MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Vogelen

zoeken in:
Mssr Renard
Er is geen topic voor de vogelaars onder ons. En om het topic 'Wandelen' te vervuilen met vogels vind ik te ver gaan. Vooral als de wandelroute naar een vogelroute nog niet eens een kilometer is.

Dus post hier je avonturen en foto's die te maken hebben met vogelen. Of kijk naar mooie foto's van vogels.

Dit lijkt me een topic voor Jazper

Mssr Renard
Waterland (ruwweg tussen Amsterdam, Monnickendam, Purmerend en de Zaanstreek in) is een paradijs voor weide- en trekvogels. Niet voor niets dat het trekvogelpad Waterland doorsnijdt. Er zijn hier ook heel veel vogelkijkhutten. Eén van de bekendste natuurgebieden (van Landschap Noord Holland) is het Ilperveld (wat tegen 't Twiske aan ligt). Het natuurgebied zelf heeft maar één pad. Dat pad loopt van het bezoekerscentrum naar de vogelkijkhut. Verder is het gebied alleen begaanbaar met (elektrische) fluisterbootjes.

Het is dus een gebied om als vogelaar in alle rust alle mogelijke vogels te kunnen spotten. Echt rustig is het niet met al die vogelgeluiden: een hels kabaal van grutto's, kokmeeuwen, ganzen etc. En als je goed stil bent en goed luistert kun je ook de roerdomp horen. Want in het Ilperveld broedt ook de mysterieuze roerdomp. Een vogel die je wel kunt horen, maar nagenoeg niet kunt zien, zo goed is hij gecamoufleerd in het riet. Er zijn vogelaars die in hun hele leven geen roerdomp hebben mogen zien.

Nu zijn wij gisteren een paar uur naar Ilperveld gegaan. Ik heb geen fancy fotocamera, maar wel een goede verrekijker, dus ik heb een flink aantal waarnemingen, maar heb ze niet vastgelegd. Dat moet een ander maar doen, die wel een camera heeft die vogels goed kan vastleggen.

WIj telden in de tijd dat wij er zaten de volgende vogels:
Kluut - Tureluur - Grutto - Kievit - Scholekster - Grauwe Gans - Canadese Gans - Visdiefje - Kokmeeuw - Kauw - Meerkoet - Reiger - Lepelaar - Knobbelzwaan - Wilde Eend - Smient - Witte Kwikstaart

Met name de Kluut (wat net als de Scholekster) eigenlijk een duinvogel is vond ik gaaf met zijn bijzondere snavel. Erg leuk was ook om te zien hoe een grote groep Grutto's en Tureluur tezamen in het water stonden en zo nu en dan onder flink kabaal opvlogen, rondvlogen en weer landde in hetzelfde plasje. Het was met name bijzonder omdat een Kievit in deze groep verzeild was geraakt en het op- en rondvliegen en weer landen meedeed, alsof de Kievit even dacht een waadvogel te zijn zoals de Grutto en Tureluur.

Hieronder wat foto's van die bijzondere en mooie plek. In de achtergrond de hoogbouw van Amsterdam.
De mooie foto's zijn gemaakt met de camera van mijn vrouw. De niet zo mooie foto's met mijn Fairphone.

https://i.ibb.co/T8nz6fn/IMG-20240408-164519.jpg
De vogelkijkhut zelf.

https://i.ibb.co/znJYRVs/IMG-6992.jpg
In de vogelkijkhut.

https://i.ibb.co/wdH4Hqx/IMG-6965.jpg
Grutto's, kluten en een kievit.

https://i.ibb.co/ykX3chd/IMG-6982.jpg
Kluten.

https://i.ibb.co/9Tx3P44/IMG-6971.jpg
Een kwikstaartje.

https://i.ibb.co/thr5CFf/IMG-6952.jpg
De fluisterbootjes waren op maandag niet te huur, dus dan maar zo.

https://i.ibb.co/s5bYGTT/IMG-6996.jpg
Mooie lucht met de Amsterdamse skyline.

Mooi dat kwikstaartje.

Ik heb van het weekend in Drenthe wel wat mooie vogels gezien, maar geen fatsoenlijke foto's...

