MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Moviemeter/Film Top 10

zoeken in:
dix
Deze eeuw nog weinig gezien, vandaar dit lijstje:

1. Börn Náttúrunnar (1991) Alternatieve titel: Children of Nature
2. Bad Lieutenant (1992)
3. Sátántangó (1994)
4. Haine, La (1995) Alternatieve titel: Hate
5. Dekalog, Piec (1988) Alternatieve titel: Dekalog V
6. Crash (1996)
7. Trys Dienos (1991) Alternatieve titel: Drie Dagen
8. L'Eclisse (1962)
9. Kjærlighetens Kjøtere (1995) Alternatieve titel: Zero Kelvin
10. Dead, The (1987)

Meest overschatte film: zonder meer Se7en. Ga in plaats daarvan mijn nummer 5 zien.

Börn Náttúrunnar

Dit is mijn top tien zo ongeveer.

1. Un Long Dimanche de fiançailles 2004
2. Glengarry Glen Ross 1992
3. The New World 2005
4. 12 Angry Man 1957
5. Goodfellas 1990
6. Once Upon a Time in the West 1968
7. Der Untergang 2004
8. Apocalypse Now 1979
9. McCabe and Mrs. Miller 1971
10.Donnie Darko 2001

Hmm, ik kom zo snel op dit lijstje uit. Ik heb het gevoel dat ik wat favorieten laat liggen op gebied van Nederlandsche, Fransche en Duitsche cinema, maar ik kan er toch niet op komen welke. Dat zit behoorlijk aan me te klagen, verdeurie. Misschien toch ooit maar een MovieMeter-account aanmaken.

1. 24 Hour Party People
2. Trainspotting
3. One Flew over the Cuckoo's Nest
4. Memento
5. A Clockwork Orange
6. Mysterious Skin
7. Forrest Gump
8. Das Leben der Anderen
9. Batman Returns
10. Gegen die Wand

Linius schreef:
Opvallend dat de vandaag geplaatste lijstjes vrijwel alleen redelijk recente films bevat. Daarbij noem ik de jaren '90 ook recent voor het gemak. Gelukkig noemt Illum Sphere nog even Kubrick, maar ik mis vooral wat Hitchcock. En verder in geen enkel lijstje Star Wars, dat zie je ook niet vaak. Dit is overigens geen kritiek voordat iemand het verkeerd opvat. Maar ik zie op andere fora natuurlijk ook vaak favorieten lijstjes voorbij komen en dit viel me op

Ik zal ook weer eens nadenken over een top 10. Ik weet in ieder geval zeker dat The Empire Strikes Back op één staat en Vertigo op twee.

Het is daarmee dat ik even post. Ik zie hier zelfs geen Citizen Kane staan. En Vertigo is inderdaad de crème de la crème uit de film geschiedenis. Wat heb jij trouwens al gezien van Kubrick ?

Ik ben trouwens aan het sparen voor de Complete Saga van Star Wars. Blu-ray is sowieso mijn ding en ik moet dringend Star Wars eens herbekijken.

Onweerwolf
1. Vozvrashchenie (2003)
2. Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring, The (2001)
3. Idi i Smotri (1985)
4. Lord of the Rings: The Return of the King, The (2003)
5. Stand by Me (1986)
6. Lord of the Rings: The Two Towers, The (2002)
7. Boot, Das (1981)
8. 12 Angry Men (1957)
9. Festen (1998)
10. One Flew over the Cuckoo's Nest (1975)

Idi i Smotri

Festen!

