwoordelijkheid nemen. Onze kat is gecastreerd en gechipt. Vorig jaar hadden we een katertje in de tuin, naar later bleek ongechipt en ongecastreerd. Toen we via de dierenambulance de eigenaar hadden achterhaald gaf deze aan geenszins van plan te zijn om zijn/haar kat te voorzien van een chip en ook niet te laten castreren. Als iedereen zo redeneert krijg je later overlast van verwilderde katten.
Waar ik niet echt tegen kan zijn kattenbezitters die geen verantwoordelijkheid nemen. Onze kat is gecastreerd en gechipt. Vorig jaar hadden we een katertje in de tuin, naar later bleek ongechipt en ongecastreerd. Toen we via de dierenambulance de eigenaar hadden achterhaald gaf deze aan geenszins van plan te zijn om zijn/haar kat te voorzien van een chip en ook niet te laten castreren. Als iedereen zo redeneert krijg je later overlast van verwilderde katten.
0
Mssr Renard
geplaatst: 14 mei 2024, 10:05 uur
Ik heb me nooit zo heel erg verdiept in katten, omdat ik nooit een kat heb gehad (in mijn volwassen leven). Dat heeft te maken met mijn eigen veganisme ,maar dat is een ander verhaal.
Wat is het voordeel van chippen? Castreren vind ik overigens een erg goed idee, want ik denk dat ons stadsdeel heel veel verwilderde katten heeft. De plakkaten met 'vermiste katten' zijn niet te tellen. Op elke lantaarnpaal hang wel weer zo'n briefje.
Jammer dat een kat geen ratten eet. Dan waren twee problemen in één opgelost. Maar ik kan me voorstellen dat een kat ook best bang voor een rat kan zijn. Dat is immers ook een part-time roofdier.
Wat is het voordeel van chippen? Castreren vind ik overigens een erg goed idee, want ik denk dat ons stadsdeel heel veel verwilderde katten heeft. De plakkaten met 'vermiste katten' zijn niet te tellen. Op elke lantaarnpaal hang wel weer zo'n briefje.
Jammer dat een kat geen ratten eet. Dan waren twee problemen in één opgelost. Maar ik kan me voorstellen dat een kat ook best bang voor een rat kan zijn. Dat is immers ook een part-time roofdier.
0
geplaatst: 14 mei 2024, 11:54 uur
Een kat eet wel ratten hoor, vroeger veel katten gehad en die vingen wel ratten waren ze ook niet bang voor. Wel hebben ze liever muizen want die smaken beter denk ik, maar als je katten hebt heb je ook minder last van ratten.
0
Mssr Renard
geplaatst: 14 mei 2024, 11:59 uur
Zo zie je maar weer. Katten deinzen voor geen dier terug. Al denk ik wel dat de gans en de zwaan de kat wel te baas is.
1
geplaatst: 14 mei 2024, 12:03 uur
Ik heb ooit een keer een platte kat gevonden waar een koe op was gaan liggen, kon niet meer zo snel wegkomen denk ik. Zelfs daar liepen ze gewoon tussen, maar een gans en zwaan is inderdaad wel een maatje te groot denk ik.
1
geplaatst: 14 mei 2024, 12:21 uur
trebremmit schreef:
Aha. Onze kat neemt prooien mee naar de voordeur, eet het daar op de mat op en laat aan ons de resten om op te ruimen. Van de ratten die hij (deels) op had gegeten ging hij uiteindelijk overgeven. Daarbij las ik recentelijk ook iets over een boerin die zei dat haar kat ratten opat maar er in één moeite aan toevoegde "om ze een half uur later uit te kotsen". Met vogels en muizen heeft hij dat niet.
Katten kunnen preventief tegen ratten werken. Die zijn best slim en blijven uit de buurt van huizen met een kat.
Een kat eet wel ratten
Aha. Onze kat neemt prooien mee naar de voordeur, eet het daar op de mat op en laat aan ons de resten om op te ruimen. Van de ratten die hij (deels) op had gegeten ging hij uiteindelijk overgeven. Daarbij las ik recentelijk ook iets over een boerin die zei dat haar kat ratten opat maar er in één moeite aan toevoegde "om ze een half uur later uit te kotsen". Met vogels en muizen heeft hij dat niet.
Katten kunnen preventief tegen ratten werken. Die zijn best slim en blijven uit de buurt van huizen met een kat.
2
geplaatst: 14 mei 2024, 12:32 uur
Mssr Renard schreef:
Als je kat wegloopt, of erger, doodgereden wordt of i.d. dan is de kans dat jij een melding krijgt groter.
Als je je kat een aantal dagen mist kun je inloggen en dat middels het chipnummer melden. Als je kat gevonden wordt kan de chip eenvoudig uitgelezen worden. Dierenartsen hebben een scanner, alsmede dierenasiels en gemeentelijke diensten.
De kans dat je dan over het lot van je huisdier in het ongewisse blijft wordt zo wat kleiner. Bovendien, als je kat nog leeft krijg je melding waar je het beestje kunt ophalen.
Wat is het voordeel van chippen?
