MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / wk-helm goed of fout?

zoeken in:
De inmiddels beruchte wk-helm gebaseerd op de Duitse stahlhelm heeft heel wat stof doen opwaaien. Ikzelf vind de ophef ietwat overdreven, hoewel ik ook begrijp dat de associatie met de Tweede Wereldoorlog gevoelig ligt. Misschien wel te gevoelig, want het gaat er toch om dat de helm Duits is en dat het WK in Duitsland plaatsvindt en niet zozeer vanwege het oorlogsverleden van de helm? Daarnaast is het esthetisch gewoon een mooie helm, de Duitsers hadden mooie uniformen en ik denk ook dat mede daaraan de helm zijn bekendheid ontleent.

Ik had er alleen nog graag een oranje SA uniform bij gezien.

ik vind het allemaal paniek om niks;
er zijn genoeg andere dingen om druk te maken, waar teveel aan voorbij wordt gegaan

Ik erger me sowieso stuk aan al die verkleedpartijen. Af en toe zit ik met gevoel van plaatsvervangende schaamte te kijken naar de oranje-supporters. Blegh. Thialf-publiek.
De ophef over die helm is wat overtrokken, maar ergens vind ik ook dat je niet met zo'n ding moet gaan lopen. Als je dan toch voor paal wilt staan, zet dan een klomp of een molen op je dak.

DutchViking
Ik zou de helm direct verbieden, als ik de KNVB was. Dit heeft niets meer met humor te maken, het is meer een vorm van ongepaste provocatie.

Waarom moet er zonodig zoiets als een oranje nazi-helm zijn? Er zijn toch voldoende andere alternatieven (in dit geval hoofddeksels) voorhanden, waarmee je ook plezier kunt hebben in het stadion.

... waar mensen zich toch al niet druk om maken. Voor een keertje ben ik het eens met ettettummu. Hou je bezig met belangrijke dingen.

Toine Rorije
Omdat de Duitsers die dingen ophadden tijdens wo2 is het opeens kwetsend? Blijkbaar is men na 60 jaar nog steeds niet in staat om relativerend over de oorlog te denken. Maar goed, als het niet maar een klein beetje controversieel was geweest, dan had niemand zo'n ding gekocht of uberhaupt bedacht.
Ik vind er overigens zelf helemaal niets aan, vrij dom

Het WK is van levensbelang, anders zou de Bondskanselier zich er niet mee bemoeien.

Onderhond schreef:
Voor een keertje ben ik het eens met ettettummu.

die WK-helm, verbieden die hap

Broer Konijn
Ik vind het een dom initiatief, die nazihelmen. Werkt alleen maar provocerend.

En de negerzoen jongens?

Toine Rorije
Heb ik nooit lekker gevonden

HiLL schreef:
En de negerzoen jongens?

Ja... Je had ook al witte negerzoenen, maar dat waren misschien de zoenen van albino negers...

Straks worden de woorden:
-zwartwerkers
-negeren

ook vervangen. De herkomst van die woorden is dan wel discutabel, ze zijn zo ingeburgerd dat niemad er meer aanstoot aan hoeft te nemen.

Wat betreft die helmen. Meteen verbieden. Waarom? Omdat een fabrikant bewust dergelijke grenzen opzoekt om publiciteit te verwerven, wat zijn verkoop ten goede komt. Dergelijke commerciele trucjes hoeven m.i. niet beloont te worden met massale verkoop, waar de fabrikant op hoopt.

Spinazi vind ik ook niet kunnen. Om nog maar te zwijgen over de jodenkoeken.

Boordappel kan eigenlijk ook niet. Dat zou kunnen insinueren dat jij de appels over boord gooit. Dat is zonde. Appels zijn lief. Onschuldig. Gezond.

Dat willen ze je doen geloven ja, maar ik weet wel beter.

Alles welbeschouwd moet de hele nederlandse taal op de schop begrijp ik?

Toine Rorije
"Alle hens aan dek" is een goed voorbeeld van een boordappèl.

Verbieden die helmen wat mij betreft. Ook al heeft het geen (of zelfs een averechts) effect. Je geeft als KNVB in ieder geval het signaal af dat dit te ver gaat.
Leuk al die mensen die zeggen dat het paniek om niks is, maar het zijn waarschijnlijk niet hun familieleden die tijdens de 2e wereldoorlog vergast zijn. Mensen met een beetje historische kennis zien toch hopelijk in dat dit gewoon onnodig kwetsen is van mensen die WOII van dichtbij hebben meegemaakt.
Ik vraag me overigens af, Toine Rorije, hoe je WOII wilt 'relativeren'. Die 6 miljoen joden die toen omgebracht zijn worden er heus niet minder hoor. Beetje raar om na 60 jaar opeens te zeggen dat het allemaal zo erg niet was, toch?

Lekker onderwerp voor de vrijdagmiddag trouwens

Toine Rorije
Volgens mij had ik het niet over de Holocaust? En het gaat mij erom dat het overdreven is om van alles uit die tijd meteen een heet hangijzer te maken.

(En ik heb ook nergens gezegd dat ik het niet erg vind)

Toine Rorije schreef:
"Alle hens aan dek" is een goed voorbeeld van een boordappèl. Dus zo kan het ook

Met de nieuwe spelling is appèl trouwens appel geworden. Dat had ik toen al voorzien natuurlijk.

Overigens zie ik niet echt in wat er kwetsend aan die helmpjes is.

Van mij mogen ze die helmpjes rustig meenemen, maar het lijkt me wel dat er dan rellen van komen. Maar aan de andere kant weet ik eigenlijk niet hoe die Duitsers er op zullen reageren. Weet Duitsland het al?

Kos
Nieuws-topic .

dutch2
Die helmpjes zeggen vooral wat over de verkleutering van de maatschappij. Het lijkt me daarbij nogal kwetsend voor degenen die de wereldoorlog hebben meegemaakt. Aan de andere kant denk ik niet dat de Duitsers zelf zich er erg veel van aantrekken. Zouden de Fransen of Engelsen zo'n geintje uithalen wel, maar Nederland telt in Europa natuurlijk niet zo hard mee als de echte grootmachten.

Die helmpjes zijn niet mijn smaak, maar verbieden is ook onzin. Elke malloot die met zo'n ding wil rondlopen moet dat vooral zelf weten.

Waar ik me echter kapot aan erger is de naamsverandering van de negerzoen. Er stond vandaag een stukje in de krant en daarin lieten ze dus mensen aan het woord die deze lekkernij een belediging vonden voor het 'pigmentueel rijkelijk bedeelde ras'(politiek correcter kon ik het niet zeggen). Ik begrijp echt niet hoe iemand zo kortzichtig kan zijn. Dat die mensen zich eens met belangrijke dingen gaan bezighouden.

Exfrozen schreef:
Van mij mogen ze die helmpjes rustig meenemen, maar het lijkt me wel dat er dan rellen van komen. Maar aan de andere kant weet ik eigenlijk niet hoe die Duitsers er op zullen reageren. Weet Duitsland het al?
die lachten om ons, geloof me (en niet alleen vanwege die helm )

Sietse
ik ken wel wat Duitsers die graag zo'n helm willen hebbben

Sterker nog, de helm is er ook in Duitse, Engelse en Franse uitvoering

(afbeelding)

(afbeelding)

Wat is eigenlijk het nut van die helmpjes? Gewoon als attribuut voor de supporters? Pff, sjaals en jasjes zijn toch genoeg.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:04 uur

geplaatst: vandaag om 13:04 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.