1. Topio Stin Omichli (Angelopoulos, 1988)
Alternatieve titel: Landscape in the Mist
2. Thiasos, O (Angelopoulos, 1975)
Alternatieve titel: The Travelling Players
3. Eureka (Aoyama, 2000)
Alternatieve titel: Yûrika
4. Belle de Jour (Bunuel, 1967)
5. Nashville (Altman, 1975)
6. Southland Tales (Kelly, 2006)
7. Nostalghia (Tarkovsky, 1983)
Alternatieve titel: Nostalgia
8. Vale Abraão (De Oliveira, 1993)
Alternatieve titel: Abraham's Valley
9. Tokyo Boshoku (Ozu, 1957)
Alternatieve titel: Tokyo Twilight
10. Campanadas a Medianoche (Welles, 1965)

Net buiten mijn top 10: Mijn 5* films

IllumSphere schreef:
(quote)

Het is daarmee dat ik even post. Ik zie hier zelfs geen Citizen Kane staan. En Vertigo is inderdaad de crème de la crème uit de film geschiedenis. Wat heb jij trouwens al gezien van Kubrick ?

Ik ben trouwens aan het sparen voor de Complete Saga van Star Wars. Blu-ray is sowieso mijn ding en ik moet dringend Star Wars eens herbekijken.

The Killing, Paths of Glory, Spartacus, Dr. Strangelove, 2001: A Space Odyssey, A Clockwork Orange, The Shining en Full Metal Jacket. En eigenlijk valt er geen één tegen. En de Original Trilogy van Star Wars wil ik ook eens op Blu-ray halen.

Ik vond The Killing behoorlijk tegenvallend (doorsnee heistfilm die volgens mij alleen maar goed scoort, omdat die van Kubrick is). Barry Lyndon was vooral lang(dradig). Voor de rest kan ik alleen maar meegaan in de lofuitingen (zie ook mijn top 10 ). Zelf moet ik alleen zijn debuut nog zien, maar dat heeft geloof ik geen haast.

dix schreef:
Meest overschatte film: zonder meer Se7en. Ga in plaats daarvan mijn nummer 5 zien.
Ik vind Se7en geweldig, ik weet niet of het dan nog steeds een tip is, maar ziet er in ieder geval interessant uit.

Linius schreef:
Opvallend dat de vandaag geplaatste lijstjes vrijwel alleen redelijk recente films bevat. Daarbij noem ik de jaren '90 ook recent voor het gemak. Gelukkig noemt Illum Sphere nog even Kubrick,
Tja, als je kijkt naar de Top 250 op MovieMeter, komen de blockbusters toch vooral uit de jaren '90 en '00. Veelal zijn het deze grote films die we hier terugzien, het blijft toch vooral een muzieksite. Zelf zit mijn top 100 ook nog vol met dit soort films. Het zijn de films die je kijkt, want je moet ze gewoon gezien hebben. Veel daarvan staan, voor mij, ook terecht zo hoog in de Top 250 daar.

maar ik mis vooral wat Hitchcock. En verder in geen enkel lijstje Star Wars, dat zie je ook niet vaak.
Wat betreft Hitchcock, zie hieronder. Maar Star Wars valt best mee hoe vaak die genoemd wordt, lijkt me. Zeker jongere mensen zullen die minder vaak in hun top 10 opnemen, denk ik.

Verder zie ik dat ik zelf nog nooit mijn top 10 hier geplaatst heb. Eentje die ik nog moet wijzigen, want deze is inmiddels al verouderd. Ik wil echter eerst nog een en ander herkijken.
1. Buono, il Brutto, il Cattivo, Il (1966)
2. Lord of the Rings: The Two Towers, The (2002)
3. Monty Python and the Holy Grail (1975)
4. 2001: A Space Odyssey (1968)
5. Clockwork Orange, A (1971)
6. Platoon (1986)
7. Mississippi Burning (1988)
8. Psycho (1960)
9. Fucking Åmål (1998)
10. Johnny Got His Gun (1971)
Recente Top 100 is hier te vinden: Persoonlijke Top 100 - MovieMeter.nl
(6 keer Hitchcock )