Als je kat wegloopt, of erger, doodgereden wordt of i.d. dan is de kans dat jij een melding krijgt groter.
Als je je kat een aantal dagen mist kun je inloggen en dat middels het chipnummer melden. Als je kat gevonden wordt kan de chip eenvoudig uitgelezen worden. Dierenartsen hebben een scanner, alsmede dierenasiels en gemeentelijke diensten.
De kans dat je dan over het lot van je huisdier in het ongewisse blijft wordt zo wat kleiner. Bovendien, als je kat nog leeft krijg je melding waar je het beestje kunt ophalen.
3
geplaatst: 14 mei 2024, 14:29 uur
trebremmit schreef:
Ik heb ooit een keer een platte kat gevonden waar een koe op was gaan liggen, kon niet meer zo snel wegkomen denk ik.
En dat is ook precies hoe ze hazen vangen, raadsel opgelost.Ik heb ooit een keer een platte kat gevonden waar een koe op was gaan liggen, kon niet meer zo snel wegkomen denk ik.
3
geplaatst: 22 mei 2024, 16:07 uur
https://i.ibb.co/Q9qtVQB/20240522-155433.jpg
Geknipt uit deze grotere foto, vandaag waren er allemaal zwaluwen.
originele foto
Geknipt uit deze grotere foto, vandaag waren er allemaal zwaluwen.
originele foto
2
geplaatst: 22 mei 2024, 22:21 uur
Afgelopen week op twee verschillende plekken een groene specht zien vliegen. Dat geeft mij dan toch weer een glimlach.
En over marters gesproken: vorig jaar in de nacht eentje in de binnenstad van Groningen gezien. Vond ik wel geinig eigenlijk
En over marters gesproken: vorig jaar in de nacht eentje in de binnenstad van Groningen gezien. Vond ik wel geinig eigenlijk
1
Mssr Renard
geplaatst: 28 mei 2024, 14:13 uur
Ik wilde wat foto's nemen van een groep ganzen voor ObsIdentify (een app die gekoppeld is aan Waarneming.nl), waar ik vaak upload. Nu zijn dat vooral planten want dieren fotograferen is nogal dynamisch, zeg maar.
Maar goed, een groep ganzen dus. Op een grasveld in een druk stadsdeel (Zuid-Oost) van de drukste en dichts-bevolkte stad van het land. En wat zie ik: een haas die over het grasveldje heen rent. Hij stond nog even stil. Maar ik ben niet zo snel met fotograferen (ik heb ook alleen maar een smartphone), en hij was dus ook al pardoes het riet ingeschoten.
Een haas! Een haas die waarschijnlijk enkele kilometers verder (richting Abcoude) uit de echt velden komt, en verdwaald is of hier probeert een rijk te stichten. Er wonen dan wel een paar honderd duizend mensen hier en het grasveldje is behoorlijk ingesloten door torenhoge gebouwen.
Wat een avontuur toch weer. En wat heerlijk om meneer (of mevrouw) haas zo kort even te mogen ontmoeten. Misschien zie ik haar of hem weer eens.
Maar goed, een groep ganzen dus. Op een grasveld in een druk stadsdeel (Zuid-Oost) van de drukste en dichts-bevolkte stad van het land. En wat zie ik: een haas die over het grasveldje heen rent. Hij stond nog even stil. Maar ik ben niet zo snel met fotograferen (ik heb ook alleen maar een smartphone), en hij was dus ook al pardoes het riet ingeschoten.
Een haas! Een haas die waarschijnlijk enkele kilometers verder (richting Abcoude) uit de echt velden komt, en verdwaald is of hier probeert een rijk te stichten. Er wonen dan wel een paar honderd duizend mensen hier en het grasveldje is behoorlijk ingesloten door torenhoge gebouwen.
Wat een avontuur toch weer. En wat heerlijk om meneer (of mevrouw) haas zo kort even te mogen ontmoeten. Misschien zie ik haar of hem weer eens.
1
geplaatst: 20 oktober 2024, 11:01 uur
Zowel gisteren als vandaag een IJsvogel gezien. Bij de sluis tussen Warffum en Usquert. Toename in het bestand? Kan bijna geen toeval zijn
0
geplaatst: 20 oktober 2024, 11:05 uur
Ik zou mezelf bepaald geen kenner noemen, maar kan dat niet gewoon twee keer dezelfde zijn geweest?
0
geplaatst: 20 oktober 2024, 11:10 uur
Woon aan de rand van een rivier, maar zag daar gisteren voor het eerst een ijsvogel, passeer er dagelijks op z'n minst twee keer. De dag ervoor op weg naar school met de kinderen een bonte aalscholver, ook voor het eerst. Een reiger zie ik vaker. Vooral de aalscholver trok veel bekijks van passanten.
0
geplaatst: 20 oktober 2024, 12:41 uur
Kramer schreef:
Ik zou mezelf bepaald geen kenner noemen, maar kan dat niet gewoon twee keer dezelfde zijn geweest?
Dat kan natuurlijk. Ik weet niet hoe standvastig die vogeltjes zijn
* denotes required fields.