Het stikt hier van de rode wouwen (red kites), en ik zie er elk jaar meer en meer. Ze komen ook steeds dichter bij de tuinen, en vliegen lager bij de grond. Indrukwekkende vogels.

https://southleedslife.com/wp-content/uploads/Red-Kite-copy.jpg

Mssr Renard
In Waterland ook wouwen, maar volgens mij is het hier de Grijze Wouw. Overigens cirkelen hier boven de tuinen ook wel Buizerds en Wouwen. Vooral zomers.

Omdat de weilanden best wel arm zijn (weinig weidevogels), zoeken ze het meer stadsinwaarts, waar meer dieren zijn (tuinvogels). De vossen trekken ook steeds vaker de steden in omdat daar meer voedsel is. De zwaluwen zoeken hun insecten ook hier inmiddels.

Ja, we hebben er wel een potje van gemaakt inmiddels. Aan de andere kant zijn die cirkelende en biddende roofvogels wel een lust voor het oog.

Leuk om de verhalen te lezen. Ik ben geen vogelaar, in die zin dat ik geen verrekijker en fototoestel mee heb. Mijn vogelkennis is ook beperkt. Wel word ik altijd blij als ik een bekend maar niet dagelijks vogeltje tref. Zojuist was dat een Vlaamse Gaai: ik weet nu waar z’n nest woont. Achter het kerkhof

Mocht ik wat anders treffen wat het melden waard is zal ik het niet nalaten

Mssr Renard
Een Vlaamse Gaai (of heet ie tegenwoordig gewoon Gaai?) herkennen en ervan genieten, is ook vogelen. Zo makkelijk is die hobby.

Ik wed dat je een Roodborstje en Huismus ook direct herkent.

Mssr Renard schreef:
In Waterland ook wouwen, maar volgens mij is het hier de Grijze Wouw. Overigens cirkelen hier boven de tuinen ook wel Buizerds en Wouwen. Vooral zomers.

Omdat de weilanden best wel arm zijn (weinig weidevogels), zoeken ze het meer stadsinwaarts, waar meer dieren zijn (tuinvogels). De vossen trekken ook steeds vaker de steden in omdat daar meer voedsel is. De zwaluwen zoeken hun insecten ook hier inmiddels.

Ja, we hebben er wel een potje van gemaakt inmiddels. Aan de andere kant zijn die cirkelende en biddende roofvogels wel een lust voor het oog.

Vogels genoeg hier hoor op platteland, Elk jaar heb ik hier de boeren en huis zwaluw maar daar is het nu nog wat vroeg voor. Verder vliegt hier van alles rond, buizerds, eksters, mussen, merels, spreeuwen, kraaien, specht, koolmees, kwikstaart, roodborstje enz. Dat er meer vogels in steden komen zou kunnen, steden en dorpen breiden steeds meer uit, er zijn veel meer mensen dan tientallen jaren geleden en dus minder ruimte.

Mssr Renard
trebremmit schreef:
(quote)

Vogels genoeg hier hoor op platteland, Elk jaar heb ik hier de boeren en huis zwaluw maar daar is het nu nog wat vroeg voor. Verder vliegt hier van alles rond, buizerds, eksters, mussen, merels, spreeuwen, kraaien, specht, koolmees, kwikstaart, roodborstje enz. Dat er meer vogels in steden komen zou kunnen, steden en dorpen breiden steeds meer uit, er zijn veel meer mensen dan tientallen jaren geleden en dus minder ruimte.

Dan is het bij joue (gelukkig) iets beter gesteld met de vogelstand. In Noord-Holland is het wat slechter met de weidevogel gesteld. Ik zeg ook maar wat ik lees in de bladen van Landschap Noord-Holland en Vogelbescherming en wat ik zelf waarneem. Maar dat betekent niet dat ik de wijsheid in pacht heb en namens heel Nederlan spreek natuurlijk.

Ik heb besloten dat 2024 mijn vogeljaar wordt. Heb zo'n gratis cursus van de vogelbescherming gedaan, dat was heel leuk, al kan ik nog altijd niet alle geluiden die die vogels maken uit elkaar houden. Ik heb meer aan het fysieke uiterlijk van de vogels dus op de fiets en wandelend houd ik mijn ogen open. Afgelopen week onder meer een vlaamse gaai en een smelleken gezien. En grauwe ganzen zijn natuurlijk vet saai, maar toen ik ze met honderden tegelijk zag chillen in het gras een paar weken terug was dat ook wel tof.