Yann Samsa
kobe bryant fan schreef:
Hij staat wel op Moviemeter.
Maar las het niet zou mogen kies ik: The Good, The Bad and The Ugly.
Het is sowieso erg nipt tussen die twee.
Het is simpelweg geen film, waarom zou je het dan plaatsen in je top 10?

chevy93 schreef:
Tja, als je kijkt naar de Top 250 op MovieMeter, komen de blockbusters toch vooral uit de jaren '90 en '00. Veelal zijn het deze grote films die we hier terugzien, het blijft toch vooral een muzieksite. Zelf zit mijn top 100 ook nog vol met dit soort films. Het zijn de films die je kijkt, want je moet ze gewoon gezien hebben. Veel daarvan staan, voor mij, ook terecht zo hoog in de Top 250 daar.

Mjwah. Ik val, naast sfeer, grotendeels voor het visuele vlak. Goede vondsten. Handigheidjes met de camera. Dat soort dingen. En dat zag je "vroeger" een heel stuk minder. Ik ben daarnaast geen groot liefhebber van de oudere cinema. Hoewel daar ook pareltjes tussen zitten, natuurlijk.

Ook ligt de frequentie van het films maken steeds hoger, dus niet gek dat veel films uit de top 10 uit de laatste twee decennia komen.

1. 21 Grams (2003)
2. Reservoir Dogs (1992)
3. Cruel Intentions (1999)
4. Love Actually (2003)
5. Face/Off (1997)
6. Festen (1998)
7. Game, The (1997)
8. 12 Angry Men (1957)
9. V for Vendetta (2006)
10. Seven Pounds (2008)

chevy93 schreef:
Ik vond The Killing behoorlijk tegenvallend (doorsnee heistfilm die volgens mij alleen maar goed scoort, omdat die van Kubrick is). Barry Lyndon was vooral lang(dradig). Voor de rest kan ik alleen maar meegaan in de lofuitingen (zie ook mijn top 10 ). Zelf moet ik alleen zijn debuut nog zien, maar dat heeft geloof ik geen haast.

Als het komt op The Killing, dan deel ik dezelfde mening. Echt slecht vind ik het niet, maar het feit dat er eigenlijk geen echte opbouw is waardoor we weinig van de personages weten vind ik jammer. De Tarantino versie vind ik stukken beter.

Nicolage Rico schreef:
Mjwah. Ik val, naast sfeer, grotendeels voor het visuele vlak. Goede vondsten. Handigheidjes met de camera. Dat soort dingen. En dat zag je "vroeger" een heel stuk minder. Ik ben daarnaast geen groot liefhebber van de oudere cinema. Hoewel daar ook pareltjes tussen zitten, natuurlijk.

Minder ? Daar ben ik het oneens mee. Ik durf zelfs te beweren dat er vroeger meer geëxperimenteerd werd met de camera en de belichting dan nu.

Was wellicht verkeerd geformuleerd. Maar vanwege de huidige techniek zien de films van nu er visueel (vaak) een stuk sterker uit. Nogmaals, uitzonderingen daargelaten.

Daarnaast waren er voor de '60 maar een handjevol regisseurs die minder oubollig te werk gingen. Maar dat heeft ook weer zijn charme.

Veel films hebben de tand des tijds niet doorstaan en voelen - dus ook op visueel vlak - nogal gedateerd aan. Wat natuurlijk niet vreemd is.

Vind films tegenwoordig visueel echt niet beter of slechter, alleen het beeld is scherper met de hd kwaliteit van tegenwoordig.
Neem een Citizen Kane, zo'n films kan op visueel gebied tegenwoordig nog makkelijk mee.

trebremmit schreef:
Neem een Citizen Kane, zo'n films kan op visueel gebied tegenwoordig nog makkelijk mee.

Nicolage Rico schreef:
uitzonderingen daargelaten.

Citizen Kane staat ook in de top 250 op MoMe.