Mssr Renard
Een goed voornemen en eigenlijk zijn grauwe ganzen helemaal niet zo saai. Maar omdat we er zoveel van hebben kijken we er niet zo van op, denk ik. Ik vind overvliegende gakkende ganzen (van welke soort dan ook) één van de mooiste gratis concerten die ik me kan voorstellen.

Nee, ik overdreef ook een beetje. Ik zag er gisteren nog een paar midden in een woonwijk bij een sloot en daar werd ik ook weer blij van.

Mssr Renard
Ben overigens benieuwd naar je foto's, want daar ben jij nog best goed in.
Ben ook benieuwd naar de vogels aldaar, want die komen alhier vast niet voor.

Bijvoorbeeld de Knobbelzwaan komt in elk wapen van de Waterlandse Dorpen voor. Alleen Jisp heeft een Lepelaar in het wapen. Verder heel veel reigers ook hier, die worden gevoerd door de bewoners, en die staan dan ook braaf voor de voordeur en onder balkons te wachten op kook-afval. Soms denk ik dat er meer reigers dan duiven zijn hier. (En dan bedoel ik Nieuwendam).

Mssr Renard schreef:
Verder heel veel reigers ook hier, die worden gevoerd door de bewoners, en die staan dan ook braaf voor de voordeur en onder balkons te wachten op kook-afval.

Ah ja, de beroemde Febo-reiger van het Stadionplein

Nah, foto's van dieren maken vind ik niet zo heel boeiend, heb daar ook niet de juiste lens voor. Ik vind het dan mooier dat ik die smelleken rustig op een paal zag zitten en er die enkele seconden dat ik zo dichtbij stond even naar kon kijken en het beeld helemaal in me op kon nemen. Als ik in die luttele seconden mijn camera erbij had gepakt was dat moment letterlijk vervlogen (en de foto waarschijnlijk ook).

Ik weet zo niet echt wat typisch Nijmeegse vogels zijn, daar ga ik misschien de komende tijd achterkomen.

Trouwens vandaag ook een kraanvogel gezien, maar dat was in een tuin bij mensen die die dieren houden dus dat telt niet (en vind ik ook wat minder interessant).

Mssr Renard

Weet niet hoe oud die foto is, maar waarschijnlijk is dat de opvolger van de reiger die ik daar vaak gezien heb. Dat is ondertussen alweer meer dan 15 jaar geleden, al moet ik bekennen dat ik eigenlijk niet weet hoe oud reigers kunnen worden.

Mssr Renard
madmadder schreef:
Nah, foto's van dieren maken vind ik niet zo heel boeiend, heb daar ook niet de juiste lens voor. Ik vind het dan mooier dat ik die smelleken rustig op een paal zag zitten en er die enkele seconden dat ik zo dichtbij stond even naar kon kijken en het beeld helemaal in me op kon nemen. Als ik in die luttele seconden mijn camera erbij had gepakt was dat moment letterlijk vervlogen (en de foto waarschijnlijk ook).

Hier was ik nét snel genoeg om een foto te maken. Dit was trouwens bij Ubbergen, dat is bij jou.