Er wordt natuurlijk enorm veel troep gemaakt tegenwoordig, maar je kunt moeilijk ontkennen dat er nieuwe technieken zijn ontwikkeld, die het visuele aspect kwalitatief enorm versterken.

Sowieso, de meeste films die in mijn top 10 staan vind ik visueel erg sterk (Mr. Nobody, Drive, Eternal S., Amelie, Requiem, Black Swan).

Ach, die MoMe top 250 zegt nou ook weer niet heel veel (en al helemaal niet op visueel gebied), al is Citizen Kane een weergaloze klassieker.

Visueel, cinematografisch en qua cameratechnieken is dit overigens echt één van de, zoniet de, mooiste film: Neotpravlennoye Pismo (1959) - MovieMeter.nl

Nicolage Rico schreef:
(quote)

.

Er wordt natuurlijk enorm veel troep gemaakt tegenwoordig, maar je kunt moeilijk ontkennen dat er nieuwe technieken zijn ontwikkeld, die het visuele aspect kwalitatief enorm versterken.

Het is maar net wat je mooi vindt, die hele CGI vind ik maar niks. Met die kitscherige rommel zoals Sucker Punch enz.
Uiteraard is er tegenwoordig meer mogelijk en een Malick vind ik visueel erg mooie films maken.
Maar vroeger werden er met minder mogelijkheden net zulke gave dingen gemaakt, vooral de film noirs waren erg vooruitstrevend met schaduw en lichtinval. Iets wat je nu niet vaak meer ziet.
Maar goed ik zeg niet dat het vroeger allemaal beter was hoor,bijvoorbeeld het acteerwerk was vaak erg theatraal en over the top.

Ataloona schreef:
Ach, die MoMe top 250 zegt nou ook weer niet heel veel (en al helemaal niet op visueel gebied), al is Citizen Kane een weergaloze klassieker.

De oudjes die op visueel vlak uitblinken en/of in die tijd vernieuwend zijn geweest, zijn juist degenen die overeind zijn gebleven en in de top 250 staan. Al zegt de top 250 an sich niet zoveel natuurlijk.

trebremmit schreef:
Het is maar net wat je mooi vindt, die hele CGI vind ik maar niks. Met die kitscherige rommel zoals Sucker Punch enz.

Sucker Punch is een mooi voorbeeld van visuele troep van deze tijd.

Uiteraard is er tegenwoordig meer mogelijk en een Malick vind ik visueel erg mooie films maken.
Maar vroeger werden er met minder mogelijkheden net zulke gave dingen gemaakt, vooral de film noirs waren erg vooruitstrevend met schaduw en lichtinval. Iets wat je nu niet vaak meer ziet.
Maar goed ik zeg niet dat het vroeger allemaal beter was hoor,bijvoorbeeld het acteerwerk was vaak erg theatraal en over the top.

Er worden nu simpelweg meer films gemaakt die op visueel vlak uitblinken dan vroeger, vooral omdat er veel meer films worden gemaakt en de techniek sterk verbeterd is.

En natuurlijk werden er vroeger gave dingen gemaakt.

Misschien, maar de oudjes staan alleen in die top 250 omdat ze zo bekend zijn. Zij het door de visuele kwaliteiten of gewoon de klassiekerstaus. Feit blijft dat de onbekendere oudjes (die vaak nog wat experimenteler en inventiever zijn op visueel vlak) nooit in de top 250 komen. Bijvoorbeeld die film waar ik net naar toe linkte.

Verder boeien visuele aspecten uit jaartallen (vroeger en nu) mij eigenlijk heel weinig. True, als ze ontzettend mooi zijn kunnen ze een film sterk verbeteren, maar als ik uit dat ooghoek naar films zou moeten kijken, dan zou ik films als Les Vampires (Feuillade, 1915) en Broken Blossems (D.W. Griffith, 1919) nooit meer kunnen kijken.