https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczNYyCqC4cD38irD9L-2vRp8L3ioqjhiodvIxbJvOKCBtH00PpJZzEdKIpil0r8Q-9IzL0WSRp00rhMhLMR9TQcHBbDCZ529GUv1XOdXmx4hxlkZgN67WYL6xADB3cQBeGr9RCg-oX-LDzmUzsRfeeaLAv-GV-TKXoeJWdjRHeeuzUXlAGaAtz8vawwBg4jjCU3x5sPNFoR-opzUZkleIGpLav2W_KIj3uDLNFZifg2VyxvPIzwDBEP8Jysh5ixNw_3N1FuTIlKd-Dv-po9SnA7dNFh_qyCMgqppYWMK_UVC3ahlGNlM7-nD00hiMALIe9rzMRrni4jYDq1QXlLvfXczygvDVl8_IYeyS2P0K7XTfO8VhQpgtarpBe5f5GCw0d3HsfhDn_snqn-TIq5-_xjBbClmbUdzGY09Bx4yA5mFUi_8ZjvevjsoQq3N8vbZizSpZSS4GfAjjpg8Ph-e_aV7yktoyYMeHI_FW-2EzQbQ_tOaqGQuEaggjVJv46C6dFRhQ3WS7d80MfVw43lipwoc4-gD56JnPUWUWs92Ghc4stqtBaOSUTttjiFVOdASCS4q0iYuojoP80Ek-7hIxzBelwmrVxWp4co26pYSGkOFv4uCQAq8X9GaD2bopqU_mMRiQ9y9LfNiQEPPqEm_UcpLsd96RiOMKOQ6OEPoyRvU9C7TkybNVSCpNJbCCTbP9pVfaH_AfO65mE0gT63ahYxomQ3jqbDwAuJV4-kNM8WhQFSZFrDLoTPqJ-IhfgwGLtaDzKb8gBX7nWbtt95ZZx3Uyy0zSUspNPi9ue0LGvo0RyBuUJdoUP2JRUN41JA5-2QjdKiA3jBpo_jvQ4wnlAPyMJ31RfK1FbmxgfDPcftCM--q4Aq_we7KJE9_zGQL62kVJb3kAYxLRFS4pE0dpLEH=w857-h643-s-no?authuser=0

Onweerwolf
Gaaf!

Mssr Renard schreef:
Een Vlaamse Gaai (of heet ie tegenwoordig gewoon Gaai?) herkennen en ervan genieten, is ook vogelen. Zo makkelijk is die hobby.

Ik wed dat je een Roodborstje en Huismus ook direct herkent.

Een aantal herken ik natuurlijk wel, maar vaak tast ik ook in het duister. Bij een Bonte Specht weet ik nooit of het de grote, kleine of middelste is. Soms denk ik dan wel ‘ kunnen ze niet naast elkaar gaan staan, zodat ik een lengteverschil zie’ Vaak is zo’n vogel ook alweer gevlogen voordat je nauwkeurig gekeken hebt.

Vorig zomer zag ik in de schemer een mooi rank grijs gevlekte vogel hoog in de boom zitten. Had m’n bril niet bij me. Achteraf denk ik een Koekoek of een Sperwer. Ben dan te onbekend met de materie en te slechtziend om een oordeel te vellen. Ten overvloede: ik had geen ‘koekoek’ gehoord. Dan was het eenvoudiger geweest.

Mssr Renard
Ik heb ooit eens van een natuurbeheerder gehoord over roofvogels: in 90% van de gevallen is het een buizerd. Maar ik vond dat toch wel te gemakkelijk gezegd. Maar ik kan aan silhouetten ook niet zoveel zien. De verschillen in vlerken, vlekken, staartpennen, etc. is soms zo miniem dat zelfs de doorgewinterde vogelaar het vast ook vaal mis heeft.

Ik zat laatst op een determinatiekaart de zwartkopmeeuw met de kokmeeuw te vergelijken. De verschillen zijn er zeker, maar als je even snel kijkt dan is dat echt heel moeilijk.

Ik ken die uitspraak als “zie je een arend? Dan is het een buizerd”

Voor de liefhebber:
de Vogeldagboeken van Adri de Groot; de Vogeldagboeken© van Adri de Groot, impressies van flora en fauna.
Ben zelf al jaren geabonneerd, krijg regelmatig een mail met mooie foto's en toelichting.

Het is idd gaai tegenwoordig, zónder hoofdletter.

Vanochtend op de fiets heel dicht bij een flinke buizerd geweest.

Mssr Renard
madmadder schreef:
Vanochtend op de fiets heel dichtbij een flinke buizerd geweest.

Daar word je stil van he....

Ja was prachtig! We hebben elkaar even diep in de ogen gekeken.

Vogels genoeg hier hoor op platteland, Elk jaar heb ik hier de boeren en huis zwaluw maar daar is het nu nog wat vroeg voor.. [/quote]

Hier zondag 7 april reeds de eerste zwaluwen gezien!

Mssr Renard
In Waterland vandaag zag ik de luchtacrobaten ook weer lustig rondvliegen. Jagend op insectjes.

Gast
geplaatst: vandaag om 00:23 uur

geplaatst: vandaag om 00:23 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.