Het visuele aspect vind ik een belangrijk onderdeel, uiteraard ga ik niet puur een film beoordelen op dat vlak. Sfeer is nog belangrijker. Daarnaast: muziek, een hoge herzieningswaarde, een aantal prijsscènes, acteerwerk en nog meer.

Laatst nog lichelijk genoten van Breakfats at Tiffany's. Hoewel ook die film veel oubollige momenten kent.

Dit lijkt me ook weer een goed voorbeeld te worden van mooie visuele cinema.

Cloud Atlas (2012) - MovieMeter.nl

Nicolage Rico schreef:
(quote)

Er worden nu simpelweg meer films gemaakt die op visueel vlak uitblinken dan vroeger, vooral omdat er veel meer films worden gemaakt en de techniek sterk verbeterd is.

.

Dat vind ik dus van niet, maar goed dan verschillen we daarover van mening.

Hoeveel films heb je trouwens gezien uit de jaren 30,40 en 50?

Ataloona schreef:
Verder boeien visuele aspecten uit jaartallen (vroeger en nu) mij eigenlijk heel weinig. True, als ze ontzettend mooi zijn kunnen ze een film sterk verbeteren, maar als ik uit dat ooghoek naar films zou moeten kijken, dan zou ik films als Les Vampires (Feuillade, 1915) en Broken Blossems (D.W. Griffith, 1919) nooit meer kunnen kijken.

Films van D.W. Griffith, kijk je die voor je lol of meer vanwege de historische achtergronden?

Nicolage Rico schreef:
Mjwah. Ik val, naast sfeer, grotendeels voor het visuele vlak.
Maar jij hebt dan ook al heel veel films gezien. Ik denk dat de meesten hier hun top 10 baseren op relatief weinig films. Maar ook jouw top 10 staat vol met de grotere films (om niet te zeggen blockbusters, want daar zit meestal nog negatieve bijsmaak aan).

Ataloona schreef:
De Top 250 zegt in die zin heel veel, dat het duidelijk weergeeft wat de favoriete films ooit zijn. Ik vind die op MovieMeter veel representatiever voor filmkijkend Nederland dan die op MuMe van muziekluisterend Nederland.

Ataloona schreef:
Feit blijft dat de onbekendere oudjes (die vaak nog wat experimenteler en inventiever zijn op visueel vlak) nooit in de top 250 komen.
Onbekende nieuwe films ook niet, vandaar "onbekend".

herman schreef:
(quote)

Films van D.W. Griffith, kijk je die voor je lol of meer vanwege de historische achtergronden?

Beiden.

chevy93 schreef:
(quote)
Onbekende nieuwe films ook niet, vandaar "onbekend".

Klopt, maar ik had eerder het idee dat Nicolage Rico meer nieuwere films heeft gezien en veel minder oudere films, buiten de klassiekers (of de oudjes uit de top 250).

chevy93 schreef:
Maar jij hebt dan ook al heel veel films gezien. Ik denk dat de meesten hier hun top 10 baseren op relatief weinig films. Maar ook jouw top 10 staat vol met de grotere films (om niet te zeggen blockbusters, want daar zit meestal nog negatieve bijsmaak aan).

Klopt ook wel. Maar dergelijke grote films bevatten meestal toch een hoop kwaliteit. Ik vind de meeste films die in mijn top 10 staan niet per se gemaakt voor het grote publiek. Ik kijk ook genoeg arthouse en andere kleine films, maar daar zit in mijn ogen voorlopig geen film tussen die mijn top 10 films kunnen verslaan.

trebremmit schreef:
Hoeveel films heb je trouwens gezien uit de jaren 30,40 en 50?

Redelijk wat, al moet ik nog een aantal klassiekers zien. Maar het zijn, nogmaals, niet de films uit mijn favoriete filmperiode. Vandaar dat ik ze relatief minder bekijk.

Gast
geplaatst: vandaag om 00:54 uur

geplaatst: vandaag om 00:54 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.